[H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

[H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:42

Ik begin vast een beetje met het uitpluizen welke hengst er op mijn San Remo X Flemmingh x D-Day merrie zou kunnen passen.
Ik wil haar waarschijnlijk volgend jaar laten dekken, als ze 3 is.

Dus wie wil er even serieus met mij mee denken?
Roep niet alleen een naam, maar onderbouw dit. Alleen jouw favoriete hengst noemen, ongeacht of dit een goede combi is, heb ik niks aan.


Haar goede punten:
Ik vind haar front zeer aansprekend, dit wil ik ook zeker behouden.
Ze stapt heel ruim.
Ze draaft heel lichtvoetig met veel souplesse en ruimte.
Ze heeft voldoende maat.
Ze heeft een super nuchter karakter.

Verbeterpunten:
In draf zou het achterbeen krachtiger onder gezet mogen worden.
In galop zou het achterbeen beter onder gebracht mogen worden.
De lendenen zijn een tikje bol.

Kortom: de hengst moet dressuur gefokt zijn, een sterk achterbeen en goede galop vererven. En als aandachtspunt de lendenen.

Op deze foto´s is ze 2 jaar oud:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:23

Ik wil wel meedoen Haha!

De San Remo van een goede vriend van mij, waar ik verder naar refereer als "onze" San Remo is een San Remo x Negro x Lauries Crusador.
Na de nafok van de hengst te kennen weten we denk ik allemaal dat de hengst een goede lendenpartij, een krachtige achterhand, en qua typ een beetje bloed nodig heeft. Wij hadden het geluk dat onze merrie stempelt op haar achterhand en bloederig fokt. Desalniettemin zou de inmiddels 2 jarige misschien net iets chiquer (vooral op t hoofd) mogen zijn. Wij gaan hoogstwaarschijnlijk naar Krack, na vorig jaar een 2 jarige bij van uytert gezien te hebben (San Remo x Krack). Maar goed, nu die van jou Knipoog

Zillion is compacter dan die van ons terwijl onze Negro merrie vrij kort is, dit heeft ze dus niet van San Remo en ik denk dat je even terug moet kijken naar haar moeder, daar zit mooie lengte in en in haar Rousseau ook. Dus ik denk dat ruglengte niet een van de dingen is waar je als eerste naar hoeft te kijken.

Terwijl ik zo aan het typen ben en toch wel een beetje geneigd ben om aan Ferrobloed te denken voor die achterhand, realiseer ik me dat je een Rousseau hebt gefokt....hoe was dat resultaat icm de genen dan de moeder van je merrie? De Rousseau was volgens mij ook chiquer niet? Heb je daar eens over nagedacht?

Ik ga nog eens even verder denken, ik kom er zeker nog op terug Knipoog

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 22:05

He Rhea, dankjewel voor het meedenken.
De Rousseau was inderdaad veel chiquer / bloediger en kan super lopen met een heel goed gebruik van het achterbeen.
Ik heb ook aan Rousseau gedacht voor haar, maar ik weet niet of dat volgende jaar nog mogelijk is omdat Rousseau naar Amerika is vertrokken.
Maar ik was dus vanwege het achterbeen gebruik ook naar Ferro bloed aan het kijken en dan vind ik Rousseau en Rhodium de meest geschikte.
Wat denk jij / jullie van Rhodium als mogelijke combi?

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:15

Rhodium geeft mooie modellen maar vaak ook wat "stug". Al moet ze dat wel kunnen hebben.

Rousseau heeft natuurlijk wel een heel aantal jongen hengsten meelopen dit jaar Knipoog

Paddox??

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:17

Cute schreef:
Ik heb ook aan Rousseau gedacht voor haar, maar ik weet niet of dat volgende jaar nog mogelijk is omdat Rousseau naar Amerika is vertrokken.


Volgens mij staat Rousseau al weer een poos in Duitsland toch?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:27

Cute je hebt gezien jouw lijn iig een elastische veredelaar nodig, een Krackzoon zit misschien te dichtbij gezien Flemming, de meeste Ferro's zullen het exterieur eerder verzwaren.
Ik zal binnekort (zoals ik al eerder beloofde Bloos ) even bij je langs komen.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:19

Ik vind Rousseau niet bepaald een veredelaar, toch begrijp ik van TS dat het veulen edel genoeg was. De merrie is dat ook in mijn ogen.

Ik heb nog nooit een edele San Remo gezien, ik heb er toch wel een behoorlijk aantal mogen aanschouwen. Ook uit onze merrie die erg bloederig fokt heeft San Remo qua type gestempeld.

Waarop baseer je dat deze lijn een veredelaar nodig heeft?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:55

LDRD schreef:
Cute schreef:
Ik heb ook aan Rousseau gedacht voor haar, maar ik weet niet of dat volgende jaar nog mogelijk is omdat Rousseau naar Amerika is vertrokken.


Volgens mij staat Rousseau al weer een poos in Duitsland toch?


Die stond inderdaad in Duitsland, maar volgens de laatste berichten was dit het laatste dekseizoen in Duistland en dan zou hij naar zijn eigenaren in de USA gaan.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:06

sarabande schreef:
Cute je hebt gezien jouw lijn iig een elastische veredelaar nodig, een Krackzoon zit misschien te dichtbij gezien Flemming, de meeste Ferro's zullen het exterieur eerder verzwaren.
Ik zal binnekort (zoals ik al eerder beloofde Bloos ) even bij je langs komen.


Deze San Remo heeft misschien wel een veredelaar nodig de lijn m.i. niet, haar moeder (v. Flemmingh) en oma (V. D-Day) zijn bloederig genoeg, zowel qua exterieur als karakter.
Ik durfde op de Flemmingh eigenlijk juist geen hengst te nemen die zou veredelen omdat ik bang was voor een te bloederig poppetje.
Maar omdat deze San Remo juist weer wel wat meer bloed mag hebben, heb ik daarna Rousseau genomen. Die is een stuk chiquer.

Hier de Rousseau (dus uit dezelfde merrie als deze San Remo):
Afbeelding

En Special-D, die geeft ook wel bloed typjes wat ik ervan gezien heb. Zou dat niks zijn?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:07

Rhea schreef:
Rhodium geeft mooie modellen maar vaak ook wat "stug". Al moet ze dat wel kunnen hebben.

Rousseau heeft natuurlijk wel een heel aantal jongen hengsten meelopen dit jaar Knipoog

Paddox??


Ja maar ik neem toch liever een hengst waarvan al iets bekend is hoe ze fokken.
Paddox, daar zou ik me even in moeten verdiepen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:10

Zo bedoel ik het ook Cute je hebt elastiek nodig, een wat sneller en krachtiger achterbeen en wat meer luxe, je hoeft geen grote hengst te zoeken.
Special-D zou mischien een optie zijn

Paddox veredelt niet integendeel

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:07

Elastiek vind je volgens mij niet echt terug bij Ferro, maar had je die niet voldoende via San Remo?

Cute, wil je qua type een veredelaar? Ik vind overigens Rousseau niet chique, zou ook niet waarschijnlijk zijn, Ferro x Roemer....

Special D geeft wel super mooie hoofdjes, de hengst zelf spreekt mij totaal niet aan, zeker de rug/hals verbinding.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 02:10

Rhea schreef:
Elastiek vind je volgens mij niet echt terug bij Ferro, maar had je die niet voldoende via San Remo?

Cute, wil je qua type een veredelaar? Ik vind overigens Rousseau niet chique, zou ook niet waarschijnlijk zijn, Ferro x Roemer....

Special D geeft wel super mooie hoofdjes, de hengst zelf spreekt mij totaal niet aan, zeker de rug/hals verbinding.


Het veulen mag best wel iets bloederiger worden dan Zillion zelf. Maar dat is zeker niet een van de eerste selectie criteria bij de hengstenkeuze. Zolang het exterieur maar niet verzwaard wordt, dan ben ik tevreden. Ik vind Zillion een mooi type. Het allerbelangrijkste criteria is toch het achterbeen gebruik.
Als jullie met elastiek souplesse bedoelen(?), dat heeft ze zelf genoeg van zowel San Remo als van haar moeder meegekregen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:59

Ik bedoel een electrisch achterbeen dat hebben San Remo en D Day niet, zelfs als jouw merrie dat wel heeft ligt het toch niet in haar genen en moet je dit vasthouden.
Waarom wil je haar nu dekken, waarom niet eerst voorbrengen????

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:45

Rhea schreef:
Elastiek vind je volgens mij niet echt terug bij Ferro, maar had je die niet voldoende via San Remo?

Cute, wil je qua type een veredelaar? Ik vind overigens Rousseau niet chique, zou ook niet waarschijnlijk zijn, Ferro x Roemer....

Special D geeft wel super mooie hoofdjes, de hengst zelf spreekt mij totaal niet aan, zeker de rug/hals verbinding.


Wat vind je daar niet fijn aan dan?
Ik heb een veulen van Special op stal staan en die is echt verbeterd ten opzichte van haar moeder. Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 11:24

Oke, je bedoeld met elastiek een electrisch achterbeen? Dat moet de hengst inderdaad absoluut vererven, zoals ik al zei is dat selectie criteria nummer 1.

nickvos
Berichten: 341
Geregistreerd: 25-05-06

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:04

Rousseau

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:29

de merrie heeft vind ik een korte rug en je wilt in het algemeen een beter achterbeen...
ik zou met deze informatie voor gribaldi gaan..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:41

liliputter schreef:
de merrie heeft vind ik een korte rug en je wilt in het algemeen een beter achterbeen...
ik zou met deze informatie voor gribaldi gaan..

Ja dat is DE oplossing om een krachtige dragende achterhand te krijgen Tong uitsteken

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:54

Ik dacht aan Rhodium, krachtige bovenlijn, sterk achterbeen en goede gallopade.

Citango zou ik ook geen gek idee vinden, is ook sterk in de bovenlijn, fijn karakter en goed achterbeen + weet je al dat hij goede veulens fokt.

En, Ungaro zou imo ook goed passen, is een hengst met maat en lengte, en het achterbeengebruik is wel iets stuwend in de verruimingen, maar wel actief.

Rousseau, is imo wat te beknopt voor deze merrie.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:43

liliputter schreef:
de merrie heeft vind ik een korte rug en je wilt in het algemeen een beter achterbeen...
ik zou met deze informatie voor gribaldi gaan..

Dankjewel voor het meedenken maar Gribaldi lijkt mij geen goede combinatie omdat die juist geen sterk achterbeengebruik vererft.

marcolemar schreef:
Ik dacht aan Rhodium, krachtige bovenlijn, sterk achterbeen en goede gallopade.

Citango zou ik ook geen gek idee vinden, is ook sterk in de bovenlijn, fijn karakter en goed achterbeen + weet je al dat hij goede veulens fokt.

En, Ungaro zou imo ook goed passen, is een hengst met maat en lengte, en het achterbeengebruik is wel iets stuwend in de verruimingen, maar wel actief.

Rousseau, is imo wat te beknopt voor deze merrie.


Dankjewel. Ik vind Rhodium tot nu toe ook nog de beste kandidaat.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:50

Dag cute. Zillion is al een hele mooie dame. Tiesta is ook geweldig mooi. Het enige wat ik je aan kan raden is dat je niet een hengst met veel wit uit kiest want dat heeft Zillion van zichzelf al genoeg. Maar wat Rodium en Roussau betreft die vind ik wel top, qua beweging. Ik ben op het moment ook niet zo op de hoogte van de dressuurhengsten. Ik zal me er eens in verdiepen een dezer dagen. Groeten Norton

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 21:19

He Monique. Jij hebt Bokt dus ook ontdekt Haha!
Ja Zillion is wel knap geworden he (vind het ook wel een compliment dat de eigenaresse van jullie stal interesse in haar heeft, dat zegt wel iets).

De dressuurhengsten die mijn aanspreken hebben zelf niet veel wit. Maar dat is voor mij niet echt iets om op te selecteren.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:15

Ik dacht ook direct Rhodium, daar zul je zeker de galop mee verbeteren. Citango vind ik zeker geen verkeerde! Lijkt mij een heel fijne hengst, nafok spreekt ook aan! Met Citango fok je dan volgens mij ook weer niet het wat zwaardere van Ferro en Ramiro.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor San Remo x Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 08:13

Dankjewel voor je advies Sjappie.
Citango heeft een kort voorbeen en ook de oma van deze merrie (de D-Day) heeft een kort voorbeen. Ik ben bang dat ik dat dan weer terug fok.