[E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

[E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:17

Dit is een merrie die ik misschien ga kopen, zou iemand die wat meer verstand van exterieur heeft haar slechte en goede punten kunnen beoordelen?
Ze is dus nog maar 3 jaar oud, en is nog maar een maandje aan het werk, dus nog onbespierd en aan de magere kant. Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:59

Nog een echte slungel. Op zich vind ik haar goed gebouwd, alleen haar achterbenen hadden wat mij betreft wat gehoekter mogen zijn. En ze staat wat koehakkig achter. Maar verder vind ik het wel een leuk paard.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:05

Bedankt voor de reactie!
Koehakkig is ze volgens mij niet, ze staat op die foto gewoon wat raar denk ik. Maar ik ga er volgende keer dat ik ga zeker nog eens extra op letten, heb er niet echt op gelet eerlijkgezegd. Die foto was trouwens ook niet volledig opzij genomen, maar van schuin vooraan, misschien dat dat ook wel wat vertekent?

Dit is een foto die helemaal van de zijkant genomen is:
Afbeelding
Hier staat ze wel nog slungeliger op.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:50

Zeer arm bespierd...
Die spieren zal je er hoogstwaarschijnlijk niet aan kunnen rijden.

Geen idee wat deze je zou moeten gaan kosten, maar ik vind de merrie veel missen aan vlees en uitstraling. Geraamte zelf lijkt me wel prima toe - alhoewel, kruis mocht ook een stukje langer en de verzenen staan ver ondergeschoven.

Geloof niet dat deze merrie goed zal bewegen, ze mist de juiste bespiering voor veel afdruk en veer. Zonde eigenlijk, met zo'n afstamming had er een mooier, gevulder paard moeten staan.

De afstamming maakt dat het paard waarschijnlijk wel een dure zal zijn, maar ik zou er in deze conditie niet gauw meer dan een recreatie-prijsje voor betalen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:11

Heb je er rekening mee gehouden dat dit paard nog maar 3 jaar oud is, net van de wei geplukt is en er nu ongeveer 10 keer mee gewerkt is? Lijkt me logisch dat ze dan nog zo obespierd is... Bovendien is ze ook nog aan de magere kant (is op deze foto's niet zo duidelijk, in het echt zie je haar ribben).

Kwa bewegingen zit je allesinds mis, deze merrie beweegt net heel ruim met erg veel swüng en veer.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:15

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt, maar ook mij spreekt het paard mij niet echt aan.
De afstammeling is erg mooi. Maar als ik het paard op de foto bekijk, dan straalt het geen dressuur paard uit.
Haar hals ik horizontaal, terwijl deze juist verticaal er op moet staan.
Er zit opzich wel een redelijke schouder in, maar haar kruis is erg kort.
Op de foto lijken haar hoeven ook niet echt netjes verzorgt.

Wat is de vraagprijs voor deze merrie?
Hoe heeft ze het gedaan op de keuring?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:15

Anjatjeuh schreef:
Heb je er rekening mee gehouden dat dit paard nog maar 3 jaar oud is, net van de wei geplukt is en er nu ongeveer 10 keer mee gewerkt is? Lijkt me logisch dat ze dan nog niet bespierd is...
.


Er had ook voor een ongetraind paard meer vlees aan moeten zitten.
Denk dat dat nou net de crux is: hoe wil je er meer spiermassa aan rijden als je al amper spieren hebt om te vergroten.

Een slap slungelig paard lijkt heel gauw groot en ruim te bewegen.
Komen ze dan wat aan, zal je zien dat ze aanmerkelijk korter gaan lopen.
Om echt goed te kunnen bewegen heeft een paard veel lendenbespiering nodig... ik denk dus niet dat je dat bij deze eraan zult kunnen rijden.

Verder vind ik de bespiering rond de schoft echt veel en veel te weinig... je zult moeite krijgen hier een passend zadel voor te vinden. Maar erger dan dat: juist jonge amper bereden paarden horen een lekker bolle vette schoftbespiering te hebben. Dat ontbreekt bij deze gewoon totaal. Terwijl die bespiering wel de verbiding is tussen hals en lendenen.

Als jij dit dier perse wilt kopen, moet je vooral je gang gaan. Mijn mening is gebaseerd op louter deze fotos - ik ben wel nieuwsgierig naar je bewegingsfotos.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:21

Ik lees het nu nog een keer, maar wat ik ook ernstig vind:

Een 3 jarige die uit het land geplukt hier, hoort gewoon niet in deze onder-conditie te verkeren. Een 3 jarige die uit het land komt, hoort mooi rond tot bijna vet te zijn.
Je zou haast aan ziekte en wormen gaan denken....
Nogmaals, als jij wilt kopen moet je dat vooral doen, maar ik raad je stellig aan om het dier volledig veterinair te laten onderzoeken (inclusief bloed en ontlasting).

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:35

Mijn mening staat nog helemaal niet vast en ik apprecieer jullie mening zeker, maar het lijkt me normaal dat ik ook wat kritisch met jullie meningen mag omgaan en dus ook mag vragen of jullie met sommige dingen rekening hebben gehouden. Dat betekend dan niet meteen dat ik jullie niet geloof. Knipoog

Bewegingsfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:58

Beweging lijkt beter dan ik verwachtte.
Het kontje is armer dan ik gedacht had.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 23:02

Ik weet niet goed wat ik er nu van moet denken eerlijkgezegd. Was inderdaad erg overtuigd over deze merrie, ze beweegt heel goed (heb verschillende mensen meegenomen die er meer van weten dan ik, dus was niet alleen mijn mening) en heeft een heel fijn karakter. Maar omdat ik dus niet zo veel van exterieur weet plaatste ik haar hier, en dan is het toch niet zo leuk om zo een reacties te krijgen.
Je weet natuurlijk niet hoe ze verder gaat ontwikkelen, en het zou dus een grote gok zijn of ze idd zoals jullie denken, nooit genoeg bespiering gaat krijgen. Maar voor hetzelfde geld komt het wel goed... Ik weet het niet. Scheve mond Ben hier niet goed in.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:09

ik zou dit dier ook laten staan of alleen uit goedheid kopen. maar ook ik vind hem er "verwaarloosd" uit zien. geen spiertje er op en ook heel duf qua uitstraling.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:12

Goh ja, mijn paard was toen ik hem op 4-jarige leeftijd kocht ook een lelijk eendje en is nu imo mooi uitgegroeid.
Zelfs zijn bewegingen toen waren maar zo en zo, nu met spieren erbij is hij veel sterker en ruimer geworden.

Jonge paarden blijft een gok. Ik weet er zeker niet zoveel van als Dees. Ik ga haar daarin ook niet tegenspreken.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 23:12

Alikesflame schreef:
ik zou dit dier ook laten staan of alleen uit goedheid kopen. maar ook ik vind hem er "verwaarloosd" uit zien. geen spiertje er op en ook heel duf qua uitstraling.

Haar eigenares is een DA, en ze is dus echt niet verwaarloosd. En op die 2 foto's kijkt ze idd wat duf omdat ze toen al gewerkt had en gewoon wat moe was, maar bv. op deze foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Vind ik haar er nu niet bepaald duf uitzien. Rolleyes

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:20

Anjatjeuh schreef:
Vind ik haar er nu niet bepaald duf uitzien. Rolleyes


als je hun mening niet waardeerd / niet wil geloven waarop post je dit onderwerp dan hier?

Ben in ieder geval gewaarschuwd en denk er nog eens goed overna. In de toekomst kijken kun je nooit maar mensen met ervaring zien dat de toestand van dit paard gewoon niet helemaal klopt.
Houd ons anders bij een eventuele aankoop op de hoogte. Ik denk dat degene hier wel erg benieuwd zijn wat hier uit komt na de training!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 23:23

Silviabol schreef:
als je hun mening niet waardeerd / niet wil geloven waarop post je dit onderwerp dan hier?

Ben in ieder geval gewaarschuwd en denk er nog eens goed overna. In de toekomst kijken kun je nooit maar mensen met ervaring zien dat de toestand van dit paard gewoon niet helemaal klopt.
Houd ons anders bij een eventuele aankoop op de hoogte. Ik denk dat degene hier wel erg benieuwd zijn wat hier uit komt na de training!

Waaruit lijd je af dat ik de mensen hun mening niet waardeer? Scheve mond Ik zeg alleen dat ze op die andere foto's wel heel vrolijk is, maar op die standfoto's er dus idd wel duf uitziet omdat ze toen gewoon moe was... Mag ik ook al niet meer verklaren waarom iets zo is? Dat betekent meteen dat ik de mening niet waardeer? Scheve mond

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:33

Als jij je er goed bij voelt, waarom niet? Kontje ziet er inderdaad wat klein uit, maar wat niet is kan nog komen tóch? Spieren hebben 3-jarigen nog niet écht neem ik aan. Heb er misschien niet zoveel verstand van als sommige anderen hier, maar ben er tóch wel heilig van overtuigd (zeker met bewegingsfoto's) dat hier een leuk dressuurpaardje uit kan komen mét genoeg spieren.

Het is niet mijn type paard, maar er zit wel een leuk koppie op Haha!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 23:34

Anyway, ik zou haar als ik haar zou kopen zoizo wel volledig laten nakijken door mn eigen DA, inclusief volledig klinisch onderzoek en foto's van de benen. Als hij bloedafname nodig acht, zou ik dat ook wel doen, maar denk dat de DA irl dat het best kan beoordelen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:50

ik heb verwaarloosd ook tussen aanhalings tekens gezet. hun zullen er vast goed voor gezorgd hebben, maar hget dier zelf is gewoon heel schraal. En ik heb zelf ook een lelijk eendje gekocht hoor 4 jaar geleden en die is nu ook mooi geworden.

Toch zou ik er goed over nadenken en er vooral heel verzichtig mee zijn als je het dier koopt. of gewoon lekker nog ene jaar extra op t land. (met af en toe werk)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:55

Hmm deze heeft wel wat weg van mijn Wolkentanz.
Alleen die van mij is nu 5 en doet ook nog wat jeugdig aan.

Denk dat deze ook gewoon echt een laatbloeier is. Om eerlijk te zijn had ik met deze afstamming wel een gevulder paard verwacht.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:27

Ik zal er wel een verkeerde kijk op hebben maar ik vind de merrie juist wel zeer aansprekend. Zeker qua afstamming en beweging. In mijn ogen zal ze zich zeker nog verder ontwikkelen, het zal wel altijd een bepaald type blijven dat je wel of niet aanstaat. Volgens mij staat dat jou wel aan. Als ze niet te duur is ging er er gewoon voor!

Overigens vind ik het vreemd dat de meeste van ons er allemaal grotendeeld achterstaan dat de moederlijn veelal bepalend is voor de bouw van het paard, dat diezelfde mensen nu een massalere merrie verwachten op basis van de namen van hengsten....

Wat zit erverder achter?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:21

Wat wil je verder met haar gaan doen? Heb je er al opgezeten?
Mijn Wolkentanz heeft ook erg veel swung en veer in de beweging. Sja je zou de gok kunnen nemen en haar kopen. Ze zal het vast wel goed doen op goede voeding. En een jaar heel weinig doen.

Ben net als Rhea benieuwd wat er verder achter zit.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:53

Mij lijkt het zeer zeker ook geen verkeerd dier, ik denk als ze wat beter verzorgd wordt dat je een heel ander paard voor je krijgt. Ze kijkt ook niet happy uit haar ogen.
Wat mijn mening wel is; in deze situatie zou ik er geen topprijs voor neerleggen.
Beweging etc. lijken gewoon goed, de voorbenen zie ik het liefst toch anders en de croupe ook.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:42

Even, een drie jarige die net onder het zadel is, zeker na de eerste drie weken, ziet bijna altijd even iets minder uit(als je goed kijkt). Op korte tijd verandert er nu eenmaal veel in een leven van een jong paard. Ze kunnen zich even iets minder voelen en zijn mentaal en fysiek vermoeid en dat zie je dan ook. Dat betert erg snel met wat rust Knipoog .

Overigens wil van de wei afkomen, absoluut niet zeggen dat ze volledig vol moeten zijn. Je weet toch wat voor een raar weer het was deze zomer? Niet iedere wei doorstaat dat even goed. Liever een jong paard dat wat te weinig weegt (maar wel heeft kunnen lopen en spelen) dan eentje die vol is en op stal is bijgevoerd. Ik vind verwaarloosd dan ook echt niet het geval bij dit paard.

Mijn ervaring is dat een "schrale" drie jarige(wat ik overigens lang niet zo erg van dit paard vind), WEL kan uitgroeien tot een gespierde topknol, om het zo maar even uit te drukken. Ik heb prachtig "volwassen" 3-jarigen zien floppen en lelijke eendjes zien bloeien. Het is altijd een gok. Met veel liefde/goede voeding en de juiste training, wordt het volgens mij echt nog wat (wat weet ik niet natuurlijk).

Paarden zijn trouwens altijd een gok. Een mooi paard, met goede afstamming en waar je heel wat centjes voor neer legt en zichzelf al heeft bewezen in de sport, kan even goed een blessure hebben, koliek krijgen of onder een auto lopen als het paard van om de hoek.

Anja, spieren kun je trainen een leuk karakter,beweging en de "klik" wordt heel wat moeilijker. Als je mij zou vragen, zou ik iets zeggen in de trant van laat je gevoel beslissen maar laat je verstand je gevoel leiden.

@chantal: ik kijk ook absoluut niet happy uit mijn ogen op foto's, maar ben wel erg happy... Haha!

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: [E] 3-jarige Wolkentanz II x Florestan I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:50

Ik heb ook een 3 jarige merrie gekocht die er zo uit zag. Nog iets magerder enzo. En het is nu een super paardje geworden, mooi in de bespiering en een super kameraadje. En idd ze is nog maar 3. Ik zou zeggen volg je hart dat heb ik toen ook gedaan. Haha!