[E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

[E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:06


zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:13

He Eebaatje
Is de inspecteur nog niet bij je geweest dan om haar te bekijken?
groetjes
p.s hoe groot is ze nu?als ze een beetje aan de maat is zou ik wel gaan.

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:18

zigranta schreef:
He Eebaatje
Is de inspecteur nog niet bij je geweest dan om haar te bekijken?
groetjes
p.s hoe groot is ze nu?als ze een beetje aan de maat is zou ik wel gaan.


Nee die is nog niet geweest en ze meet nu 1.61 dus moet echt nog even groeien...
Maar we gaan dr nu ook wat longeren in de opfok en hopelijk groeit ze dan nog een paar cm.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:10

Zo op deze fotos vind ik dr vrij jong ogen. Dit kan ook te maken hebben met de wintervacht, maar als je had getypt dat het een jaarling was dan had ik het ook geloofd en dan had ik misschien gezegd dat ze er voor een jaarling volwassen uit ziet. Ik zou even afwachten tot ze een beetje uit die wintervacht komt, misschien toont ze dan wat volwassener. Met 1.61 heb je de maat echter niet mee. Door te longeren worden ze echt niet groter hoor. Dit kan alleen maar meer nadeliger werken op de maat.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:39

Je ziet geregeld dat als je met jonge dieren aan de slag gaat, ze ook nog wat groeien Lachen

Als straks dat winterhaar eraf is en ze netjes getoilleteerd is, dan is het al een heel ander paard! Dan zou weer eens kijken naar hoe ze erbij staat. Volgens mij kan je het gewoon proberen hoor Lachen

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:45

Pletje123 schreef:
Je ziet geregeld dat als je met jonge dieren aan de slag gaat, ze ook nog wat groeien Lachen

Als straks dat winterhaar eraf is en ze netjes getoilleteerd is, dan is het al een heel ander paard! Dan zou weer eens kijken naar hoe ze erbij staat. Volgens mij kan je het gewoon proberen hoor Lachen



Ja ze zit zeker nog dik in het haar en lange manen.
Binnenkort maar een keer onder handen nemen benieuwd wat er dan onderuit komt!
Maar kwa type en bewegen als je door de haren heen kijkt?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:51

Ze ziet er nog een beetje 'ruw' uit. Mist hier en daar nog wat bespiering.

Met behulp van een correcte standfoto kan je meer zeggen Lachen Beweging moet je, vind ik, altijd zien in beweging en niet op een foto..

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:52

Pletje123 schreef:
Ze ziet er nog een beetje 'ruw' uit. Mist hier en daar nog wat bespiering.

Met behulp van een correcte standfoto kan je meer zeggen Lachen Beweging moet je, vind ik, altijd zien in beweging en niet op een foto..


In mijn profiel staan meerdere foto's misschien heb je daar wat aan?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:44

Qua type en beweging vind ik haar zeer zeker aansprekend! De bewering dat het op een jaarling zou lijken vind ik imo niet terecht. Ik denk dat dit dier sowieso flink opknapt als de manen eraf gaan en ze in haar zomervacht komt. Ik vind het echt een hele mooie merrie om te zien. Haar kleur heeft ze mee, haar maat wat minder. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Grotere paarden zullen wel wat meer tonen, iets wat zeker op een keuring meespeelt.
Voor de keuring mag ze meer in haar bespiering komen, iets wat de training voor de keuring kan uiteraard zal verbeteren. In beweging lijkt haar achterbeen mooi onder te treden, heeft ze een mooie zelfhouding alleen zou het voorbeen wat verder naar voren geplaatst mogen worden. Maar foto's kunnen vertekenen, ik weet natuurlijk niet hoe ze IRL toont.
Qua ras, type en uitstraling zou ze zeker niet misstaan op de keuring. Mits ze wat meer in bespiering komt en afhankelijk van haar bewegingen (en hoe ze uitgroeit) zou ik de overweging maken om de tijd en kosten erin te steken voor een keuring. Wellicht kun je een keer een bezoek aan een professional in keuringsklaar maken met je merrie. Die kunnen je meestal wel een goed advies geven en inschatten of je merrie een kans maakt op een keuring. Succes ermee!

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 08:23

Bedankt voor de reactie!
Ik ga haar nu rustig longeren en kijk het tot mei even aan. Als ze dan gegroeid is ga ik misschien naar een oefenavond voor advies.
En als er twijfel is hou ik haar dit jaar nog thuis en gaan we volgend jaar. Dan is ze zadelmak en al aan het werk.

eebaatje

Berichten: 574
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Midden van het land

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:14

Nu komt de volgende vraag:
Naar huis halen en in training doen met het gevolg dat ze niet terug kan naar de opfok.
Of van de zomer laten staan eind van het jaar zadelmak maken en volgend jaar naar de keuring?
Is het de moeite of geef ik haar nog even de tijd...
Wat zouden jullie doen?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:30

Ik zou echt kijken naar hoe mijn merrie ontwikkeld. Als ze nog te jeugdig aandoet zou ik nog een jaar wachten totdat ze meer is uitgegroeid en uitgezwaard. Dit kun jij beter beoordelen dan wij achter onze computers. Ik zou ook informatie inwinnen op de oefenavond oid, een plek waar ze je merrie IRL kunnen beoordelen en inschatten.
Bij de 6-jarige merrie in mijn profiel zijn we ook op 4-jarige leeftijd naar de keuring gegaan. Dit kwam omdat ze op 3 jarige leeftijd met haar been in het hek had gezeten en daardoor niet naar de keuring kon. Met 4 jaar was de merrie logischerwijs meer uitgegroeid en beter in haar bespiering gekomen. Maar je moet er wel rekekening mee houden dat ze 4-jarige ook weer anders beoordelen dan 3-jarige. Maar als jij vindt dat je merrie nog te jeugdig oogt dan zou ik zeker nog een jaar wachten.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:25

Heb je thuis ook paarden staan waar ze bij kan lopen?

Zo ja, dan zou je haar naar huis kunnen halen, trainen en over een tijdje bekijken hoe ze zich ontwikkelt heeft.

Het is belangrijk dat ze lekker met soortgenootjes kan spelen en doen, als dat thuis ook kan, hoef je haar mijn inziens niet persee in de opfok te plaatsen. En dan kan je mooi in de gaten houden wat voor paard het nu wordt Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:38

Pletje123 schreef:
Je ziet geregeld dat als je met jonge dieren aan de slag gaat, ze ook nog wat groeien Lachen
En komt dat volgens jou door de beweging of is dat nog gewoon het effect van een jong dier wat nog (uit) moet groeien?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:05

Super leuk beestje! Maar om er dit jaar mee naar de keuring te gaan.. Ik vind m nog heel erg jeugdig lijken en ziet er nog erg ruw uit. Ook de bespiering is er nog niet.
Over een jaartje zal ie er vast mooi uitgegroeit uitzien en zal ie een mooie bespierde hals met een goed voorbeen hebben, dit vind het paard volgens mij nog wat lastig om eruit te krijgen.
Voor de rest heeft ie een mooie afstamming en maak je zeker wel een indruk wanneer je ermee naar de keuring gaat!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:04

Wat mankeert er dan aan dit voorbeen als jij die nu niet goed noemt?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:28

Er mankeert waarschijnlijk niets aan zijn voorbenen, maar de beweging komt er nog niet uit, hij is nog wat kort in het voorbeen. Dmv training komt dat wel goed, de mijne heeft dat ook nog.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:09

En door middel van training maak je een voorbeen zomaar langer? Dromen

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:55

Ik ben het wel eens met sammie_44, zie ook mijn eerdere post. Voorbeen wat er nog niet zo goed uitkomt heeft niet te maken met een langer voorbeen, ik denk ook niet dat ze het zo bedoelt. Maar dmv training wordt het paard sterker waardoor ze oa de achterhand zal gaan ontwikkelen. Dit stelt het paard op den duur in staat om het voorbeen verder weg te zetten.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:17

Ik denk ook dat ze nog iets te klein en te jeugdig is voor de keuring, als ze 2 was geweest had ik het ook geloofd.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:23

Dankje VValar Knipoog. Ik bedoel kort in het voorbeen tijdens de beweging.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:22

sammie_44 schreef:
Dankje VValar Knipoog. Ik bedoel kort in het voorbeen tijdens de beweging.


Mocht meer en ruimer vanuit de schouder bewegen. Dat bedoel je denk ik?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:13

Ja

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:14

Dat heeft met de wat steile schouder in de groeifase te maken en die maak je ook door training niet schuiner. Ze is nu nog wat overbouwd. Naar mate dat het skelet (de romp) zijn defintieve vorm aanneemt, zal ook de schouder weer schuiner komen te liggen en in het verlengde daarvan zal ook het voorbeen verder en sychroon met het achterbeen naar voren gezet worden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [E][KWPN] Special d x Hemmingway naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:28

De merrie heeft een beperkte schoudervrijheid. Hoe dit te verwarren is met kort in het voorbeen snap ik niet Verward