[H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

[H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:39

Ik zoek een hengst voor mijn merrie, Metall x Farrington x Ditmar x Apalatin (http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=18739). Ik wil graag wat meer knie in de beweging, maat en meer halswelving. Maat omdat het eerste veulen wat aan de kleine kant lijkt te blijven (hij is nu iets meer als een jaar oud).

Ik zat te denken aan Citango want ik was erg te spreken over de beweging en de houding tijdens het lopen van z'n veulens. De merrie heeft geen sabelbenig achterbeen (staat op de foto wat gestrekt) en eerder een strakke als een weke rug. Mogelijk nadeel van Citango is de kans op een wat klassieker veulen (met name een rechter kruis, dat toch al niet erg lang of afhangend is)

Hebben jullie nog (onderbouwde) ideeen??

Hier een foto van de merrie (toen ze 4 was)
Afbeelding
Haar eerste veulen (van United) op de foto een maand of 4 oud
Afbeelding

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:29

Heb je ook een recente foto van je merrie?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:14

Sammie schreef:
Heb je ook een recente foto van je merrie?

Op zich is er niet zo veel veranderd, het scheelt maar 2 jaar en ik heb geen nieuwe stand foto.

Dit is de recentste, maar gelukkig gaat het allemaal weer goed. Wel ff schrikken zo'n slag in de darmen.
Afbeelding

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:45

Joh, dat is schrikken!
Wanneer is dit gebeurd en hoe gaat het nu met haar?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:59

karinna schreef:
Joh, dat is schrikken!
Wanneer is dit gebeurd en hoe gaat het nu met haar?
Bijna 2 maanden geleden, op zich is het herstel haast wonderbaarlijk. Je ziet er niets meer van, je moet echt met een vergrootglas de operatiewond zoeken, want na een maand al zo wat niet meer te zien en nu na het verharen al helemaal niet meer. Ik heb ook niet het idee dat ze er last van heeft, je merkt er in iedergeval niets van. Ik ben weer rustig aan het rijden en het gaat goed.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:22

Hmm ik zag dat een volle zus een 2e bezichtigingshengst van Flemmingh heeft gebracht, mMisscghien is Flemmingh (bloed) ook een optie. Al vind ik Citango ook niet gek.

wellicht is de flemmingh x Contango, die nu in Er,elo loopt wel wat voor je, leuke hengst!
Afbeelding

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:43

Zullen we eerst afwachten tot dat de hengsten ook daadwerkelijk wordt goedgekeurd. Het wordt steeds gekker, eerst de nieuwe lichting, nu wat er nog verrrichting loopt (worden ze wel ggk??). Gaan we straks alle 2de bez hengsten aanraden? No offense jegens jou samsam, maar dit wordt me toch iets te gek.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:23

Samsam schreef:
Hmm ik zag dat een volle zus een 2e bezichtigingshengst van Flemmingh heeft gebracht, mMisscghien is Flemmingh (bloed) ook een optie. Al vind ik Citango ook niet gek.

Dat klopt, een andere nakomeling Vienna D heeft nog in de hoefslag gestaan. Die had voor ik meen de EPTM proef hoge punten S 9 D 9 G 8 GDP 18 ASP 6 STN 6 SVE 6 GSP 10 Tot.: 72. Dit is een merrie met vader Jazz.
Nu is mijn merrie al erg vlug, het leek mij daarom niet gelijk een voordeel om Jazz te gebruiken (staat nog wel op m'n lijstje), maar een hengst met iets van Jazz met misschien een makkelijkere instelling zou me wel kunnen passen, vandaar ook Citango.

Een flemmingh of zoon kan ook, maar hoe staat dat qua gezondheid?? Van de zonen komt het feitelijk op Krack C neer, of een zoon daarvan, ik vindt de bewegingsvorm vaak mooi, maar op de een of andere manier zijn er maar weinig zonen die me echt aanspreken. Ik had ook (gezien de dekaantallen) al meer echte toppers verwacht.
Ik had United oa uitgezocht op z'n mega gangen en bloedopbouw, maar als je nu naar z'n eigen prestaties kijkt met Edje, valt dat gewoon wat tegen. Ik vond 'm los en tijdens de eerste presentatie op de hengstenkeuring eigenlijk het best. De Flemmingh x Contango spreekt me best aan, maar eerst maar eens afwachten (tot na geodkeuring en veulens).

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:29

Ik denk dat hij veel fijne gebruikspaarden geeft, misschien niet grote aantallen echte toppers, er lopen er heel wat gewoon landelijk in de Z. En de op de keuringen doen ze het ook wel goed.

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:31

Citango op Ferro bloed... Loop je waarschijnlijk wel de kans dat het veulen een kort voorbeen krijgt.

Misschien zou je er niet 123 aan denken maar Undigo/Riant zouden hier imo ook wel goed op kunnen passen. Hebben en fokken veel knie in de beweging door. En hebben Jazz bloed in de aderen stromen.

Een krack c zoon die maat doorgeeft is beslist Tolando!
Laatst bijgewerkt door Mr_PLH op 25-10-06 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:32

daar krijg je waarschijnlijk alleen niet meer knie van!

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:35

Samsam schreef:
daar krijg je waarschijnlijk alleen niet meer knie van!


Van Tolando niet? Veulenrapport wel eens gelezen Knipoog Citaatje: In draf bewegen de veulens met veel houding beropwaarts met een goed gebruik van zowel het achterbeen als het voorbeen. Ze hebben veel afdruk, souplesse, takt en kunnen schakelen.

Dat Tolando zelf een wat vlak voorbeen heeft, ligt meer aan de ruiter imo...

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:15

Effe nieuwsgierig: hoe weet je dat Tolando maat doorgeeft? De oudste nakomelingen zijn nog niet volwassen.

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:28

mbkaatje schreef:
Effe nieuwsgierig: hoe weet je dat Tolando maat doorgeeft? De oudste nakomelingen zijn nog niet volwassen.


Heb al meerdere grote veulens, jaarlingen/2 jarigen van hem gezien.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:27

marcolemar schreef:
Citango op Ferro bloed... Loop je waarschijnlijk wel de kans dat het veulen een kort voorbeen krijgt.

Misschien zou je er niet 123 aan denken maar Undigo/Riant zouden hier imo ook wel goed op kunnen passen. Hebben en fokken veel knie in de beweging door. En hebben Jazz bloed in de aderen stromen.

Een krack c zoon die maat doorgeeft is beslist Tolando!

Undigo en Riant passen mij niet, Riant zit wel erg veel xx dicht bij en daarmee verwacht ik een te fijn veulen, daarbij spreekt het nakomelingenonderzoek van: "De veulens moeten het achterbeen verder onderbrengen en zouden meer ruggebruik moeten tonen. De galop is beperkt van ruimte en afdruk en de veulens hebben moeite met de balans." Undigo: "De stap is zuiver en voldoende van ruimte. De draf is goed van ruimte met een mooi gebruik van het voorbeen en een actief buigend achterbeen dat meer onder moet treden. In draf hebben de veulens een goede zelfhouding. De galop heeft weinig souplesse."

Mijn merrie heeft wel correcte gangen, maar het knietje zou ik graag meer zien. Ik hoop dat dit zowel in draf als galop tot meer uitrdukking leidt. Een mindere galop zit ik dus niet echt op te wachten

Tolando: moet ik eens naar kijken, de hengst zelf boeit mij niet zo, maar het rapport is best goed.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:53

Tuschinski? Bloos (tot nu toe lijkt hij genoeg maat mee te geven??) Bloos, knie en beweging....

Die Flemmingh x Contango lijkt me ook wel wat maar is natuurlijk nog niet ggk.

Jammer dat UB40 nu niet meer in Nederland staat, had wel wat geweest denk ik. Misschien Olivi zelf?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:04

Suzanne F. schreef:
Tuschinski? Bloos (tot nu toe lijkt hij genoeg maat mee te geven??) Bloos, knie en beweging....

Die Flemmingh x Contango lijkt me ook wel wat maar is natuurlijk nog niet ggk.

Jammer dat UB40 nu niet meer in Nederland staat, had wel wat geweest denk ik. Misschien Olivi zelf?

Tuschinski heb ik voor mijn vorige merrie naar gekeken (in de tijd dat hij nog Tommie was Cool ). Ik vrees eigenlijk dat Tusch het veulen te compact zal maken, daar komt bij dat ik bij de Tusch veulens niet de halzen zie zoals die uit z'n halfzus. ha ha was dat wel zo, dan werd het een andere zaak.

Olivi staat op m'n lijstje, hoewel ik niet zo van een hol voorbeen hou, hij staat erg hoog op de exterieur en bewegings index. Ik vraag me wel een beetje af of hij qua instelling zou passen, want hij is zelf helemaal niet makkelijk en als ik moet kiezen tussen Jazz of Olivi zou ik het eigenlijk nog niet weten.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:33

Het zal je verbazen maar Tusch fokt echt niet compact. Er zijn nu geen afstammelingenkeuringen meer waar je kan kijken maar ze waren echt geen van allen compact. Maar je moet er zelf een goed gevoel bij hebben natuurlijk he. Tja en hoe die van aan die hals komt en dat doorfokt? Geen idee. Haha!

Tja met Olivi heb je er Aktion bij he, dus Pion. Geeft veel front mee. (hmm heeft die van mij misschien iets meer van Pion meegekregen?)

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:47

Suzanne F. schreef:
Het zal je verbazen maar Tusch fokt echt niet compact. Er zijn nu geen afstammelingenkeuringen meer waar je kan kijken maar ze waren echt geen van allen compact. Maar je moet er zelf een goed gevoel bij hebben natuurlijk he. Tja en hoe die van aan die hals komt en dat doorfokt? Geen idee. Haha!

Tja met Olivi heb je er Aktion bij he, dus Pion. Geeft veel front mee. (hmm heeft die van mij misschien iets meer van Pion meegekregen?)

het front vindt ik bij de Tuschjes ook nog niet verkeerd. Van de veulenveilingvideotjes krijg je een klein beetje een idee en dat leek allemaal wat compact, ten minste de rug leek kort.
Olivi heeft zelf ook meer front als z'n papa, mischien komt dat dan ook bij Pion weg.
ik moet er eens op gaan googelen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:24

Voor de sport lijkt Citango me een uitstekende keus.
De halsvorm van je merrie sluit aan op de halsvorm van Citango (lang tegenover bespierd).

Je hebt dan inderdaad een goede kans op een klassieker veulen. Ik persoonlijk zou dat niet erg vinden, kijk maar eens in de GP. 90% heeft een plat kruis. Simpelweg omdat dat sterker is.

Voor een keuringstopper zou je voor een echt moderniserende hengst kunnen kiezen, dan zit je exterieurmatig wat commercieler, maar qua beweging en toekomstverwachtingen zou ik bij Citango blijven.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 14:55

Venetia schreef:
Je hebt dan inderdaad een goede kans op een klassieker veulen. Ik persoonlijk zou dat niet erg vinden, kijk maar eens in de GP. 90% heeft een plat kruis. Simpelweg omdat dat sterker is.

Hmmm, klassiek is iets wat nou niet gelijk nastreef. Op zich zijn er best gelderse hengsten die ik zou kunnen gebruiken, hoewel, misschien is het er maar 1: Koss. Gelderse hengsten hebben ook erg goede dingen zoals vaak veel takt, afdruk, oprichting/front, bluf. Een plat kruis is misschien goed voor de springers (ivm openen van achteren), maar dat het beter is voor de dressuur is sterk de vraag. Een beetje hellende croupe zou positief moeten werken richting het onderbrengen van de achterhand. Afgezien van het nut vindt ik het ook niet mooi (en dus is voor mij daarmee de kous af).

Vraag is dus hoe groot is de kans op klassiek (het platte kruis). Naar de veulens van Citango gekeken valt het me nog mee, maar dat zijn natuurlijk nog ukkies. Het veulen van United uit mijn merrie is zeker niet zwaarder als z'n moeder, ik denk dus dat de merrie ook bloed meegeeft. Ik denk dus dat het met Citango nog wel kan.

Een alternatief (een echte modellen maker) zou ook kunnen, ik zat daarvoor een beetje aan Obelisk te denken, naast vergrotend en best goed rapport:
De nek is lang en zeer goed gevormd. De hals is goed van lengte, goed gevormd en voldoende bespierd...De stap is zuiver, ruim, krachtig en goed door het lichaam. De draf is ruim met veel afdruk en souplesse. De veulens tonen een goede houding en goed gebruik van het achterbeen. De veulens galopperen makkelijk aan. Daarbij vertonen zij ruimte, veel afdruk en een goede balans.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:46

Obelisk geeft mooie modellen, maar persoonlijk heb ik dan liever met een Jazz-karakter te maken dan met een Obelisk-karakter.
Beweging valt ook niet altijd mee onder het zadel, vind ik persoonlijk.

Misschien het moederrapport van Citango nog eens doorlezen, volgens mij was zij niet erg klassiek maar juist vrij modern, dus dan heb je ook goede kans op een modern veulen. Citango zelf is ook niet echt klassiek.

Als je voor een goed model en beweging gaat, denk ik dat Olivi nog niet zo stom is, je ziet daar allemaal gespierde paarden van met een mooi kruis en goede bovenlijnen.
Karakter van hemzelf is niet zo makkelijk maar nakomelingen zijn wel bewerkbaar, die ik gezien heb, het valt mee.

Tuschinski vind ik een heel fijne hengst, maar zo op de foto's vind ik dat jou merrie daar misschien wat teveel bloed voor heeft.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [H][KWPN]voor Metall x Farrington => Citango, of ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:31

Venetia schreef:
Obelisk geeft mooie modellen, maar persoonlijk heb ik dan liever met een Jazz-karakter te maken dan met een Obelisk-karakter.
Beweging valt ook niet altijd mee onder het zadel, vind ik persoonlijk.
Qua karakter maak ik me ook niet zoveel zorgen, soms kost het wat meer tijd. De merrie is op zich vlug zat en soms wat ritselig , maar wil op zich best wel werken. Obelisk schrijf ik nog niet af, het zouden qua werk nog wat laatbloeiers kunnen zijn, misschien niet spectaculair maar qua techniek denk ik best goed. Vraag is voor de combinatie of het 'knietje' hier een beetje in zit.

Venetia schreef:
Misschien het moederrapport van Citango nog eens doorlezen, volgens mij was zij niet erg klassiek maar juist vrij modern, dus dan heb je ook goede kans op een modern veulen. Citango zelf is ook niet echt klassiek.
Dat valt mij niet tegen:
Rita Morka is een goed ontwikkelde, rijtypische merrie met een goed dressuurmodel en een sterke bovenlijn. Ze staat voldoende in het rechthoeksmodel en beschikt over uitstraling.
Het hoofd is goed gevormd en bijzonder sprekend. De nek is goed gevormd, maar zou meer lengte moeten hebben. De hals is goed gevormd, best bespierd, staat er goed op, maar zou langer moeten zijn. De schoft is goed ontwikkeld. De schouder is lang en ligt er schuin in. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn sterk aangesloten en sterk gespierd. De croupe is hellend en heeft ruim voldoende lengte. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is iets klein gehoekt. De kootstand is normaal. De hoeven zijn normaal gevormd en de verzenen zijn normaal ontwikkeld. Het fundament is van zeer goede kwaliteit en voldoende ontwikkeld.
De stap is zuiver, heeft een goede ruimte en is krachtig. De draf van Rita Morka heeft veel afdruk, veel houding, is gedragen en heeft een goede souplesse. De galop heeft ruim voldoende ruimte, een goede afdruk en ruim voldoende balans. De merrie toont in galop een goede houding.
Stokmaat: 170.0 cm. Kleur: bruin.
IBOP: stap 7.5, draf 8.5, galop 7.5, geschiktheid als dressuurpaard 16; afdruk springen 7, techniek springen 7.5, vermogen springen 7, geschiktheid als springpaard 14.


Venetia schreef:
Als je voor een goed model en beweging gaat, denk ik dat Olivi nog niet zo stom is, je ziet daar allemaal gespierde paarden van met een mooi kruis en goede bovenlijnen.
Karakter van hemzelf is niet zo makkelijk maar nakomelingen zijn wel bewerkbaar, die ik gezien heb, het valt mee.
Staat evenals Jazz op m'n lijstje.

Venetia schreef:
Tuschinski vind ik een heel fijne hengst, maar zo op de foto's vind ik dat jou merrie daar misschien wat teveel bloed voor heeft.
Staat niet op m'n lijstje, ik mis daar toch wat hals en daar wil vooral ook bespiering. Que souplesse en gangen zou het best passen.