[H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

[H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 23:44

Vorige maand ben ik naar de dalhoeve geweest met mij 2,5 jarige merrie (Rhodium x Jet Set D x Sultan) om te kijken of ze geschikt is voor de keuring. Het antwoord is ja, maar een jaartje wachten. Ze is nu pas 1.60m en oogt nog erg jeugdig (dat kan nadelig werken). Ze hebben mij geadviseerd om ze in het voorjaar te dekken.
Nu is ze haast 3 en zal ze nog verder uitgroeien. Wat ik graag wil is een paard met een iets langer voorbeen. Verder heeft ze een sterk achterbeen, mooi front en qua karakter is ze erg bloederig, maar wel ontzettend werkwillig!

Graag zou ik willen weten welke hengst jullie hier op zouden zetten?

Standfoto:
Afbeelding

Afbeelding

wat bewegingfoto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps dit is pas de 8-ste keer dat ik erop zit....
Laatst bijgewerkt door gomir op 15-03-07 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Niet naar de keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:06

Knipoog Gezien haar jeugdigheid is het misschien beter nog een jaartje te wachten met de keuring.
Dat geldt trouwens ook voor het werk onder het zadel, heel rustig aan opbouwen.
Het nadeel is, dat je volgend met een merrie met veulen naar de keuring moet en dat is niet
positief.
Dan zou ik toch kiezen voor dit jaar naar de keuring, dan kan je de merrie ook laten dekken.
En dan zou ik kiezen voor een wat steviger type met meer formaat en dan kom ik uit bij
een hengst als Oscar. Tango past ook wel, maar is nog weinig van bekend, hoe hij vererft.

Anoniem

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:09

In het werk groeit ze nog wel wat, ijzertje er nu al onder scheelt ook een paar cm voor de keuring. Dit jaar al naar de keuring zou mijn voorkeur hebben ipv volgend jaar met veulen.
Ik zou haar voor de keuring goed trainen (longeren e.d.) en goed op voer zetten, en haar na de keuring pas gaan rijden. Omdat veel voer en zadelmak maken niet echt samen gaan, en ik sowiezo vind dat je er dan vroeg opzit, zeker als ze nog jeugdig is.
Ik vond op de HK Voice een leuke hengst, weet niet hoe hij qua formaat is maar ik vond hem wel mooi bespierd en fijn lopen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:24

Een hengstenhouder die aanraadt om te dekken, das apart zeg Clown Haha!

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:49

Waarom wil je graag een langer voorbeen? Ik vind dat jou merrie een hele mooie techniek heeft aan haar voorbenen, waarom zou je ze dan willen verlengen?

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 15:48

Zita heeft een beetje een kort voorbeen (ferro-eigen).

Het zit zo, ik wil graag dat de Dalhoeve Zita klaar maakt voor de keuring. Ze vinden haar qua model erg mooi en qua beweging ook erg goed, maar ze toont wat jeugdig en dat is niet zo erg, maar omdat ze nu pas 1.60m is kan dat in d’r nadeel werken.

Hij heeft me geadviseerd om te dekken zodat je een vollere mooie merrie krijgt. Aangezien dat ik iets meer lengte in het voorbeen wil hebben, hebben ze mij Jazz geadviseerd. Maar ja, Zita is vrij bloederig en ik moet zeggen, ik heb geen probleem met haar, maar ja wat voegt Jazz toe? Wanneer ik het veulen zelf hou durf ik het wel aan, maar dat weet ik nog niet zeker (of ik het veulen zelf wil houden).

Qua voer krijgt Zita momenteel 3 kilo sportbrok, 3 kilo peen, 3 à 4 keer per dag hooi, 1 kilo pavo natural mix en een halve emmer luzerne. Waneer je met haar aan het werk bent doet ze geen stap verkeerd en is ze heel geconcentreerd, alleen ze doet maar twee keer per week iets (de rest van de week spelen).

Eind april komen ze weer langs, als ze een groeispurt heeft gehad gaat ze naar de keuring, anders willen we ze misschien toch laten dekken. Vandaar dat ik advies wil, iedereen heeft toch weer een andere kijk.

Een paar eisen:
- geen dubbele bloedvoering (ze heeft al 2x le mexico in haar lijn zitten).
- geen achteruitgang in front, bouw en beweging
- iets meer massa
- bewezen nakomelingen

Anoniem

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:53

Je kan toch ook dekken en naar de keuring? Dekken alleen om je merrie voller te krijgen vind ik vreemd, dat wordt ze sowiezo wel. Er komt nogal wat kijken bij een veulen en je kan nauwelijks rijden(vind ik bij deze merrie niet zo raar, dan kan ze rustig uitgroeien).
Ik vind de gedachtengang achter Jazz niet zo raar, anders kijk je toch naar een nakomeling van hem?

Bonaire
Berichten: 1351
Geregistreerd: 09-11-06

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:55

bijna 3? en nu al helemaal onder zadel? Of lees ik nou verkeerd.. Bloos

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:24

Ik snap die rage met lange voorbenen echt niet! Noem mij is enkele internationale paarden met een lang voorbeen?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:26

Dit paard is 1.60m. Dát is eigenlijk de enige reden om dit jaar niet naar de kwpn-keuring te hoeven gaan. Een jeugdig type kijken ze wel door heen, geringe stokmaat halen ze de neus voor op.

Beestje hoeft echt geen langere voorbenen te krijgen - dier is 2,5 en dus zeer waarschijnlijk komt de voorkant nog iets meer omhoog en in verhouding. Beenwerk wordt ook altijd nog wel ietsje zwaarder.
Persoonlijk vind ik dat je er te vroeg al opzit. Zonde. Zeker als de paarden nog jeugdig aandoen is het verstandig ze langer te laten opgroeien en pas later te rijden. Maar goed, ieder zijn meug. Ik vind het voor deze te jong.

Welke hengst? Je hebt al vaker het karakter van deze Zitah beschreven als 'niet bepaald makkelijk'. Daarom zou ik je graag aanraden dat nu wél in je fok-overwegingen mee te nemen. Ik zou uitkijken naar een mooie Duitser met wat Weltmeyer-bloed. Deze merrie zou het mindere achterbeengebruik van dat bloed moeten kunnen compenseren. Je fokt er dan wel waarschijnlijk een mooie lichaamslengte mee en een aanzienlijk prettiger karakter.

Ik denk trouwens dat in het topic in mijn onderschrift vast ook wel wat leuke suggesties voor jouw Zitah genoemd worden Pling

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:58

Ja ik zit er misschien wat vroeg op. Dit was op advies van de stallen. Ze wordt dan sterker en kan danm groter gaan tonen. Eind april komen ze weer langs en dan kijken ze opnieuw. Wanneer we dan besluiten om niet naar de keuring te gaan, gaat ze lekker mei, juni en misschien half juli lekker het land op! Lekker spelen en groeien!

Ja karakter wil ik wel degelijk meenemen. Ik zelf heb geen moeite met haar, maar ze heeft ook ontzettend veel ontzag, respect voor mij. Maar als een ander met d'r op stap wil.... Ja dat is lastig. Een iets rustigere nakomeling zou heerlijk zijn en gezien d'r bloedvoering zou Duits bloed wel een goede combi zijn!

Anoniem

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:37

Je doet toch met je paard wat je zelf denkt dat goed is? Advies van de 'stallen' kan je altijd meenemen in je besluitvorming maar als je het zelf ook wat vroeg vind....

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 22:40

Graag zou ik willen weten welke hengst jullie zouden adviseren voor mijn merrie? en waarom?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:11

Tango zou ik wel aandurven, de 3-jarigen lijken veelbelovend.
i.p.v. een lang voorbeen ,zou ik zeggen, meer front, en dat
heeft Tango.
Om bij de Dalhoeve te blijven, de mensen daar helpen je ook
super, merk ik,kanje ook Reflection overwegen.
Een hengst met veel uitstraling, voldoet aan de kwpn eisen
wat betreft prok en cornage, hij is goedgekeurd bij het
NRPS en Hannover.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:53

Wat is het dekgeld van Reflection eigenlijk? Het is idd een zeer prettige hengst om naar te kijken.
D-Day erachter heeft wel een enigszins verkleinende factor, zou jij dat zelf aandurfen MisterA, op een 1.60m. merrie?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:45

Volgens mij zit achter Reflection geen D-Day.
Rubin Royal x Feiner Stern x Wendekreis. De hengst meet zelf 1.70 , bij nrps gemeten, op 3 jr.
(en daar krijg je echt geen centimeter cadeau)
Merrie is idd nog niet groot ,maar wel veel jeugd, groeit nog wel wat door, maar ontwikkeling
is een punt van zorg. Cool

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:48

O gut, helemaal geen D-Day erachter Bloos Vergissinkje Haha!

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:51

Ik zit eraan te denken mijn 3 jarige NRPS merrie dit voorjaar door Reflection te laten insemineren. Het is inderdaad een erg werkwillige hengst, hoogbenig, langgelijnd en een fijne bloedlijn. Dekgeld is 750 euro. Ik ga hem volgende week, 21 maart, nog even bekijken op de open dag van de Dalhoeve, maar ik ben erg gecharmeerd van deze hengst. Hij liet zich in zwolle ook erg goed zien, prachtige donkerbruine hengst, met maat, ruime bewegingen en ook niet geheel onbelangrijk een erg sprekend/bloederig hoofd Knipoog

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:57

Ik ken de hengst Reflection niet. Eigenlijk kijk ik zelf alleen bij het KWPN of in de duitse lijnen. Ik ga is even wat info over Reflection opzoeken.
Ravel vind ik ook een mooie hengst. Contango bloed trekt mij wel. Tim heeft nog kwakjes, maar hij is niet goedgekeurd voor het KWPN. Hoe zit dat dan met je veulen?

Anoniem

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:05

bijna 3? en nu al helemaal onder zadel? Of lees ik nou verkeerd..

als je paard er klaar voor is maakt het niets uit of je er met 3 of 2.5 al opzit er staat 2x in de week dat maakt niets uit

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:20

Zitah schreef:
Ik ken de hengst Reflection niet. Eigenlijk kijk ik zelf alleen bij het KWPN of in de duitse lijnen. Ik ga is even wat info over Reflection opzoeken.
Ravel vind ik ook een mooie hengst. Contango bloed trekt mij wel. Tim heeft nog kwakjes, maar hij is niet goedgekeurd voor het KWPN. Hoe zit dat dan met je veulen?


Niet te bang zijn voor niet-kwpn-hengsten.
Je merrie is kwpn, dus er komt altijd een papier bij.
NRPS-hengsten zijn gewoon erkend, dus dan is het papier ook nog gewoon oranje van kleur ook.
Hoe dat met Ravel zit, weet ik niet, kon nog wel eens blauw papier worden. Maar lekker belangrijk - een goed paard is altijd vraag naar, dan maakt de kleur het papier geen fluit uit.

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:56

nee dat weet ik, maar ik neig er toch naar om in hetzelfde stamboek te blijven, is dat raar?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:21

Zitah schreef:
nee dat weet ik, maar ik neig er toch naar om in hetzelfde stamboek te blijven, is dat raar?


Nee hoor en geeft niet zoveel rompslomp als het veulen 3 is, je kan het dan gewoon inschrijven.

Het is raar dat dat afgeraden wordt voor een KWPN merrie.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:03

Ik las nergens dat er wordt afgeraden deze merrie naar een KWPN hengst te brengen.
Er worden wel hengsten aangeraden die toevalligerwijs geen KWPN-licentie hebben en er is dus helemaal niets op tegen om buiten het eigen registratiekantoor te shoppen.

Voor de goede orde: veel van de populaire 'kwpn-boegbeelden' zijn geboren uit niet-kwpn-bloed: Flemmingh, Gribaldi, Guidam, Burggraaf... nou, ga zo maar door. Het voeren van een goede hengst is dus niet een soort alleen-recht van het KWPN Knipoog

Reflection is een NRPS-goedgekeurde hengst, daar krijg je een 'gewoon normaal kwpn-papier' bij uit je kwpn-merrie. Tenminste, als de merrie zelf is opgenomen in het kwpn stamboek.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][wb]Niet naar keuring, nu laten dekken?? Maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:17

Dees schreef:
Reflection is een NRPS-goedgekeurde hengst, daar krijg je een 'gewoon normaal kwpn-papier' bij uit je kwpn-merrie. Tenminste, als de merrie zelf is opgenomen in het kwpn stamboek.

Volgens mij krijg je dan toch echt een A-register papier hoor Dees!
Reflection is bij een erkend stamboek goedgekeurd dus je krijgt een A-register, maar hij is niet voor het KWPN goedgekeurd dus geen veulenboekpapier voor zijn veulens.