[H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

[H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 14:00

Ik heb een tijdje terug een topic geopend om te vragen welke hengst op mijn Animo x Grannus x Zeus x Abgar merrie zou passen. We kwamen toen op Indoctro uit, ik zoek een hengst die met name de galop, lossigheid en afdruk op de sprong kan verbeteren.
Maarreh, Indoctro is een beetje duur, E1600,- dekgeld zag ik. Dus ik dacht misschien kan ik dan eerst naar een zoon gaan kijken die dezelfde eigenschappen doorgeeft.
(Het gaat dan om de vosmerrie uit mijn profiel)

Ik had zelf Wittinger VDL gezien, die is verrichtingskampioen 2006, ik geloof met heel goede cijfers voor de galop met name. Ik heb er nog een paar gezien, maar die hadden Alme- of Grannusbloed en die wil ik niet nog een keer in de lijn ivm respectievelijk karakter (Animo) en de "Grannusgalop" van mijn merrie (recht achterbeen).
En er was er ook een met Nimmerdor bloed erachter, hoe zou dat uitpakken op deze bloedlijn?

Wie kan mij adviseren?

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:12

Advies geven kan ik niet,maar meedenken wel!
Jonge Indoctro s genoeg.
Ik heb zelf een No Limit ,die super springen kan.Deze hengst wil alleen nog wel eens wat week in rug en lendenpartij wezen.
Ik weet niet hoe je merrie is?
Wittinger bedoel je denk ik met Indoctro x nimmerdor.
Vond ik een hengst die wel positief opviel met goede springmanieren.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 15:38

Ja hij heeft nogal veel gedekt he! (is ie niet een beetje een modehengst dan eigenlijk??)

De merrie is wat ouderwets qua rug/achterhand (heb je de foto in mijn profiel gezien?), maar ik kan zelf niet helemaal beoordelen of ze nou week is eigenlijk. Merrie springt graag ver/hoog, en mag flitsender in de manieren, dus ook wat soepeler in het ruggebruik denk ik. (ik weet niet of dat specifiek iets met "week" zijn te maken heeft?)

Wat zijn de eigenschappen die van Nimmerdor af komen? Ik weet dat er goede paarden van (kunnen) komen, maar ik moet met type een beetje oppassen omdat de merrie wat verfijning kan gebruiken. Nou weet ik niet wat Nimmerdor daarin doet?

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:38

Je bedoelt de laatste 2 foto s?
Ik vind wat verfijning betreft dat dat wel meevalt.
Ik vind het moeilijk te zien zo onder het zadel.
Maar ik denk dat ze wel wat halsbespiering kan gebruiken en het lijkt alsof ze nogal op de voorhand gebouwd is ,maar misschien heb ik het mis en lijkt dat zo.
Ik vind het echt een springpaard om te zien en die foto boven de sprong lijkt ook lang niet gek!
Vond je No limit of Wittinger een mode hengst?
Volgens mij zijn ze dat beiden niet,hoor.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:09

Een modehengst is een jonge hengst waar iedereen het eerste jaar achteraan rent en dan meestal niet meer als de veulens er eenmaal zijn.
Indoctro heeft heel veel gedekt omdat het een stempelhengst is, dat is wat anders. Een bewezen vererver moet je niet laten staan omdat hij al veel gedekt heeft, het is veel kwalijker dat jonge hengsten die zich helemaal nog niet positief bewezen hebben zoveel dekken.
Ik vond Wittinger één van de beter springende hengsten.

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:54

Indoctro slaat ze over omdat hij behoorlijk prijzig is (2000 euries)Wat wel te begrijpen is.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:15

Daarom kan je z'n bloed nog wel gebruiken dmv een jonge hengst, maar niet laten staan omdat het al veel aanwezig is.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:35

Ik heb een jaarling nu van Montreal (v. Indoctro), mijn merrie heeft een sterk achterbeen, dat wilde ik graag verankeren, het voorbeen mocht wat beter, dit is gelukt en het veulen mocht iets langgelijnder worden dan mams, en ook dat lijkt aardig gelukt te zijn.
Bo (bohemian rhapsody) wordt begin april een jaar. Ze heeft een sterke opwaartse galop, een zeer goede draf, ze beweegt soepel door het hele lichaam en laat over een balkje een leuke sprong zien.
Hier een foto van haar naast mams, 3 weken oud:Afbeelding

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:07

[***] schreef:
Daarom kan je z'n bloed nog wel gebruiken dmv een jonge hengst, maar niet laten staan omdat het al veel aanwezig is.

Daar hebben we het toch ook over!!!!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 11:57

eilander schreef:
Je bedoelt de laatste 2 foto s?
Ik vind wat verfijning betreft dat dat wel meevalt.
Ik vind het moeilijk te zien zo onder het zadel.
Maar ik denk dat ze wel wat halsbespiering kan gebruiken en het lijkt alsof ze nogal op de voorhand gebouwd is ,maar misschien heb ik het mis en lijkt dat zo.
Ik vind het echt een springpaard om te zien en die foto boven de sprong lijkt ook lang niet gek! ( Haha! Haha! )
Vond je No limit of Wittinger een mode hengst?
Volgens mij zijn ze dat beiden niet,hoor.


Ja klopt, die merrie is het. Dat van de halsbespiering klopt (ze gebruikt hem wel fijn overigens) en enigzins op de voorhand klopt ook wel. Het is idd echt een springtype. (Daarom rij ik er ook vooral dressuur mee Clown ...)

Nee ik dacht misschien dat Indoctro dan een modehengst was (maar die is gewoon goed dus Haha! ). En inderdaad vanwege het hoge dekgeld wilde ik dan naar een zoon kijken. Wittinger was mij opgevallen vanwege zijn hoge cijfers voor de galop met name, ik heb hem in het echie nog niet gezien.

Wat vinden jullie van Orame overigens? (Zit wel weer Alme achter dan, maar da's dan redelijk ver weg)

Anoniem

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:02

Die kost ook al 1200 euro dacht ik. Hij is wel diepvriessperma want staat in het buitenland. Ik vind hem hele mooie paarden geven die ook nog eens goed lopen. Op de merriekeuring 2 jaar terug liepen 2 hele [naam] bovenaan.

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:57

Ik vind ook dat Orame hele mooie paarden geeft.
Ik denk dan alleen maar ...Die hengst is niet voor niks naar het buitenland geexporteerd.Ik denk dat hij het laatste aan vermogen wat mist.
Ik ken weinig Orame s in de hogere sport.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:20

Zo oud zijn de eerste nakomelingen ook nog niet dacht ik, ik geloof 6 jaar.
Ik denk eerder dat hij naar het buitenland is omdat hij sommige jaren meer merrie's dekte dan zijn vader Indoctro.

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:52

Nee ,dat is niet zo ,zie het bewaarboek bij de laatste in de strengen.
Orame staat op een totaal aantal nakomelingen van iets meer dan 1000 ,Indoctro staat op een kleine 3000.
Er zit maar 6 jaar tussen die hengsten dus dat gaat ie bij lange na niet redden.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 09:33

Hmmm ik ga Wittinger dan maar eens bezichtigen denk ik! Is die alleen bij VDL te verkrijgen of bieden andere stations hem ook aan?

angellelie
Berichten: 156
Geregistreerd: 02-10-05

Re: [H][KWPN] Welke hengst met Indoctrobloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:21

Ik heb zelf twee Orames, uit een Cantor x Amor x Pericles xx x Ulex merrie. Geweldige types, super bewegen, fijne karakters en goed springen. Ik ken ook een paar Orames die het heel leuk in de sport doen. Qua karakter zou het ook zeker op een Animo passen lijkt mij. Succes met de keuze!