[H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

[H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:37

Ik heb eigelijk een paar vragen wat betreft hengstkeuze voor mijn merrie. Ik wil haar in het voorjaar laten dekken. Nu moet al eerst bekennen dat ik er zelf niet zo heel veel verstand van heb. Ik wil ook gewoon voor de ervaring een keer een veulen. Ik moet het veulen helaas ook meteen verkopen. Kan er nl geen twee houden. Heb verschillende mensen gevraagd en de naam Upgrade valt vaak. Nu is mijn vraag of jullie je daar ook in kunnen vinden en of jullie misschien nog andere tips en/of aanmerkingen hebben die betrekking hebben op de dekking/dracht. Het is nl de eerste keer dat we een veulen gaan fokken.

Ik zal hieronder wat gegevens geven van de merrie;

Haar naam is Unaira (elmshorn x Ubis) geboren 04-2001
Als je bijgevoegde link opent krijg je haar hele stamboom te zien.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=28247

Het is een lieve betrouwbare merrie. Ze is zeer rustig van karakter, dit is ook tijdens het rijden. Ze is wel voorwaarts te rijden, maar van zichzelf zal ze zich niet moe maken. Haar achterhand is redelijk, maar dat kan ook omdat ze nog moet leren om die te gebruiken tijdens het rijden. Ze is daar leergierig genoeg voor. Haar bouw is vrij fors (ook te zien op de fotos).

Hoop dat jullie mij zo een eindje op weg kunnen helpen?
Wil nl anders as woensdag naar de afstammelingenkeuring van Upgrade gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:02

wil je meer richting de dressuur of richting de spring kant fokken?

vind de merrie een beetje grof en het veulen zou voor mij wat meer verfijning mogen hebben. ook meer lengte in het lijf en ik denk iets groter dan de merrie (hoe groot is ze?)

zou je naar de dressuur willen zou ik toch iets van een bewezen hengst kiezen omdat je merrie eigenlijk springgericht is gefokt bijv Gribaldi, of Jazz of misschien toch iets naar de jongere generatie webster of johnson

naar de spring richting zou ik voor Vainqueur gaan wel een jonge henst maar in ieder geval goed aan de maat en heeft lengte in z'n lijf.
het ligt natuurlijk ook aan het bedrag wat je uit wilt geven aan de dekking maar ik zou ook eens kijken naar indoctro of nassau die kant uit!

Hopelijk heb je hier iets aan!

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:22

O ja ik ben ook helemaal weg van vingino zit heel veel bewezen bloed achter voltaire x cassini x guidam de revel en meet 1.69

Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 13:15

alvast bedankt voor je tips, zal ze zeker gaan bekijken. Ik wil er graag springgericht mee fokken. Tenminste, dat hebben ze me geadviseerd. De merrie is zelf nu ongeveer 1.64 mtr.

Wat vind jij van Upgrade?

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:46

vind ik ook een mooie hengst ook nog jong natuurlijk.

kon alleen geen stand foto vinden, heb jij toevallig ergens?

Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:25

ik heb wel een standfoto van hem, in een boekje thuis. Zal kijken of ik hem kan scannen.....
in ieder geval wel bedankt voor je tips!!

Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:38

sorry, krijg hem niet gescant...

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:13

Upgrade vind ik geen goede match voor jouw merrie. Zo naar de foto kijkend zou ik op zoek gaan naar een hengst met een wat schuinere schouder erin, iets meer lengte in de hals en nek en een niet te zware kaak.
Persoonlijk zou ik eerder denken aan een Lupicor/Indoctro of nafok van deze hengsten.

Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 17:53

lupicor staat bij mij op de tweede plaats qua keuze. Vind persoonlijker upgrade mooier, maar moet natuurlijk naar meer dingen kijken dan dat. Zal je advies zeker meenemen, heb per slot van rekening nog genoeg tijd om een keuze te maken. Heb dit express gedaan omdat ik er zelf niet veel kijk op heb. Als er nog iemand meer op en/of aanmerkingen heeft? altijd welkom!!

Brittol

Berichten: 5499
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:08

Indoctro heb ik altijd al een erg mooie hengst gevonden. Heb er weinig verstand van, maar ik heb over Indoctro goede dingen gehoord en ben er zelf ook wel erg van onder de indruk.
Ben benieuwd wat je keuze is geworden.

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:59

hoi hoi ben je nog naar de afstammelingen keuring van Upgarde geweest?

ik heb inmiddels een paar veulens op internet bekeken, en die zien er goed uit het beknopte rapport van het KWPN is veel belovend denk toch dat het niet zo'n verkeerde keus zou zijn!

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:25

Houd bij Lupicor er rekening mee dat je dan weer Lord terugfokt in je bloedlijnen.
Ik denk dat je met deze merrie voor verfijning moet gaan. Wat meer lengte in de hals, minder massief in het bovenlichaam en wat meer in de maat in de zin van hoogte. Ik zou hier best Sandro Boy op durven zetten. Sandro boy heeft zich toch wel bewezen als een zeer goed springpaard met hele goede bewegingen. Wat ik gezien en gelezen heb over het Sandro bloed iha, is toch de verfijning die hij doorgeeft.

Anoniem

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:57

Als ik zo vrij mag zijn.
Vind ik har best een fijn achterbeen hebben Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een paard met een niet te kort voorbeen.

Ze ziet er overigens goed uit Ja

Unaira

Berichten: 92
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: veldhoven

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 09:19

leuk dat je nog oude fotos van d'r hebt! Het gaat idd ook hartstikke goed met d'r! Ben zo blij met haar, ze heeft een goede opvoeding gehad! Dat merk je in alles.
De tips die je gaf wat betreft haar beenwerk, klopt. Daar heb ik al rekening mee gehouden. Heb nu ook wel een hengst op het oog; Upgrade. Maar alle andere tips en/of opmerkingen zijn van harte welkom!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: [H] [KWPN] hengstkeuze voor elmshorn x ubis....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:06