[E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

[E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 15:28

Hallo iedereen die mij hopelijk wat meer over het exterieur van mijn merrie kan vertellen. Zita is op 29 april 2 jaar geworden en is nu ongeveer 1m66. Afstamming: Gribaldi x Feiner Stern x Zeller x Kronprinz. De foto's zijn niet optimaal vrees ik (ze wou weer eens niet stilstaan).

Wij willen Zita normaal gezien volgend jaar laten dekken maar ik heb totaal geen idee door welke hengst. Alvast een dressuurhengst en mijn keuze zou eerder naar een Duitse hengst uitgaan, maar KWPN'er mag natuurlijk ook. Zita haar verbeterpunten? Tja, ik hoop dat jullie daar wat over kunnen zeggen want ik ben er eerlijk gezegd een totale leek in. Haar gangen zouden krachtiger mogen maar ze is 2 jaar en erg groot dus dat verklaard al veel denk ik. Van karakter is ze erg braaf ondanks dat er toch wel wat bloed in zit. Ik vind ze ook vrij lang in de rug? Dus liever geen hengst die dit nog eens doorfokt.

Zo ik hoop dat jullie mij wat kunnen vertellen en ik hoop dat het lukt met deze foto's?
Hier had ze zich gedraaid vandaar dat ze achter zo frans staat
Afbeelding
Hier heft ze net haar linkervoorpoot op Boos!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geen commentaar op het feit dat je haar ribben ziet. VA is daar al enkele malen voor thuis geweest en ze is uitvoerig onderzocht. Ze is trouwens al het wat bijgekomen dus het gaat de goede kant op.

Alvast bedankt!

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:37

ze kunnen beter iets te schraal zijn dan te vet,verder denk ik niet dat je mag klagen met zoon 2jarige merrie,de lengte is de rug die jij ziet zie ik niet zo ,vind haar zo op de foto wel wat strakke lenden hebben en in t kruis misschien wat kort,dat zouden in mijn ogen verbeterpunten zijn waar ik op zo letten bij een hengsten keuze.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 22:47

Ja, als ik nu zo naar de foto's kijk, vind ik de lengte van de rug ook wel meevallen. Ik denk dat dat een bepaalde periode een de groei gewoon zo leek. Merci voor je reactie.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:45

Op de eerste foto lijkt ze wat sabelbenig achter. Op de tweede foto lijkt de kootstand voor wat week.
Het kruis vind ik iets aan de korte kant. Rug is goed, lendenen ook.
Is verder een behoorlijk ontwikkeld paard voor die leeftijd. De mijne was op die leeftijd nog geen 1.60 (nu 1.68, is sinds januari gaan groeien). Hoogte zegt dus niet alles. Maar ze lijkt dus wel behoorlijk volwassen al. Dat je haar ribben ziet is niet erg, ze is niet te schraal vind ik.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:01

Dat sabelbenig is dat niet veel voorkomend bij Gribaldi's? Ik geloof dat eens ergens gelezen te hebben.
Iemand een idee welke hengst geschikt zou zijn voor haar?

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 20:13

Oké, ik weet wel dat het om een 2-jarige gaat maar er valt toch iets te beoordelen denk ik. Dus iedereen die zo vriendelijk om eens naar de fototjes te kijken (hits genoeg) kunnen misschien ook effe zeggen wat jullie er van vinden en welke hengst bij haar zou passen?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:52

Ik vind het een mooie 2 jarige merrie hoor, als je zou zeggen dat ie 3 was had ik het ook wel gelooft Haha! Hengst zou ik niet precies weten hoor. Clown

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:11

Niemand een idee voor een hengst? Hmm...zo ga ik er nooit uitraken,vrees ik.

@Manon: in de week was nog iemand hier die zelf veel met paarden bezig is: en hoe gaat ze onder het zadel? Haha!

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:06

Is best lastig voor een ander wil je een jonge hengst of al een bewzen,is ze rustig en kan ze wel wat temperament hebben of juist niet??wil je meer maat of niet?
Waar denk je zelf aan?

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:00

Jong of bewezen maakt niet uit. Ze heeft nogal wat bloed dus hier zou ik niet té veel aan willen toevoegen. Van karakter is ze braaf (dus er zit niets kwaadaardigs in) maar best temperamentvol. Ze kan haar namelijk nogal snel druk maken.
Ik denk dat ze zelf wel een grote maat wordt en deze zou ik graag behouden.
Ik zou dus kiezen voor een dressuurhengst omdat het ook de bedoeling is om later zelf de sport in te gaan met het veulen. Voor ons gaat het de eerste keer zijn dat we met een KWPN'er fokken en ik wil niet de eerste de beste hengst erop zetten. Vandaar dat ik dus wat advies vraag.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 00:33

Heeft nu niemand een idee? Er zijn er hier toch genoeg die er wel degelijk iets van kennen. Jammer dat maar enkelen reageren.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:03

Nou de ach olivixgribaldi heeft zich bewezen,in de pavocup finala hoogst geplaatste met 90 !punten en de uiteidelijke winnaar van de pavocup.
Eerlijk gezegt zou ik nou niet gelijk aan die combie denken maar ja zo zie je maar.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:28

Ja heb ook al eens aan Olivi gedacht maar ik vrees voor een (te) heet paard dan. Dus het karakter mag ik niet uit het oog verliezen.

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:58

Ik heb zelf een 3-jarige Gribaldi x Junior merrie die ik ook graag eens zou laten dekken. Net als jij zit ik een beetje met haar temperament. Ze is niet kijkerig, maar kan zich vreselijk opfokken als ze bv. niet snapt wat je wilt. Ik weet niet hoe jouw merrie in beweging is. Die van mij zou wat meer opwaarts mogen bewegen. Misschien een beetje een vreemde keuze, maar ik heb zelf zitten denken aan Gelders bloed (Koss of Vitens) omdat er van Gelderse paarden vaak gezegd wordt dat ze wat minder heftig zijn (al hoor je daar ook wel weer andere verhalen over) en natuurlijk omdat ze zo lekker van de grond bewegen! Maar ook Florencio (nafok?), Dreamcatcher (idem.), of een Ferro lijken mij wel wat. Maar qua karakter weet ik daar ook weer te weinig van...

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:16

Haar beweging kan ik ook moeilijk beoordelen. Ik kan wel zeggen dat ze zich lichtvoetig voort beweegt en veel veer in haar gangen. Haar beweging is ook vrij ruim. Als ze heel rustig op haar gemakje draaft, draaft ze minstens in de afdruk van de voorbenen dus dat zit wel vrij goed denk ik. Maar ik vrees wat voor de achterhand, het gekende probleem van de Gribjes. Ik vind dat ze hem er vrij goed onder zet, voor zover ik kan beoordelen maar of het nu een traag achterbeen is of niet, zie ik niet zo goed.

Ja, het karakter. Soms denk ik van wat zit die zich nu druk te maken om niks en soms verschiet ik mij en loopt zij er zo rustig als iets bij. Ze maakt zich van minder druk dan mijn BWP'er. Toch heeft ze wel wat bloed in zich en het is niet bepaald de bedoeling om een drukmaker te fokken. Nu het karakter kan je niet vastleggen hé. Je kan de braafste hengst erop zetten maar toch een r*tzakje fokken.

Ferro bloed werd mij ook al een geadviseerd. Ik wil zeker wel een hengst met een zeer sterke achterhand en die dit ook doorfokt. Florencio zou wat bloedmerrie's nodig hebben dus dat zit wel vrij goed. Alleen was ik niet gescharmeerd van zijn veulenrapport en nog minder van de foto's van zijn veulentjes. Ben er nog maar een paar tegengekomen (op foto dan) die mij aanspreken. Van Dreamcatcher weet ik eigenlijk niet veel.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:58

Waar heb je vandaan dan dat olivi's heet zijn ??Ik ken alleen maar haast te koele.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 12:17

Ik meende dat ergens gelezen te hebben. Er was een topic over, het oudje liedje: Jazz dit, Jazz dat... Niet dan? Zelf ken ik er geen dus daar kan ik niet over oordelen? Ahzo, wel leuk om te horen dat het dan toch geen heethoofd is. Zou je zelf Olivi op deze merrie zetten?

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:44

tja das lastig,vind hem zelf wat popperig dus zelf weet ik niet,maar heb er 1 in de les waar van ik de moeder toevallig ook ken en deze merrie is ook niet echt uitgesroken lang gelijnt en daar heeft olivi niet ergt veel aan ingekort,deze olivi is ook ster,maar ken er ook een aantal beknopte types van .Maar als ik dan weer moet kiezen tussen iets langer of iets korter ga ik voor iets korter maar dat is heel persoonlijk.

Maar wat wil je met het veulen dan ,de stam verder uitbouwen als het een merrie word of alleen voor de sport of beide kan natuurlijk ook.
ik weet niet hoe hou merrie galopeerd maar ik vind over het algemeen gribaldi's beter draven dan galoperen,dan kan olivi wel weer een bijdrage leveren voor de galop.
T blijft altijd moeilijk maar je hebt nog even gelukkig.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 21:15

Ja, ik had niet verwacht dat het zo een zoektoch ging zijn.

De galop is bij mijn merrie wel vrij goed maar verbetering kan altijd voor verbetering vatbaar zijn. Haar stap is wel zeer goed dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Ik denk dat ik vooral een hengst nodig heb met veel kracht omdat ik denk dat ze dat wat mist. Ze is wel 7 cm gegroeid in een aantal maanden tijd, wat ook al wat verkaard.

Het veulen zal echt voor in de sport zijn. De moederlijn zou wel wat predikaten hebben in duitsland en zelf zal ze normaal gezien op de keuring worden uitgebracht. Als ze daar een predikaat zou behalen zou ik er misschien wel aan denken om meerdere veulens uit haar te fokken indien ze goede veulens zou geven tenminste. Maar voorlopig is het de bedoeling om er 1 veulentje uit te fokken zodat ik over een 5-tal jaar met 2 paarden op wedstrijd kan. En het is een bewuste keuze van ons om met haar te fokken en niet een veulentje of jong paard te kopen. We dromen er natuurlijk van dat daar in combinatie met de juiste hengst een goed veulen uitkomt. Maar ik ben hier wel realistisch in en verwacht niet om een super paard hieruit te fokken. Eerst eens afwachten hoe ze het zelf gaat doen, maar 1 veulen willen zeker van haar. Dat was de bedoeling ook toen we haar kochten.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:51

Weer heel anders maar wel bewezen flemmingh.de gok met de bovenlijn kan je makkelijk wagen geeft veel front lengte in t voorbeen en heeft toch al veel fijne sportpaarden gebracht.En is later mocht het goed uitpakken ook altijd interesant bloed om mee verder te fokken.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:33

Zelf ben ik niet helemaal weg van Flemmingh. Het is inderdaad wel een bewezen hengst die al goede nakomelingen gebracht heeft. Hij zou niet meteen in mij opkomen voor mijn merrie.

San Remo werd mij ook geadviseerd? Wat denken jullie (jij Haha! ) daar van?

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:21

pas na 3 jaar te beoordelen

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:22

Om ze correct te beoordelen wel maar ik denk dat er toch wel al iets te zien valt? Zal ze volgend jaar eens opnieuw plaatsen. Maar wil ze in het voorjaar laten dekken en wil nu toch al een idee hebben van een mogelijke hengst.

Saartje1
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Eelde, het land van Weelde!

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:30

ja dat lijkt me ook goed dat je daar nu mee bezig bent.san remo durf ik niks over te zeggen weet alleen dat dit jaar een boel nakomenlingen het goed gedaan hebben maar heb er zelf te weinig van gezien.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][H][KWPN]beoordeling 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:35

Ja heb er heel wat over opgezocht en zie dat de nakomelingen het op keuringen goed gedaan hebben.

Ik ga proberen wat hengstenshows af te gaan in het voorjaar zodat ik het ook eens met eigen ogen kan zien.