[H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

[H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:38

Welke hengst vinden jullie passen bij deze Prince Paradiso x de Saint Ursus d'Olympe merrie:

Afbeelding
Ik ben op zoek naar een springhengst (KWPN, NRPS, of duits bloed maakt niet veel uit) die groot fokt (merrie is 1.57m) en redelijk kan bewegen.
De merrie zelf springt met veel vermogen, maar laat af en toe wel eens een voorbeen hangen. Qua exterieur is ze iets overbouwd en heeft ze ongelijke voeten, wat haar op de keuring het sterpredikaat gekost heeft.. De stap en galop zijn erg goed en ruim, de draf is wat rollend.

Foto op stand:
http://www.paulvanoers.nl/fotoreportage ... page97.htm

Springen:
Afbeelding

Ik heb zelf ook al wat ideeen, maar ik ben benieuwd waar jullie mee durven komen!
Laatst bijgewerkt door gomir op 24-08-06 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel!

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:41

ik ben helemaal sidney fan, dus wie weet Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:02

De punten die me zo opvallen aan je merrie zijn de halslengte en halsvorm(hals zou fractie langer mogen en beter van vorm, hals is ook wat laag aangezet en arm bespierd), de iets zware hoofdhalsverbinding, een wat steile schouder, wat korte croup(wel mooi van vorm), een niet al te sterke bovenlijn en een wat neerwaartse romprichting. Achterbeen lijkt ook wat recht op deze foto.

Belangrijkste aandachtspunten vind ik de bovenlijn en de hals.

Welke hengsten heb je zelf in gedachten en wat wil je met het veulen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:02

Sisco4life schreef:
ik ben helemaal sidney fan, dus wie weet Haha!


En waarom denk je dat sidney geschikt is voor deze merrie? Graag een beetje toelichting, want zo heeft niemand wat aan je reactie.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:19

@ gomir: puur van het exterieur uitgaande heb je gelijk, de hals is vrij kort. Maar bovenal wil ik een functioneel springpaard fokken, dus de halsvorm en lengte is niet mijn eerste aandachtspunt.

De verdere bovenlijn verdiend idd wel aandacht.

Het achterbeen is aan de steile kant, maar niet extreem en de schouder zou schuiner mogen, exterieurmatig gezien. Maar aan de andere kant kan ze er goed genoeg mee bewegen en springen...Bij een hengstenkeuze let ik hier wel op, maar hoeft voor mij niet de doorslag te geven. Ik zie het dan eerder als mooi meegenomen.

Mijn doel is om uit deze merrie een goed en functioneel springpaard te fokken wat ook simpel op Z-niveau dressuur kan lopen. Uit dat oogpunt wil ik het overbouwde een beetje eruit krijgen en (maar dat is puur mijn smaak) ook dat "kleine en fijne", dus liever een iets groter en steviger paard.

O ja, daarnaast wil ik ook geen inteelt of lijnenteelt, paarden worden hier imo alleen maar zwakker van. Haar afstamming is te vinden op: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=108682

Zelf dacht ik in eerste instantie aan Cantos, maar deze fokt helaas voor mij te klein. Ik moet me er eerlijk gezegd nog in gaan verdiepen, dus allerlei suggesties zijn welkom en het overdenken waard! Ik heb tenslotten nog een poosje de tijd voordat het volgende dekseizoen begint...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 01:05

Ik snap wel dat je voor een springpaard die hals niet zo belangrijk vind, maar zeker als je paard ook op Z-niveau in de dressuur mee moet kunnen komen vind ik het toch wel voor verbetering vatbaar.

Het is ook echt niet nodig om speciaal op deze punten een hengst te selecteren, maar ik zou wel uitkijken met hengsten die een steil achterbeen of steile schouder vererven.

Cantos is idd niet echt een optie als je wat groter en zwaarder wil fokken. Zijn zoon Casantos zou ik dan eerder kiezen. Die lijkt wel wat meer maat en massa mee te geven dan zijn vader.

Binnen het NRPS zou ik me als ik jouw was eens verdiepen in Royal Highness(maar dan krijg je via royal bravour wel ramzes nog een keer mee in de verte Knipoog ), Harley(ook KWPN gekeurd). Leeroy, Balouco en Arco Polo.

Royal Highness heeft bij mijn wat kleine merrie met ongeveer dezelfde aandachtspunten ontzettend verbeterd. Nakomeling is nu ruim 2,5 en valt me echt enorm mee. Mn Hals, bovenlijn en kruis zijn absoluut beter dan van mama.
Overige nakomelingen hebben ook voldoende maat en kunnen bovengemiddeld bewegen!

Harley: vind ik een heel aansprekend paard en springt zelf erg fijn! Nakomelingen die ik tot nu tot gezien heb zijn me positief opgevallen en mooi gesloten in de bovenlijn. In beweging wel wat gewoontjes en schouder had iets schuiner gemogen.

Leeroy: lijkt te verbeteren op type en ik verwacht dat hij hele fijne allrounders gaat geven.

Balouco: heb ik nog geen nakomelingen van gezien en is eigenlijk een beetje op gevoel. Denk dat dat paard nog wel goede dingen gaat doen, maar hij is nu imo nog te onervaren om echt te kunnen beoordelen.

Arco Polo: komt uit een interessante stam en vind ik een heel aansprekend paard. Veel uitstraling, mooi paard om te zien, correct bewegen en super springen. Maar nakomelingen ben ik nog niet tegen gekomen dus daar kan ik niets van zeggen.


Zou zelf op zo'n merrie Barichello ook eens overwegen, maar dan krijg je Purioso vrij vooraan terug in de stamboom dus dat valt voor jou af.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:02

Erg bedankt voor het meedenken!! Ik ga me in deze hengsten verdiepen. Harley was ik idd ook al tegen gekomen, heb hem zelf al een aantal keer op shows zien springen en mijn indruk was goed. Casantos heb ik een paar jaar geleden gezien en vond hem toen nogal slungelig overkomen, maar dit kan inmiddels veranderd zijn. Verder ben ik eerlijk gezegd meer bekend bij het KWPN dan bij het NRPS. Zoals jij Royal Highness beschrijft zou dat ook nog een optie kunnen zijn (gelukkig zit ramzes al een aantal generaties terug..)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:13

livvy schreef:
Erg bedankt voor het meedenken!! Ik ga me in deze hengsten verdiepen. Harley was ik idd ook al tegen gekomen, heb hem zelf al een aantal keer op shows zien springen en mijn indruk was goed
Harley sprong vorige week dinsdag in Ermelo een heel sterk rondje. Paard is wat sterker geworden in zijn lijf en liet een aantal hele goede sprongen zien! Vond hem voorheen nog weleens wat duikerig overkomen, maar nu sprong hij bijna uit het boekje.
Citaat:
Casantos heb ik een paar jaar geleden gezien en vond hem toen nogal slungelig overkomen, maar dit kan inmiddels veranderd zijn. Verder ben ik eerlijk gezegd meer bekend bij het KWPN dan bij het NRPS.
Dat vond ik er als 3-jarige ook van, daarom ben ik toen voor RH gegaan. Maar Casantos is ontzettend mooi in verhouding gekomen toen hij wat uitgezwaard was. Vond hem als drie-jarige ook maar een lange slungel, maar toen ik hem een jaar later terugzag in de competitie gaf hij een heel ander beeld! En nakomelingen lijken ook echt goed.
Citaat:
Zoals jij Royal Highness beschrijft zou dat ook nog een optie kunnen zijn (gelukkig zit ramzes al een aantal generaties terug..)

Hengst heeft nog niet veel gedekt, maar wat hij aan nakomelingen heeft lijkt goed. Veulen dat dit jaar op de veiling meeliep was ook absoluut een van de fijnste veulens. Mooi type en enorm sterk bewegen(al liet hij zich in ermelo niet helemaal optimaal zien. Ik heb hem thuis al een keer bekeken en toen liep hij nog veel sterker dan in ermelo!).

suzieva
Berichten: 250
Geregistreerd: 11-04-06
Woonplaats: duitsland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:51

Chambertin van de Birkhof in Duitsland, groet genoeg een goede springers, meet een goed karakter!
Lordanos van Sosath zou ook een optie zijn, maar ook enz een kleine paard tussen zijn kinderen...

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 19:02

suzieva schreef:
Chambertin van de Birkhof in Duitsland, groet genoeg een goede springers, meet een goed karakter!
Lordanos van Sosath zou ook een optie zijn, maar ook enz een kleine paard tussen zijn kinderen...


Zijn dit oldenburgerhengsten? Heb je toevallig een link waar ik ze kan vinden?

suzieva
Berichten: 250
Geregistreerd: 11-04-06
Woonplaats: duitsland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:39


Anoniem

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:21

Ik ga een poging wagen.
Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van schimmels maar Democraat lijkt mij een mooie combinatie met deze merrie.
Je wil een hengst die allround is, en Democraat is een hengst die bewezen heeft zelf zowel springen en dressuur goed eigen te zijn.
Ook zijn nakomelingen zijn allrounders.
Verder is het een hengst die zelf flink aan de maat is, naar mijn idee een goede bovenlijn heeft met goede gangen.
Ik weet zo niet of hij deze door vererft aan zijn nakomelingen.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 11:36

suzieva schreef:
Chambertin
is een Holsteiner...

Lordanos
Holsteiner uit de Stam van Ramiro!


Interessant gefokte hengsten! Ik ga me erin verdiepen...
Dankjewel!

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 11:38

Ilegra schreef:
Ik ga een poging wagen.
Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van schimmels maar Democraat lijkt mij een mooie combinatie met deze merrie.
Je wil een hengst die allround is, en Democraat is een hengst die bewezen heeft zelf zowel springen en dressuur goed eigen te zijn.
Ook zijn nakomelingen zijn allrounders.
Verder is het een hengst die zelf flink aan de maat is, naar mijn idee een goede bovenlijn heeft met goede gangen.
Ik weet zo niet of hij deze door vererft aan zijn nakomelingen.

Tja, ik dacht eigenlijk dat democraat meer dressuur was en er dus nooit aan gedacht.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:15

Ik kende een merrie van Democraat die Z springen liep(geen denderende beweger trouwens), volle zus/broer liep juist fantastisch en heeft hoog in de dressuur gelopen.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:07

Ik heb het net even bekeken, Democraat geeft inderdaad dressuur en springpaarden... ook een optie dus. Weet iemand toevallig wat zijn stokmaat is? Het staat niet op kwpnstallion.nl.

Anoniem

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:07

Democraat is volgens mij 1.71m

Anoniem

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:50

Sorrie Democraat is 1.72m (scheelt maar 1 cm), hij fokt behoorlijk aan de maat door.
De nakomelingen die ik ben tegen gekomen zijn allen boven de 1.70m, verder geeft hij goede bewegingen door.
Zal naar mijn idee verbeteren op de gangen van je merrie met name het voorbeen gebruik.
Democraat geeft ook wat massa door, hij zal zeker je merrie niet verfijnen.
Hij staat ter dekking bij
http://www.gebrvanmanen.com/WebStuff/cgi-bin/Dutch/Default.htm

suzieva
Berichten: 250
Geregistreerd: 11-04-06
Woonplaats: duitsland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:55

Democraat zou een echte optie zijn... in Duitsland liepen een tijd enkele nakomelingen in de hogere springen van 1.40m +... een ik ken ook eene merrie van hem de heel goede gangen heeft...

havana72
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-08-06

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:04

Houd er wel rekening mee, dat nakomelingen van Democraat een moeilijk karakter kunnen hebben. Dit zeggen meer mensen en ik heb zelf ook een tijd lang een democraat gereden, en dat was ook een dame, die je met fluwelen handschoenen aan moest pakken.

loverke24
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-06

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:16

suzieva schreef:
Chambertin
is een Holsteiner...

Lordanos
Holsteiner uit de Stam van Ramiro!


zijn interessante hengsten, alleen hoor ik zeggen dat chambertin niet zo vruchtbaar zou zijn! persoonlijk vindt ik chalan niet verkeerd is een chambertin x carolus I

maar op jouw merrie zou ik zeker een hengst nemen die maat en zoals gomir zij een goeie bovenlijn en meer halslengte bijgeeft!

zoals een calvaro Z, fighting alpha, ea ...

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:57

Calvaro Z is een erg goeie hengst, maar ik heb zelf nog weinig nakomelingen gezien. Kunnen ze ook redelijk bewegen? Ik ken alleen Santiago (Calvaro x Nimmerdor).

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:00

Ik dacht zelf ook aan l'Esprit (Lupicor x Landgraf I), ik heb hem zien lopen op de hengstenkeuring in Den Bosch in februari en ik vond hem een van de best bewegende springhengsten. Een correct gebouwd, stevig paard. Hij moet de verrichting nog lopen, en hij heeft nog geen nakomelingen, maar misschien zou dit ook wel wat kunnen zijn. Wat denken jullie?

loverke24
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-03-06

Re: [H][wb]Welke springhengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:58

livvy schreef:
Calvaro Z is een erg goeie hengst, maar ik heb zelf nog weinig nakomelingen gezien. Kunnen ze ook redelijk bewegen? Ik ken alleen Santiago (Calvaro x Nimmerdor).


ivm bewegen ik vindt dat calvaro aan al z'n nafok een supergalop meeheeft, zo echt een galop waar ze klimmen vooraan en zitten achteraan! verleden jaar tijdens WKfinale te lanaken, heb ik een hele goeie calvaro gezien maar die kwam uit een rebel I of II merrie