[H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

[H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:32

Sinds kort zijn wij in het bezit van een hele mooie merrie v. Osmium en wij zouden eventueel in de toekomst wel een veulentje met haar willen gaan fokken. Nou ben ik zelf helemaal niet thuis in de fokkerij wat betreft hengstenkeuze. Vandaar dat ik graag wat meningen van andere mensen zou willen weten.

De merrie is geboren in 2003 en nu dus 3,5 jaar oud
afstamming is Osmium x Jet Set D x Elcaro (KWPN dus)
ze is nu ongeveer 1.67m

Ik heb alleen wat standfoto's (eventueel nog een longeerfoto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag zou ik willen weten waar we op moeten letten wat betreft exterieur en welke hengst haar mindere punten kan compenseren/verbeteren en haar sterke punten kan vastleggen/behouden.

Het veulen zal voor eigen gebruik gaan dienen en we geven de voorkeur aan een dressuurgefokt veulen. Kleur onbelangrijk (al vinden we witte aftekeningen wel erg mooi Haha!). We willen wel graag voldoende maat behouden dus het veulen moet zeker wel rond de 1.70m gaan worden. Wel moet er op gelet worden dat het veulen niet een al te heet karakter krijgt, aangezien de merrie zelf al behoorlijk wat pit in de bloedlijn heeft.

Zelf zaten we een beetje te denken aan hengsten met Flemmingh, Krack C of Jazz in de lijn, zoals Johnson, Valdez, United of Vivaldi bijvoorbeeld, maar dan noem ik er gewoon een paar die me aanspreken en weet dus niet of het wel past.
Ook Duits gefokte hengsten zijn mogelijk wat ons betreft.

Nou brand los zou ik zeggen Lachen

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:40

Tja, je paard zal vast super kunnen lopen met deze stijle achterbenen en gekantelde bekken. Op 3,5 jaar lijkt het dan heel wat want zulke paarden kunnen een enorme draf ontwikkelen...

Maar voor de fok zie ik een paard dat niet klopt: de voorzijde is een heel stuk langer dan de achterhand en de rug is kort. Dit paard is niet in balans.

Wil je er toch perse mee fokken, dan zou ik de modehengsten maar flink vergeten en weer terug gaan op de basis. Kies er eentje met een beste kont erin en een mooie langere rug, maar zeker geen stijle achterbenen en/of strakke bovenlijn. Bovendien zou ik je mee willen geven: vergeet alle dravende hengsten, kies er eentje die écht kan galopperen. Ga dus niet selecteren op basis van de hengstenshows (=drafshows), maar ga selecteren op basis van sport en nafok.

Exacte namen heb ik niet voor je, ik ben niet meer zo op de hoogte van de naampjes. Ik zou het zelf waarschijnlijk zoeken in een spring-afstamming.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:49

Dees schreef:
Tja, je paard zal vast super kunnen lopen met deze stijle achterbenen en gekantelde bekken. Op 3,5 jaar lijkt het dan heel wat want zulke paarden kunnen een enorme draf ontwikkelen...

Maar voor de fok zie ik een paard dat niet klopt: de voorzijde is een heel stuk langer dan de achterhand en de rug is kort. Dit paard is niet in balans.


Vanwaar deze cynische en sarcastische ondertoon in je reactie??

Ik begrijp dat dit jouw mening is maar ik zou het fijn vinden als je iets minder negatief ingesteld zou zijn en ook wat positieve punten van de merrie kan belichten en meenemen in je advies voor een hengstenkeuze. Het is niet de bedoeling dat dit paard hier afgekraakt gaat worden dat lijkt me logisch anders zou ik dit topic niet openen.

Bovendien snap ik niet waar je vandaan haalt dat dit paard een gekanteld bekken heeft en ik vind het erg knap dat je die diagnose kan stellen aan de hand van deze foto's.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:33

Valencio: jouw paard staat met een afhangend kruis, dus het bekken is gekanteld ten opzichte van de ruggegraat.
Dat is een mildere omschrijving als "nijgt naar karper-rug". Voor die constaterin is geen rontgen-foto nodig, het is namelijk een exterieur-aanmerking.

Ik begrijp dat je wijs bent met je paard en daarom heb ik het nog redelijk mild omschreven.
Wat jij mischien als cynisch ervaart is mijn reactie op je opsomming van hengsten:
Citaat:
Zelf zaten we een beetje te denken aan hengsten met Flemmingh, Krack C of Jazz in de lijn, zoals Johnson, Valdez, United of Vivaldi bijvoorbeeld
Tja, dat is dan een rijtje bekende namen die in de wandelgangen voor 'populair' doorgaan en je kan er ook heus een leuk veulen mee fokken. Maar uit zo'n omschrijving krijg ik niet het gevoel te maken te hebben met iemand die fokkerij als iets meer ziet dan het verzamelen van een rijtje populaire hengstnamen.

Mijn mening over je merrie daar blijf ik bij.
Wil je je serieus verdiepen in de fokkerij, dan ga je op zoek naar de 'roots' van je merrie: je probeert alle informatie van de merrielijn te achterhalen, je gaat kijken bij haar moeder als die nog leeft, je wilt de tantes en de nichtjes zien, je biedt zo'n merrie aan op een stamboekkeuring om te zien wat de jury er van vind. Je laat een merrie PROK-keuren. Je bezoekt hengsthouders, veulenkeuringen, stamboekkeuringen... etc.
Pas als jij gewoon echt weet wat voor vlees je hier in de kuip hebt, pas dan kan je weloverwogen een passende hengst kiezen.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:51

Bedankt voor het 'mild' houden dan van je reactie dan Dees, maar met jouw informatie kan ik echt helemaal niets!!

Ja het is misschien de eerste keer dat we een veulen gaan fokken en daarom kom ik inderdaad ook niet verder dan een de 'populaire' hengsten, maar dat wil niet zeggen dat we niet open staan voor andere mogelijkheden. Er wordt hier om die reden zeer waarschijnlijk ook een topic geopend...!!

Wat betreft dat je dit paard zo afkraakt op zijn exterieur en dat je mij onderuit haalt dat ik geen verstand van zaken (wat nergens op gebaseerd is) heb ben ik minder blij mee maar goed ieder zijn mening.

En wat betreft de populaire hengsten, die zijn niet voor niets populair...!!!

Maar misschien moet je er eens over gaan nadenken dat als je mensen wilt helpen een weloverwogen beslissing te nemen en die mensen hebben volgens jouw geen verstand van zaken dat je dan op deze manier natuurlijk helemaal niets bereikt.

Ik wil voorstellen dat als je nog wat kwijt wilt hierover dat we dat per PB afhandelen en dan zou ik het in dit topic graag willen beperken tot meningen van andere mensen die mij wel een goed advies kunnen geven.

goudbloem
Berichten: 86
Geregistreerd: 28-05-06

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:04

haihai..
leuke merrie hoor,en tja de meningen hier mogen gezegt worden,maar de ondertonen mogen inderdaad wel wegblijven.
jij kent de merrie qua karakter en bewegingen,kijk even rustig rond wat de mogelijkheden zijn qua dekken.laat je merrie wel prok keuren...kijk even op paardenfokken.nl,daar haal je vast de informatie uit die je nodig hebt.
succes!!

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:47

Valencio schreef:
Bedankt voor het 'mild' houden dan van je reactie dan [naam verwijderd], maar met jouw informatie kan ik echt helemaal niets!!

Je vind het misschien jammer dat ik geen 'naam' geef als antwoord - ik probeer je tot nadenken te zetten over de merrielijn waar je verder mee wilt fokken. Ik ken die merrielijn helemaal niet, maar als jij wilt fokken, moet jij die wel kennen! Een vader alleen maakt maximaal maar 50% van het resultaat.

Citaat:
En wat betreft de populaire hengsten, die zijn niet voor niets populair...!!!

Toevalligerwijs (?) noem jij hengsten waar de bekendere ruiters op zitten.
Dat moet je niet verwarren met kwaliteitshengsten.
Geloof me, dat is in veel gevallen totaal wat anders.
Een goede ruiter kan van een matige hengst een opvallende verschijning maken in de ring - maar als jij met zo'n hengst wilt fokken, koop je een rietje genetisch materiaal en krijg je niets van de training van de vader erbij.
Dat is iets om gedegen rekening mee te houden. Ga dus niet af op de 'populaire naam', zeker zolang je niets weet over de fokeigenschappen van je eigen merrie.

Dit is dus niet afkrakend bedoeld - probeer er iets van te leren (en voel de nuance)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:01

Ik kan me wel deels vinden in de reactie van Dees. Wat betreft het advies om de familie eens goed onder de loep te nemen en te kijken wat de merrielijn doorfokt is heel waardevol voor de fokkerij. Aan de hand van de nafok kun je bepalen welke hengsten bij jou merrie zouden kunnen passen.
Op het eerste gezicht zou jouw merrie wat meer lengte in haar lijf en broekspier mogen hebben. Haar achterhand lijkt op de foto's wat 'verkrampt', zou iig meer lossigheid mogen hebben. De hals is mooi van lengte en zou nog wat meer bespiering mogen hebben. Maar met haar 3,5 jaar kan dit allemaal nog prima ontwikkelen. De merrie vind ik een aansprekend front hebben. Haar achterbenen zet ze op alle foto's niet recht neer, ik weer niet of dit pure toeval is of dat haar beenstand wat afwijkend is. Hoe is haar rug en achterbeen gebruik in beweging? Ik zou kijken naar een hengst met een goede en sterke bovenlijn, die zeker niet te strak is in de lenden.

Thömm
Berichten: 41
Geregistreerd: 21-03-05

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:40

Ik denk dat je voor deze merrie beter eens een echte springhengst gebruikt die al flinke dressuurnakomelingen gegeven heeft. Indien het je moest interesseren moet je me maar mailen op Info(at)equimedic.be. Ik heb voor volgend jaar beschikking over Carano (Capitol - Cor de la Bruyere). Dit is absoluut springbloed maar Carano gaf al dressuurnakomelingen die voor € 250.000 verkocht zijn. Ook de top van deense dressuurmerries draagt vaak Carano in het bloed.

Op Equimedic.be kan je onder andere een nakomeling uit een Carano moeder bekijken, Celebration.

Als je het liever bij 'echt' dressuurbloed wil houden kan ik je ook Sunset Hit aanbieden, dit is een Sandro Hit-Donatelli-Rohdiamant die dit jaar op de Oldenburg keuring geprimeerd werd.


-----------

www.equimedic.be - Your partner in horse supplies

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:47

Heb je geen filmpje van je merrie in beweging?
Dat is toch tenslotte het belangrijkste!

Ik zou wegblijven van Flemmingh bloed, omdat die vaak een wat hellend kruis geven, en je merrie al een zeer hellend kruis heeft. Een hellend kruis komt wel goed onder, maar ontwikkelt vaak minder kracht.
Hoeft natuurlijk bij jou niet het geval te zijn, maar bij de hengstenkeuze is dat wel een punt van aandacht. Donnerhall en nakomelingen hebben vaak heel consequent een platter kruis.

Met betrekking tot haar afstamming kan het zijn dat ze een wat trager achterbeen heeft (mede omdat de achterbenen wat steil zijn), ik weet niet of dat zo is? Dan zou je voor een vlugge Donnerhall nakomeling kunnen gaan, opletten want donnerhall geeft ook vaak wat trager. Jazz zou de achterbenen wel met meer hoek maken, maar het kruis zou wat hellend blijven en dan heb je nog niet de gewenste kracht. De hengsten die je noemt zullen allemaal een hellend kruis doorfokken, dat is in jouw geval niet echt wat je wenst.
Op zich zou ze best een springhengst kunnen hebben volgens mij, romp is wel opwaarts.

Wat wel passend zou zijn is het karakter, donnerhall nakomelingen fokken over het algemeen (te) makke karakters.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:50

Ik vind het commentaar van Dees niet sarcastisch, maar ben het er volkomen mee eens. Het is best confronterend, maar uiteindelijk heb je daar het meest aan, vind ik zelf.
Het is misschien wel een fijn rijpaard voor jou, maar op exterieur is er dus best wat op aan te merken. Ik zou geen van de door jou genoemde hengsten gebruiken, omdat die geen van allen de achterhand zullen verbeteren. Houston zou een optie zijn, het nadeel is het holle voorbeen wat hij vaak vererft en het karakter is ook niet altijd makkelijk. Er is ook geen enkele hengst perfect trouwens. En ik zou ook eens bij de springhengsten kijken.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 16:30

@Dees: de 'populaire hengsten hadden nog geen 'bekende' ruiters op hun rug op het moment dat ze goedgekeurd werden. Kijk tuurlijk heb je gelijk dat er meer is dan alleen die hengsten maar om het alleen daar op af te schuiven vind ik wel erg kort door de bocht. En dat een van de hengsten die ik noemde misschien niet de beste keus is zal ook best waar zijn daarom open ik misschien zo'n topic om eens te horen wat er nog meer mogelijk is niet iedereen is bekend met alle hengsten die er bestaan. Maar ik vind het gewoon heel jammer van de manier waarop je het brengt, jij zou het heel waarschijnlijk ook niet grappig vinden als ik jou op zo'n manier zou benaderen.

@Venetia: Kijk aan jouw advies heb ik wat je onderbouwt goed waarom Flemmingh bloed niet goed zou passen en komt ook met alternatieven waar ik wat aan heb. Ik heb wel een film van het paard in beweging maar nog niet op de pc helaas. Het paard heeft overigens prima bewegingen, gewoon goede basisgangen. Het paard is alleen nog heel erg groen en vrij gespannen van karakter en ook op de foto's daarom staat ze wat krampachtig, ze heeft geen afwijkende beenstand maar wilde niet goed stil blijven staan.
Je noemt Donnerhall nakomelingen maar dan wel een met een vlug gebruik van het achterbeen en geen hellend kruis doorgeven, heb je voorbeelden van hengsten met Donnerhallbloed, die aan deze eisen voldoen? Moet ik dan denken aan een directe nakomeling van Donnerhall of maakt dat niet veel uit.

@Thomm: fokken met een springhengst is dan misschien toch het overwegen waard, het eventuele veulen zal wel goed bruikbaar moeten zijn in de dressuur, dus daar moeten we dan op letten. De hengst die jij noemt ken ik verder niet, misschien heb je een linkje ofzo?
Heeft er iemand nog een suggestie wat betreft een springhengsten die goed zouden kunnen passen bij deze merrie als we het in die richting zouden gaan zoeken?

En wat betreft de merrie en haar afkomst, komt zij wel uit een hele goede moederlijn met zeer veel predikaten. Verder heb ik niet de hele familie bezocht om ze persoonlijk te gaan bewonderen, maar daar zou ik natuurlijk niet veel mee opschieten als ik er geen verstand heb van zaken weet ik niet eens waar ik naar kijk...

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:14

moeder Odessa heeft een mooie EPTM test gelopen in Deurne. Zus Tara heeft in 2005 met Pavo cup mee gedaan en is geen ster geworden in tijdens de Keuring. Ook komt er uit deze lijn nog een Oldenburger ggk hengst.

Het is een echte dressuur lijn waar deze merrie uit komt, je kunt wel kiezen voor een springhengst, maar verlies de beweging niet uit het oog aangezien ik niet geloof dat er uit deze lijn een springer uitvoort zal komen. En als het en niet kan lopen of kan springen zit je dadelijk met een onverkoopbaar product. Ach gut

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 17:54

lucas03 schreef:
moeder Odessa heeft een mooie EPTM test gelopen in Deurne. Zus Tara heeft in 2005 met Pavo cup mee gedaan en is geen ster geworden in tijdens de Keuring. Ook komt er uit deze lijn nog een Oldenburger ggk hengst.

Het is een echte dressuur lijn waar deze merrie uit komt, je kunt wel kiezen voor een springhengst, maar verlies de beweging niet uit het oog aangezien ik niet geloof dat er uit deze lijn een springer uitvoort zal komen. En als het en niet kan lopen of kan springen zit je dadelijk met een onverkoopbaar product. Ach gut


Ja in de eerste instantie geven wij ook de voorkeur aan het fokken van een goed dressuurpaard, maar behalve jij zijn daar nog maar weinig mensen hier enthousiast over.

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:03

ik denk dat dees meer bedoeld dat het beter is om met de oudere bloedlijnen te fokken dan met de nieuwe stijl hengsten.
Vroeger waren ze namelijk veel sterker in hun lijf en benen en tegenwoordig geven ze allemaal de voorkeur aan de slankere hogere modepaardjes die achteraf gezien niet voor "sterke" paarden zorgen. (ik doel vooral op gelders bloed)
Verder ben ik helemaal weg van osmiumpaardjes en vind je en supermooie merrie hebben Lachen
Ikzelf heb weinig verstand van fokken dus laat het hierbij (waarom reageer je dan hoor ik jullie denken... nou daarom Tong uitsteken )

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:55

Kun je foto's maken van haar in beweging? (bij voorkeur op een rechte lange zijde, al kan een volte foto ook wel voldoen)

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:33

Bij HAW staat een topic met een andere Osmium - die heeft een vergelijkbaar gebouwd bekken.
Best kans dus dat deze typische bouw bij de vader vandaan komt.

Als er fotos geplaatst worden van de beweging, vergeet de galop dan niet te plaatsen, ik vermoed dat deze merrie namelijk prima genoeg ruim zal kunnen draven, maar dat haar uitdagingen meer in de galop liggen (en daarom zou ik dus denken aan een zgn springhengst).
Denk trouwens dat de fokker van deze merrie daarom ook een dressuurhengst met springbloed heeft gebruikt toendertijd, als het zo'n 'dressuurlijntje' is waarvan mensen die de lijn kennen zeggen 'dat er nooit een springpaard uit zal komen'.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:39


Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:01

Osmium zelf heeft het zeker niet, de Osmium x Metall lijkt wat meer op deze bovenstaande merrie maar dat bekken is toch iets rechter, de Osmium x Zeoliet vind ik zo op stand zeer okee.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 23:29

Ik heb alleen enkele draf foto's aan de longe ik weet niet of dat voldoet, maar dit zijn ze...

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Waarom moet ik zo sterk op de galop letten bij hengstenkeuze, want deze merrie heeft prima basisgangen, de galop is dan misschien niet haar beste gang maar ook zeker niet onder de maat. Tuurlijk wil je behouden wat je hebt of liever nog verbeteren, maar het lijkt nu net of het fokken van een goed veulen bij haar alleen mogelijk is met een SUPER goed galloperende hengst?!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:15

De osmiums boven op de foto's hebben ook een kruis dat naar hellend neigt, je moet niet op de spieren letten, maar op de lijn heupbeen-dijbeen.
Die lijn geeft aan hoe hellend het kruis is. De staartinplant kan daarbij heel vertekenend werken.

Ik vind de merrie in beweging zich groot maken, fijn front. Achterbeen komt een fractie na op sommige foto's en mag dus wat vlugger naar voren geplaatst. Wel goede buiging van het achterbeen. (maar het blijven maar foto's natuurlijk!!!!)
Merrie zou wat meer lengte mogen hebben maar ik vind het zo niet storend.

Gezien de bloedopbouw zou ik ook eerder voor een dressuurhengst kijken, voor het geval je het diertje toch ooit kwijt wil.

Voor bewerkbaarheid en lengte in de rug zou je ook nog aan Rubiquil kunnen denken, fokt ook vrij veel maat. Fokt ook een meer gebogen achterbeen dat meer tot dragen komt. Wel kans op een heel stevig veulen, daar moet je van houden. Ligt ook een beetje aan je eigen postuur!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:20

Ik vind het bekkengebied typisch voor Elcaronakomelingen, daarbij heb ik vaak een dergelijk kruis gezien.

Misschien is Goodtimes een goede keuze voor je merrie? Dat is een krachtpatser, wat ouder bloed, geeft springers, maar voornamelijk goede dressuurpaarden. Qua karakter zijn ze overigens wel pittig.

Je zou ook kunnen kijken naar Uphill, die geeft ook wat minder hellende kruizen, goede bewegingen, mooi front.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:38

Het veulen mag zeker wel forser gebouwd zijn dan de merrie zelf, of beter gezegd graag zelfs! Ik houd wel van wat meer massa, maar natuurlijk niet te. Dus Rubiquil zou dan een optie zijn. Welke hengst zou nog meer massa kunnen geven? Ik weet dat Oscar bijvoorbeeld vaak gebruikt wordt om meer maat en/of massa te geven, maar ben verder niet op de hoogte of deze ook het exterieur en de bewegingen van de merrie zou verbeteren

Over het fokken met een springhengst ik wil absoluut niet dat het veulen dan te horizontaal gebouwd gaat worden, dus dan zou het een springhengst moeten zijn die dat niet doorgeeft en die (boven gemiddeld) goede bewegingen vererft. Kan iemand mij enkele (KWPN)springhengsten noemen die daar aan zouden kunnen voldoen. Goodtimes vind ik een mooie en aansprekende hengst en heeft zeker veel goede nakomelingen die ook goed in de dressuur presteren, alleen het karakter daar wil ik wel voorzichtig mee zijn aangezien de merrie zelf al behoorlijk pit heeft. Ik zou liever een wat rustiger/koeler karakter willen fokken.

Hoe zit het dan met de wat meer allround gefokte hengsten zou dat een mogelijkheid zijn zodat je toch niet helemaal de dressuurlijn afkapt.

Donnerhall nakomelingen: de eerste die me dan te binnen schiet omdat ik dat een hele gave hengst vind is Sorento (Sandro Hit x Donnerhall), verder heb je dan Sir Donnerhall en Sunny Boy die ook beide Sandro Hit x Donnehall zijn maar daar ben ik minder bekend mee. Hoe zit het met de karakters van deze hengsten of beter een hengst die een directe afstammeling is van Donnerhall?
Laatst bijgewerkt door Galupy op 20-12-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:40

Goodtimes vind ik wat minder geschikt voor deze merrie om eerlijk te zijn, fokt vaak wat meer naar het vierkantsmodel en kan wat kleiner fokken.
Dat was volgens mij niet wat TS voor ogen had.

Oscar fokt fijne bewegers, maar het fijne weet ik er niet van, ken er weinig nakomelingen in persoon van.
Dus dan is het afgaan op horen zeggen en dat vind ik wat moeilijk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: [H][KWPN]Welke hengst bij merrie v. Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:04

Maat en massa zou je idd naar Oscar kunnen kijken Lachen
Zou zelfs duitsers niet uitsluiten voor deze merrie. Misschien Donnerhallbloed, de meeste kunnen ontzettend fijn galloperen Lachen