[H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

[H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:18

Hey, dit jaar wil ik graag mijn merrie laten dekken. Ik ben zelf meer van de dressuurhengsten en zodoende vind ik het moeilijker om een springhengst uit te zoeken.
Met deze merrie wil ik namelijk springgericht gaan fokken.

Punten die verbetert moeten worden:
- Meer maat;
- Meer looplust;
- En springvermogen is wel goed, maar kan altijd beter.

Punten die sterk zijn:
- Helder oog;
- Niet 'spooky';
- Goede galop.

Foto's heb ik nu nog niet , maar die zal ik morgen wel wat maken.
( Zelf zat ik overigens te denken aan G. Ramiro Z bloed)

Het fokken is overigens puur voor eigen aanwas, aangezien het misschien wat doelloos lijkt om met een E pony/klein paard te fokken. We willen gewoon graag een keer een veulentje van haar en dan iets waar ik zelf ook nog wat mee kan, dus wel een goede hengst. Het liefst een hengst waarvan al wat duidelijker is wat hij zoal vererft, dus een wat meer bewezen hengst.
Laatst bijgewerkt door gomir op 28-12-06 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [KWPN]Welke hengst voor WalserxMarconixEnfant de normand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:53


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:29


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:00

Ja klopt, Orrita is ook de grootmoeder van de ggk hengst Mooiman, en de overgrootmoeder van de ggk hengst Pyriet. Dus dat is wel een leuke moederlijn tot daaraan toe.

Marconi is idd een tp, Walser was eerst ggk als tp, maar is later bij gp gekomen. Deze merrie is dus ook een gp, en pas het helemaal niet in het tuigplaatje.

Standfoto maak ik morgen Lachen

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:12

Ik ben benieuwd naar de foto. Het papier staat me wel aan, er zijn niet veel paarden meer met zo'n bloedlijn. Jammer van de maat, maar de moeder was wel 1.67, er moet wel een paard uit te fokken zijn. Ik zou het zelf bij de gelderse richting houden, omdat je paard voor die richting het meest interessant is.
Op 6 januari is de 1e bezichtiging van de gelderse hengsten, daar worden meestal ook wel wat goedgekeurde hengsten geshowd. Misschien leuk om heen te gaan.
Als je springgericht wilt fokken: bij de watermolen staat een gelderse hengst, is bij het NeWP goedgekeurd. Een Creool uit de moederlijn van Tepic la silla. Schijnt goed te springen, daar is de hengstenshow in April. Op de 1e bezichtiging komt ook een Sirius uit deze moederlijn. Sirius zelf heeft ook de nodige springgenen in zich(oa Goudsmid) Ik heb zelf een merrie van Parcival uit een tuigpaardmoeder(ook een basistype) en die had op de IBOP 80 punten voor het springen, ze vind het ook echt geweldig om te doen. Ze heeft erg veel looplust.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:39

Ik heb een paar foto's gemaakt, hopelijk is 't een beetje duidelijk! Ze is lekker in weideconditie maar daar moet je maar doorheen kijken Lachen
Bedankt voor t advies [***] Ja ik ga zo gelijk even kijken Lachen.

Als ik ook in je profiel kijk dan vind ik die Parcival een erg knap paard! Maar aangezien ik graag een fijn sportpaardje voor mezelf wil fokken zou ik denk ik wel wat meer bloed willen toevoegen. Dus heb sowieso nog niet echt naar gelderse hengsten gekeken maar hou t nog wel open als optie iig Lachen

http://ctal.hyves.nl/fotos/40702471/0/EKqq/
http://ctal.hyves.nl/fotos/40702470/0/U079/
http://ctal.hyves.nl/fotos/40702469/0/Q7gf/

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:03

Het is een misverstand dat geldersen niet fijne sportpaarden zijn.
Je hebt een echte basismerrie, nieteens zo heel zwaar. Mooi hoofdje ook. Parcival veredeld binnen de geldersen. Hij heeft ook een scheut rijpaardbloed. Sommige zijn bijna niet van rijpaard te onderscheiden. Het leukste van mijn merrie vind ik nog wel het speelse karakter, het is zo'n vrolijk blij paard in de omgang. De Creool die bij de watermolen staat voert ook wat rijpaardbloed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:33

Mijn fijnste sportpaard tot nu toe was een Gelderse merrie.
Ik sluit me aan bij [***] en voor een Gelderse hengst gaan.
Ik zou maar wat graag zo'n merrie hebben.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:46

Ik heb eens zitten speuren voor die creool die je bedoelde, dat is WV Saron of niet?
Ik vind t wel n hele aparte, ook een hele goede moederlijn zeg Ja
Alleen zag ik op een ander forum dat hij maar 1 bal heeft/had, maar lijkt me dat dat verder niet zo erg is. Ik ga zeker bij de hengstenshow kijken van de Watermolen! En misschien maar eens bellen om zo langs te mogen komen want ik ben wel erg benieuwd naar de hengst in het echt Lachen

Heel erg bedankt voor de tip iig Lachen ! Vooral erg leuk omdat ik zelf nooit in die richting zou hebben gezocht !

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:15

Het is inderdaad Saron. Zijn tweede bal was laat met indalen, maar inmiddels zitten ze er gelukkig allebei. Het is niet uitgesloten dat hij nog eens bij het KWPN aangeboden wordt, ik denk dat ze eerst wat nakomelingen van hem willen hebben. Er bestaat helaas ook belangstelling uit het buitenland, ik hoop dat hij hier blijft. Ik wil mijn Parcival graag met hem dekken. Hij is luxe maar staat nog wel voldoende in het gelderse type vind ik. Ik zou hem graag eens zien springen. 6 januari wordt dus ook een hengst op de 1e bezichtiging aangeboden van Sirius uit deze moederlijn. Het mooie van Saron is dat hij zowel aan moeders als aan vaderszijde verwant is aan Tepic la Silla.

Hij is wel leuk
Afbeelding
www.groningerpaard.nl hier staat ook een foto bij hengsten

pamelaatjee

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-10-06

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:24

wat een leukerdje zegwat een leukerdje zeg Knipoog

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:27

Jammer, dat deze hengst niet naar zwolle komt. Het is een mooie vierjarige!

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:38

Het is dus mogelijk dat ze hem nog eens voorbrengen voor het KWPN(ik hoop het ik hoop het). Er zijn best interessante merrie's van hem drachtig bij het NeWP. Ik wil wel graag wat veulentjes bekijken tzt. En de hengst zelf natuurlijk.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:13

Ja als het even kan ga ik 6 januari iig even kijken Ja

Bij de Watermolen stonden nog wat foto's van hem van vorig jaar bij de hengstenshow. En ik vind het iig wel een knap dier. Wat mij betreft wordt hij ook aangeboden bij het KWPN, ik vind dat er nu iig erg weinig keuze is aan hengsten bij het GP.

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:20

Ik heb een Parcival, en dan ben je met de huidige hengsten van het KWPN gewoon uitgefokt. Daarom is jouw merrie wel interessant! Saron heeft dan wel wat rijpaardbloed, maar is in ieder geval ook een redelijk vrije bloedlijn. Kan je later altijd weer eens met een wat klassiekere hengst terugfokken.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:12

Ctal schreef:
Ja als het even kan ga ik 6 januari iig even kijken Ja

Bij de Watermolen stonden nog wat foto's van hem van vorig jaar bij de hengstenshow. En ik vind het iig wel een knap dier. Wat mij betreft wordt hij ook aangeboden bij het KWPN, ik vind dat er nu iig erg weinig keuze is aan hengsten bij het GP.


Rubus
Laurentz
Elegant
Galant
Nickson
Parcival
Vitens
Upperville
Ahoy
Sirius
Koss

elf hengsten voor zo'n kleine populatie!!! Ach gut

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:13

Saron x Parcival, mmmhhh, denk niet dat je dan nog een Gelders Paard overhoudt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:03

Leonora schreef:
[lijst]elf hengsten voor zo'n kleine populatie!!! Ach gut

Je vergeet iig Cabochon en ook Special d wordt wel eens gebruikt in de Gelderse richting. En het gaat tegenwoordig meer om het type Gp dan het gp bloed. Een 'gewone' kwpn'er kan ook gebruikt worden, als het type behouden blijft, of zoals vroeger het bloed. Zo zou een Ferro, Farrington en Upperclass het denk ik zeker niet gek doen op een basis/gelderse merrie.

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:38

Leonora schreef:
Saron x Parcival, mmmhhh, denk niet dat je dan nog een Gelders Paard overhoudt!


Ik wil een goed paard fokken. Ik ga er niet een hengst opzetten met minder kwaliteiten dan de merrie om maar weer een zwaar paard te fokken. Bovendien is 1 + 1 niet altijd 2 in de fokkerij, er kan best een basistype uitkomen.

Sammie: er moet wel wat type overblijven. Ferro, Cabochon e.d. kunnen wel op zware merrie's met behoud van type, maar ik heb een vrij luxe Parcival die via papa dus al wat rijpaardbloed voert, ik zou erg blij zijn als er weer een klassieke hengst werd goedgekeurd met veel kwaliteit.

De lijst bij mijn merrie

Rubus bah
Laurentz oom
Elegant vader is zelfde als opa
Galant mwah nee
Nickson te tuigtypisch
Parcival papa
Vitens halfbroertje
Upperville nee
Ahoy dood, tuigpaard
Sirius niet op deze merrie, wel mooie hengst
Koss opa

Het is dus echt maar weinig keus, wordt hoog tijd dat er wat bij komt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:24

Ahoy dood? Die is niet dood hoor Verward En Ahoy is voor de TP afgekeurd en later ggk voor de GP richting.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:49

Ik vind iig dat er weinig keuze is, weinig wat mij kan bekoren.
Ook weinig bloedspreiding, Ahoy is volgens mij ook niet dood, maar is te tuigtypisch vind ik.

Vooral omdat bij mijn merrie er al aardig wat tuigbloed achter zit. De enige gelderse hengsten die ik wat vind hebben zijn Parcival, Koss en Laurentz en dat is allemaal familie van elkaar Knipoog

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:40

Cabochon is dood, maar Ahoy leeft nog wel degelijk. Geeft geen zware, maar wel mooie paarden. Vaak zijn ze ook zwart, het enige waarmee je rekening moet houden bij de merrie, is dat ze een sterk achterbeengebruik en een edel hoofd heeft. Inderdaad is voor jou het lijstje klein Janne, maar als je echt bij het rijpaard gaat shoppen, maak je er al snel een tweederangs rijpaard van en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ga dan nog liever in Duitsland kijken, bij bloed wat hier ook nog niet zo vaak voorkomt. In Warendorf loopt nog wel een aantal leuke hengsten!

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:00

Ik dacht dat Ahoy dood was, maar dat Walser zeker laatst?

Het meeste in duitsland is dressuurbloed en ik wil de veelzijdigheid niet uit het oog verliezen, en het karakter niet te vergeten. Ik heb er liever zoveel mogelijk gelders bloed in, als er dan eens een klassieke hengst bijkomt kan je daar weer mee terugfokken voor de fokkerij. Ik vind een veulen van een duitse hengst eerder een eindprodukt voor de sport, en dan wel de dressuur. Tweederangsrijpaard zou ik het niet snel noemen Leonora, geldersen met wat rijpaardbloed heb ik persoonlijk liever dan het gros wat er bij het KWPN rondloopt tegenwoordig.
Ik heb al aardig wat Ahoy's gezien, ze zijn braaf en vaak zwart, maar de resultaten op de stamboekopname in Didam vielen mij vorig jaar nogal tegen. Ze zijn erg tuigtypisch en daar waren de cijfers ook naar, het zou mijn keus niet snel zijn.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:11

Er zijn nog wel genoeg veelzijdige hengsten; bijv, bij het westfalerverband en zoek maar eens op ostfriesen. Wat Ahoy aangaat, moet je ook even kijken uit wat voor een moeders die dieren komen. Hij wordt veel gebruikt op koetspaarden, maar ik heb de hengst nog niet zolang geleden in levende lijve gezien en wat toch gecharmeerd van de hardheid in het fundament en het fraaie model, voor mijn gevoel kan hij wel wat toevoegen aan een chique Gelderse merrie. Frappant is dat als een fokker eenmaal zo'n chique heeft hij/zij ook zelden meer terug durft te kruisen. Dit verhaal geldt trouwens ook voor Nickson, voor dat handjevol merries dat hij heeft gedekt, lopen er toch een paar hele leuke bij!!

Anoniem

Re: [H][KWPN]Hengst voor WalserxMarconixEnfant de normandie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:38

Mijn merrie is chique en ik wil best terugkruisen, maar dan met een hengst met massa en niet met een tuigpaardtype, die zijn namelijk ook luxe. Ik zou wel graag een nieuwe generatie Bazuin willen zien om mee te dekken.