Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 10:43

Hallo allemaal!

Ik heb in de planning om dit jaar mijn eerste veulentje te fokken met mijn merrie Lily (7 jaar) en hoor graag adviezen over welke hengsten jullie denken die goed bij haar zouden kunnen passen. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lene-reina

Ik ben op zoek naar een hengst die goed kan zitten en die wat meer bot toe kan voegen. Lily is een bloederige merrie met een wat fijne bouw, en wat weinig front. Ze heeft een heel mooi stoer karakter en is wel scherp, maar niet snel bang dit zou ik graag behouden, dus niet al te rille hengsten.


Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en kennis :)

xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Re: Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 14:40

Ik heb geen goede stand foto, maar hierbij wat foto's voor een beter beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anomien

Berichten: 7392
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:05

Leuke merrie. Alleen zou ik wel erg kritisch zijn op het beenwerk en de stand ervan.
Staat ze nu toevallig koehakkig? En zijn die hoeven voor altijd zo van vorm? Graasvoetje met links voor altijd naar voren?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:22

Leuke merrie! Ik heb even in de KWPN database gekeken. Ga je haar nog Z2 starten voor het sportpredicaat en eventueel opwaardering naar ster?

Ik zou inderdaad ook goed letten op de voeten en beenstanden. En dus een hengst kiezen met een correct fundament. Verder heeft de merrielijn al behoorlijk wat sportpaarden gebracht, misschien kijken of er bepaalde bloedlijnen zijn die al goed resultaat hebben gegeven?

xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:17

Anomien schreef:
Leuke merrie. Alleen zou ik wel erg kritisch zijn op het beenwerk en de stand ervan.
Staat ze nu toevallig koehakkig? En zijn die hoeven voor altijd zo van vorm? Graasvoetje met links voor altijd naar voren?


Dankjewel! Nee ze staat zeker niet koehakkig & staat ook niet altijd met linksvoor naar voren.

Ze heeft inderdaad niet de beste hoeven, daarom staat ze nu beslagen, ze slijten erg snel af..

xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:19

Aimee schreef:
Leuke merrie! Ik heb even in de KWPN database gekeken. Ga je haar nog Z2 starten voor het sportpredicaat en eventueel opwaardering naar ster?

Ik zou inderdaad ook goed letten op de voeten en beenstanden. En dus een hengst kiezen met een correct fundament. Verder heeft de merrielijn al behoorlijk wat sportpaarden gebracht, misschien kijken of er bepaalde bloedlijnen zijn die al goed resultaat hebben gegeven?


Dankjewel! Ja we starten nu nog Z1 maar ik ben zeker plan om haar nog door te rijden in de sport, dus als ze er klaar voor is dan gaan we zeker Z2 starten.

Dat is een goede om over na te denken! Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de hengst Pitch Perfect, deze is nog erg jong dus heeft nog niets bewezen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies voor Toto Jr x Jazz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:00

Waarom gaat je voorkeur uit naar Pitch Perfect?

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:12

Mooie merrie! en mooi lijntje komt ze uit.

Fundament is inderdaad een aandachtpuntje.

Voor goed zitten en meer bot denk ik aan Ferro bloed, dat zit natuurlijk meerdere malen in Pitch Perfect. Maar inderdaad nog erg jong, als de merrie een goede ruimte stap en goede galop heeft dan zou Le Formidable wellicht ook passen. Die kan zeker wel het front verbeteren en bot toevoegen. Geeft wel een lang achterbeen en week middenstuk.

Je kunt natuurlijk ook kijken naar Negro himself, kan het front verbeteren, bot toevoegen en het vermogen tot verzamelen/ sluiten. Is bewezen bloed.
Parero is een interessante Toto x Negro die aangewezen is, dus kennelijk een combinatie die goed kan werken.

Aandachtspunt is de maat, wellicht is een Negro zoon of kleinzoon ook interessant.

xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 12:04

Aimee schreef:
Waarom gaat je voorkeur uit naar Pitch Perfect?


Hij komt uit een mooie lijn zonder overlap met mijn merrie. Ik denk dat hij bot en de aanleg om te zitten kan toevoegen, en hij heeft een mooi en goed fundament.

Ik heb hem gezien en hij heeft een heel lief en nuchter karakter, dit vind ik ook zeker belangrijk. Het is geen paard die een enorm voorbeen heeft, maar ik denk wel een paard met een hele gezonde bouw en mooie gangen voor op de lange termijn

xlaurie96

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 15:09

Elisa2 schreef:
Mooie merrie! en mooi lijntje komt ze uit.

Fundament is inderdaad een aandachtpuntje.

Voor goed zitten en meer bot denk ik aan Ferro bloed, dat zit natuurlijk meerdere malen in Pitch Perfect. Maar inderdaad nog erg jong, als de merrie een goede ruimte stap en goede galop heeft dan zou Le Formidable wellicht ook passen. Die kan zeker wel het front verbeteren en bot toevoegen. Geeft wel een lang achterbeen en week middenstuk.

Je kunt natuurlijk ook kijken naar Negro himself, kan het front verbeteren, bot toevoegen en het vermogen tot verzamelen/ sluiten. Is bewezen bloed.
Parero is een interessante Toto x Negro die aangewezen is, dus kennelijk een combinatie die goed kan werken.

Aandachtspunt is de maat, wellicht is een Negro zoon of kleinzoon ook interessant.


Dankjewel voor je advies & voor het meedenken!

Pitch Perfect heeft zowel Ferro als Negro bloed dus leuk om te horen dat jij denkt dat die beide bloedlijnen misschien zouden kunnen passen.

Negro zelf had ook interessant geweest, alleen de kliniek raadde mij af om diepvries te gebruiken omdat het Lily’s eerste keer is. Ik ga me zeker verder verdiepen in Negro zonen & kleinzonen :)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:02

Hele leuke merrie! Heeft wat weg van mijn Toto.
Ik kan je zo geen advies geven behalve dat als je voor jezelf fokt je je hart moet volgen. Jij bent uiteindelijk diegene die er mee aan de slag moet en als je echt gek bent van een hengst dan gaat het veulen sowieso wel bevallen.
Als je fokt voor de verkoop moet je natuurlijk rekening houden met andere factoren.

Ik heb zelf op mijn Toto Secret en For Ferrero gebruikt. Beide ontzettend leuke veulens waar ik super blij mee ben. De keuze voor die hengsten (ze zijn natuurlijk compleet verschillend) bij Secret om te kijken of die wat lengte door zou geven. Aan het veulen te zien is hij minder compact dan moeders maar veel compacter kon ook niet. FF gekozen omdat ik weg ben van die hengst, heeft toch mooi lengte gekregen net zoals de Secret en is eigenlijk net als de Secret een plaatje om te zien, wel iets chiquer geworden.
Beide hengsten trouwens ook gekozen om karakter, mijn merrie heeft een goed karakter maar ik wilde er zeker niet op inleveren. Beide nakomelingen beschikken tot nu toe ook over een fijn karakter gelukkig.

Kortom, kies een hengst waarvan je denkt dat het past en waar je zelf weg van bent maar ook zeker een die doorgeeft wat jij graag ziet in een rij paard. Daarom wel mijn advies om een hengst te nemen die het liefst al nakomelingen onder het zadel heeft zodat je beter kan inschatten wat hij doorgeeft. Maar het grootste gedeelte komt hoogstwaarschijnlijk toch van je merrie. Volg je hart!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:38

xlaurie96 schreef:
Hij komt uit een mooie lijn zonder overlap met mijn merrie. Ik denk dat hij bot en de aanleg om te zitten kan toevoegen, en hij heeft een mooi en goed fundament.

Ik heb hem gezien en hij heeft een heel lief en nuchter karakter, dit vind ik ook zeker belangrijk. Het is geen paard die een enorm voorbeen heeft, maar ik denk wel een paard met een hele gezonde bouw en mooie gangen voor op de lange termijn


Nou, gewoon doen! Succes!

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:10

Ik denk zeker dat negro goed op deze merrie past.
En diepvries kan makkelijk bij een merrie die nog nooit een veulen heeft gekregen.
Heb ik ook gedaan en was in 1 x drachtig
Heb zelf nu een erg mooi veulen van Negro

Afbeelding

Afbeelding