[H][gelders]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

[H][gelders]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:50

Ik zit erover te denken om nog een veulentje te fokken met Ivanka, gaat me dit jaar niet meer lukken, maar wie weet volgend jaar. Ik heb geen foto's van haar in beweging zonder zadel, dus ik plaats er een paar onder het zadel en een standfoto.

Standfoto (hier 10 maanden drachtig):
Afbeelding

Wat ik bij Ivanka graag verbeterd zie:
- ze is een lang paard, wat nog langer lijkt door die korte benen. Haar lange rug vind ik nog niet eens zozeer het probleem, ik heb geen sportambities en recreatief heb ik er geen problemen mee Lachen. Maar toch heb ik liever een paard met iets langere benen Haha!.
- ze heeft vrij vlakke gangen

Wat ik graag wil behouden is met name een koel karakter. Ivanka is een zeer betrouwbare en meewerkende merrie. Zelf houd ik ook van het 'oudere type', dus vandaar dat ik richting Gelders (lijkt ook in Ivanka te zitten) of Zwaar Warmbloed denk (IHW).
Ivanka heeft geen papieren, wel een KWPN brandmerk, maar ik heb geen aanknopingspunt voor gericht te zoeken helaas.

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Galop:
Afbeelding
Afbeelding

In 2005 heeft ze bij mij een hengstveulen gekregen. Toen heb ik gekozen voor Randell STV (Clavecimbel x Uniform) en daar is toen het volgende uitgekomen:
Aidan op ruim 3 maanden:
Afbeelding
ruim 5 maanden:
Afbeelding
En nu, 20 maanden:
Afbeelding

Aidan heeft duidelijk het karakter van Ivanka meegekregen... en zoals jullie zien, ook het uiterlijk Haha!. Aidan is ook een heel meewerkend dier. Zijn gangen zijn wat ruimer als die van Ivanka en wat minder vlak.

Ik ben benieuwd, brand los Lachen.

Anoniem

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:00

Leuk dat je gelders wilt fokken. Je merrie heeft het type duidelijk en ze fokt het zo te zien ook door!
Geen idee wie de moeder of fokker is? Als ze gebrandmerkt is moet ze papieren hebben... Misschien een oproepje aan wagen om de fokker/vorige eigenaar te vinden? Of heb je dat al geprobeerd?
Je zegt dat je van het ouderwetse type houdt, maar dat je ook wat langere benen wilt en minder vlakke gangen. Wil je rijtypischer fokken of hetzelfde type houden (of zwaarder) met een klassiekere hengst?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 12:07

Nou, ik wil gewoon dat het wat meer in verhouding komt. Ik vind Ivanka met haar ruglengte niet in verhouding met haar beenlengte, of is dat ook typisch Gelders? (Zo ja, dan moet ik me duidelijk beter in gaan lezen Bloos ).

Nee, ik heb geen idee wie de moeder of fokker is. Mijn spoor loopt dood bij de vorige eigenaren die haar bij een handelaar vandaan hebben. Ik weet dat ze daarvoor uit Limburg komt, waar ze Z-dressuur gelopen heeft, maar ik weet geen naam. En de vorige eigenaar ook niet (heb ik nog steeds regelmatig contact mee).
Het vervelende is ook dat ze van naam gewisseld is en niemand haar naam op papier weet. Dan waren we zo klaar geweest Clown .
Ik ben ook een tijdje via het KWPN bezig geweest, die me ook niet verder konden helpen.

Ivanka vind ik wel zwaar genoeg, dat type wil ik opzich wel behouden. Klassiekere hengst, bedoel je daar een typisch Gelderse hengst mee? Amateurtje hier Haha!.

Anoniem

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:13

Een hengst als Laurentz, Elegant of Sirius geeft een klassiek type, maar je merrie is zelf al zo klassiek dat je met een iets luxere hengst ook een paard met voldoende type zou kunnen fokken, zeker gezien het best zware veulen uit een rijpaardhengst. Wil je nog zwaarder dan kun je richting zwaar warmbloed denken.

Als je te weten kunt komen wie de fokker is en de moeder leeft nog ben je al een heel eind voor het terugkrijgen van je papier. Oproepje met foto op bijv marktplaats en gelderse site's wie haar kent proberen?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 13:06

Oproepje op Marktplaats kan ik altijd proberen natuurlijk Lachen. Heb je misschien een paar links voor me van Gelderse sites?

Laurentz is een hengst die mij heel erg aanspreekt, heb ook al een aantal veulens gezien op Bokt die ik er leuk vond. Heb je misschien iets van een rapport van hem toevallig?

Welke luxere hengst zou jij voorstellen?

Anoniem

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:39


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:06

Ja Tong uitsteken . Ik zal er eens achteraan gaan! Dank je wel Lachen .

Mijn merrie is nu 16 jaar (weten we ook niet 100% zeker), maar werd van de week aan de hand van haar gebit op maximaal 12 jaar geschat.

Anoniem

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:55

Succes, er komen maar een stuk of 30 gelderse merrie's per jaar op de keuring dus best een grote kans op succes, gelderse wereldje is niet zo groot.

Ik ben best benieuwd wat je merrie voor afstamming heeft, als het een Bazuin is zou je Laurentz bijv. niet kunnen gebruiken. Vandaar eigenlijk dat ik een beetje doorga over de afstamming, de gelderse richting is nu eenmaal beperkt.

Als je iets hoogbeniger wilt, braaf karakter en minder vlakke gangen, dan zou ik gaan voor Vitens.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Re: [H] Welke hengst voor mijn merrie? (liefst Gelders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:42

Ja, daar dacht ik zelf ook al aan [***]. Vandaar dat ik bij de eerste keer 'op safe' heb gespeeld en een hengst heb gepakt die niet Gelders was. Maar omdat ik eigenlijk toch graag Gelders wil, liever een Gelderse hengst erop Knipoog.

Ik heb iig al wat rondgemaild, ben benieuwd of ik reactie krijg!
Zit nog een beetje te twijfelen of ik ook een reactie op Marktplaats zal zetten. Eerst eens even goed nadenken wat ik er precies op ga zetten Lachen.