[H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

[H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 19:06

Ik heb een 9 jarige stermerrie van Iglesias. De fokker heeft er 5 veulens bij gefokt. Ze heeft er 1 van Norway en die is keur. Maar was niet mijn type paard.
Ik ben op zoek naar een werkwillige hengst die goed van karakter is. Aangezien mijn merrie vrij dominant is en van moeders kant zit er volbloed in. Dus ik wil er geen Jazz enzo opzetten.
De hengst moet een sterk achterbeen hebben, want dat wil ik verbeteren bij mijn merrie. Verder heeft ze een mooie hals, dus daar hoeft niks verbeterd aan te worden en wil ik ook niet op inleveren.
Ze heeft een mooi voorbeen (sommige zullen het wat stekerig noemen, dus ik moet geen hengst hebben die dat ook heeft).
Ik moet geen hengst hebben met fijn beenwerk, want dat heeft zij ook en dan krijg je van die spille beentjes.
Verder moet de hengst groot fokken, want mijn merrie fokt niet groot. Ze is zelf 1,67m en ik wil het veulen houden en hoop op een paard van rond de 1,70m waar ik ver mee kan komen in de sport, maar wel een handelbaar paard.
Voorkeur voor kleur is donkerbruin.
Ik ben zelf weg van Florencio, maar die is te iel voor mijn merrie.

Hier kunnen jullie een paar foto's vinden van mijn merrie (donkerbruine, Pevina MH):

perfect.mijnalbums.nl

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: (H)(KWPN) 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:17

Wat wil je met het veulen doen ?

En het is verstandiger gewoon standfoto's in dit topic te plaatsen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: (H)(KWPN) 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:48

Oscar, donkerbruin, geeft maat en een fijn karakter. Of Rhodium, ook donker, geeft ook knappe mooie grote massale paarden, heb nog niet zo veel gehoord over karakters...

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 21:57

Ik heb nog geen standfoto's van haar. Die krijg ik binnenkort.
Ik wil er mee de sport in. Dus het paard moet goed kunnen lopen, maar wel vriendelijk van karakter.
Ik vind het belangrijk dat de hengst een sterk achterbeen heeft en dat doorgeeft, want daar mis ik wat bij die van mij. Voor hoef ik niks toe te voegen. Ze heeft een mooi voorbeen.
Ze is erg leer- en werkwillig. Maar wel vrij dominant, maar dat is te handelen. Soms moet je er even op de plaats zetten.
Het liefst wil ik ook een donkerbruin paard. Ik wil absoluut geen vos of schimmel.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:11

Heeft er iemand ervaring met Sir Sinclair?
Kennissen van mijn schoonzusje hebben dit jaar de veilingtopper van de KWPN select sale verkocht.
Dat was Welcome Sir (Sir Welcome x Fruhling)
Welcome Sir kan echt geweldig bewegen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:12

Dan zul je dr een moeten kopen. Vos is ressecief en van Iglesias is bekend dat hij het vosgen heeft. vosse paarden zijn geen haar slechter dan een zwarte of een bruine Dromen
Maar als de merrie nog maar 9 en is dan kun je misschien beter eerst met haar de sport in. Tijd zat om te kijken wat ze waard is en dan kun je altijd nog een veulen vermeerderen.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:21

Ze gaat ook eerst de sport in. Ik wil ook pas in de toekomst een veulentje bij haar fokken.
Ze heeft hiervoor 5 veulens gehad. 1 vos, 1 zwarte, 2 bruine en 1 donkerbruine.
de vos was van Norway, de zwarte en de donkerbruine van polansky en de bruine van Sonique.
Ze heeft een leuk papier. Haar moeder heeft 2 goedgekeurde dekhengsten gebracht en haar dochter van Norway is al keur.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:36

http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=6735

papier vind ik zelf niet zo heel intressant. Iglesias is afgekeurd, fokt vaak ouderwetse (type gelderse) paarden en echt veel bijzondere nakomelingen in de sport heeft hij imo ook niet. Jurriaan heeft niet lang gedekt dacht ik.

Die trento b uit de norway merrie lijkt mij behoorlijk ouderwets.
Heb je ook foto's van haar nakomelingen?

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:44

aan moeders kant is het predikaatrijk. Daar heb ik naar gekeken. Weet ook wel dat het oud bloed is.
Maar Jurriaan scheen wel goed oud bloed te zijn.
Dat Iglesias afgekeurd is , is helemaal niet erg. Er zijn wel meerdere hengsten afgekeurd, die toch goede nakomelingen brengen. Iglesias heeft wel een hele goede vader (Rubinstein). Als je in mijn begin stukje las, was ik niet weg van haar Norway dochter. Maar smaakverschillen, want ze is wel keur geworden. Ik ben zelf dol op het duitse bloed.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:04

De moeder heeft de leukste predikaten, maar om deze lijn predikaatrijk te noemen gaat mij iets te ver. Deze merrie is ster en daarachter zit een keur pref prest merrie. En verder niks (althans op pf niet) Jurriaan goed oud bloed?? Dan heb ik iets gemist denk ik Lachen

Dat je de Norway dochter niks vond had ik al gelezen, maar ik was meer benieuwd naar foto's. Of je haar niks vind maakt niet uit het gaat erom of er kenmerken terugkomen waar je rekening mee kunt houden bij een evt. hengst.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:19

Ik heb geen zin om mijn merrie te gaan verdedigen. Dat jij het geen goed papier vind prima.
Maar dan hoef je haar nog niet af te kraken.
Ik ben heel erg blij met haar.
Heb pas een clinique gehad van een Grand Prix ruiter en hij zei dat het een getalenteerd paard was waar meer in zit dan dat ik zou denken. Dat krijg je niet vaak te horen.

Ik heb alleen maar om advies gevraagd voor een hengstenkeuze. Niet om afgekraakt te worden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:53

*LOL* Als jij dat al afkraken vind, dan moet je ook nooit en te nimmer naar een keuring gaan want dan zul je waarschijnlijk met tranen in de ogen thuis komen.

Ik ben realistisch en als je wilt fokken/ vermeerderen lijkt mij het verstandig als ook jij realistisch en objectief naar je merrie kijkt. Kan soms heel pijnlijk zijn, maar om een veulen te fokken/vermeerderen tevens een openbaring.

Kijk die cliniques zijn leuk hoor, maar je denkt toch niet dat zo'n ruiter echt eerlijk gaat vertellen wat hij van een paard vind. Die vertellen altijd iets positiefs. En het ging mij niet om het paard, het ging mij om het papier wat ik echt niet bijzonder, speciaal of goed vind. Een papier vertelt veel, maar kan nooit als vervanging dienen voor het paard.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:41

Hij is na de clinique naar mij toegekomen. En mijn instructeur heeft les van hem en hij zei dat ie dat niet zomaar zegt. Eigenlijk doet ie dat bijna nooit.
Maar doet er niet toe.
Papier interesseert mij niet zo, het is mooi meegenomen als ze leuk papier hebben.

Ik kan heus wel tegen kritiek, ben al een keer eerder naar een keuring geweest met mijn oude paard. En daar hadden ze ook aanmerkingen en daar kon ik me in vinden.

Ik ben me nu gewoon aan het orienteren welke hengsten misschien wat zijn.
Ik zoek een hengst die groot fokt en een sterk achterbeen doorgeeft.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 19:36

Heeft er iemand ervaring met de hengsten Sir Sinclair en Florencio?
Vind het erg mooie hengsten. Ben dit jaar bij de Dalhoeve geweest en heb Florencio toen gezien.
Vond het een hele mooie hengst. Ze hadden een 2 weken oud veulentje wat ze lieten zien, die kon geweldig bewegen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:44

Sir sinclair staat volgens mij niet meer in nederland? Als er sperma is dan zal het enkel diepvries zijn. Florencio zou ik niet doen. Zo geweldig doet hij het niet op Nederlandse merries en hij heeft wel bloedmerries nodig.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 16:37

Sir Sinclair staat in Amerika. Mijn merrie is wel een bloedmerrie. Hoe is Florencio kwa karakter. Want ik moet wel een brave hengst hebben. Mijn merrie kan nogal een heethoofd zijn. Je hebt er vrij snel rustig, maar ze is vrij dominant. Dus wil er absoluut geen Jazz op hebben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:52

Qua type kan je merrie een bloedmerrie zijn. Al zou ik dat liever met m'n eigen ogen (foto) zien. Iglesias heeft in z'n pedigree veel bloed, maar helaas foktte hij dat zelden tot nooit. Sommige nakomelingen zouden ook zo voor een Gelderse door kunnen gaan, bij wijze van spreken. Nu heb jij Nicolas er nog achter zitten, maar ik vraag me af of dat in combi met Jurriaan (een halve) echt voldoende is.

Florencio heeft echt geen goed nakomelingenrapportage gehad in Nederland. Qua karakter, hmm ik heb 'm paar gezien. Maar dat is onder Happie en die rijdt ze op druk. Ik kan dus echt geen zinnig woord over z'n karakter zeggen. In Duitsland heeft hij al enkele goedgekeurde zonen, maar persoonlijk vind ik 'm niet zo geweldig als iedereen zegt of denkt dat ie is. Eerst maar eens zien hoe hij op GP niveau het doet.

Misschien is het een idee om eens te kijken naar een zoon van Casanova/ A lucky one. Ik zag op paardenfokken.nl dat er in Duitsland iig een a lucky one zoon is ggk, misschien is het geen verkeerd idee om terug te fokken op de moeder en dan fok je ook terug op Compromise, die zowel bij a lucky one en casanova 2x in voorkomen en die zijn ggk voor de dekdienst. (dus wellicht geen verkeerde combi)

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:28

Ok. Ik zal eens kijken. Ik wil graag een dressuurpaard eruit fokken en Casanova was toch een springhengst.
Heb even haar papieren erbij gepakt. Volgens mij zit er aan moeders kant volbloed in. Er staan heel wat kruisjes.
Van Manen (Gebr. Van Manen, 1 van de broers) komt regelmatig hier op stal en die vond mijn merrie een bloederig hoofdje hebben.
Ben zelf nog niet echt thuis in de fokkerij. Heb altijd een ruin gehad en dus nooit mee bezig gehouden.
Ben zelf weg van het Duitse bloed.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:14

A Lucky One zelf dekt ook nog, voor BWP en voor SBS, maar dan zit je natuurlijk al erg dicht terug bij de moederlijn.
Ik denk ook niet dat hij zal geven wat je zoekt, hij fokt nl eerder verfijnend/verkleinend. Geeft wel paarden die exterieurmatig vaak erg mooi zijn en die goed bewegen.

Ik zelf heb een A Lucky One x Fantastique (zie profiel) en heb daar met Don Renoir een veulen uit gefokt (ook te zien in profiel). Heel veel zal je er niet mee zijn met deze info maar er zit toch wel ergens hetzelfde bloed en en bovendien is Don Renoir Duits bloed dus Haha! . Hij fokt in ieder geval vergrotend, moeder is 1.60m en dochter is 1.68m.

Cassanova is de volle broer van A Lucky One. A Lucky One is in BWP ingebracht als springhengst maar heeft zich niet echt bewezen op dat vlak. Hij wordt hier meer gewaardeerd voor dressuur.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:43

Cassanova is de volle broer van A Lucky One. A Lucky One is in BWP ingebracht als springhengst maar heeft zich niet echt bewezen op dat vlak. Hij wordt hier meer gewaardeerd voor dressuur.

Klopt. Ik heb mijn merrie rechtstreeks van de fokker gekocht. Ze zijn nu verder gegaan met haar Norway dochter. Cassanova, A Lucky One en Jurriaan hebben ze gefokt.
Ik zie het zelf niet zo zitten om zo dicht op de moederlijn te fokken. Als het nou heel ver weg zat, zou je het kunnen doen.
Die Don Renoir van jou ziet er leuk uit.

Een kennis van mij heeft kwa type paard hetzelfde als mijn merrie en zij heeft 2 nakomelingen van Rousseau. Die nakomelingen lopen geweldig. Zijn 2 bloedmooie merries.
Dat zou misschien ook nog een optie zijn. En een paar mensen kwamen ook al met Oscar.
Dus daar moet ik ook eens wat meer info over zoeken.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:10

kiko schreef:
Sir Sinclair staat in Amerika. Mijn merrie is wel een bloedmerrie. Hoe is Florencio kwa karakter. Want ik moet wel een brave hengst hebben. Mijn merrie kan nogal een heethoofd zijn. Je hebt er vrij snel rustig, maar ze is vrij dominant. Dus wil er absoluut geen Jazz op hebben.


Ik heb een Jazz x Uniform x Jurriaan staan. Een heel actief paard, zeer goed achterbeen, maar een heethoofd of dominant? Nee.. Het veulen van het jaar voor haar was een Polansky, die vond ik erg dominant. Geen fijn paard. Maar de Jazz? Alles behalve dominant, een heel fijn en vreselijk braaf en lief dier. Ze zou wel eens wat meer van zich af mogen bijten. En dan te bedenken dat haar moeder een echte pismerrie was...

Dus wat het Jurriaan gehalte betreft, dat kan best goed uitpakken...

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:11

Ik ben zelf niet zo weg van de nakomelingen van Jazz. Jazz zelf is een mooi paard.
Ben naar de Dalhoeve geweest en heb toen een paar nakomelingen gezien en vond er niks bijzonders aan. Liepen niet spectaculer. Er lopen ook wel mooie tussen, maar de meeste zijn voor vergevorderde ruiters anders zijn ze gevaarlijk. Mijn instructeur had een lesklant met een Jazz, dat paard liet zich gewoon elke keer tegen het schot aanvallen als je aan het rijden bent. En ik hoor van meerdere mensen met een Jazz dat ze gevaarlijk zijn. Er lopen er ook zat goede tussen, maar je zal dan net zien met dat karakter van mijn merrie dat ik ook zo'n etterbak krijg.
Hij raadde mij ook sterk af om Jazz erop te zetten. En ik wil liever geen vos. Heb genoeg vossen gehad en wil nu graag donkerbruin.

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:26

Hoi, hoi,
Wat dacht je van Sandreo ???
Sandro Hit x Flemmingh x Ahorn.
Die is vrij van de vosfactor.

kiko

Berichten: 773
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:57

Dat is ook een mooi paard. Maar bij KWPNstallion staat niet de exterieurindex van hem, dus weet niet of ie groot fokt. Mijn merrie fokt niet zo groot. Ze heeft 2 veulens van Polansky (hij is 1,73m) gehad en de 1 is maar 1,60m geworden en de andere is 1,67m. Haar dochter van Norway is 1,66m. Ik wil graag een paard van rond de 1,70m. Mijn merrie is 1,67m, maar kleiner wil ik ze niet. Heb nogal lange benen en heb echt maat nodig.
Heb even bij de Ijzeren Man gekeken. Die hebben allemaal leuk duits bloed staan. Schok alleen wel van dekgeld. Sandro Hit is 2500 euro excl. BTW

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: [H][KWPN] 9 jarige stermerrie (Iglesias x Jurriaan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:50

Tja het blijft lastig, want je weet eigenlijk nooit van te voren hoe groot het veulen gaat worden.
Als je voor zekerheid wilt gaan adviseer ik je toch om een driejarige te kopen dan zie je wat je koopt en weet je hoe groot hij/zij is.
Want als een hengst groot doorfokt wil dat nog niet zeggen dat hij dat bij jouw merrie ook gaat doen.