[H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

[H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:40

Ik ben in het bezit van een driejarige merrie van Stravinsky XX x Thorwald x Doruto x Amor

Even een indruk van de merrie:

Hier net 3 jaar oud:
Afbeelding

Merrie heeft een scheefstaand voorvoetje, of dit erfelijk is of niet daar ben ik nog niet achter. Zo lang dit niet achterhaald is, zal ik ook niet gaan fokken, maar daar gaat het nu niet om.

Zelf vind ik het belangrijk dat de hengst correcte beenstander doorgeeft, maat geeft maar ook front doorgeeft.

Ik zou graag terug willen fokken op Amor of Doruto, iemand suggesties?

Het hoeven niet de meest populaire hengsten te zijn, ze mogen ook minder bekend zijn. Daarnaast ben ik niet een trouwe KWPN-ganger, dus ook een NRPS-er of iets anders is prima
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-07-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:18

Tuschinksy? Krack C x Pion x Amor Lachen

Volgens mij is een scheef staand voetje wel erfelijk.. dan zou ik er inderdaad niet mee gaan fokken.

Elisa2

Berichten: 37319
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:07

En dan raad je Tus aan? :-S Even ter verduidelijking, Tuschinksy heeft een zwaai/draaibeentje. Waarom wil je eigenlijk met deze merrie fokken? Is ze naar de keuring geweest?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:55

@Elisa: sorry, dat wist ik niet. Maar goed Lachen

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:47

Beentje is dermate scheef dat erfelijkheid niet echt heel voor de hand ligt.. een verfrommelde bevalling en gebrek aan correctie lijken me meer bij het beeld passen. Ik heb het beentje dan ook in het echt gezien. Draai zit niet in het been zelf, maar in het schouder.. denk ik dan Knipoog

fokken? Terug op Doruto...
Sultano = sultan x roemer x doruto...
Sultan geeft hele mooie fronten en een hele fijne bovenlijn, roemer brengt stevigheid en kracht en doruto geeft je bloedaansluiting. Sultano is nrps goedgekeurd en loopt dressuur mee bij Young Riders (waren succesvol onlangs, zie voorpagina-nieuws)

andere optie:
Koss Haha!
ja een gelderse hengst - Koss is El Corona (Amor x doruto) x Goudsmid. Koss is de vader van Parcival. Koss brengt goed bewegende veulentjes en mooi stevig bloed om wat bot aan je merrie toe te voegen. zo blijf je meteen ook weg bij nog meer volbloed... Dekgeld is bij de Gelderse fokkerij ook reeeler Knipoog

Kwa bloedaansluiting is Unee misschien heel niet zo'n rare = Gribaldi x Dageraad (ramiro x nimmerdor) x Doruto. Verbeter je de bovenlijn waarschijnlijk ook mee, geeft bloedaansluiting (ook in het Trak. type, via Gribaldi en Doruto-lijnteelt), en een beetje Dageraad erbij in kan nooit kwaad. Je hebt Unee gezien dit voorjaar - smalle hoefjes en een snertkarakter... maar misschien dat die van jouw dat wel hebben kan. Oldenburg goedgekeurd, Unee mag geen 800 euro dekgeld kosten, vind ik.

Voice (De Niro x Rohdiamant x Doruto, stam waar ook Barbria uit komt) lijkt me leuk, maar kan er verder weinig over vertellen. Weet niet helemaal of dat wat voor je merrie is, beetje te veel zelfde luxe lichaamsdelen en van rohdiamant mag je geen kracht in beweging verwachten. Wel mooi koppie Knipoog

Inspekteur: dat is een hele leuke, Darwin (Roemer x Pion) x Amor. Geeft hele fijne nafok kwa karakter, en loopt zelf GP dressuur (al jaren met verschillende Young Riders). Heb een zwak voor die hengst, mooi rond modelletje, net wat voor je merrie Haha! Inspekteur zal niet echt vergroten, amar dat heb jij ook niet nodig in een paard. Denk dat Inspekteur een iets zwaarder paard kan brengen, en hij zal zeker kracht in de beweging kunnen brengen.

Jouw merrie heeft souplesse en buiging genoeg, over de bewegingen hoef je eigenlijk niet in te zitten. Ik zou me focussen op een gevuldere bovenlijn (zien dat je van de EV-bovenlijn afkomt) en stevig beenwerk. Ras en ader heeft je merrie zat, dus je kan rustig voor ouderwets bloed gaan. Denk dat je daarmee beter zit dan met zo'n gehypt dressuurpopje als Tuschinski, dat is meer eentje voor zwaardere, minder moderne merries, denk ik.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:41

Dan mis ik in het lijstje van Dees eigenlijk alleen nog OO7 = Rubinstein x Doruto x Amor. Komen vaak wel mooie paarden uit, maar niet gelijk super sterk of erg krachtig in de beweging. Wel bewerkbaar en braaf.

Ik dacht eigenlijk dat Strawinski was afgekeurd op juist de vererving van scheve beenstanden?

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:30

Stravinsky staat op wacht, mede om afwijkingen in de achterbenen, maar goed in dit geval gaat het om een voorbeen. Met de achterbenen is niks mis!

Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties! Mochten er meer suggesties zijn, dan hoor ik dat graag!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:17

Farrington, juventus, upperclass, special d zijn ook allemaal hengsten die doruto bloed voeren. Al zou ik voor deze merrie niet voor special kiezen.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 18:50

en aan wat voor dekgeld moet ik denken bij bijvoorbeeld Sultano, Koss, Unee, Inspekteur of Upperclass?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:28

Ik zou me over het dedgeld niet zo'n zorgen maken (rond de 900 wrs), eerder of de hengst wel bij je merrie past want inspecteur , koss en upperclass zijn wel totaal verschillende paarden. De vraag aan jou is wat wil je. Een wat zwaarder type terugfokken of luxe gaan/blijven.

Overigs zou ik Farrington voor deze merrie nieteens zo gek vinden. Wellington x Doruto. Is een keur hengst en ik verwacht dat hij zeer zeker die hals en wrs die schouder wel zal verbeteren.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 19:41

Ik wil niet in het engels volbloed blijven hangen. Ze mag dus meer 'rijpaard' terug gefokt worden, dus wat zwaarder, met correcte beenstanden, minder horizontaal.

Wat betreft het karakter, mag de hengst wel een draak zijn. De merrie is ondanks het percentage bloed zeer braaf met alles.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:07

Farrington is niet meer zo eenvoudig beschikbaar - volgens mij nog alleen diepvries via VDL, want Farrington zelf woont in de VS tegenwoordig.

marianna schreef:
Ik wil niet in het engels volbloed blijven hangen. Ze mag dus meer 'rijpaard' terug gefokt worden, dus wat zwaarder, met correcte beenstanden, minder horizontaal.


Dat dacht ik al, daarom mijn suggestie voor een Gelderse. Die geven iets zwaarder, meer front en zijn van origine heel gezond in de ledematen. Karakter kan soms iets 'apart' zijn, maar dat kan je merrie idd wel hebben.

INfo over Gelderse paarden in algemeen: http://www.gelderlanderhorse.nl/

Koss zelf:
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 00366.html

Waar Koss zelf ter dekking staat, wil me nu even niet te binnen schieten, maar ik meende dat het dekgeld rond de 500/600 euro zat.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:10


tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:26

ART_UMA schreef:
Ik dacht eigenlijk dat Strawinski was afgekeurd op juist de vererving van scheve beenstanden?

Terwijl er in Scandinavië 3 zonen van hem zijn goedgekeurd, en bovendien zijn zijn kinderen daar behoorlijk gewild.
Verder schijnt Stravinsky xx zelf onlangs verkocht te zijn naar Engeland. Ik zag las het dekgeld van hem op een engelse site, dat is niet mis. Dus zo slecht zal hij wel niet zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:47

Volgens mij is dat die hengst waar Suzanne F. op heeft gereden?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 01:27

@sammie, dat is hem idd.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:05

marianna schreef:
en aan wat voor dekgeld moet ik denken bij bijvoorbeeld Sultano, Koss, Unee, Inspekteur of Upperclass?


Sultano zal denk ik tussen de 600 en 750 euro zitten. Staat ter dekking bij Arjan Bekkers (staat wel niet op de website maar bij navraag krijg je zeker antwoord).

Ik heb zelf een Sultano. Geen super modern model of sprekend hoofd maar wel een paard met veel front en redelijk nuchter. En als ze zich op windt enorm groeit en de aandacht trekt. Geen super shower wat betreft voorbeen gebruik maar wel een goed motor vanachter.

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:28

wat denk je zelf van flemmingh?
Iig mag er wel een paard op wat meer hals fokt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:55

phoe dat wordt wel erg bloederig denk ik zo.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:47

Flemmingh is geen combi voor deze merrie - Flemmingh voegt weinig toe aan dit paard; voor een geprononceerd front moet je niet bij Flemmingh zijn, voor zwaarder beenwerk ook al niet. Een gevulde bovenlijn zal je ook niet van Flemmingh krijgen...
Nee, dat is geen combi...

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:24

Ik heb gisteren de DVD met daarop Unee ontvangen, wat me opviel was dat het best wel een aardig gebouwd paard was, met oprichting. Aandachtspunten vond ik de buiging in de gewrichten (met name achter was wat vlak) en misschien de halslengte.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:25

Bij Unee niet vergeten te kijken naar de hoeven - die van Unee zelf zijn zeer smal...

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:37

Dat hoeft voor mijn merrie geen probleem te zijn, die heeft van zichzelf redelijk 'platpoten'

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:38

volbloeden staan toch niet echt om hun goede hoeven bekend hoor.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re: [H][WB]Welke hengst voor Stravinsky XX x Thorwald x Doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:46

Maar goed je moet natuurlijk niet alle volbloeden over één kam scheren Knipoog