Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voor en nadelen van een ijslander

 

Hoi Tinky, ik besef dat er heel veel mensen zijn die hun paarden niet 24/7 op gras kunnen hebben en er komen steeds meer paarden bij die nooit meer op het gras kunnen vanwege Insuline resistentie of stofwisselingsproblemen.... een stal hoort sociale contacten niet in de weg te staan. Dus 'uitzicht'... in ieder geval op soortgenoten en de mogelijkheid om met je buurman te kunnen 'praten'...

Als ik groot ben (39... haha) wil ik ook een huisje met eigen erf en een paddockparadijs met inloopstal.

Groetjes, [***]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-10 07:50 



 
Profiel   

:D Ik weet dat wij elkaar wel begrijpen...soms moet je er het beste van maken.De stal waar mijn jongens staan kunnen ze zeker contact hebben met hun buren,dat vind ik ook echt een pré en zo min mogelijk binnen.

(gut...zijn we bijna even oud :P )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-10 11:52 



 
Profiel   

Thokkadisje schreef
Ik denk echt dat het een kwestie is van huisvesting. Volgens mij zou ieder paard wegkwijnen als hij van een heerlijk vrij buitenleven komt en dan opeens het grootste gedeelte van de dag in een stalletje moet doorbrengen.


Lang niet alle paarden in ijsland staan in het heerlijke vrije buitenleven. De jonge paarden en fokmerrie's meestal wel, maar de rijpaarden staan vaak net zoals de warmbloed sportpaarden bij ons; in een stand of stal, en dagelijks een uurtje in de paddock. Zeker in de paardendorpen rond Reykjavik en bij de trainings-/handelsstallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-10 22:07 



 

Tinky12 schreef
:D Ik weet dat wij elkaar wel begrijpen...soms moet je er het beste van maken.De stal waar mijn jongens staan kunnen ze zeker contact hebben met hun buren,dat vind ik ook echt een pré en zo min mogelijk binnen.

(gut...zijn we bijna even oud :P )



(gut, laat ik nou denken dat jij veeeeeeeeeel jonger bent... zie je nog gaan met die hele lange vlecht bij de MegaStrandrit... en ik... zucht... time goes by... so fast.... haha... (*heeftvandaageenleesbrilgekochtzodatzedezetekstookdaadwerkelijkkanlezen**entypenzonderspatiesisechtheelmoeilijk*)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-10 22:23 



 
Profiel   

Nadelen van een IJslander...

zijn die er dan? :P

Nu ja, qua ras mijn rijtje:

Voordelen:
Sober ras
vriendelijk en nieuwsgierig
werklustig (vaak)
die extra gangetjes zijn heel erg kicken

Nadelen:
ligt eraan hoe je daar tegenaan kijkt eigenlijk. Ik zou bijna zeggen "de kans op zomereczeem" maar ik vind het niet zo'n probleem bij mijn paard om eerlijk te zijn.
Anders gezegt: Er zijn geen nadelen als je een luchtige kijk hebt op eventuele "probleempjes" ;)

Je moet daarentegen wel heel goed nadenken voor je een IJsco'tje neemt. Het is niet "zomaar" een paard, er zit behoorlijk wat koppigheid achter bij de meesten (bij die van mij in elk geval wel haha) en je moet ze een beetje de baas kunnen zijn, en weten wat je doet. Begin als je echt nog onder aan de ladder staat een beetje met een een oudere ijsco om te wennen (ben zelf met een 6-jarige begonnen, en da's best pittig kan ik zeggen). Eerst gewoon lessen nemen bij iemand die ijslanders heeft!!! Misschien vind je het helemaal niks, en zoals anderen voor mij al zeiden, je moet ervan houden (en als je dat eenmaal doet wil je niets anders meer ;) !!)

Overigens kan ik me niet herinneren "gewone" stallen gezien te hebben in/rond Reykjavik. Alleen maar de stallen met een uitloop paddockje erin, die ik vrij ideaal vind om eerlijk te zijn. Heb dat dit weekend voor het eerst gezien op een stal in Hazerswoude, en een vriendin van mij stond bijna te kwijlen bij het aanzicht :P
Maarja de mijne staan aan huis in een asociaal groot weiland, ik heb weinig te klagen :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-10 23:02 



 
Profiel   

Refagreni schreef
Lang niet alle paarden in ijsland staan in het heerlijke vrije buitenleven. De jonge paarden en fokmerrie's meestal wel, maar de rijpaarden staan vaak net zoals de warmbloed sportpaarden bij ons; in een stand of stal, en dagelijks een uurtje in de paddock. Zeker in de paardendorpen rond Reykjavik en bij de trainings-/handelsstallen.


Als ik in Reykjavík zou wonen zou ik geen paarden houden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-10 14:02 



 
Profiel   

Wij hadden (30 mn van Reykjavík) altijd alle paarden buiten staan, alleen in de winter de rijpaarden 's nachts binnen en overdag in de paddock of op een klein land.
De rest van de kudde stond ook in het grote land buiten, die haalden we eens in de week op voor grote groepen, of gewoon om te checken.
Verder kregen die een grote baal hooi eens in de 2/3 dagen.

De kreupelen of zieken stonden meestal ook in een kleiner land 'bovenaan', en de echt erge stonden dan wel op stal. Maar dat waren er nooit meer dan 1 of 2.

Zomers: iedereen altijd buiten :j

In de stad hebben ze inderdaad van die paarden dorpen, hoe ze dat precies doen weet ik eigenlijk ook niet, maar ze hebben er altijd wel uitloop en stukjes land bij...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-10 16:53 



 
Profiel   

Moet je een padock hebben of kan er ook 1 bij 2 grote shetten en een kruising van welsch A - fallabela (93cm) in een kalle wei?

Mij pony zou enkel na het werk en als het viest( helle natte wei) ik een half ope stal zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-10 17:48 



 
Profiel   

Tinky12 schreef
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RZ6FZMOR.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=RPL2ruDev5w

Ik heb het even in een link gezet omdat het anders een "verzamel" topic wordt ;)

Het is een marathon/recreatie wagen,kleine maat die geschikt is t/m D-pony


Rij jij ook wel eens ermee enkel span?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-10 16:26 



 
Profiel   

Ijslanders, Zelf vind ik 't een topras. Maar als ze bijv. bij een boom gaan rennen, en telkens kom je er weer langs blijven ze het doen. Zoiets is er erg moeilijk uit te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 12:34 



 
Profiel   

Bella_ schreef
Ijslanders, Zelf vind ik 't een topras. Maar als ze bijv. bij een boom gaan rennen, en telkens kom je er weer langs blijven ze het doen. Zoiets is er erg moeilijk uit te rijden.


?????????????? dat is wel een hele aparte omschrijving :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 15:00 



 
Profiel   

Bella_ schreef
Ijslanders, Zelf vind ik 't een topras. Maar als ze bijv. bij een boom gaan rennen, en telkens kom je er weer langs blijven ze het doen. Zoiets is er erg moeilijk uit te rijden.

En dat is een specifieke IJslander kwaal???...dit is een probleem wat bij elk paard kan voorkomen hoor,vrees dat je eerder bij jezelf moet gaan kijken of er niet iets schort aan je rijkunst, ;)

Flaver schreef
Rij jij ook wel eens ermee enkel span?

Ikzelf niet maar er zijn er zat die enkelspan rijden hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 15:29 



 
Profiel   

sassefras schreef
Bella_ schreef
Ijslanders, Zelf vind ik 't een topras. Maar als ze bijv. bij een boom gaan rennen, en telkens kom je er weer langs blijven ze het doen. Zoiets is er erg moeilijk uit te rijden.


?????????????? dat is wel een hele aparte omschrijving :D

Ik denk dat ik het ook niet helemaal begrijp }:0

Ken wel iemand die (ook) enkelspan rijdt met een ijs. Een ruin met spat die veel beweging moet hebben. Die mensen hebben 4 (volwassen) IJslanders, twee merries zijn/worden nu ook beleerd voor de wagen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-10 23:05 



 

@ Bella... die snap ik nou helemaaaaaal niet. Er zijn ongetwijfeld IJslanders die om bepaalde redenen gaan rennen... (leuk... wedstrijdje... of die kant op naar huis...) maar ... de meeste IJslanders 'rennen' niet omdat ze iets eng vinden. Tenminste... dat is mijn ervaring.... en ik heb er hier niet één die gaat rennen zonder dat het mag...

Groetjes, [***]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-10 12:31 



 
Profiel   

Tot hoe groot / zwaar mag je op IJsje van 130?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-10 15:56 



 
Profiel   

Die van mij zijn 1,33m en zeer potig,daar klim ik makkelijk op.Hangt een beetje van hun bouw af...de meeste worden pas vrij laat ingereden en kunnen dus wel wat hebben.
Per paard bekijken dus...

In IJsland rijden er ook volwassen kerels op en die wegen echt geen 90kg :P




Mooi stukje handpaardrijden ook :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-10 16:07 



 
Profiel   

Ennnn terug ontopic:

Voordeel: meer dan 3 gangen :D
Nadeel: zodra paardlief het te moeilijk vind worden in 1 gang, switched ze gewoon naar de volgende :')
* Draf, draf, draf, verzamel? Ken ik niet :oo draf draf moeilijk :oo tölt tölt tölt* :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-10 18:39 



 
Profiel   

miek140 schreef
Ennnn terug ontopic:

Voordeel: meer dan 3 gangen :D
Nadeel: zodra paardlief het te moeilijk vind worden in 1 gang, switched ze gewoon naar de volgende :')
* Draf, draf, draf, verzamel? Ken ik niet :oo draf draf moeilijk :oo tölt tölt tölt* :')



Herkenbaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-10 22:50 



 
Profiel   

Heb altijd een ijslander gewild. Nadeel heb ik altijd gevonden dat je voor een exceemvrije ijslander die alles kan al snel 5000 euro neer moet tellen.

Tweede plaats staat de haflinger waar ik er ook 6 jaar 1 van heb gehad. Nieuw paardje zal om die reden weer een haflinger worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-10 22:56 



 

Ik kan me niet meer voorstellen dat ik iets anders zou rijden dan een IJslander.... al spiek ik nog wel eens naar andere gangenpaarden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-10 08:32 



 
Profiel   

Wieke...later...als ik groot ben dan wil ik er nog een paar bij mijn verzameling :o oa:

Paso Peruano
en
Racking horse

O:) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-10 14:18 



 

Een IJslander x TWH leek me ook wel wat... haha...

Een Paso Peruano vind ik ook erg leuk!

Groetjes, [***]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-10 16:49 



 
Profiel   

tokedri schreef
miek140 schreef
Ennnn terug ontopic:

Voordeel: meer dan 3 gangen :D
Nadeel: zodra paardlief het te moeilijk vind worden in 1 gang, switched ze gewoon naar de volgende :')
* Draf, draf, draf, verzamel? Ken ik niet :oo draf draf moeilijk :oo tölt tölt tölt* :')



Herkenbaar :D



Haha dit maak ik iedere dag mee...! Als ik nog eens aan iemand mijn (draf) probleem moet uitleggen ga ik jou worden gebruiken:P

Waarom zou je een paard met 3 versnellingen rijden als je er ook 4 of 5 kunt hebben, toch? (en dan de uitdaging het bovenstaande te voorkomen:P)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-10 21:11 



 
Profiel   

Een IJslander is als een sportwagen....

Laag bij de grond
Trekt snel op
Zit vol vuur
Heeft extra versnellingen

Wat wil je nog meer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-10 07:22 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal (onvriendelijke) offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic en gezellig blijven hier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-10 07:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen