[E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

[E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 14:43

Ik heb totaal geen verstand van exterieur, maar zou het wel leuk vinden als er mensen zijn die mijn verzorghobbeltje Lester willen beoordelen. Volgens mij is zijn bouw niet helemaal zoals het wezen moet, maar toch.

Lesters vader is Freedom Z, van Furioso II, een hannoveraan (holsteiner? Ik weet het eigenlijk niet eens haha) dus. Moeder is Unique, van Amor.
Hij is springgefokt, maar heb geen foto's daarvan (en is ook niet nodig). Lester is 12 jaar.

Ik weet niet of jullie wat met deze foto's kunnen?

Afbeelding
Opzij foto

Opzij foto als linkje, ietsjes te groot

Afbeelding
En een actiefoto

Nog even een foto waarop zijn knappe hoofdje (met aparte bles) te zien is

Ik hoop dat met deze foto's te beoordelen is! Bedankt voor het kijken!

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:53

Leuk paardje..! Ik zal maar eens een poging wagen dan he Tong uitsteken
*Vierkantsmodel
*Mooi schuine schouder
*Voldoende lengte in de rug
*Voldoende hoog op de benen
*Lijkt een lichte onderhals te hebben
*Op de 2de foto lijkt hij een ramshoofd te hebben..

Ik hoop dat je er wat mee kan.. Lachen Succes met je paardje in ieder geval..! Haha!

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:02

Ik sluit me aan bij het 'vierkante model'.. Dat kun je ook vooral zien aan zijn nogal 'rechte kont..' Beter gezegd: hij heeft niet écht een kont. Een beetje een oud type paard, als je het mij vraagt!

Afbeelding
Freedom Z

http://www.acornhillfarm.com/stallions/ ... n=freedomz
Op deze link staat zijn vader afgebeeld, waar je ook kan zien dat hij recht gebouwd is..

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:11

Zijn bouw lijkt inderdaad op die van zijn vader Lachen Hardstikke bedankt in ieder geval allebei! En dat ramshoofd is ook iets waar ik nog niet helemaal over uit ben haha Knipoog In sommige standen, foto's en houdingen heeft hij opeens een erg ramshoofd. En soms als ik hem zie, heeft ie zelfs een inieminieklein deukje, of gewoon echt precies recht.
Maarja, papa is hannoveraan, en dan krijg je dat Knipoog

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:32

Kruis is wel hellend, maar eigenlijk net niet genoeg. Romprichting is neerwaarts. Lijkt voor wat onderstandig.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:44

germie schreef:
Kruis is wel hellend, maar eigenlijk net niet genoeg. Romprichting is neerwaarts. Lijkt voor wat onderstandig.





Kruis is niet voldoende van lengte ,kan dus ook niet voldoende hellend zijn ,net niet genoeg is wel erg ruim gezien??
Verder denk ik dat je er best een fijn sport paard aan kan hebben zo op de foto.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:15

Een sterk hellend kruis is vaak ook nog eens te kort. Bij dit paard had het kruis meer hellend mogen zijn (vergelijk de eerste foto met de foto van de hengst). En het kruis is ook nog eens kort.
Het kan daarom best wel een fijn paard zijn, maar elk paard heeft zo zijn 'opmerkingen' wat betreft exterieur.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:57

ja joh al die jazzen zijn behalve erg hellend dus erg kort volgens jou tja iedereen heeft zo zijn eigen kijk,maar ik ben t niet met je eens.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 23:07

Een Jazz? Lester is geen jazz hoor Knipoog Maar, als ik nu goed kijk, denk ik dat ik weet wat jullie bedoelen met te kort/niet voldoende hellend.

Mag ik weten wat hier de gevolgen voor de sport voor zijn ofzo? Medische gevolgen? Ja, ik weet het niet hoor, misschien is het alleen voor het plaatje, maar je kan het altijd maar beter weten toch? Knipoog

Hardstikke bedankt in ieder geval!

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:33

Saartje1 schreef:
ja joh al die jazzen zijn behalve erg hellend dus erg kort volgens jou tja iedereen heeft zo zijn eigen kijk,maar ik ben t niet met je eens.

Je leest niet goed. Ik heb gezegd, sterk hellend is vaak ook nog eens kort. Dus niet altijd. Maar goed, als jij er van wilt maken dat ik gezegd heb dat alle sterk hellende kruizen van Jazz ook nog eens kort zijn, dan maak je dat er maar van.

Gevolgen voor de sport? Men ziet graag een goed ontwikkeld kruis, de verdeling voorhand, middenhand en achterhand moet gelijk zijn. De motor zit achterin en bij een goed hellend kruis zou het paard sterk van achteren moeten zijn. Te vlak of te hellend zijn van invloed op de kracht die het paard zou kunnen ontwikkelen. Maar dit is theorie, ik ken een aantal paarden met enorm platte kruisliggingen die toch goed kunnen springen of dressuren.
Je moet gewoon je paard zien zoals hij is en mocht je er mee willen fokken (is het een ruin, ik heb het begin van het topic niet meer bij de hand), dan moet je weten wat je kunt verbeteren.
Je kunt prima een fijn sportpaard aan dit paard hebben. ER zitten geen echte bemerkingen aan. Zie het als wat opmerkingen. Een bemerking is erger dan een opmerking. Knipoog

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 07:55

Oke, dankjewel. Hij kán inderdaad aardig lopen, en springen. Het zal nooit geen echte topper meer worden, is 'al' 12, maar het is zeker een leuk paard.

En het is een ruin ja, dus was niet van plan ermee te fokken Knipoog

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:30

Gevolgen voor de sport? Men ziet graag een goed ontwikkeld kruis, de verdeling voorhand, middenhand en achterhand moet gelijk zijn. De motor zit achterin en bij een goed hellend kruis zou het paard sterk van achteren moeten zijn. Te vlak of te hellend zijn van invloed op de kracht die het paard zou kunnen ontwikkelen.

Overal waar TE voor staat is nadelig daar voor hoef je niet in de theorie te duiken.
Maar ff of toppic als je had opgelet op de cursus had je gehoord dat ze al weer wat terug komen van die hellende kruizen.Aangezien jij voorbeelden geeft van platte kuizen die het OOK goed doen ga ik er vanuit dat jij suggereerd dat dit nadeliger zou zijn dan hellend.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 09:33

Cursus? Ik? Ik hoop dat je het tegen Germie hebt? Knipoog

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:16

jep was wat enthousiast met weghalen is niet zo duidelijk zo sorry

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:45

Cursus? Exterieurleer leer je niet echt bij het koetsiersbewijs.

Maar goed. Met het voorbeeld van platte kruizen wil ik juist aangeven dat een paard met een plat kruis prima kan functioneren. Je moet een paard altijd in zijn geheel zien. Misschien dat een foutje in het exterieur dan wel in het niets verdwijnt.
Het paard van de topicstarter heeft een iets minder hellend kruis dan wat men graag ziet (of men nu al terugkomt op de hele hellende kruizen valt nog wel mee, want men scoort nog steeds hellend als positief, te hellend is natuurlijk niet goed), maar het paard heeft ook weer geen recht kruis.
Zoals de topicstarter al aangeeft is dit een fijn paard, nou dat geloof ik graag. Die paar kleine opmerkingen aan het exterieur maken het misschien geen keuringstopper, maar wel een fijn rijpaard. En liever een goed gebruikspaard dan een goed keuringspaard die niet geschikt is voor het gebruik.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:24

jij hebt toch die lennard x zeoliet??

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:05

tsjongejonge wat zijn we weer gezllig hier.. Scheve mond
@germie: ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar een paard dat het doet op de keuringen is van zichzelf vaak ook goed met rijden, want als hij die kwaliteiten niet heeft is het geen keuringspaard.. Scheve mond
ben het dus niet eens met de laatste zin.. Clown

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:41

Er zijn zat keuringspaarden die mooi zijn, maar met de sport het niet kunnen. Wat germie zegt gaat wel degelijk op. Er zijn stamboek en veulenboek paarden die door de basis en hogere sport heen sprinten en keurmerries die in het M1 en M springen blijven hangen. Ze zien (of zagen) er mooi uit, maar ze kunnen het niet in de sport niet enzo is er ook een categorie die het in de sport super doen maar er niet 'uit zien' . Om maar een voorbeeld te nemen: Bonfire en Salinero (en diens moeder vind ik ook niet mooi) vind ik op stand niet om aan te zien, maar ze lopen wel GP(!).

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:43

Sammie schreef:
Er zijn zat keuringspaarden die mooi zijn, maar met de sport het niet kunnen. Wat germie zegt gaat wel degelijk op. Er zijn stamboek en veulenboek paarden die door de basis en hogere sport heen sprinten en keurmerries die in het M1 en M springen blijven hangen. Ze zien (of zagen) er mooi uit, maar ze kunnen het niet in de sport niet enzo is er ook een categorie die het in de sport super doen maar er niet 'uit zien' . Om maar een voorbeeld te nemen: Bonfire en Salinero (en diens moeder vind ik ook niet mooi) vind ik op stand niet om aan te zien, maar ze lopen wel GP(!).

Dioe vind jij persoonlijk niet mooi, wat zijn ze ook niet mooi als je ze bekijkt volgens de normen van het stamboek..?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:57

Het zijn nog altijd mensen die die 'normen' hanteren, geen alom bestreden feiten en het zijn nog altijd mensen die een paard beoordelen en dat is zeker niet altijd objectief. Maar goed om je vraag te beantwoorden. Ook volgens de normen is er idd wat op aan te merken op deze paarden. Er zijn weinig paarden die geheel perfect zijn, maar dat laat dan ook gelijk zien dat je niet een perfect paard hoeft te hebben om goed in de sport te presteren.

Maar kom we dwalen wel erg af.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:04

De ene kant op of de andere is nog al een verschil volgens mij,een ongeschikt keurings paard kan het idd wel heel goed doen in de sport,ondersom denk ik dat de keurmeesters van tegenwoordig en de eisen die het stamboek stelt,best in staat zijn om het paard wat het best beoordeeld word op de keuring het zeer waarschijnlijk ook goed zou kunnen gaan doen in de sport.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:09

Jaa dat bedoelde ik oko te zegen, maar de boodschap kwam niet helemaal goed over geloof ik.. Clown

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [E][KWPN] Wie beoordeelt deze schat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:31

Oke, maar lester is toch zoiezo geen keuringspaard, en fokken zal ook erg lastig gaan, aangezien het een ruin is. Knipoog
Graag dus mensen die hem willen beoordeen op zijn bouw, en geen discussie of bonfire mooi is volgens de normen van het stamboek Lachen