[H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

[H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:25

Ik ga mijn merrie (15 jaar Derrick x Winckenburgh) volgend jaar laten dekken en daarom ben ik nu al aan het rondkijken voor een hengst.
Eerst even wat foto's:

Stand:

Afbeelding

Afbeelding

Hoofd:

Afbeelding

Stap:

Afbeelding

Afbeelding

Draf:

Afbeelding

Ik ben dus op zoek naar een allround hengst. Het is de bedoeling om vooral te dressuuren met het veulen maar ook af en toe eens te springen (max. B niveau, ben niet zo'n held).
Ik hoef dus absoluut geen topper te fokken maar een leuk paardje dat lekker kan lopen.

Wat ik wil verbeteren:

stap mag iets ruimer
galop mag beter te sluiten zijn
veulen mag iets meer massa als mama krijgen (die is 1.64 m maar ik wil dus geen heel groot veulen van 1,70 m of hoger)

Wat behouden moet blijven:

ruime draf
goede karakter (vind ik heel belangrijk!!)
chique hoofdje

Mijn budget voor het dekgeld (dus exclusief alle andere bijkomende kosten) ligt op 850 euro. Liever wil ik ook geen hele jonge hengst meer maar 1 die zich al bewezen heeft.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:37

Ik zat zelf trouwens te denken aan Hamlet of Goodtimes

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:02

Goodtimes vind ik zelf ook wel een goeie hengst, maar wil je persee een allrouder, want bv een spring hengst kan zn nakomlingen ook heel hoog in de dressuur hebben lopen..(k zeg maar wat)
Maar wat voor kleur moet de henst zijn? of heb je daar geen voorkeur aan?

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:04

Kleur ed. maakt niks uit. Ik sta voor alles open maar wat ik heel belangrijk vind is dat de hengst een goed karakter doorgeeft.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:40

Goodtimes is dacht ik iets van 1100 Euro, maar veel goedkoper zullen er niet veel zijn. De onderstaande hengsten zijn volgens mij ook wel in de buurt van de EUR 1000

Als je selecteerd op all-round, kun je denken aan:
Cantos (contender x goodtimes)
Riverman (kenwood x voltaire) kenwood = Goodtimes
Solitair (Voltaire x Libero-h)

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:52

Voor bewezen hengsten in die prijscategorie, kom je, denk ik, toch eerder uit bij een ander stamboek dan een KWPN. Kijk eens over de grens in Duitsland of Belgie. Wel een leuke merrie. Ik vind haar al redelijk massaal, ik zou hier geen massale hengst op zetten maar eentje die iets meer verfijning geeft.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:03

En Timeless dan?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:05

Odermus!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:06

karijn schreef:
Voor bewezen hengsten in die prijscategorie, kom je, denk ik, toch eerder uit bij een ander stamboek dan een KWPN. Kijk eens over de grens in Duitsland of Belgie. Wel een leuke merrie. Ik vind haar al redelijk massaal, ik zou hier geen massale hengst op zetten maar eentje die iets meer verfijning geeft.


Helemaal mee eens.
Merrie is stevig gebouwd, kijk anders eens voor een chique Duitse hengst.
Meer maat kun je altijd verwachten, maar wellicht ook een fijner lichaam.

Anoniem

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:09

TS zeft dat ze niet wil verfijnen, persoonlijk ben ik dat met haar eens, er zijn ook mensen die van chique paarden mét massa houden.

Goodtimes geeft geen leuke paarden voor de amateur, dus als de ts al niet zo'n held is met springen e.d. niet doen.
Odermus geeft ook kasten van paarden en ook met pittige karakters.

Het KWPN heeft zeker wel hengsten in die prijsklasse. Kijk eens bij de geldersen. Voldoen aan je fokdoel en goede karakters. Ook massa, beweging en een sprongetje zit je goed.

De rug en met name de schoft van je merrie zou verbetering kunnen hebben, zowel Parcival als Koss geven weinig schoft door en ook mooie halzen. Zijn rond de 600 euro dekgeld. Ze vergroten de stokmaat niet.

In die prijsklasse is het moeilijk om een bewezen hengst te vinden, maar je kan misschien van 't winter naar de hengstenkeuring gaan en de jonge hengsten in de springcompetitie bekijken. Die zijn vaak nog niet zo duur en er zijn zelfs al afstammelingenrapporten van hengsten van 5 jaar en ouder, dus daar kan dan ook wel een hengst tussenzitten die aan je fokdoel voldoet. Een jonge Numero Uno met een braaf karakter zou ook niet zo gek zijn op deze merrie.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:12

Dank je Janne, een Gelderse hengst zat ik ook al aan te denken. Ik ga Parcival en Koss eens opzoeken

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:35

Wat heeft ze eerder voor veulens gegeven en van welke hengsten?

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:58

In 2002 is ze gedekt door Donnels (NRPS). Helaas is daar een (levende) tweeling uit geboren die we na 3 en 11 dagen toch nog in hebben moeten laten slapen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:06

Timeless is een rot knol qua karakter.

Als je max. B wilt springen, hoef je de dressuurhengsten ook niet helemaal uit te sluiten. Je zou bijv. kunnen kijken naar een dressuurhengst met toch voldoende springbloed in zich.

Je dekgeld vind ik bijzonder laag, bij de kwpnhengsten vind je die niet zo snel. (of het zijn de wat mindere hengsten) Of zo als al aangegeven de gelderse. Misschien dat je anders beter bij het nrps oid kunt shoppen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:59

Dekgeld budget van 850 euro is helemaal niet bijzonder laag - TS zal keus genoeg hebben.

Mijn mening over deze merrie: Ik vind het een leuk beest, ik zie hier wel wat 'fok' in. Je hebt een merrie met een stevig voorkomen, een mooie kap op de hals, ze lijkt me heel sterk van achter uit bewegen. Ik zie voldoende massa, mooi bot in het beenwerk en een prettige uitstraling. Hier zou ik ook wel mee durfen fokken Ja

Hengstsuggesties: Je wilt veelzijdig, ofwel een prettig bewegend dier dat zijn benen niet breekt over een paar balken. Dan kun je Jazz en Gribaldi en KrackC gelijk al doorhalen, daarmee wordt springen niets.
Een mooie hengst die zelf gezegend is met een prachtige bovenlijn is Riverman van Van Maanen. Geen idee wat die aan dekgeld doet, maar het lijkt vast op 850 euro. Junior Silfhout rijdt erop in de dressuur.
Ben je in voor een jonge hengst - ik ben gecharmeerd van Vittorio, die verbetert leuk in beweging en in front, terwijl hij gefokt is uit super springbloed.
Ik heb een voorkeur voor Duits bloed. Wil je dressuur-specifieker dan kan je met deze merrie ook rustig denken aan Rubinstein-bloed.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:13

Ik heb van Manen een mailtje gestuurd wat de kosten van Riverman zijn want dat staat niet op hun site.

Vittorio kan ik even niet vinden waar die staat.

Duitse hengst vind ik ook geen probleem, welke zou je aanraden? En hoe kom ik aan dat sperma?

mayday

Berichten: 1439
Geregistreerd: 12-11-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:15

Riverman was vorig jaar €800,- heb er zelf als het goed is een veulen van (moeten nog DNA doen)

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:16

Ah kijk dan zal die dus hopelijk nog wel in mijn prijsklasse vallen.
Kan iemand me iets over zijn karakter vertellen?

mayday

Berichten: 1439
Geregistreerd: 12-11-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:20

Heb toen op de hengstenshow begrepen (diederik deed een verhaaltje) dat hij zich goed laat werken, zijn nakomelingen doen het ook best goed op de keuring.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:58

Dees schreef:
Een mooie hengst die zelf gezegend is met een prachtige bovenlijn is Riverman van Van Maanen. Geen idee wat die aan dekgeld doet, maar het lijkt vast op 850 euro. Junior Silfhout rijdt erop in de dressuur.
En die twee 4-jarigen deden het een paar weken terug ook helemaal niet zo gek in Ermelo. Vielen mij nog best een heel eind mee Knipoog (heb nog wel naar riverman gekeken om een springpaard mee te fokken, maar is voor mijn merrie denk ik niet geschikt)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:33

Riverman is idd wel een intresante hengst. Die kan en springen en een behoorlijk rondje dressuur lopen Ja

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:21


Cathlin

Berichten: 355
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Naaldwijk

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:12

Ik zat te denken aan Democraat ( pion x silvano )
Kleur: Schimmel
Dekgeld: € 700.--
Stokmaat: 1.72
Geboren: 1985
Goedgekeurd voor: KWPN
Westfaals Verband
Oldenburger Verband
Democraat heeft destijds zijn Verrichtingen afgelegd in Warendorf en heeft deze winnend afgesloten. Mede doordat Democraat daar zo imponeerde heeft hij twee seizoenen gediend op het NRW Landgestüt in Warendorf. Dat hij daar gepast heeft blijkt wel: zijn kinderen presteren daar zeer opvallend zowel bij de dressuur als het springen, waardoor ook daar Democraat zeer hoog op de dressuur & spring index staat. Democraat zelf heeft de dressuurcompetitie gewonnen met Anky van Grunsven en later Nationale en Internationale successen geboekt op Prix St. Georges / Intermediaire I niveau! Daarnaast heeft Democraat nationaal 1.40 gesprongen onder Jos Lansink en in 1996 vele internationale successen geboekt met Jutta Winkler, o.a. nationale rubriek in Mechelen en Brussel!

Afbeelding

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:11

Democraat is kwa bouw sterk gelijkend op bovenstaande merrie.
Een veulen van hen beiden zal dus ook kwa bouw vergelijkbaar worden.
Niets mis mee, maar het is de vraag of GreyHorses dat fokdoel voor ogen heeft staan.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: [H] [KWPN] Welke allround hengst voor deze Derrick merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 16:21