[H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

[H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:13

wij zoeken een goede rijpaardhengst voor Urissa.
Urissa is een Parcival X Goudsmit van 1.62 hoog. we zoeken dus vooral een hengst die meer maat fokt. ook mag er wat meer front een een ronde croupe in worden gefokt.
Urissa heeft een heel fijn karakter en geeft dat ook door aan haar veulens (hebben al 2 veulens gefokt)

onze bedoeling is om een goed dressuurpaard te fokken met meer maat dan de merrie heeft. ook mag het een wat "bloederig" veulen worden, maar wel met een goed karakter!

graag reageren met foto van de betreffende hengst, dan heb ik meteen een beeld van de hengst.

ik zal even kijken of ik morgen wat stand foto's van de merrie kan maken

Die_Balken

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: Daarle

Re: [H] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:22

Hmm wij zelf hebben ook Geldersen 3 momenteel
2x een KossxGalant (merrie en ruin uit dezelfde moeder)

Uit de Koss merrie hebben we nu zelf een Elegant veulen gefokt.
Ik heb geen foto's van hengsten... ben niet zo handig met PC maar ik zou een paard met body kiezen en temperament die aansluit binnen de Gelderse Fokkerij, iets in de richting van een Oldenburger, Westfaler of Hannoveraan... Binnen het KWPN vindt ik persoonlijk weinig mogelijkheden om een mooi Gelders Dressuurpaard te fokken De enige waarvan ik vindt dat ie aansluit is een Democraat... gestald bij van Uytert.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [H] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:23

het is niet de bedoeling om een gelders paard te fokken, maar gewoon een nederlands warmbloed paard met veel aanleg voor de dressuursport

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:00

Ik zou voor een Duitse hengst gaan in jouw geval.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: [H] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:37

We hebben voor onze Gelderse merrie ook een Duitse hengst in gedachten. Met wat bloed erin. London Swing www.gestuet-tannenhof.com

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [H] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 00:09

Yvonnelind schreef:
Ik zou voor een Duitse hengst gaan in jouw geval.



en waarom dan wel??

de eigenaar wil perse dat het veulen ingeschreven kan worden bij het KWPN stamboek... dat kan dus alleen met een KWPN ggk hengst

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:14

Ik dacht aan Rubiquil

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:41

Citaat:
de eigenaar wil perse dat het veulen ingeschreven kan worden bij het KWPN stamboek... dat kan dus alleen met een KWPN ggk hengst


Je kunt dit ook met een niet goedgekeurde KWPN hengst.
Indien je een Duitse hengst zou gebruiken die daar in een stamboek is ingeschreven/goedgekeurd, dan krijgt het veulen een A-register papier bij het KWPN.
Niets mis mee!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:25

Je krijgt niet eens meer een reg A, maar een gewoon VB papier, omdat bv. Hannover hetzelfde fokdoel heeft als het KWPN.
Ik zou voor een duitse hengst gaan, want je geeft aan dat je graag een goed karakter wilt behouden. Dat vind ik een beetje een probleem bij de Nederrlandse KWPN dressuur hengsten. Rubiquil is ook wel een goeie optie trouwens, of Oscar.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:41

mijn merrie fokt een goed karakter iig door... dus opzich is het niet een heel groot probleem als er een wat minder lieve hengst op gaat Haha!

oscar vind de eigenaar te grof, hij wil graag een wat bloederiger paard

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:01

LiSSy schreef:
mijn merrie fokt een goed karakter iig door... dus opzich is het niet een heel groot probleem als er een wat minder lieve hengst op gaat Haha!

oscar vind de eigenaar te grof, hij wil graag een wat bloederiger paard


London Swing geeft inderdaad bloederige veulens met gebeeldhouwde koppies en je krijgt er een A register papier bij. En als je voor een goed karakter ook nog eens gaat, zou ik zeggen vooral doen!

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:07

London Swing x Havidoff:

Afbeelding

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 18:48

ik denk niet dat de eigenaar akkoord gaat met een A register papier. hij wil gewoon een normaal vol KWPN papier bij het veulen

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:18

Wat is er mis met een A register dan?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:26

karinna schreef:
Je kunt dit ook met een niet goedgekeurde KWPN hengst.
Indien je een Duitse hengst zou gebruiken die daar in een stamboek is ingeschreven/goedgekeurd, dan krijgt het veulen een A-register papier bij het KWPN.
Niets mis mee!


Buiten dat je voor inschrijving bij het KWPN (wat de eis van TS is) Prok en prestatie moet hebben. Daarbij weet je van een Duitse hengst nooit wat hij doorfokt in relatie tot de prokeisen.
Dus ik vind de adviezen erg vreemd gezien de duidelijke vraagstelling.

Er wordt ook gevraagd om een rondere crouppe dus hoe iemand Rubiqiul kan aanraden begrijp ik helemaal niet.

Er zijn zat hengsten binnen de kwpn fokkerij die mooi bloederig zijn en goede bewegingen doorgeven, kijk Krack en zijn zonen o.a. Tuschinski of Tolando of United. Obelisk of OO seven en natuurlijk Gribaldi voegen door hun Trakehner achtergrond adel toe, de merrie moet wel een sterke achterhand hebben, hetzelfde geldt voor San Remo.
Het is maar een greep uit een groot aanbod van hengsten binnen het KWPN die zouden kunnen passen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:38

Yvonnelind schreef:
Je krijgt niet eens meer een reg A, maar een gewoon VB papier, omdat bv. Hannover hetzelfde fokdoel heeft als het KWPN.

je krijgt wél een reg. a papier. JUIST omdat het fokdoel 'overeenkomt', is dit stamboek erkend en daarmee krijg je een reg. a. papier. Je krijgt alleen een vb papier als het een ggk kwpnhengst betreft óf deze is erkend door het kwpn.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:02

Mijn Duitse merrie heeft een veulen van een KWPN hengst en dat veulen heeft geen reg. A papier...
Volgens mij geld dat ook als je een Duitse hengst gebruikt van een erkend stamboek.

Sarabande, ik vind Krack C en Tuchinsky niet super als je in ieder geval een fijn karakter wilt behouden, dus dan lever je ook in op een belangrijk punt vind ik... Er zullen inderdaad wel KWPN hengsten zijn die zullen passen inderdaad.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:07

Yvonnelind schreef:
Mijn Duitse merrie heeft een veulen van een KWPN hengst en dat veulen heeft geen reg. A papier...
Dan zou het ook reg. b. kunnen zijn. Ligt aan welk Duitse stamboek. Of misschien heeft je merrie ook kwpnpapieren of kwpn ouders Verward

http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1223 pagina 27 (en in het eerste blokje (rijpaarden) staat een A rp, dus dat betekend reg. A.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:12

Als ik een scanner had scande ik het voor je Knipoog
VB papier heeft Avo en moeder Atlanta heeft een orgineel rose duits papier (Hanoveraan). Ze is Airport X Wendland II, dus niks geen KWPN ouders.
De regels zijn 2 jaar terug veranderd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:19

Yvonnelind schreef:
Mijn Duitse merrie heeft een veulen van een KWPN hengst en dat veulen heeft geen reg. A papier...
Volgens mij geld dat ook als je een Duitse hengst gebruikt van een erkend stamboek.

Sarabande, ik vind Krack C en Tuchinsky niet super als je in ieder geval een fijn karakter wilt behouden, dus dan lever je ook in op een belangrijk punt vind ik... Er zullen inderdaad wel KWPN hengsten zijn die zullen passen inderdaad.


Van een merrie die ingeschreven is in het hoofdstamboek van een erkend stamboek en een veulen heeft van een KWPN goedgekeurde hengst krijgt het veulen gewoon een kwpn vb papier, maar dat geldt niet voor het omgekeerde.

Dus je draait de zaken om, het geldt niet voor een hengst van een erkend stamboek.

Wat jij vindt van het karakter van Krack is op niets gebaseerd hij was ooit de jongste die een wereldbeker wedstrijd liep en dat doet een paard met een slecht karakter niet.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:23

Ik zeg niet dat hij een slecht karakter heeft, ik heb nakomelingen gzien die ìk niet echt makkelijk vond.
Dat is gebasseerd op MIJN observaties. Wat die voor jou betekenen interesseert mij eigenlijk niet zo veel. Lachen Ik geef TS een advies wat ik zou doen, geef jij jou advies en laat haar kiezen zou ik zeggen, ik zit hier niet om met jouw te discuseren, met alle respect. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:26

Yvonnelind schreef:
Ik zeg niet dat hij een slecht karakter heeft, ik heb nakomelingen gzien die ìk niet echt makkelijk vond.
Dat is gebasseerd op MIJN observaties. Wat die voor jou betekenen interesseert mij eigenlijk niet zo veel. Lachen Ik geef TS een advies wat ik zou doen, geef jij jou advies en laat haar kiezen zou ik zeggen, ik zit hier niet om met jouw te discuseren, met alle respect. Lachen


Adviezen zijn prima, maar jij geeft adviezen die niet op waarheid berusten en niet voldoen aan de vraag van TS. Ze vraagt om een KWPN goedgekeurde hengst, waarbij jij haar wil doen geloven dat ze bij een veulen van een Duitse hengst een KWPN veulenpapier krijgt.
Dat is niet zo.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:32

Dan is dat een onbedoelde fout van mij, als ik dacht dat het anders was had ik het niet gezegt. Ik had het nu ook even niet over het KWPN papier in mijn bovenstaande post. Bovendien vind ik Reg. A ook een kWPN papier, maar goed; TS heeft aangegeven dat dat geen optie is. Knipoog

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:53

Vreselijk zonde om daar in de rijpaardrichting mee te fokken Bloos
Een rijpaardhengst kan best het één en ander toevoegen aan zo'n gelderse merrie, maar gebruik dan eentje waarmee de gelderse kwaliteiten behouden blijven. Of gebruik een gelderse hengst die meer in het rijpaardtype staat.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [H][wb] rijpaardhengst voor gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 15:11

zoals er al is gezegd hebben we al 2 gelderse veulens gefokt! de eigenaar wil dit jaar geen gelders veulen fokken, dat is zijn goed recht!

de merrie heeft zeker een sterke achterhand, ze zou alleen wat meer mogen dragen. ze stuwt nog iets namelijk.

van 00 seven en uphill ben ik persoonlijk zeer gecharmeerd. iemand enig idee of uphill bij deze merrie zou passen?