Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[H][wb]Mijn merrie X bonte Willem = ?

 
Profiel   

Yvonnelind schreef
De friese hengst Adel (vader Bonte Willem) is grand prix dressuur, dus nu niet met onzin komen dat Bonte Willem geen dragende achterhand kan vererven...
Ik persoonlijk had ook liever een KWPN hengst gekozen (commercieel veel handiger, bonte Willem verkoopt waarschijnlijk voor geen meter, tenzij het een héél mooi veulen wordt, maar dat weet je niet), maar eerlijk is eerlijk, de meeste verbeter punten zou Bonte Willem misschien wel kunnen verbeteren. Dat friese knietje blijft waarschijnlijk niet veel van over, maar misschien net genoeg om wat extra's te geven. De kans op bont is aanwezig, maar zeker niet gegarandeerd!! Succes met het maken van je keuze.



Helemaal mee eens!

Ben zelf niet zo van de kruisingen maar dat moet ieder voor zich weten. Je denkt er in ieder geval goed over na en bent dus niet doelloos aan het fokken zoals een hoop mensen doen. Knipoog Succes met je keuze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-06 19:28 



 
Profiel   

BlazingBoots schreef
Hoezo denk je dat?
Ik laat mijn merrie ook dekken volgend jaar, de hengst die ik voor ogen heb is niet duur maar ik had hem zoiezo gekozen denk ik.


Omdat ik denk dat ze anders ook wel een ggk KWPN hengst had kunnen vinden die de punten zou kunnen verbeteren aan haar merrie. Dan heb je ook wat meer zicht (d.m.v. indexen) op hoe groot de kans is dat die punten ook daadwerkelijk verbetert worden. Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-06 08:14 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij Sammie. Als er iets qua bont is wat ik never nooit zou kruisen (persoonlijke mening Bloos) is dat wel schimmel x bont, laat staan dat er dan ook nog eens fries bloed in zit Bloos

Als je graag voor het bont wil gaan, er zijn meerdere "goedkope" KWPN-gefokte hengsten die bont vererven. Denk aan bijv. Pedro, Toronto, King, Ullion...

Ga voor jezelf na wat je precies wilt, ik denk dat je beter een mooie effen kleur kunt fokken die je merrie op haar min punten verbeterd. Dan dat je achteruit fokt en alleen een leuk kleurtje overhoud. Althans als de kleur bont met schimmelfactor over 10jr nog te zien is Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-06 08:57 



 

_veronique_; Wat wil je precies met je nakomeling?
* Ga je voor de verkoop?
* Voor eigen gebruik? welke gebruiksrichting springen, dressuur, mennen of allround?
Wat betreft de kleur van je nakomeling; valt moeilijk in te schatten schimmel is vrij dominant en dan is nog de vraag of je merrie de sabina factor heeft.

De hengst BW: op zich niet verkeerd hij lijkt wat stuwent maar maakt dit goed door echt van de grond te komen en bergopwaarts te lopen.
Zijn hele lichaam beweegt mee en dat is ook een plus punt.
Verder Adel de papa is een goede Friese hengst heeft zeker wel stempel gedrukt op de bewegingen van BW. (typische friese loop beweging)
De overige paarden in de afstamming zijn zeker niet verkeerd!
Maar dan blijft de vraag wat je wil met de nakomeling?

Je wilt een iets zwaarder type paard waarom geen I.H.W. bijvoorbeeld deze hengst Orbaldo II.
[ img ]
Deze hengst is echt supper dragend, is een echte klassieker, en hij fokt echt iets zwaarder door.
Als je echt voor bont wil kun je ook denken aan James bont!
[ img ]
Deze hengst is ook supper dragend en geeft ook wat klassiek type door.

Verder zou ik zeggen gewoon de hengst kiezen die jij mooi vind en informeer anders bij wat hengstenhouders of fokkers voor een juiste hengsten keuze.
En wat betreft dat kruisen etc maak je niet druk want het hele KWPN paard bestaat uit kruisingen.
Als er 1 type paard is dat wel een giga kruisingsproduct is dan is het de KWPNer wel Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-06 11:37 



 

Ik was eigenlijk benieuwd wat de TS nu besloten heeft. Ik hoop niet Bonte Willem.

Als ze hem niet gekozen heeft omdat ie goedkoop is maar bont dan wil ik deze nog graag even aandragen:
Ook bont en ook goedkoop en een beter veulen denk ik. Je hebt met een schimmel ook kans op een schimmelbonte, niet de mooiste kleur houd daar rekening mee.


[ img ]

Geboren in 2003, kleur platenbont donkerbruin, stokmaat 1.64m.
Haico is een vriendelijke hengst met pit. De platenbonte hengst heeft een goed model, bijzonder veel tact en balans in draf en een ruime galop. In alle gangen wordt de achterhand goed ondergebracht en het voorbeen mooi ruim weggezet. Daarnaast is hij een gretige springer die veel inzet heeft en nette sprongen laat zien.

Vader van Haico is de bij Oldenburg en Hessen goedgekeurde Haarlem, een zoon van de preferente springvererver Voltaire. Dat Haarlem zich een allround vaderpaard mag noemen bewijst het feit dat hij niet alleen springgiganten levert maar ook atleten op het internationale podium in de discipline dressuur.

Moeder Karlena is een dochter van de veel te vroeg gestorven bonte Ed King Hill NH, een toonaangevende Nrps-hengst die zelf heeft geacteerd op het hoogste niveau, zowel in het springen als in de dressuurpiste. De moederlijn van Karlena gaat terug op op de befaamde Karla-stam die garant staat voor mooie, goedbewegende en veelzijdige sportpaarden.

De interessante afstamming van Haico in combinatie met het superkarakter van de hengst is veelbelovend. Hij is attent, laat zich erg fijn bewerken en het is dan ook een genot om de hengst aan het werk te zien. U zult nog veel van deze allrounder horen in de toekomst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 15:27 



 
Profiel   

Dan mag ze met haico nog wel opschieten voor 1 sept Tong uitsteken Hij was dit jaar 450 euro dekgeld maar volgens Jan Folmer kun je volgend jaar op een hoger dekbedrag rekenen Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 17:24 



 
Profiel   

Dit lijkt mij ook een veel betere optie. Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 17:46 



 

Ik vind het een erg leuke hengst, maar op een schimmel zou ik niet snel een bonte zetten. Als je toch iets aparts gekleurd wilt hebben dan een valk oid, maar als die niet voor handen is dan een 'gewoon' effen hengst en daar een mooi veulen mee fokken.
Als je toch iets aparts wilt moet je gewoon een apart gekleurd veulen/paard kopen, kost niks meer of minder en je hebt wel de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 20:05 



 
Profiel   

Hier de TS weer eens, ik heb nog niet besloten welke hengst ik ga kiezen. Ik ben nog even wat aan het orienteren op suggesties die hier in het topic nog naar voren zijn gekomen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 21:38 



 
Profiel   

Als je toch goedkoop wilt dekken en niet perse bont dan zou ik een gelderse nemen die zijn niet duur en je houdt je KWPN papier.

Willem draagt absoluut niet, hij stuwt. Combi met jouw merrie lijkt me niks worden en is zonde van je geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-06 23:13 



 

Ik meende dat TS een wat zwaarder paard wilde fokken dan ben ik bang dat Haica net niet in dat plaatje past.
Een mooi Gelderse zou dan idd een optie zijn en je hebt er vol papier mee.

Een I.H.W. hengst zou ook niet verkeerd zijn, I.H.W. stamboek is mischien niet het zelfde stamboek als KWPN maar zeker niet minder dan het KWPN stamboek.

De beide hengsten die ik eerder noemde Orbaldo II en James Bont zijn allebei goed gekeurd bij I.H.W.
Je zou ook aan Samber kunnen denken, maar echt zwaar is deze hengst niet wel is deze hengst half Gelders.
Hij is in april gekeurd op zijn sperma en zijn sperma is nog heel goed zo is gebleken uit de test.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 09:05 



 

Als je Haico zijn bloedvoering bekijkt zul je zien dat er nog veel klassiek bloed in zit, zou prima passen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 09:18 



 
Profiel   

De beide hengsten die ik eerder noemde Orbaldo II en James Bont zijn allebei goed gekeurd bij I.H.W.
Je zou ook aan Samber kunnen denken, maar echt zwaar is deze hengst niet wel is deze hengst half Gelders.
Hij is in april gekeurd op zijn sperma en zijn sperma is nog heel goed zo is gebleken uit de test.
[ img ][/quote]

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar Samber bevrucht niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:19 



 
Profiel   

Sammie schreef
Kans op schimmel en kans op bont is allebei 50% omdat het dominant is. Je hebt ook kans op schimmelbont.

* Die dragende achterhand kun je denk ik wel vergeten. Willem stuwt. Wil je echt dragend kijk dan richting Ferro, die zijn ook 'zwaarder' qua type. (en dat is wat er bedoeld wordt met 'Fries' bloed)
* Dressuur zal wel lukken.
* Willem goede bewegingen? Op de ene foto lijkt hij spectaculair, maar hij is ontzettend opgepompt. Ik heb 'n filmpje van 'm gezien en dat vond ik niet spectaluair. Verruimen kon hij niet, en hij heeft typisch dat Friesche knieetje. Komt omhoog ipv van weg naar voren.. Op die ene foto staat hij trouwens behoorlijk wijd van achteren.
*Voor een forsere bouw kun je ook bij het eigen stamboek shoppen. Denk aan een Ferro, een gelderse, een Monte cristo enz.

Hier ben ik het mee eens.
Het is zonde om er een fries op te doen. Mooie beweging kun je ook halen bij Ferro of Jazz

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:29 



 

Mijn wijsheid komt van Horses.nl Haha! ik las daar dat Samber zijn sperma nog goed is vandaar.
Of hij daadwerkelijk nog dekt is natuurlijk de vraag.
Citaat
05/04/2006 KWPN-hengst Samber viert 30-jarige verjaardag

De familie Vrieling uit Coevorden vierde zondag de 30e verjaardag van de KWPN-hengst Samber. Op 2 april 1976 kwam de bruinplatenbonte hengst ter wereld bij H. Smilda in Roden. Sinds zijn goedkeuring is Samber in eigendom van de familie Vrieling, waar hij nog steeds ter dekking staat. “Samber is nog goed gezond. Zijn sperma hebben we weer laten onderzoeken en ook dat is nog prima”, aldus Roelof Vrieling.

Samber is een zoon van Pericles xx uit de ster-preferente prestatiemerrie Tina. Zij heeft Ordonnans en Astrid (v.Romeo) als ouders.
De hengst werd op hoog niveau in de sport uitgebracht. Hij bracht het tot Z springen en internationaal dressuur. Enkele zonen van Samber dienen of dienden de fokkerij via diverse stamboeken, zoals Art Deco in Oldenburg, Sammartini bij het NRPS, Ferdinand bij het AES, Ornament bij het IHW, Pedro en Up to Date bij het AES. De zonen Sambertino, Sambuco, Sambesi, Samenco II K en Samico F zijn alle goedgekeurd bij het ZfDP. Samico is daarnaast goedgekeurd in Oldenburg, Westfalen en Rheinland.
Ondanks zijn hoge leeftijd en de vele nakomelingen die er van hem rondlopen, is er nog steeds belangstelling voor Samber. Vorig jaar dekte hij tien merries, waarvan er zes drachtig werden. “Daaronder zaten ook oudere risicovolle merries. Dit jaar hebben we weer een paar aanvragen gehad. We stellen hem gewoon ter dekking. Zo lang het nog kan en Samber gezond is, laten we hem dekken. Elke dag komt hij even buiten. Nu het slecht weer is, wandel ik elke dag een stukje met hem”, aldus Roelof Vrieling.


Misschien zo iets duidelijker Tong uitsteken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:31 



 
Profiel   

Het dekseizoen is voorbij en Samber heeft niet één merrie drachtig gekregen. Wat in het artikel niet vermeld wordt is dat merrie's er vorig ook al een tijd stonden voordat ze drachtig waren. Overigens is een drachtigheidspercentage van 60% niet hoog. Het is jammer want Samber is een hele goeie hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:42 



 
Profiel   

Volgens vrieling zijn er 5 merrie`s dragend van samber en wordt er in 2007 dus zijn laatste veulens geboren. Hij wordt miv dekseizoen 2007 niet meer ingezet. Daarvoor in de plaats komt Pedro Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:49 



 
Profiel   

Da's wel apart want ik hoor net dat hij vanwege de tweede nieuwe heup die hij krijgt geen hengsten meer wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 11:56 



 
Profiel   

Haha! geeft ook niet, hij vertelde het mezelf...heb nl een merrie die ik volgend jaar bij Samber wilde doen omdat het voor dit jaar te laat is (ze komt volgende maand pas)...vandaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:03 



 
Profiel   

En een vriend van mij heeft net zijn merrie opgehaald, niet drachtig. Vrieling vertelde hem dat niets drachtig is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:04 



 
Profiel   

Hmm dan zouden die andere paarden terug gekomen moeten zijn? Lijkt me sterk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:09 



 
Profiel   

We zullen het zien als de dekregistratie lijsten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:17 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
En een vriend van mij heeft net zijn merrie opgehaald, niet drachtig. Vrieling vertelde hem dat niets drachtig is geworden.

Apollo zijn moeder is wederom drachtig van Samber vertelde de fokker. 2 maal fokte hij uit zijn Eusebio merrie en uit zijn eigen merrielijn waarvan hij zelfs de overovergroot moeder nog heeft staan veulens van vader Larino waarvan er 1 national springt in zweden. daarna is er anleen met samber gefokt de 4de van samber uit deze merrie en ook weer bont is dit jaar geboren...een merrieveulen, apollo is de enige hengst van de 4...ik heb besloten de hengst te houden en als die 3 jaar is serieus te kijken naar zijn mogelijkheden in de sport om daar een geschikte amazone/ ruiter voor te vinden die de hengst wil uitbregen voor mij. Bloos


Laatst bijgewerkt door agerrits op 29-08-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:21 



 
Profiel   

Zoals ik al zei, ik wacht de lijsten af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:22 



 
Profiel   

Idd...het zegt soms nog niets, eerst de veulen(s) maar afwachten..er kan nog van alles gebeuren Haha!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-06 12:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen