Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen over aangespannen rijden met een IJslander

 
Profiel   

Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn Haflinger voor de wagen beleerd.
Dat gaat ontzettend leuk en het lijkt me leuk om in de toekomst ook met mijn IJslander te gaan mennen.
Aan de IJslandermenners hier de vraag met wat voor wagen gereden wordt en met wat voor maat tuig.
Mijn IJslander is niet officieel gemeten, maar ik gok dat hij ongeveer 1.36m is.
Alle info en tips welkom!
Groetjes, Alet
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-14 21:57 



 
Profiel   

Leuk idee! Ik schat dat je met een pony maat tuig een heel eind komt, misschien zelfs cob. Ik heb een kruising ijslander en daar heb ik een tweewieler en een vierwieler voor. Overigens gaat de mijne voor de wagen in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 00:57 



 
Profiel   

Waarom pas je het tuig van de Haf niet op je IJso? Dan weet je meteen of dat bruikbaar is? Wagen idem, zet je Ijs er naast en kijk even of je er niet té gek ver boven zit. Zonde om alles nieuw te kopen als je de handel al hebt.
Zit je er wel te ver boven/vanaf, kijk dan of een kleinere diameter wielen mogelijk is op je kar, dan zak je ook al. Je Haf zal toch niet veel meer dan 10 cm groter zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 08:02 



 
Profiel   

Anders ff mailen met Erik Mulder? By the way...hoe is het met je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 12:22 



 
Profiel   

Even naar Tolt.nl gaan en de vraag stellen, kom je het verst mee, daar zitten experts op dit gebied.

succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 12:24 



 
Profiel   

Tja er zit wat in dat gewoon het tuig van Amber ga passen :+
Alleen de recreatiewagen lijkt me wat aan de zware kant voor hem... Vandaar mijn vraag over het soort wagen.

@Annemiek: Het gaat goed, alles gaat zn gangetje op een positieve manier. Amber en Galdur gaan als een tierelier; zitten goed in hun vel en gaan met rijden als een speer. Wie weet dit jaar nog een wedstrijdje met Galdur!
Eric heeft meestal een 2- of 4span voor de wagen en hij heeft ook een mooie lichte marathonwagen (jaaa toevallig rijdt mijn meninstructeur SGW en hij vertelde over een menner met 4span IJslanders, dat kon er natuurlijk maar eentje zijn!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 23:40 



 
Profiel   

Op het aangespannen rijden gedeelte van bokt zal je verder komen gok ik zo.

Ik denk dat je met pony tuig van ideal ver zal komen. Pony van 1.32 die ik heb gehad had ook pony en paste zelfs de shet maat nog. Dus pony en anders Cob van Ideal zal moeten passen.

Het mooiste voor een ijs denk ik toch een lichte marathonwagen, eventueel concours wagen, weet niet wat je plannen zijn?
Qua hoogte kijken naar de bokhoogte, rond en nabij de 1.30 zal mooi zijn. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-14 23:45 



 
Profiel   

Dankje Melanie.
Ik heb voor Amber maat Cob, dat ga ik dan eerst proberen. Die bokhoogte is lekker concreet, ik zal eens meten. Mijn plannen zijn om eerst eens te kijken of hij ook geschikt is om mee te mennen en om dan verder te kijken naar aanschaf van een wagentje. Concourswagen had ik nog niet aan gedacht, die zijn ook vrij licht.
Galdur was vroeger wat van de 'schrik en ren reacties', dus ik ben benieuwd wat hij hiervan vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-14 01:14 



 
Profiel   

Hij loopt al in het tuig, precies dezelfde maat als de Haflinger! Wagen is toch aan de grote kant voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-14 17:46 



 
Profiel   

Spierballen kweken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-14 17:50 



 
Profiel   

wij mennen ook met onze IJslander(s), de wagen is ook íets te groot, maar na wat oefenen heeft ie heel wat spiertjes gekweekt en is dit geen probleem voor hem. hij mag in elke gang lopen die hij wil, maar wij bepalen het tempo ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-14 17:55 



 
Profiel   

Ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-14 18:05 



 
Profiel   

Zo beroerd als ik hier een span langs zie komen zal het niet zijn. Niet al te lichtte vader en dochter samen op een kleine marathon wagen met daarvoor......een minishet. Beestje hangt met zijn volle gewicht in het tuig. Echt sneu om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-14 19:51 



 
Profiel   

Wat leuk, nog een IJslander voor de kar!
Mijn beide IJslanders, Vikingur en Tindur lopen voor de kar, zowel in enkel als dubbelspan!
We hebben een 2 wieler waar je met zijn tweeën op kan (deze staat momenteel bij mijn zus om haar appaloosa te gaan beleren) en een marathonwagen. Hier lopen ze ook in enkelspel voor en dat gaat prima. alleen als ik het bos in ga, hier op de Veluwe, moet ik wel de goede paden uitzoeken. Met tweespan geen probleem, maar enkelspan soms best zwaar!
Ik heb voor beide een cob-maat tuig, Vikingur is rond 145 en Tindur 138. voor Tindur had ik eerst het borsttuig in maat pony, maar dit werd snel te krap.

Het gisteren trouwens met Tindur mee gedaan aan een indoor marathon voor de eerste keer, was ook erg gaaf om te doen. En binnenkort starten we de mentrec.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-14 21:26 



 
Profiel   

We hadden er een cob maat tuig op liggen en een tweewieler achter hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-14 21:33 



 
Profiel   

Zo'n 2 wieler, is die geremd, of ongeremd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-14 23:29 



 
Profiel   

Kan beide.
Je hebt de speedy, maar HCA in Klarenbeek heeft ook allerlei uitvoeringen in het assortiment.
Meende dat de speedy heel goed (en makkelijk) is uit te balanceren. Weet niet hoe dat bij de 2-wielers van HCA is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-14 23:49 



 
Profiel   

Ik had een excellent wagen geremd. Maar ze zijn ook ongeremd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-14 07:03 



 
Profiel   

Ik laat hem nog een paar keer in het tuig lopen en dan ook in andere gangen dan alleen stap.
Dan probeer ik het eerst wel met de recreatiewagen, gaat dat goed dan kan ik om me heen kijken voor een andere wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-14 14:05 



 
Profiel   

Refagreni schreef
Kan beide.
Je hebt de speedy, maar HCA in Klarenbeek heeft ook allerlei uitvoeringen in het assortiment.
Meende dat de speedy heel goed (en makkelijk) is uit te balanceren. Weet niet hoe dat bij de 2-wielers van HCA is.


De tweewieler van hca is heel makkelijk in balans te brengen. D.m.v. Een draaihendel onder het bankje, dat zorgt ervoor dat het bankje naar voren of achteren schuift en zo houd je de balans!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-14 21:03 



 
Profiel   

Ik houd jullie wel op de hoogte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-14 23:47 



 
Profiel   

Reynir loopt ook al jaren voor de wagen. Ik heb ooit een tuigje gekocht op paard en koets, jaren mee gereden, nu een Ideal tuig. Ik ben begonnen met een soort concourwagen en heb nu een sulky Oxer. Dat gaat prima. Hij draaft voornamelijk voor de wagen, maar als hij zich druk maakt tolt hij ook.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat de wagen lekker licht is. Anders ga je de verkeerde spieren trainen en heb je kans dat je andere gangwerk naar de knoppen gaat, en dat is zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-14 12:20 



 
Profiel   

Wat een leuk topic :D wyko hierboven heeft mij aangestoken met het menvirus en ik begin nu met het beleren van mijn ijslander voor de sulky. Het tuig dat ik erbij heb is een grote ponymaat, maar cob had ook goed gekund.

Reynir, heb jij toevallig een foto van jouw ijslander voor de oxer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-14 16:27 



 
Profiel   

Voor wie het leuk vindt om ons een klein beetje te volgen een update.
Hij pakt het heel goed op, maar schiet nog wel eens voorwaarts.
Dat deed hij de eerste tijd onder het zadel ook, kwestie van wennen en geruststellen, of juist een schop onder zijn kont.
Het is een bijzondere pipo zo nu en dan :+
Dus we blijven eerst nog even druk met onze huidige werkzaamheden: het slepen van de wei en de bak.
En dan over een tijdje voor de wagen zetten!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-14 22:14 



 
Profiel   

Wat grappig, ziet er goed uit joh! We zitten een beetje in hetzelfde proces, want die van mij zijn we nu ook aan het beleren. Wij hebben het slepen alleen overgeslagen en zijn van de lange lijnen meteen overgestapt op het inspannen en lopen met de sulky erachter. Kan morgen wel een foto plaatsen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-14 22:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen