[H][WB] Buffel voor [naam verwijderd] gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

[H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 15:25

Hihi, ja, een Buffel. Oftwel, een duidelijk groot fokkende hengst gezocht voor mijn superdeluxe [naam verwijderd].

[naam verwijderd]: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=29737
Voorbeeld fotos [naam verwijderd]:
Stand: Afbeelding
Draf: Afbeelding

Meer fotos in album: http://www.mijnalbum.nl/Album=VNFQFW8L
Fotos zijn van juni 2006, je weet wel, in die zengende zomer waardoor alle paarden inteerden op hun vetreserves. Zo ook [naam verwijderd]. Inmiddels is het een vollere, ronder geribte merrie geworden (al is ze vandaag echt veel te bol, denk 'Thelwell' Tong uitsteken ).

Wat is het doel? Welnu, verbeterpuntjes:
* meer maat en bot
* iets meer symmetrie in de voeten, meer verzenen
* iets meer lengte in het kruis
* iets schuiner schouder
* iets meer buiging in het achterbeen
* nog iets meer lengte in de hals (vind ik mooi)

Behouden:
* uitstraling
* front, verticalere hals
* lichte hoofd/hals-verbinding
* kwaliteit van de gangen ([naam verwijderd] gaat duidelijk vanuit het achterbeen)
* schoudervrijheid

Aandacht voor karakter is een pré, maar ik ben niet bang voor een beetje dominantie. Wil absoluut niet richting Jazz of Cabochon, gezien de korte halsjes die daar vaak van komen. Halslengte vind ik heel belangrijk, zo ook (natuurlijk) een correct beenwerk. Ben absoluut niet vies van paarden met 'spring-genen'- ook ik vind dat een goed dressuurpaard moet kunnen springen (al durf ik dat als ruiter niet).

Ik denk zelf aan Paddox, Rhodium, Special D oid (voorkeur voor Ferrobloed).
Wat vinden jullie? Heeft iemand nog een leuke Buffel als tip? Welke hengst moet ik in de gaten houden dit voorjaar? Wil in april beginnen met insemineren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:36

Special d zou ik omwille van die schouder al niet doen.

De hals van deze merrie zou ik niet nog verticaler willen zien, wel zou d'r een mooiere overgang vanuit de schoft mogen zijn en hij zou iets gewelfder mogen zijn, de lengte ben ik met je eens.

Heb je trouwens Montecristo al eens bekeken?

Je had d'r toch bij het nrps ingeschreven? Staat ze daar ookal in het stamboek en is ze ster oid?

bonaparte

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-10-05

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:21

Afbeelding



Damon Hill x Florestan x Werther ( uit volle zus Fidermark)

Grote Buffel. Correct Type.
Hele goede stap.
Draf goed maar niet bijzonder.
Heel ruim in alle drie de gangen.
Galop niet bijzonder.

edit: ik had alleen de titel gelezen en deze kwam in me op, had verder je eisen niet gelezen...

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:13

Sammie schreef:
De hals van deze merrie zou ik niet nog verticaler willen zien, wel zou d'r een mooiere overgang vanuit de schoft mogen zijn en hij zou iets gewelfder mogen zijn, de lengte ben ik met je eens.

Heb je trouwens Montecristo al eens bekeken?

Je had d'r toch bij het nrps ingeschreven? Staat ze daar ookal in het stamboek en is ze ster oid?


De fotos doen geen recht aan haar kwa hals... ze heeft juist wel kap op de hals en goede bespiering aan de bovenzijde, terwijl ze op deze foto wat hertachtig aandoet kwa hals. Overgang bij schoft is ook gevulder dan op deze foto. Beestje is in het echt gewoon ronder en absoluut mooier. Maar, betere fotos heb ik op het moment niet echt... neem maar van me aan dat ze idd wel een beetje onderhals kan hebben als ze nukkig is, maar dat ze een heel functioneel halsje heeft dat 100% zeker weten correct aan de teugel is te rijden.

Montecristo heb ik wel overwogen, maar ik schrik me elke keer te pletter van het dekgeld. Nu vind ik een hoog dekgeld niet eens zo'n probleem, maar wel voor een hengst die heel nog niet zoveel heeft gebracht aan nafok... Ben ook een beetje bang voor het ouderwetse platte kruis.

Bij het NRPS is ze opgenomen in het stamboek. [naam verwijderd] is niet een paard dat zich meteen laat zien, zij heeft tijd nodig om aan de omgeving te wennen. De keuring heeft kompleet overvallen en ze heeft geen correcte gang laten zien. Dat was toen best balen. Het zit er volgens mij namelijk wel in, dus ik ga het over een paar jaar weer proberen, als [naam verwijderd] iets meer levenservaring heeft en misschien niet meer zo gauw geintimideerd raakt door drukke situaties.

Rickkk, dank voor meedenken. Ik zal me eens verdiepen in de hengst - heb je toevallig een link waar meer info over hem te vinden is? Je beschrijving over de gangen is trouwens niet erg overtuigend Tong uitsteken


edit: heb nog een paar fotos van de NRPS keuring gevonden die misschien meer inzicht kunnen bieden in de vulling van hals en verdere bovenlijn:

Afbeelding
Afbeelding
En nog een wazige met de stand, genomen tijdens het opmeten. [naam verwijderd] heeft trouwens stokmaat 1.61m., hetgeen voor mij niet te klein is, maar iets meer maat is misschien net iets mooier.
Afbeelding

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:33

Ik heb in lunteren 2 zeer aansprekende merries gezien van paddox, 1 uit een ponygefokte moederlijn, deze 2 jarige was behoorlijk aan de maat en erg mooi, apart front veel halslengte en bespeiring en liet zich in stap en draf goed zien. Vind paddox zeker geen verkeerde keus.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:55

Dees schreef:


Bij het NRPS is ze opgenomen in het stamboek. Weelde is niet een paard dat zich meteen laat zien, zij heeft tijd nodig om aan de omgeving te wennen. De keuring heeft kompleet overvallen en ze heeft geen correcte gang laten zien. Dat was toen best balen. Het zit er volgens mij namelijk wel in, dus ik ga het over een paar jaar weer proberen, als Weelde iets meer levenservaring heeft en misschien niet meer zo gauw geintimideerd raakt door drukke situaties.


Dees als ik jou was zou ik het nog eens proberen maar dan met haar veulen aan de voet. Ze zijn dan meer bezig met hun veulen dan met de omgeving.

Verder zou ik als ik jou was richting duitsland zoeken als je buffeltjes wilt. Donnerhall bloed geeft vaak buffeltjes. Karakter heb je in de meeste gevallen ook mee. donnerhall zonen en kleinzonen zat die wel in je straatje kunnen passen. Vaak aan redelijk betaalbare prijzen. Zal wel effe zoeken zijn of Florestan in combinatie met Weltmeyer bloed geven ook vaak buffeltjes.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:34

vind de hals of eigenlijk meer de nek wel een aandachtspunt
de nek zou langer mogen zijn en de hals meer "vorm" mogen hebben
de schouder vind ik ook wat aan korte kant
als ik aan een buffel denk (Wat een benaming trouwens Haha! ) schiet mij Royal bravour te binnen
of Royal highness
playboy zou misschien ook wel passen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:11

petraaken schreef:
Verder zou ik als ik jou was richting duitsland zoeken als je buffeltjes wilt. Donnerhall bloed geeft vaak buffeltjes. Karakter heb je in de meeste gevallen ook mee. donnerhall zonen en kleinzonen zat die wel in je straatje kunnen passen. Vaak aan redelijk betaalbare prijzen. Zal wel effe zoeken zijn of Florestan in combinatie met Weltmeyer bloed geven ook vaak buffeltjes.


Zat ik idd ook al aan te denken. Een Donnerhal zoon of kleinzoon.
Pike Bube bloed er misschien achter, zover ik weet geeft deze ook behoorlijk massa mee.

Deze vind ik ook erg aansprekend. Geen idee wat hij met nafok doet ( misschien weet iemand anders dat??)
Rohdiamant geeft ook wel massa mee in iedergeval.
http://www.bluehors.dk/hingste/romanov.htm

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:17

Echt fijn dat jullie meedenken
Donnerhall's vind ik leuk, al zal het wel even zoeken zijn naar eentje die ook goede voeten geeft (veel gezien met akelig smalle voetjes, ongezond smal). Maar kwa body en hals absoluut wel mijn smaak Ja

Misschien maar even gaan sparen voor Don Schufro? Tong uitsteken 2.200 euro... *auch* Sigaar
Maar er zijn vast meer Donnerhall x Pik Bubes Haha!
Donnerhall x Pik Bubes zat daar en vast wel een stukkie goedkoper dan Don Schufro. Haha! Al eens aan een Deense warmbloed gedacht. Dat is voor jou ook niet zo ver af. En daar hebben ze toch een flinke scheut Duits bloed in de aderen. En het is eens ander bloed. Het valt mij wel op dat Deense en Zweedse warmbloed vaak buffeltjes zijn.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:53

Mijn merrie stond ook zo smal. Maar inmiddels is dat al een heel stuk verbeterd. Ze beslaan in duitsland ook ongezond smal Nagelbijten / Gniffelen
Van nature heeft mijn merrie een bredere voet. (dat is overigens een Wolkentanz)

Voor body en maat zou je ook eens naar Don frederico kunnen kijken btw.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:28

Don Schufro heeft anders een hele leuke zoon. Don Romantic.
Misschien spreekt dat je ook aan?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:10

De enige ferro zoon die ik dan het beste zou vinden passen is Negro. Flinke moter van achteren, een echte buffel, front en een mooie hals die er echt óp staat. Hij wilt alleen wel eens een kort voorbeen geven. En de maat zal ook niet naar de 1.70 schieten.

bonaparte

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-10-05

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:48

Dees schreef:
Rickkk, dank voor meedenken. Ik zal me eens verdiepen in de hengst - heb je toevallig een link waar meer info over hem te vinden is? Je beschrijving over de gangen is trouwens niet erg overtuigend Tong uitsteken


Nee ik vond hem ook niet overtuigend in beweging

Zoals ik al zei las ik alleen de titel en dit is echt een buffel.

Hij voldoet wel aan :

Meer maat en bot
Hij heeft er een stel goede voeten onder zitten.
Hij is beweegt wel mooi uit de schouder en lossig.

Ik zal verder nog eens nadenken over een hengst....

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:03

holly schreef:
Don Schufro heeft anders een hele leuke zoon. Don Romantic.
Misschien spreekt dat je ook aan?

Persoonlijk vind ik dat zijn rug wel week is en ik weet niet hoe sterk Dees haar oude merrie haar rug was. (refereert hier naar Weeldes moeder).

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:12

De rug is ook voor mijn merrie een aandachtspunt. Don Romantic heeft die wel een stuk verbeterd bij mijn jaarling, hooguit zou de lendenpartij is mooier aangeloten mogen liggen. Ik heb ook nog geen Don Romantic's gezien met echt duidelijk mindere ruggen. Ik ben het op dat gebied dus niet helemaal met je eens Petraaken.
Of hij echte 'buffels' geeft betwijfel ik wel, formaat zal hij wel toevoegen, maar massa?

Anoniem

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:57

Sammie schreef:
De enige ferro zoon die ik dan het [naam] zou vinden passen is Negro. Flinke moter van achteren, een echte buffel, front en een mooie hals die er echt óp staat. Hij wilt alleen wel eens een kort voorbeen geven. En de maat zal ook niet naar de 1.70 schieten.


Negro vergroot of verkleint niet noemenswaardig, maar hij strooit soms in de maat vanwege zijn opa.
Qua bespiering, karakter en hals vind ik dit wel een optie. Je zegt dat je merrie nu vol is en veel front heeft, heb je geen recente foto want dat kan ik me moeilijk voorstellen op basis van de foto's die er nu staan. Of ik versta onder front wat anders.
Een echte buffel is Prestige. Zou denk ik wel een aansprekend veulen van kunnen komen met deze merrie.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:24

[***] schreef:
Je zegt dat je merrie nu vol is en veel front heeft, heb je geen recente foto want dat kan ik me moeilijk voorstellen op basis van de foto's die er nu staan. Of ik versta onder front wat anders


front maken en front hebben,dat zijn idd 2 heel verschillende dingen
in dit geval zal de merrie ws front maken in beweging
ze komt naar mijn idee juist te kort in het front (hebben)
dat is dan ook het belangrijkste aandachtpunt van deze merrie vind ik

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:08

unamie schreef:
front maken en front hebben,dat zijn idd 2 heel verschillende dingen
in dit geval zal de merrie ws front maken in beweging
ze komt naar mijn idee juist te kort in het front (hebben)
dat is dan ook het belangrijkste aandachtpunt van deze merrie vind ik



Special zou daarin zeker kunnen bijdragen Lachen Bij onze merrie heeft hij dat zeker verbeterd.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:19

Wat denk je van Oscar (Wolfgang x Nabuur)?
Zelf is ie 1.76 en ik heb begrepen dat hij maat en bot doorgeeft. Ik zou het ook een optie vinden voor mijn merrie, al ben ik zelf een beetje bang voor teveel bot Knipoog
Geeft verder mooie bovenlijn en zeer fijne bewegingen door.

Daarnaast hou ik wel van Wolfgang-bloed, imo toch vaak mooie paarden om te zien en fijn bewegen.

Staat ook een nakomeling bij ons op stal. Zeer aan de maat en erg fijn bewegen, is nu 4jr.

Anoniem

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:19

Idd, ook mooie hengst, had goed veulenrapport.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:30

het kan goed zijn dat je deze merrie wel bot en massa kan fokken met Rubiquil als vader
weet verder niet hoe de moeder van dit paard eruit ziet of uitgezien heeft

maar ik zou iid gaan voor een rassige hengst met een mooi front erop

Anoniem

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:32

Rubiquil? Die veredeld toch juist?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:19

Rubiquil?? Nee, die heeft bloed nodig hoor.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:28

Opvallend dat jullie denken op basis van deze fotos dat de merrie geen front zou hebben.... Het is juist een bijzonder opwaarts gebouwd beestje, dat zich werkelijk 20cm. groter kan doen lijken als ze je brutaal aankijkt. Mijn andere paard [naam verwijderd] is horizontaler gebouwd, maar wat mensen opvalt is zijn mooie front... dan zit het met [naam verwijderd] zeker wel goed. Maar okee: zoals ik al eerder zei, de fotos doen haar geen recht, ze is in het echt mooier. Vergeet trouwens niet: je ziet op de fotos een MERRIE. Dan is front géén speknek en protserige borstpartij, toch? Ik maak me met [naam verwijderd] geen zorgen over enig front.

De rug van zowel [naam verwijderd] als haar moeder zijn prima sterk - moeder is een echt bloedbeestje en had idd wel een beetje typische Balzflug bovenlijn, maar dat was meer te zien aan het kruis en het schoft - Rubiquil heeft dat in [naam verwijderd] absoluut verbeterd. Beenwerk is bij [naam verwijderd] net zo fijn als bij haar moeder, dat heeft Rubiquil idd niet 'verzwaard'.
Ik zoek nu een hengst die dat welicht wel kan brengen al besef ik dat dit beenwerk stevig in de merrielijn verankerd zit (was een paar generaties geleden immers het fokdoel - merrielijn gaat terug op Groningers).

Oscar vind ik een goede tip, daar heb ik mooie veulens van gezien.

Negro is trouwens net de enige zoon van Ferro waar ik geen bal aan vind - misschien wel omdat ik idd een paar kortbenige exemplaren van hem heb gezien, en dat is toch een afknapper. [naam verwijderd] heeft zelf lange beentjes dus het kan misschien meevallen... maar ik wil het risico met Negro niet lopen.

Wat LDRD aanhaalde over Don Romantic - maat vind ik minder belangrijk dan massa.. het is voor mij niet zo belangrijk om veel groter te fokken, ik zoek het vooral in bot. Ik nijg zelfs naar Grunningers oid, maar ik wil ook halslengte en dan vallen die Grunningers af.

Leuk dat jullie meedenken - het helpt altijd om ook andere invalshoeken te overwegen! OK dan!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][WB] Buffel voor Weelde gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:32

ik zou idd oscar een goede optie vinden, maar Ook Rhodium, geeft sterke royale paarden die lekker kunnen bewegen.