Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Past het IJslandse paard bij mij?

 
Profiel   

Wat een erge ervaring, TS.
Ik wou net gaan reageren dat ik ook een IJs heb (tussen mijn quarters), maar dat dit paard absoluut niet geschikt is voor een beginnende of onzekere ruiter, hij is erg sensibel en heel erg sterk.
Bij de quarters zitten er trouwens ook een heleboel hittepitten, dus geloof ook niet dat een quarter altijd braaf en makkelijk is, mijn ervaring is daar heel anders in.
Ik denk voor u best een ervaren, ietwat ouder paardje geschikt is. Een geroutineerd ding die alles al gezien heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-22 16:05 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Ineke2 schreef
Misschien helpt het om als je op de grond al merkt dat het paard fris is, even te longeren voor je erop stapt. Dan kan het paard even rennen / bokken en jij als ruiter voelt je daarna wat zekerder “ Hij heeft zijn ei alvast kwijt gekund en kan nu zijn aandacht bij mij houden “.


Ik zou dit juist misschien niet per se aanraden :o Als je al angst hebt kan het ook nog zijn dat je het ziet gebeuren en denkt nahah daar ga ik echt niet meer op zitten.

Overigens wordt het bij een jong paard of lang niet bereden paard nog wel eens gedaan, maar een getraind paard hoort zich ook aan de longeerlijn gewoon te gedragen.

Ik heb (nu weer ) een jong paard en gebruik het zelf regelmatig wel. Wist je dat de bereden politie dit ook regelmatig doet?
Het is niet zo dat een paar sprintjes of een keer bokken meteen ongehoorzaam is. Heb ik liever aan de lijn als met mij erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-22 18:53 



 
Profiel   

freehorse35 schreef
Elisa2 schreef
Jemig wat een naar verhaal TS, het is nog een geluk dat je lichamelijk goed herstelt bent maar dat je erg bang bent geworden begrijp ik helemaal.

Zie je het nog wel zitten om ooit weer op een paard te stappen? op een manege oid?


Ik volg momenteel grondwerk en rijlessen. Grondwerk om weer wat zelfverzekerder te worden. Ik rij ook weer wel. Op een ouder kwpn paard. Dit paard kan wel wat fris zijn, schrikachtig. Geregeld schiet ze even weg.. mijn hart zit dan altijd weer in me keel. Gelukkig gaat dit paard nog echt aan de kletter. Op zich een heel leerzaam paard. Omdat paarden toch vluchtdieren blijven en niet alle paarden heel Nuchter zijn. Persoonlijk vind ik het wel heel lastig omdat die angst constant aangewakkerd wordt. De eigenaresse van het paard geeft heel fijn les. Dit maakt dat ik toch probeer door te zetten ondanks een paard dat wat minder snel schrikt en wegschiet wel beter zou zijn.


Knap van je dat je het toch weer probeert! en ik begrijp heel goed de schrikreacties als het paard wegspringt.

En die paarden bestaan ook die niet snel schrikken/ wegspringen..zo had mijn moeder die ook angst had en al wat ouder was jaren terug een hele brave en bomproof tinker gekocht. Daar kreeg ze echt het plezier en vertrouwen weer mee terug. Overigens wel na een EMDR sessie omdat zij ook angstig was geworden na een val om de ergste blokkade weg te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 07:34 



 
Profiel   

Hoi TS, ik heb je een pb gestuurd.
Goed idee Elisa2 wat betreft emdr!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 09:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen