[ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

[ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:19

Kijken of ik kan voldoen aan de strenge eisen van [EHK] Bloos

Voor mijn 10 jarige bonte KWPN sport-prestatie merrie, die eerder een veulen van Special D bracht, zoek ik opnieuw een hengst. Mijn keus is gevallen op Special D. Maar twijfel of dit de goede keus is Bloos Verder sta ik open voor andere adviezen Knipoog

Gegevens:
Afstamming: Samber x Procureur x Gondelier x Selim of klik hier Bloos
Stokmaat: 1m72
Kleur: Platenbont zwart
Stamboek: KWPN, echter hoeft de hengst niet perse KWPN te zijn

Standfoto (heb helaas geen betere Bloos )
Afbeelding

Losse bewegingsfoto heb ik echter niet kunnen vinden. Voor haar zoek ik een dressuur gerichte hengst, die de minpuntje`s qua exterieur verbeterd. In de beweging zou ze van voren ruimer mogen zijn. Aangezien ik het liefst bont fok, hoeft de hengst absoluut niet bont te zijn! Na de hengstkeus op exterieur en beweging is kleur ook enigsinds belangrijk, gelieve geen schimmels of vossen, of hengsten die dat vererven Bloos Veeleisend ben ik hè Haha! Zelf denk ik dat Special D een goede keus zou zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:09

Ik zit nu ff bij een vriend wat mijn internet ligt eruit. Ik an je zeggen dat mijn Special D veulen van de week uit het land gekomen is en dat ik en van Manen zeer aangenaam verrast zijn. Gewoon doen dus met Special.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 02:42

Dank je Bloos Ben zelf van meet af aan al weg van Special D. Haar vorige veulen was ook een Special en vanaf foto te beoordelen absoluut niet verkeerd.

Riesje

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Glane

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:59

Als je zo blij bent met het Special D veulen, dan zet je m er toch nog een keer op?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:28

Hoe is eigenlijk de schouder van dat special d veulen?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:45

Het special d veulen is door de 1e eigenaar gefokt. Heb ik geen duidelijke foto van.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:47

En Painted Black? Daar fokken wij mee en ieder jaar mooie veulens met mooie gangen.

kitag1rl

Berichten: 2090
Geregistreerd: 16-11-04

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:19

ik heb een veulen van painted gezien, erg mooi beestje. groot maar correct gebouwd! helaas heeft ie de 2 jaar niet gehaald door een ongeval

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:21

Painted Black op een Samber merrie kun je beter niet doen. Samber merrie's hebben een hengst nodig met een correcte rug, maat en een heel snel achterbeen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:44

Ik zou met Special D wat vrezen voor het voorbeengebruik. Hij is zelf niet overdreven ruim in het schouder imo

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:35

Mijn combi is goed uitgepakt maar het is wel zo dat de merrie 85 punten had voor haar draf.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:40

*Nu gaan er hier velen zeggen daar is ze weer met haar favoriet*

Als de hengst je aanstaat tenminste Rubiquil. Goed achterbeen, ruglijn is ook goed, schouderruimte vererft hij ook. Hij vererft wel de voskleur.

kitag1rl

Berichten: 2090
Geregistreerd: 16-11-04

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:42

daar is ze weer met haar favoriet Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:54

janderegelaa schreef:
Painted Black op een Samber merrie kun je beter niet doen. Samber merrie's hebben een hengst nodig met een correcte rug, maat en een heel snel achterbeen.

Vandaar dat Special D ook diverse keren met een Samber merrie is gekruisd, maar deze merrie (en volgens mij heb ik dat al eens eerder gezegd) zou ik echt vresen voor die schouder. Van de merrie vind ik 'm al vrij steil en Special D is er helaas ook mee gezegend.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:59

petraaken schreef:
*Nu gaan er hier velen zeggen daar is ze weer met haar favoriet*

Als de hengst je aanstaat tenminste Rubiquil. Goed achterbeen, ruglijn is ook goed, schouderruimte vererft hij ook. Hij vererft wel de voskleur.


Is dat wel verstandig met deze merrie? Rubiquil zelf is echt ontzettend lang in de bovenlijn en ik denk dat het niet zo goed aan sluit op deze merrie. Verder wel een super hengst, begrijp wel waarom het een favo van je is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:58

Rubiquil geeft ook weke ruggen, ik zou er niet aan beginnen. Bovendien lijkt Rubiquil wel een goede vererver maar het is nog maar af te wachten. Zijn index is immers al 20 punten gezakt en slechts opgebouwd uit 9 nakomelingen in de sport. Voornamelijk zijn deze van Van Lieren zelf waar ze dus alle kansen gehad hebben.

Ik snap ook niet wat mensen zich druk maken om het voorbeen. Het voorbeen gebruik van de nakomelingen van Special D is goed, en bovendien: voorbeen kunnen ze leren, achterbeen niet.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:12

indexen van jonge hengsten dalen/stijgen altijd snel, verder vind ik die index totaal niet betrouwbaar, want het o.a. buitenland telt niet mee. Daar ga je dan met je goede hengst waarvan de nakomelingen het in het buitenland goed doen. Verder bne ik het wel met jan eens. Het zijn er echter wel meer dan 9 hoor, maar idd het overgrote gedeelte heeft bij Van lieren de kans gehad, wat niet wegneemt dat ze het dan ook wel kunnen. Rubiquilen zijn over het algemeen fijn te bewerken e.d., maar voor deze merrie zou ik ook niet aan Rubiquil denken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:45

Volgens de index van KWPN stallion zijn het er 9.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:24

Is dat wel up to date dan?

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:25

Rubiquil weke ruggen. Verward Ik heb er 2 hengstveulens van gehad die absoluut niet week waren, de 3de heeft dat mee van haar moeder die zelf week is. Heb al veel verschillende rubiquils gezien en nog geen enkele met weke ruggen op die ene van mijzelf na dan. Die trouwens helemaal niet lang is ook niet de hengstveulens. Sommige tonen wat lang doordat het kruis wat aan de vlakke kant kan zijn maar dat wil niet zeggen dat ze lang zijn. Groot verschil vind ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:27

Die gegevens zijn wel up to dat ze vergeten alleen iedere keer de update datum te veranderen dus die blijft maar op 2004 staan. In 2004 had Rubiquil nog een index van 210 nu 190. Als je kijkt naar de veulenveilingen dan wordt er ook niet één duur verkocht. De enige die duur verkocht lijkt te zijn is niet verkocht. Maar da's een beetje achtergrond info.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:31

petraaken schreef:
Rubiquil weke ruggen. Verward Ik heb er 2 hengstveulens van gehad die absoluut niet week waren, de 3de heeft dat mee van haar moeder die zelf week is. Heb al veel verschillende rubiquils gezien en nog geen enkele met weke ruggen op die ene van mijzelf na dan. Die trouwens helemaal niet lang is ook niet de hengstveulens. Sommige tonen wat lang doordat het kruis wat aan de vlakke kant kan zijn maar dat wil niet zeggen dat ze lang zijn. Groot verschil vind ik.


Misschien moet je er meer zien Knipoog Zelfs de fokindex geeft 90 aan voor model en das toch echt een hele lange rug. Overigens scoren zn nakomelingen op gangen allemaal rond de 100 en dat is niet echt spectaculair, eigenlijk echt niet. En 115 op souplesse in stap, en dat is dus echt een stugge stap.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:39

De opkomst/opbrengst van veilenveilingen vind ik een beetje een rare vergelijking. Je weet zelf ook wel dat die prijzen van die 'toppers' vaak afgesproken werk is en zeker niet vaak de werkelijke prijs is. Dus dat is zeer vertekend.

De index van 210 is belachelijk, dat snap je zelf toch ook wel? Die is totaal niet reeel en gaat nu pas een beetje in verhouding komen.

Vervolgens die 9 nakomelingen. Dat zal dan wel van(af) de Z2 zijn, maar dan nog zijn er zeker stukken meer.

1. Ollright (gp)
2. Parmanta (Z2)
3. Rodinde (Z2)
4. Unchained (Z2)
5. Truppa (Z2) + wk jonge paarden
6. Truman (Z2)
7. Roumanda (LT)
8. Sinderella (Z2)
9. Ruby's twilight (Z1)
10. Take two (Z1)
11. Truemanda (Z2)
12. Tweety (Z1)
13. Replay (Z2)
14. Ustinov (Z2)
15. Razani (Z2)
16. Romeo (Z1)
17. Rubi's Tyler (Z2)

en dan zijn er nog een paar die ik de klasse niet weet en nog een berg die <Z1 lopen.


@petraaken. Rubi fokt zeker weke ruggen, maar de merrie heeft ook nog wat in de pap te brokkelen.

Citaat:
De rug is soms week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm. (...)


(wordt trouwens wel een beetje offtopic zo Bloos)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-11-06 21:50, in het totaal 3 keer bewerkt

SprinT_

Berichten: 660
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: in myn dorpjéé

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:41

leuk paard!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [ H ] [ KWPN ] 10 jarige bonte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:49

@rubs: hou het maar gewoon bij Special D. Ferro bloed past nou eenmaal goed bij Samber merrie's. Dan tikken ze hun neus maar niet aan met hun voorbeen.

Overigens is Metall ook weer in het land dus dat is ook nog een optie.