[H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

[H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 22:05

Hallo,

Graag zou ik mijn merrie dit jaar willen laten dekken. De merrie is een samber x faram x amor. Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurhengst die maat goed doorfokt en een lang voorbeen heeft. De merrie is qua karakter zeer braaf maar wel erg attent. De gangen van de merrie zijn goed, ze heeft een zeer goed achterbeen, voor zou wat actiever kunnen. De merrie is op de foto wat mager in de bespiering. Welke hengst zouden jullie aanbevelen? Alvast bedankt voor de onderbouwde reacties!

Afbeelding

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:59

Ik had gezien de bloedvoering een zwaarder type verwacht. Je merrie is vast nog erg jong, 3 jaar toevallig?
Ik zou voor zo'n merrie, ondanks haar verschijning op deze foto, toch wél een bloedbeestje kiezen. Een Krack C ofzo. Lekker commercieel en het schijnt dat hij ook een langer voorbeen brengt.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:03

Even niet over je vraag: maar k heb zelf ook een Faram Lachen En die is een stuk steviger gebouwd. Als k kijk naar men eigen paards haar karakter zou k zeggen eentjes die rustig is en dat ook doorgeeft. Die van mij kan nogal heet worden, als je daar een Krack C bij zet krijg je wel een heel pittige denk ik!

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:13

Bedankt voor jullie antwoorden. De merrie wordt in juni 11, het klopt dat ze vrij rank gebouwd is haar stokmaat is 1.66.

Het ranke wil ik er op zich wel in houden, als het maar niet te wordt. De merrie is geen heethoofd en niet schrikkerig maar wel zeer voorwaarts en werkwillig.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:48

Amsterdam had ik er wel mooi bij gevonden.. mja die is dood dus dat gaat niet. Ik zou idd eentje nemen die een hoog voorbeen doorfokt. En die dat ranke ook heeft, iig haar staat dat goed.

Wat voor een soort ras is ze? Anders vind ik Elegant wel mooi erbij. Geeft wel lang speelse namkomelingen maar is zelf redelijk hoor en fokt hoog voorbeen. Hij heeft wel t Gelderse aan bouw maar is redelijk slank.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:49

Johnson zou imo wel een mooie combi zijn, geeft maat, oprichting en een knietje!

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 17:00

@samsam: hoe is het karakter van Johnson?

Zou special d eventueel een goede keuze kunnen zijn?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:19

Johnson is heel makkelijk wat ik van heb gezien heb en ook ons veulen van vorig jaar had een heel makkelijk karakter! (fotoos in mijn profiel)

Special D gaat niet verbeteren op het voorbeen, vrees ik!

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 18:27

Samsam bedankt voor je antwoorden! Erg mooie foto's en veulen van Johnson in jouw profiel. Ik ga eens kijken of ik binnenkort op bijv. een hengestenshow Johnson in het echt kan bekijken.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:14

weetergeen schreef:
Hallo,

Graag zou ik mijn merrie dit jaar willen laten dekken. De merrie is een samber x faram x amor. Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurhengst die maat goed doorfokt en een lang voorbeen heeft. De merrie is qua karakter zeer braaf maar wel erg attent. De gangen van de merrie zijn goed, ze heeft een zeer goed achterbeen, voor zou wat actiever kunnen. De merrie is op de foto wat mager in de bespiering. Welke hengst zouden jullie aanbevelen? Alvast bedankt voor de onderbouwde reacties!


Beste merrie.
Laatst bijgewerkt door gomir op 19-03-07 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote gehaald

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:02

Ik zou toch ook voor een hengst kiezen die iets meer hals fokt. Het is maar een idee Knipoog ! en je zou haar echt niet aangeven dat ze al 11 jaar is !

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:07

Bedankt voor de reacties! Het gaat zeer waarschijnlijk Johnson worden. Hier en daar heb ik wat informatie ingewonnen van mensen die Johnson ook hebben gebruikt en de reacties waren eigenlijk allemaal zeer positief. Ook de informatie van samsam heeft hieraan bijgedragen, bedankt!

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 22:26

Nog een vraagje: zou het de moeite waard kunnen zijn om met deze merrie naar een keuring te gaan om eventueel het sterpredikaat te kunnen behalen? De merrie is al wel opgenomen in het stamboek, ik weet niet met hoeveel punten en wanneer dat is geweest.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:33

moet je even het kwpn bellen, die kunnen je dat vertellen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:46

Ik zou zelf bij deze merrie de bovenlijn iets vloeiender willen zien, denk dat Johnson dat niet zal verbeteren aangezien die zelf ook niet echt mooi vloeiend is in de bovenlijn.
Bewegingen van Johnson zijn okee genoeg.
De hals zal je met Johnson waarschijnlijk ook niet verlengen. Denk dat je in feite exact hetzelfde krijgt als je merrie al is. Waar niets mis mee is, al denk ik dus wel dat je met iets specifieker zoeken wellicht een mooiere combi kunt vinden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:00

In maat en goed voorbeen zoals de topicstarter vraagt denk ik dat Johnson zeker kan verbeteren.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:27

Als de TS een volledige beoordeling van dit interessante paard plus een uitwerking met foto's van de pedigree wil hebben, moet ze dit maar aangeven en onder beoordeling op Fokt zetten.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:46

Correctie: De ts is geen "ze", maar een 23 jarige "hij" Knipoog . Het wordt het eerste veulen dat ik ga fokken, dus het is allemaal vrij lastig. Er zijn zoveel zaken waar je op moet letten en er is zoveel keuze. Ik heb mijn vraag op dit forum gezet omdat ik benieuwd ben naar meningen van andere mensen die de kennis die ik niet heb wel hebben en eventueel uit ervaring kunnen spreken over bepaalde hengsten.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:52

Excuus voor de zij maar hij is mij ook goed. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:04

weetergeen schreef:
Bedankt voor de reacties! Het gaat zeer waarschijnlijk Johnson worden. Hier en daar heb ik wat informatie ingewonnen van mensen die Johnson ook hebben gebruikt en de reacties waren eigenlijk allemaal zeer positief. Ook de informatie van samsam heeft hieraan bijgedragen, bedankt!


Er is nog geen Johnson afstammeling die kan laten zien hoe ze werkelijk in het werk zijn. Gezien het bloed van jouw merrie zou ik toch voor een hengst zonder Jazz kiezen als je een fijn paard voor jezelf wilt fokken. Wellicht Flermming zelf.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 01:19

Moderatoropmerking:
Arie: TS vraagt hier om advies en dat kun je geven of niet, dat is je eigen keus. Maar(en dat heb ik al eens vaker gezegd) reageren met een verwijzing naar fokt en dat ze daar maar een topic moet starten als ze advies wil vind ik niet zo netjes en dat draagt ook bijzonder weinig bij aan dit topic.

En nog even als geheugensteuntje voor de users in dit topic: oneliners en berichten met alleen smiles zijn nog steeds niet toegestaan op bokt en worden dus verwijderd.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:11

Ik heb het ook niet over adviezen maar over een beoordeling.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:13

Vindt het een hele aansprekende merrie. Moet het persé een KWPN hengst zijn?

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:31

Hey rob

Het is en blijft een mooie merrie. Veel succes met je keuze! Volgens mij wordt het een mooi veulentje!

Roelove
Berichten: 285
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Daarle ov

Re: [H][WB]Welke hengst voor deze merrie? samber x faram x amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:38

Op zich geen rare merrie (voor een samber...) Misschien kon zij wel wat langgelijnder, iets fijner (bloed) en vooral iets langere voorbenen. Mocht je voor nieuw en 'hot' gaan dan zou ik je klunen adviseren: Vivaldi, Johnson, Sandreo of mocht je voor een gokje houden...Spielberg.... Als je voor betrouwbaar zou gaan zou je aan Jazz, Flemmingh of Sandro Hitt kunnen denken. Ik zou persoonlijk bij deze merrie Ferro bloed wat vermijden.. Ik wens je veel succes!