[EH] [KWPN] welke hengst bij mijn halfbloed-merrie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

[EH] [KWPN] welke hengst bij mijn halfbloed-merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:45

We zijn momenteel aan het beslissen of we Margje verkopen of met haar gaan fokken. Ze is nu 12 jaar en heeft wat problemen met haar poten om echt nog elke dag te rijden. (zeer lichte artrose). Daarom wilde we haar werk wat verlichten en hebben we een tweede paard aangekocht. We weten nog niet of we Margje gaan verkopen aan iemand die er recreatief mee gaat rijden of we misschien een veulen van haar willen.
Haar bloedlijn is: Vader: Stornello XX (ex-renpaard, ondertussen dood) VV: Cortez XX
Moeder: Hysinta, VM: Narco
Onze redenen om een veulen van haar te willen:
-Ze is ENORM werkwillig
-Ze is een halfbloed, en bloed is tegenwoordig belangrijk
-Ze springt enorm fijn, ze trekt vanzelf naar de sprong, en zal NOOIT weigeren !
Redenen om mss niet met haar te fokken:
-Ze is op stal nogal zuur (eerder echte merrie hoor, niet gemeen ofzo !)
-Ze heeft niet echt geweldige gangen
-Haar springtechniek is ook niet alles, ze gebruikt haar rug niet zo goed

We zouden zeker springgericht met haar fokken, maar het veulen moet ook wel over goede gangen beschikken zodat een dressuurwedstrijdje op een laag niveau ook niet uitgesloten is.

Wat fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Welke hengst zouden jullie me aanraden ? Aangezien ik mss voor de gemakkelijkheid toch in het KWPN zou willen blijven. Het veulen moet dus vooral springen ! En ook over 3 goede basisgangen beschikken. (Beter dan de merrie nu heeft). Kleur maakt niet veel uit. Karakter moet ook werkwillig zijn, ook zeer belangrijk Lachen !

Hopelijk kunne jullie me helpen ! En ook mss even zeggen wat jullie de beste beslissing zouden vinden, haar verkopen of een veulen van haar nemen.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: [EH] [KWPN] welke hengst bij mijn halfbloed-merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:09

als ik jou paardje zo zie en met de lichte atrose in het achterhoofd zou ik zeggen verkoop haar en zoek een paardje wat geheel aan jou verwachtingen voldoet. Omdat je dan meer weet wat je in huis haald dan dat er een veulen komt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [EH] [KWPN] welke hengst bij mijn halfbloed-merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:17

Citaat:
Ze is een halfbloed, en bloed is tegenwoordig belangrijk

Dit vind ik geen reden om te fokken hoor! Er is voldoende bloed aanwezig in de hengsten én merriestapel. Voor ieder wat wils.

De lichte artrose is voor mij al genoeg reden om nee, fok niet te zeggen! Zulke dingen zijn erfelijk.