[E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tomcat

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: België

[E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:15


solina

Berichten: 1067
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:24

vindt het een goede sprong,goede reactie voor ,maar achter ook laat benen niet hangen, heeft wel vermogen maar moet dat ook op meer als een keer zien,heeft ze vaker zo over die hindernis gesprongen,ik denk dat ze genoeg vermogen heeft

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:33

Kijk eens beeldje voor beeldje hoe scheef dit paard in de afzet met name de rechtervoet neerzet om in balans te blijven en na de landing helemaal op de voorhand duikt. De pezen en gewrichten worden zo buitensporig belast en dit veroorzaakt een vroegtijdige slijtage.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:30

Hmm, dan zouden er al heel wat GP-paarden moeten zijn afgevallen. Op één sprong zou ik deze conclusie niet durven trekken.

On-topic: ik vind het een patente sprong. Beestje lijkt voorzichtig, nette techniek (opent achter goed) en heeft ruim voldoende ruggebruik.

Overigens zegt losspringen niet altijd wat over het springen onder het zadel, sommigen springen dan totaal anders!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:34

Citaat:
Hmm, dan zouden er al heel wat GP-paarden moeten zijn afgevallen. Op één sprong zou ik deze conclusie niet durven trekken.


Als het om de belasting die het paard ondergaat, durf je op één sprong die conclusie niet te trekken.

Citaat:
On-topic: ik vind het een patente sprong. Beestje lijkt voorzichtig, nette techniek (opent achter goed) en heeft ruim voldoende ruggebruik.


Als het om de bovenstaande vage statements gaat, trek je die conclusie wel op één sprong. Een nette techniek heeft nl. ook te maken hoe het paard zich evenwichtig belast tijdens de sprong en daar ontbreekt hier heel veel aan.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:22

Op deze sprong (maar het is idd maar 1 sprong) vind ik dat ze een nette techniek lijkt te hebben en heeft zelf een goed oog voor de sprong.
De landing lijkt me een gebrek aan kracht en balans want 1.40m voor een paard van nog geen 4 jaar is wel een hele belastende opgave en ook totaal onnodig om kwaliteit te beoordelen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:34

met 1 sprong kan niet beoordelen hoe het vermogen is en de voorzichtigheid, ook kan je niet de reflecen zien, ze heeft een mooi gelijk voorbeen, opend achterhand mooi, is voorzichtig, heeft een redelijk bascule, gallopeerd mooi verder, mooie afzet, al vind ik hem een beetje vluchtig,

als je echt een hele goede beoordeling wilt moet met je paard naar Arjan Vos gaan. Hij handeld in springpaarden en kan heel goed beoordelen.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:16

je kunt het paard inderdaad niet beoordelen op een enkele losse sprong.
wie weet heeft hij net al een mega fout meegekregen
maar de sprong in het filmpje vind ik een super sprong toont veel vermogen maakt het achter mooi af, lijkt een iets traag voorbeen maar dat is een beetje lastig omdat het paard met veel tempo en iets groot inkomt.
wel een correct voorbeen
loopt er wel met een groot hart heen.als ie onder het zadel net zo springt
vind ik het een beter paard
wat is het voor afstamming
groetjes saskia

Tomcat

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: België

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 21:44

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afstamming:
V. Robijn van het Lindenhof (Cantus x Major de la Cour)
VM. Wellington (Nimmerdor x Lucky Boy xx)

Gloriantjee
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-02-07

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:09

Ik zie alleen dat ze komt aangalloperen verder niks...

eilander

Berichten: 3236
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [E][BWP] Beoordeling sprong (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:09

Ik vind dat het paard best goed springt ,al ben ik met Arie eens dat ze voor en na de sprong nog wat zoekt om ballans.
Maar dat is te trainen.Ze had wat mij betreft de sprong iets mooier af mogen maken.Ze komt bij de landing bijna met beide achterbenen tegelijk op de grond terecht waardoor de boel wat stagneerd.
Ze zou ook iets meer souplesse mogen tonen en iets meer van de balk terug moeten springen.
Ze vouwt het voorbeen mooi weg en opent goed.
Ze zou iets sneller vd grond kunnen zijn.