Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aegidienberger

 
Profiel   

Wie kan mij iets meer over dit ras vertellen.
En dan bedoel ik vooral uit ervaring.
Hoe zijn ze over het algemeen qua karakter.
Is er qua karkater veel verschil tussen een F1 of r1?
Zijn er mensen hier die er 1 hebben of weten of ze ook in nl gefokt worden?
Weet iemand fokkers in Duitsland ( ga er van uit dat er daar een stuk meer zijn)
En wat zijn een beetje de prijzen van de
Aegidienberger
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-15 08:52 



 
Profiel   

Aegidienberger is een kruising. Het is heel lastig om te zeggen hoe ze in het algemeen zijn. De ene neigt qua karakter meer naar de IJslander en de ander meer naar de Paso. Hetzelfde geldt voor de bouw. De ene valt wat eleganter uit en de ander heeft meer weg van een IJslander. In drenthe zit iemand die IJslandse merrie(s) heeft en een paso. Zij fokt regelmatig een veulentje. Verder weet ik niet of er veel mensen zijn die ze bewust fokken.

Het hele verhaal van de 5/8e kruising van paso met IJslander is overigens op de schop. Paarden hadden vaak te licht beenwerk en bleven in verhouding te klein. Nu wordt er ook gebruik gemaakt van andere rassen om ze groter en degelijker te krijgen.

Wil je er echt meer van weten dan zou je eens naar Walter Feldmann in duitsland moeten gaan. Daar staan er veel. Op de site http://www.gaedingar-group.de en dan onder gangpferdezentrum Aegidienberg vind je verkoopfilmpjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-15 18:44 



 
Profiel   

Zoals Refagreni al zegt kan het erg verschillend uitpakken, doordat het een kruising is.
Ik heb er 2. Een ruin van 11 jaar. Hij lijkt op een flinke IJslander, zowel qua uiterlijk als karakter.
De andere is een merrie van 4 jaar, zij is juist niet zo groot (formaat IJslander), fijn gebouwd en lijkt volledig op de Peruaanse Paso, zowel qua karakter als gangen.

In Nederland wordt eigenlijk niet gefokt. Mijn 11-jarige komt van degene waar Refagreni ook naar verwijst uit Drenthe. Zij is echter gestopt met fokken.
Mijn 4 jarige heb ik zelf gefokt met mijn IJslander merrie en de Peruaanse Paso hengst Napoli uit Belgie.

Volgens mij ben ik de enige in Nederland die de afgelopen jaren nog een Aegidienberger heeft gefokt. Misschien dat ik deze combinatie nog een keer doe. Ze is zo gaaf!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-15 12:27 



 
Profiel   

Heb je foto's Marijke80?
En bedankt voor de info. Gaan nog maar is verder zoeken in Duitsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-15 18:12 



 
Profiel   

Zijn er inmiddels meerdere van dit ras in NL? Ik kan er 1 aanschaffen en was eens benieuwd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 22:33 



 
Profiel   

Was het oorspronkelijke plan niet om een "volwaardig" ras te ontwikkelen?
Met als doel het type gangen van de ijslander in een groter edeler gebouwd paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 23:50 



 
Profiel   

Volgens mij was het doel een gangenpaard, vandaar die mix, beide tolt en telgang en dan het makke van de ijslander en de voordelen van de grootte en temperatuuracceptatie van de peruaan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 19:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen