[H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

[H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:33

Hallo bokkers,

Ik ben van plan om mijn merrie te laten dekken van het voorjaar.
Het is een nrps merrie van 1.64m en schimmelkleurig.
Ze is voornamelijk een springer, want heeft in het verleden Z gesprongen, en op dressuur niveau is ze op haar hoogst L1 geweest.
Ik zou graag een hengst erop willen die haar wat in maat vergroot, en dat zowel kan springen als dressuren, omdat ik met het veulen toch wel beide kanten op wil.
Als het mogelijk is een hengst waar GEEN schimmel gen inzit, zodat ik meer kans heb op een effen gekleurd veulen.
Over de bouw weet ik niet zo veel wat er aan verbeterd kan worden, maar daar kunnen jullie bokkers mij vast wel mee helpen.

Dit is haar afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=105847

Hier wat foto's

Niet een hele sjarmante, maar is recht van opzij genomen:
Afbeelding

Schuin van voren:
Afbeelding

Bewegingsfoto draf:
Afbeelding

Bewegingsfoto galop:
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes Tamara

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 22:38

Weet dan NIEMAND een geschikte hengst voor mijn merrie??
ik had van jullie bokkers wel meer verwacht Vork

Nou wie kan mij helpen een leuke partner te vinden voor Innocent??

Gr

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:58

Inno1985 schreef:
Weet dan NIEMAND een geschikte hengst voor mijn merrie??
ik had van jullie bokkers wel meer verwacht Vork

Nou wie kan mij helpen een leuke partner te vinden voor Innocent??

Gr


http://www.gerd-sosath.de/ en dan even kijken naar Ludwigs as.. Fok je terug op inschallah. Hengst lijkt mij een goede te worden, maar over de nafok is uiteraard nog niets bekend..

nb. Alleen schimmels dragen een schimmel gen..

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:30

Poeh, een hengst zonder schimmel-gen: geen idee.
Op de stal waar ik sta hebben ze een donkerbruine twenter: komt uit een schimmelmerrie (Toulon x Capital II) en een schimmelhengst (Silverstone). Verder hebben ze nog een bruine jaarling: Indorado (schimmel) x Faust Z (donkerbruin). Denk dat er toch wel beetje toeval meespeelt dan.
Maar goed: Op de standfoto's heeft je merrie best een behoorlijke knik in de nek, op de foto waar je erop zit, zie je het niet meer, ze buigt goed af. Verder is het best een massale merrie om te zien maar ik ben er wel van gecharmeerd. Ik zou hier best Toulon op durven zetten. Geeft wat verfijning, kan super springen en geeft maat (de Toulon merrie op stal is 1,76 m uit een merrie van krap 1,65 m).
Oh ja, er schiet er nog een te binnen: er staat hier ook nog een 3-jarige op stal: Pacific x Capital II (schimmelmerrie). Kleur? Donkerbruin.

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:52

[quote="karijn"]
Poeh, een hengst zonder schimmel-gen: geen idee.
Op de stal waar ik sta hebben ze een donkerbruine twenter: komt uit een schimmelmerrie (Toulon x Capital II) en een schimmelhengst (Silverstone). Verder hebben ze nog een bruine jaarling: Indorado (schimmel) x Faust Z (donkerbruin). Denk dat er toch wel beetje toeval meespeelt dan.


Het mooie van schimmelkleur is de voorspelbaarheid.. paarden die niet schimmel van kleur zijn dragen dit gen ook NIET!! Ook niet als een van de ouders schimmel was. Schimmel vererft dominant en is dus altijd zichtbaar! Wat niet zichtbaar is , is of de hengst/merrie het gen dubbel draagt en dus enkel schimmel kleurige nakomelingen geeft.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:23

je hebt zowieso 50% kans op schimmel. Als je geen schimmel wilt moet je er een kopen die een effen kleur heeft.

devine

Berichten: 2827
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:24

Zou je graag helpen maar ben zelf zo een zeikerd ermee maar ik denk dat je eerst moet kijken naar je merrie en wat je ervoor uit wilt geven aan het dekgeld en NRPS of KWPN?
Hoe is haar gedrag is het een heet paard met rijden ja of nee haar bouw of je daar tevreden mee bent en dan kijken op bepaalde hengsten site's (makkelijk bij google Knipoog ).

En wat de hengsten hun nakomelingen meegeven...
Ben zelf ook aan het rondkijken maar heb een bloedkikkertje en wil dan zelf een koeler paard erop zetten anders krijg je helemaal een spring in het veld en ook de bouw ik zoek een langer paard omdat ze nogal compact is Cool

Maar ik hoop dat je wat kan vinden wat je wat lijkt veel succes ermee! Pling

martichr
Berichten: 1166
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:13

Sammie schreef:
je hebt zowieso 50% kans op schimmel. Als je geen schimmel wilt moet je er een kopen die een effen kleur heeft.



Uiteraard.. maar zolang je geen schimmel hengst kiets ook niet meer dan dat.... Haha!

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:30

Wat een reacties, ben er heel blij mee Knipoog
Even over het schimmel gen. (heb er niet heel veel verstand van, van kleuren enz)
Maar ik zou het niet heel erg vinden als het veulen van mijn merrie een schimmel wordt, maar heb liever dat er een effen gekleurde uitkomt, het belangrijkste is dat het gezond is, goed gebouwd, en een goed karakter heeft.
Mijn merrie heeft een heel fijn karakter, heel lief in de stal en omgang, met rijden is ze heel rustig (soms iets te rustig) maar ze loopt wel voor je. Met springen is ze wat heter, maar dat komt ook omdat ze springen heel leuk vind, maar ze is wel onder controle te houden.
Ik zou graag dat karakter weer terug zien in het veulen, de bouw mag iets fijner, aangezien mijn merrie best een stevigerd is (zeg maar).
Verder heeft ze voor platvoeten, ik weet niet of dat ook te verbeteren is, maar dat zou wel makkelijk zijn.

Nog even over die knik in haar hals op de eerste foto's.
Dat lijkt zo omdat haar manen in het midden wat meer omhoog springen, en de rest van de manen mooi naar benede hangen. Ik zal kijken of ik nog een foto heb vanaf de andere kant, want dan zie je geen manen.

Meer reacties zijn altijd welkom Haha!

Gr Tamara

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:40

Heey, heel veel succes met je zoektocht en laat je het weten welke hengst het geworden is? En uiteraard, zodra je veulen er is een foto? Duurt nog wel lang ik weet het maar toch..

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:44

Hier een foto van de andere kant. Hier zie je dat ze geen knik in haar nek heeft, maar dat haar manen gewoon niet netjes naar beneden blijven hangen.
Ze staat er niet op haar charmantst bij, maar heb je iig een idee.

Afbeelding

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:32

Hier is het inderdaad niet te zien, ze heeft wel een lekkere dikke spieren onderaan haar nek. Ze heeft een nogal massaal front, hals komt wat diep uit de borst.
Waar denk je zelf trouwens aan bij de keuze van een hengst?

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:52

ik vind paddox een hele mooie hengst, maar dat is natuurlijk geen springer, dus die zal het waarschijnlijk ook niet worden.
Daarnaast ben ik ook erg gecharmeerd van playboy, die is goedgekeurd bij het nrps, en kan zowel springen als dressuren.

indriss

Berichten: 510
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: In Limburg

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:58

Ik weet niet of je open staat voor dressuurhengsten. Maar ikzelf heb een oo7 x ixion gehad, zie mijn profiel voor fotos.
Dit is echt een pracht van een paard geworden en de moeder heeft veel van jouw merrie weg. De bouw is bijna identiek.
De oo7 kon trouwens ongelooflijk goed springen, sprong met een jaar oud al over de draad naar de andere (veel meer gras)
wei. Haha!
Overigens was die moeder ook een schimmel en het veulen werd zwart

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:12

Paddox zou ik persoonlijk ook niet kiezen, ik vind zijn voorbeen wat aan de korte kant.
Wil je een NRPS of KWPN hengst?

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:14

karijn schreef:
Wil je een NRPS of KWPN hengst?


Oh dat maakt me niet uit.
Al zijn KWPN'ers over het algemeen wel duurder dan een NRPS hengst.

Groetjes

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:25

Maar ik sta nog steeds open voor andere hengsten.
Het liefst toch een veelzijdige hengst, want met een dressuur hengst, heb je niet de garantie dat het veulen kan springen, dan heb je gewoon geluk gehad als die dat wel kan.

Nou wie weet nog een leuke passende hengst.

Groetjes Tamara

devine

Berichten: 2827
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:23

Ik vindt Equador ook een zeer mooie en veelzijdige hengst kan je alletwee de kanten ermee op!
Afbeelding

Afbeelding

Heb wel de mensen gemaild van het adres dat erbij stond maar nog geen reactie terug dus weet ook niet meer dan wat hier bij stond.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:38

devine waarom zou je op deze merrie equador adviezeren ??

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:40

volgens mij is equador een best grof paard zo van de foto af te zien.
Misschien valt het wel mee, maar hij is verder wel mooi.
Wat is zijn afstamming??

Gr

devine

Berichten: 2827
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:44

Sammie waarom niet ???
En ja hij heeft een aardige body maar dat komt bij jou paard wel ten goede vindt ik zo zelf ....
En het is niet een giga bloedkikker en daar lopen er nogal wat van rond en niet iedereen kan daar mee overweg.....

Zal nog even kijken maar er zit Joost en Voltaire in en hij brengt zeer mooie en goede veulens
met goed beenwerk.(heb ik uit betrouwbare bron die zelf een aantal veulens heeft gehad van deze hengst)

Maar goed het is maar een idee???

devine

Berichten: 2827
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:49


Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:50

ik heb zelf ook informatie van deze hengst thuis, want de vorige eigenaar had mij deze hengst voor mijn paard ook geadviseerd.
Ik zal die papieren er nog eens bijhalen, zodat ik zelf ook wat informatie kan inwinnen.

Bedankt voor de info.

Gr

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:52

Ik vraag niet waarom niet, ik vraag waarom wel.
Equador is een Voltaire x Joost en heeft voornl. springpaarden ( idocus is een uitzondering wat dat betreft en wat heeft hij zelf voorgebracht??) De karakters van de gemiddelde Equador is niet makkelijk te noemen (joost ??) en in combie met Ixion lijkt het mij een zeer foute keuze. Mooie paarden en goede benen ben ik het ook niet mee eens..


errichting Ermelo 1989
Evenwichtig, eerlijk, vriendelijk, goed humeur. Aan het begin nog groen. In het begin van het onderzoek tamelijk stug in de mond, later is dat verbeterd.
Stap voldoende. Draf in het begin van het onderzoek weinig gesloten en zou lichtvoetiger mogen zijn. Heeft later een ruime draf met veel regelmaat. Galop ruim en goed gedragen. Bij het springen veel vermogen en goede techniek. In terrein ruim voldoende galop en krachtige sprongen. Veel bereidheid om te werken. Ervaart werk als licht. Looplustig, heeft plezier in het werk. Voldoende aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand. Is tijdens onderzoek gespierder en harder geworden. Heeft verschillende keren een ander rantsoen gekregen om zijn voedingsconditie op peil te houden.
Rustig stalgedrag.
Op 01-04 melkkies getrokken.

Verrichtingscijfers
Stap 7
Draf 7.5
Galop 8.5
Rijproef 7
Springen vrij 7
Springen ohz 9
Terreinproef 7.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 80.50
Max punten 100
Plaatsing 3e van 27 (15)
Jaar verrichting 1989
Plaats verrichting Ermelo

Straalbeen rechts 2-3
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 2-3
Sesambeentjes mediaal links 2
Kogel/arthrose rechts 1-2
Kogel/arthrose links 1-2
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 1

Afstammelingen 1991 (veulens)
Wat ontwikkeling en type betreft moet er onderscheid worden gemaakt in de getoonde veulencollectie van deze hengst. De geprikte veulens bleken voldoende te zijn ontwikkeld bij een voldoende rijtypische bouw; de uitgezochte veulens bleken duidelijk royaler te zijn ontwikkeld bij een goed rijtypisch model; de sterke rompen zijn overigens een uniforme eigenschap.
Het hoofd is goed gevormd en vertoont voldoende uitdrukking. De hals is goed van lengte, soms (met name de eerste groep) wat arm gespierd, terwijl af en toe een onderhals is gesignaleerd. De schoft is goed ontwikkeld en loopt voldoende lang door. Schouderlengte en -ligging geven geen aanleiding tot bemerkingen. De bovenlijn is nog wel eens week, de lendenpartij voldoende breed en aangesloten. De croupe heeft steeds voldoende lengte, bleek bij de uitgezochte veulens ook breed en gespierd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is goed gesteld en voorzien van goede, forse gewrichten. Een enkele keer was er sprake van een iets lang achterbeen. Over het geheel genomen kenmerkt het fundament zich door zwaarte en correctheid.
De stap bleek goed te zijn, ruim en gemakkelijk. In draf maken de veulen front, is er sprake van ruimte en balans, hoewel zo nu en dan het achterbeen wat nakomt. Enkele veulens toonden zich in draf extra. De veulens bleken gemakkelijk aan te springen in galop.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt niet af van het hierboven gesignaleerde.

Kort samengevat: voldoende tot goed ontwikkelde veulens, die voldoende tot goed rijtypisch zijn gebouwd. De draf kenmerkt zich door balans en oprichting, waarbij het achterbeen soms wat nakomt.
Getoond: 31 veulens uit 197 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Equador voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1999 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Equador voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2003 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Equador definitief goedgekeurd.
De exterieurvererving van Equador is boven het gemiddelde en het aantal nakomelingen van hem met een predikaat varieert van gemiddeld tot daarboven. Deze Voltaire x Joost zoon startte zijn loopbaan ooit veelbelovend om daarna iets naar de achtergrond te verdwijnen. Daar lijkt geen reden toe, want de hengst scoort in beide disciplines met Grand Prix-nakomelingen.

Exterieuromschrijving 1989
Sterk gebouwde hengst met een goed type.

Voortschrijdend totaal tot en met 2004
dekkingen 1208
veulens 926
hengstveulens 470
aangeboden hengsten 53
2e bez hengsten 17
3e bez hengsten 8
aangewezen hengsten 9
ruinen
sterruinen

merrieveulens 456
stamboekmerries 198
stermerries 49
keurmerries 12

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: [H][NRPS]Welke Hengst op mijn Ixion merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:58

@sammie: Waarom zou equador niet bij een ixion passen, zou het veulen dan een rot karakter kunnen krijgen, of doel je meer op de bouw van het veulen??

Trouwens bedankt voor die lijst met info