[H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

[H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:33

Hier info over onze merrie's
Pocahontas stermerrie uit boyd
ong 10 jaar oud. Goede bewegingen. Wat holle rug, dat zou dus verbeterd kunnen worden. 1,41 hoog dus iets hoger in de d-maat zou leuk zijn. Het mag dus een nrps of arabieren hengst zijn, maar tot 200/250 euro dekgeld en het liefst in noord holland.

Voor haar dochter hetzelfde. ze is 2 jaar (wordt 3 als ze gedekt wordt). Grote d geworden en misschien groeit ze uit tot een kleine e. Vader milton en moeder pocahontas (v. boyd)
betere bewegingen als haar moeder. Een wat groot hoofd (lang) metkleinige oogjes. Die zou dus verbeterd kunnen worden. Voor haar geld hetzelfde, het fijnste zou zijn als ze naar 1 hengstenhouder kunnen.

hier de afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/dewi+van+de+manuhoeve

We willen geen lijnteeld. Onze beide merrie's hebben een zeer braaf karakter. We willen in de d-maat blijven.

Dan hebben we ook nog een twijvelgeval. Een merrie die half nrps (baccarav) en half welsh cob is.
Ze is erg druk en best aardig gespierd ookal doet ze niets (heeft een ongeluk gehad met de trailer voor we haar kregen)
Ze is dus pittig kwa karakter, maar kan dus deels voortgekomen zijn uit eerder leed. Ze wordt nu ook steeds liever en alles wat we haar nieuw leren doet ze braaf (op haar manier)
Ze heeft een bijzondere koolvos van kleur. We twijvelen dus of we haar door een welsh (cob?) of een nrps hengst moeten laten dekken.
Wat zouden jullie doen. Ze heeft 2 erge mooie nrps veulens gekregen van milton, een hengst (1e premie) die meer op vader lijkt en een merrie die echt het evenbeeld is van haar moeder maar dan met supergangen.

hier nog even de foto's:
pocahontas:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... Cat2jly5cY
http://www.mijnalbum.nl/Foto=I7AMYDQL
dewi:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KAZDQPFM
filmpjes:
http://www.zippyvideos.com/3223023065650856/mov07524/
http://www.filmpjes.nl/bekijken/2355/dieren
http://www.filmpjes.nl/bekijken/2354/dieren
lisa:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SLNSBVAB
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... Cat2jly5cY
Laatst bijgewerkt door gomir op 24-11-06 02:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verplaatst van rassenpraat. tags in titel

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:36

ik denk dat dit naar FA moet, ik zal ff temmem.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 23:53

oke bedankt!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:48

Het eerste dat je je moet afvragen is met wat voor doel fok je de pony's. sport (dressuur, springen of allround) of voor de recreatie (moeten er ook zijn natuurlijk). Voor Eigen gebruik of voor de verkoop? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening moet mee houden samen met de vraag wat voor hengst bij de merries past. Al moet je met de vraag bij soorten van rassen en fokkerij mee bezig zijn. Lachen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:50

Ik kan de filmpjes niet zien (ligt aan het systeem waarmee ik nu op Bokt zit Knipoog ) en mis de standfoto's. Verder inderdaad, wat is het doel, wat wil je fokken.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:27

Wij hebben 2 New Forest hengsten staan. 1 grote D die geschikt kan zijn voor de 10 jarige. Deze hengst heeft een goede rug en verbeterd hier ook op. Van deze hengst lopen al meerdere NRPS nakomeling rond. Heb zelf een kampioensmerrie van hem bij het NRPS.
Voor de 2 jarige merrie heb ik een kleine D hengst staan. Engelse hengst, mooi type met een mooi hoofd. Beide hengsten staan in Noord Holland en het dekgeld is 175 euro.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:19

petraaken schreef:
Het eerste dat je je moet afvragen is met wat voor doel fok je de pony's. sport (dressuur, springen of allround) of voor de recreatie (moeten er ook zijn natuurlijk). Voor Eigen gebruik of voor de verkoop? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening moet mee houden samen met de vraag wat voor hengst bij de merries past. Al moet je met de vraag bij soorten van rassen en fokkerij mee bezig zijn. Lachen

We willen pony's met vooral een goed karakter. Dat omdat vele dus uiteindelijk bij kinderen komen (de d maat dus) en die er ook veilig op moeten kunnen rijden. Dan maar kwa bouw en bewegingen iets minder. De oudste merrie willen we dus op bouw verbeteren en dan vooral haar rug en ze zou iets luxer kunnen (komt ook wel een beetje door de veulens die ze heeft gehad natuurlijk) Haar hoofdje is al mooi, dus is iets minder belangrijk. Ze loopt gemakkelijk en zou zo m kunnen starten met wat training, dus vooral een dressuur pony. Een hengst met een beetje spring talent zou leuk zijn, maar dressuur is het belangrijkste.
Haar dochter is ook vooral dressuur. We hebben geprobeert vrij te springen, maar dat is bij haar niet aangeboren. Ze durft bijna niet te springen snapt het niet en heeft ook geen geweldige technieken. Waarschijnlijk kan ze in de toekomst wel evengoed een leuk sprongetje maken voor de afwisseling, maar dat wordt nog hard oefenen. Haar nakomenlingen moeten ook veelzijdig zijn en dan vooral op dressuur gericht.
Zij heeft ook al een erg goed karakter van zichzelf, maar zou iets meer lef mogen hebben, is snel wat zenuwachtig en snuift en doet maar durft dan niet. Iets cooler in het hoofd en iets meer lef (er voor durven te gaan) zou fijn zijn.

Ons is opgevallen dat onze milton nakomelingen makkelijk stijgeren. Het zou fijn zijn als dat er weer een beetje uigefokt zou kunnen worden. Nu is het zo, zint het niet, ga je gewoon omhoog. Gelukkig hebben we ze van veulen afaan en het al behoorlijk af kunnen leren.

Nou wie heeft tips.
Ik zal even zoeken voor standfoto's.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:50

Een echte lefgozer is de Arabische hengst Lobeke ox. Die springt gewoon alles wat je maar voor hem zet. Heeft behoorlijk bewegingen en voorzover je dat kan beoordelen op een show een koel karakter.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: komend voorjaar nrps merrie's laten dekken (welke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:05

oke dank je!
ik ga eens wat meer over hem opzoeken

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:06

Voor lobeke heb je een merrie nodig met een rechte goedbespierde rug en licht hellend goed bespierde kruis met een langer doorlopende broekspier! Heeft je merrie dat niet zou ik het afraden.

Ik heb nog geen veulens gezien van djamai die moeten nog geboren gaan worden maar dat lijkt me een heel leuk beestje die qua bloedvoering niet al te zware hengsten in zijn pedigree heeft. Dont worry nakomelingen die ik in duitsland heb gezien kunnen soms erg zwaar uitvallen tenzij je ervan houdt natuurlijk. Neptune van de beekerheide vind ik een leuke aansprekende hengst met eeneprettig karakter die veel arabische uitdrukking lange hals en chique ponys geeft.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:06

Djamai dekt dit jaar niet, dus daar moeten we nog even op wachten.
Wij hebben een Di caprio nakomeling, erg leuk veulen!
Mooi, super karakter en goede gangen en hij staat in NH en voldoet aan de rpijs die je in je hoofd hebt.
Ik zou zeggen ga eens kijken bij fam. van de Bosch!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:19

Ik doelde op de veulens die geboren gaan worden neem aan dat hij wel wat heeft gedekt. Knipoog

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:21

gabrycha schreef:
Ik doelde op de veulens die geboren gaan worden neem aan dat hij wel wat heeft gedekt. Knipoog


Ik heb mevr. van de Bosch van de zomer nog gesproken en toe vertelde zij dat hij nog niks gedekt had, ook niet hun eigen merries.
Maar wie weet zijn de plannen alweer veranderd. Haha!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:53

Ok jammer had ze graag willen zien in de ring! Knipoog

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:59

gabrycha schreef:
Ok jammer had ze graag willen zien in de ring! Knipoog


Nou zeker!!
Ik had een gratis dekking van hem gewonnen en had me zinnen erop gezet.
Helaas dekt hij dit jaar nog niet, zelf niet hun eigen merries, dus we hebben weer voor Di Caprio gekozen.
(ook geen verkeerde keus hoor! Haha! )
Maar idd, net als jou ben ik heel erg benieuwd naar nakomelingen van hem.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:50

Waarom dekt hij niet?

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:24

Ik heb ook mijn merrie laten dekken door Di Caprio du Bois. Er werd mij verteld dat Du Bois de eerste jaargang van de nieuwe hengste zelf wil bekijken voordat ze kunnen zeggen hoe hij fokt. Daar zit wel wat in...
Ik wordt wel gek als die palominohengst dit jaar goedgekeurd wordt en niet "mag" dekken Stoom uit je oren
Maar misschien voor een "vaste klant" ik heb er al mijn zinnen opgezet ...verleden jaar al Ja
Effe een beetje slijmen ....en een beste merrie.. Schijnheilig

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 15:00

we gaan binnenkort even bij die stal kijken

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:43

Ja die palo is heel aansprekend beestje uit twee goede ouders dus marjolein hahaha
Aan de andere kant moet hij nog wel aangewezen worden.

Djamai heeft volgens mij ook nog geen verrichtingen gelopen wat overigens ook later nog gelopen mag worden. Dat vind ik qua type ook een aansprekende pony.

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:57

Tja.. Djamai kan mijn hart op een een of andere manier niet raken.... misschien zijn kleur ofzo??
Hoewel het een modekleur schijnt te zijn en ik eigenlijk niet naar kleuren hoor te kjken....
Naja , ik heb in iedergeval voor zijn ouder "bruine" broertje gekozen. Ik ben helermaal fan van FS Don't Worry. En de moederlijn Carina bevalt me ook goed.Vroeger was ik ook helemaal weg van Nucari. Nou nog een paar maanden....en dan gaan we zien wat voor "een kuiken eruit het ei komt kruipen" Haha! Haha! Haha!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:29

Het enige wat ik van djamai vind t is een beetje een boefje zoals hij vorig jaar liet zien. Lekker bewegen en mooi ponytype!

Dont worry gaat met een dekgeld van 650 euro beduidend minder dekken vrees ik, hoop geld voor een pony!

Ik heb van di caprio 1 heel gaaf beestje gezien in assendelft helaas was hij net in de groei in zon periode dat ze inees heel hard de lucht invliegen en was hij op dat moment tikkie onevenredig gebouwd maar dat hengstveulen kon enorm bewegen en had een erg mooie lange hals met veel front. Eentje voor de toekomst. Knipoog

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 00:31

Wat moet ik ongeveer aan dekgeld voor de andere rekenen dan? 650 is voor ons niet te betalen, dat vragen wij namelijk voor een merrieveulen!

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:17

gabrycha schreef:
Het enige wat ik van djamai vind t is een beetje een boefje zoals hij vorig jaar liet zien. Lekker bewegen en mooi ponytype!

Dont worry gaat met een dekgeld van 650 euro beduidend minder dekken vrees ik, hoop geld voor een pony!

Ik heb van di caprio 1 heel gaaf beestje gezien in assendelft helaas was hij net in de groei in zon periode dat ze inees heel hard de lucht invliegen en was hij op dat moment tikkie onevenredig gebouwd maar dat hengstveulen kon enorm bewegen en had een erg mooie lange hals met veel front. Eentje voor de toekomst. Knipoog


Wat een dekgeld voor een pony'tje ..650 euri's....dan nog insem.kosten en koerierskosten op het sperma...Volgens mij krijg je voor die prijs "maar " 3 rietjes per seizoen(of het moet veranderd zijn inmiddels).Ik betaalde voor Di Caprio 275 euri incl.en meteen dragend Ja Nou ik hoop op een leuk gezond veulentje. Klinkt veelbelovend bovenstaan Haha!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:54

Wat een dekgeld voor een pony'tje ..650 euri's....dan nog insem.kosten en koerierskosten op het sperma...Volgens mij krijg je voor die prijs "maar " 3 rietjes per seizoen(of het moet veranderd zijn inmiddels).Ik betaalde voor Di Caprio 275 euri incl.en meteen dragend Ja Nou ik hoop op een leuk gezond veulentje. Klinkt veelbelovend bovenstaan Haha![/quote]

Ben reuze benieuwd ik denk dat di caprio heel goed gaat matchen met merries de hoog in het bloed staan. Hopen op ene mooi gezond veulentje in 2007 Knipoog

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:14

Wij hadden dit jaar een merrie veulen van Di Caprio uit onze Keur merrie.
Vreselijk leuk, braaf veulen wat netjes beweegt.
Aankomend jaar krijgen we weer een veulentje (als alles goed verloopt) van Di Caprio, we zijn dus weer benieuwd!