Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 36 van de 57 [ 1422 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 57  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

 
Profiel   

Zalig paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:10 



 
Profiel   

Wat is Quick toch een topper! <3 Hij gaat zo'n fijn wandelpaardje worden (voor zover hij dat nog niet is natuurlijk). *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 22:16 



 

Vandaag een interessante les gehad met Quick. Er stond een wandeling aan de hand op het programma. Alleen is Quick de laatste maand een lammetje, dus veel leermomenten waren er eerst niet. Ik vertelde mijn instructrice dat Quick bij anderen zijn grenzen af toetst, dus nam zij het leadrope over. Het duurde niet lang voordat Quick de kantjes eraf begon te lopen. Hoe strenger hij werd aangepakt, hoe groter zijn frustratie werd. Dus werd meneer achteruit gezet, wat helemaal niet naar zijn zin was. Hij begon heel gericht naar de armen van mijn instructrice te happen. Als ik met hem wil grondwerken, kan hij ook zo lastig uit de hoek komen. Alleen vind ik het dan wel bizar dat hij zo braaf is als ik erop zit of als we gewoon wandelen. Mijn instructrice suggereerde dat Quick wandelen en bereden worden misschien gewoon leuk vindt, maar dat er een kans is dat hij grondwerk maar niets vindt.

Terug thuis zijn we nog wat aan het napraten over Quick en ik vermeld dat hij een gangenpaard is. Zij heel nieuwsgierig naar dit extra gangetje, dus ik stel voor om Quick even aan de longe te nemen. Meneer moest natuurlijk weer super goed zijn best doen om vooral geen zuivere draf of andere gang te laten zien en klutste alles lekker door mekaar. Ik vertel haar ondertussen ook dat Quick zelfs in stap al anders aan voelt als een gewoon paard en krijg een blik vol ongeloof. Dus bied ik aan om even de barebackpad op Quick te leggen, zodat ze Quick even kan voelen. Tijdens het opzadelen merken we beiden op dat de geërgerde blik uit Quick zijn ogen verdwijnt en dat zijn ogen zacht worden. We kijken mekaar aan en mijn instructrice zegt dat Quick dit duidelijk leuk lijkt te vinden. Eens ze erop zit, moet ze me eerst gelijk geven dat Quick anders zit, maar ze zegt ook dat Quick opeens een heel ander, veel aangenamer, paard is.

Het is vandaag dus echt wel duidelijk geworden dat bereden worden iets is waar Quick plezier aan beleeft en dat grondwerk hem frustreerd. Vraag is nu: hoe pak ik dit aan? Kan ik grondwerk leuk maken voor hem, of dwing ik hem om iets te doen wat hij niet leuk vindt omdat ik nu eenmaal de baas ben? Stoppen met grondwerk is wat mijn gevoel zegt, maar dat is volgens mijn instructrice geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 16:39 



 
Profiel   

Tuurlijk kan grondwerk leuker gemaakt worden. De essentie van grondwerk is dat het aansluit bij wat het paard nodig heeft. Trainen vanuit zijn mentale behoefte en daarna of daarnaast kijken naar fysiek trainen. Als hij zich verveelt heeft hij dus meer afwisseling nodig, tijd voor variatie en creativiteit dus.

Heeft je instructrice geen ervaring met gangenpaarden? Ben je niet bang dat je dan later toch vastloopt? Want het werkt toch allemaal net even anders met zo'n Rocky, weet ik uit ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 18:23 



 

Wicky schreef
Tuurlijk kan grondwerk leuker gemaakt worden. De essentie van grondwerk is dat het aansluit bij wat het paard nodig heeft. Trainen vanuit zijn mentale behoefte en daarna of daarnaast kijken naar fysiek trainen. Als hij zich verveelt heeft hij dus meer afwisseling nodig, tijd voor variatie en creativiteit dus.

Heeft je instructrice geen ervaring met gangenpaarden? Ben je niet bang dat je dan later toch vastloopt? Want het werkt toch allemaal net even anders met zo'n Rocky, weet ik uit ervaring


Tja, variatie, tuurlijk! Was het alleen maar zo makkelijk met Quick. Onlangs moest ik nieuwe zomer banden hebben. Leuk toch, 4 oude banden waarmee je wat kan doen. Leg er een bezemsteel op en je hebt een lage hindernis. Goede manier om je jonge paard te leren om zijn voeten op te heffen, niet? Wat doet Quick? Die gaat aan je balk of bezemsteel snuffelen, geeft het ding een por waardoor het van de banden rolt en slaat dat op in zijn geheugen. Gevolg: meneer vertikt het om zijn voeten op te tillen een stoot keer op keer het balkje van de banden. Banden waren trouwens wel heel leuk om mee te spelen hoor.

Nog zo een voorbeeld. Quick speelt continu met zijn leadrope. Dus ik denk: hé, misschien is het een goed idee om zo'n hondentouw te kopen, kan ik hem leren aporteren. Quick pakt het touw aan, schud er even mee en laat het vallen. Hij komt er gewoon niet meer aan, het touw is al saai geworden.

Het enige wat hij niet saai vindt, is gaan wandelen. Daar kan hij echt van genieten. Dus dachten we vandaag dat hij tijdens het wandelen misschien wel te motiveren zou zijn om te werken. Awel, vergeet het. Zodra we hem vroegen om achteruit te gaan, ging hij in de ankers en kreeg je niets meer van hem gedaan. Hij vindt grondwerk echt niet leuk.

Ik heb met mijn vorige paarden amper grondwerk gedaan. Wilde met Quick aan de slag, omdat hij zich duidelijk verveelt als hij niet aan het werk gezet wordt. Ik kan niet dagelijks met hem gaan wandelen en ik vind hem nog te puppie om hem meer als 1 keer in de 2 weken te rijden. Vandaar de poging om toch wat grondwerk te doen.

Dat mijn instructrice geen ervaring heeft met gangenpaarden vind ik niet erg, ken genoeg mensen waar ik advies aan kan vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 19:36 



 
Profiel   

Het enige waar ik aan kan denken om het grondwerk interessanter te maken voor hem, is er een voerbeloning aan koppelen wanneer hij het gevraagde uitvoert, maar ik meen me te herinneren dat jij daar geen voorstander van was. :D Verder ben ik inspiratieloos. :))

Maar fijn om te horen toch dat hij het rijden leuk vindt! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 19:45 



 
Profiel   

Niet alle paarden vinden alle soorten grondwerk leuk. Mijn mafje vond in hand trail helemaal prima maar showmanship at halter vond ze saai. Alles wat met een touwhalster en leadrope kon gebeuren vond ze maar niets want ze wilde niets op haar neus. Grondwerk als longeren met enkele of dubbele lijn met hoofdstel was prima. Freestylen was ook OK.

Misschien vind Quick agility wel helemaal leuk of toch 1 van bovengenoemde dingen maar heeft hij ook liever niets op zijn neus, of juist liever geen bit in. Je vind de voorkeuren van je paard uit door dingen te doen en goed te kijken naar de reactie van je paard. Het is OK als je paard iets minder leuk vindt, je hoeft 'm niet te pesten. Jij en je paard worden leuker als je leuke dingen doet samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 19:48 



 
Profiel   

Variatie zit niet in de oefening alleen, het zit in wanneer je welke oefening vraagt en wat dat dan toevoegt.

Mijn rmh-ruin kan en wil een heleboel, maar ontspannen en wachten op mijn vragen vindt hij heel moeilijk. Dus oefenen we dat vooral

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 20:19 



 

Hehe, wat helse 14 dagen waren dit. Heb 2 weken terug op zondag mijn kat naar de kliniek gedaan. Hij bleek bijtwonden te hebben, die ontstoken waren. Maandag morgen kreeg ik bericht dat mijn kat 's nachts was beginnen bloeden en hij kritiek was. Quick en de rest, hebben die week amper aandacht gehad. Ondertussen is de poes terug thuis en gaat het langzaam beter met hem.

Ik heb niets tegen voerbeloningen, werk er eigenlijk graag mee. Quick had alleen bij het verzorgstertje geleerd dat hard klieren, veel snoep opleverde en was een echte etter geworden als ik voer op zak had. Ben nu voorzichtig terug met snoep aan het trainen en ondertussen probeer ik opdringerig gedrag tijdig de kop in te drukken. We zijn nog maar een week zo bezig, dus ik weet nog of mijn aanpak werkt of niet.

Quick werkt wel de ziel uit zijn lijf voor snoep. Na 3 keer oefenen, snapt hij dat hij bij het commando "in" naar mij moet draaien. Bedoeling is om hem te leren naar mij te draaien als ik op een krukje sta. Alleen moet hij nog leren dat hij ook moet blijven staan en dat snapt hij nog niet. Vandaag wilde ik daarop oefenen. Alleen dacht Quick dat hij nog dichter tegen mij moest draaien. Iedere keer ik "blijf" zei, een commando dat hij kent, en ik een stap achteruit zette, draaide hij prompt terug dichter tegen mij. Tja, dat kan je niet belonen. Dis terug een rondje gestapt, weer "in" gevraagd en toen hij bij "blijf" weer verder wilde draaien, even mijn handen tegen zijn lijf gezet en het commando "blijf" herhaald. Je zag dat hij echt even serieus moest nadenken, maar uiteindelijk bleef hij toch braafjes staan. Nu krijgt hij 2 daagjes rust, even alles laten bezinken.

Heb een filmpje van onze 3de oefensessie, maar krijg het niet gedraaid. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-19 05:48 



 
Profiel   

Filmpje via Youtube uploaden en de link hier plaatsen? :))

Fijn dat je kat thuis is nu! Langzaam maar zeker op naar herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-19 20:31 



 

Retjethorse schreef
Filmpje via Youtube uploaden en de link hier plaatsen? :))

Fijn dat je kat thuis is nu! Langzaam maar zeker op naar herstel!


Bwa, ben wel een mega fiere baas, maar zo spectaculair is het filmpje nu ook weer niet. Zodra hij netjes naast een krukje inparkeerd, duw ik iemand mijn telefoon in de hand en volgt er een filmpje. :j

Moest vandaag hooi zetten en dacht dat het wel zou gaan als de paarden mochten grazen. Alleen was Quick in de meehelp modus.

Moet de plastiek eraf baas?

[ img ]

Dit werd gevolgd door: ik leg het pallet wel even voor je goed baas, ik maak de binnenkant van de hooistolp wel even proper baas en ik proef wel even voor baas. Helaas geen foto's hiervan.

Meneer heeft zijn grasjes dus wel verdiend.


[ img ]

Op mijn stukjes staat weinig gras. Wil zoveel mogelijk in september laten opzaaien. Maar welk gras wordt hoog en groeit dik naast raaigras? Wil mijn paardjes max 3 uur per dag op een weitje, maar wil dus wel een snel groeiende grassoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 18:16 



 

Vandaag serieuze ruzie met Quick gehad. Wilde grondwerken met de bbp op. Achteruit gaan deed hij nog braaf. Toen ik vroeg om te wijken voor druk, kwam hij eerst naar mij. De eerste keer indraaien, deed hij wel, maar zodra hij mij voelde, ging hij achteruit. Geen beloning dus en een rondje gestapt. Toen ik hem nogmaals in vroeg, begon hij gewoon tegen mij te duwen. Dus ben ik eens goed uit mijn krammen geschoten, waardoor Quick nog meer begon te duwen, zijn achterbeen dreigend op hield en met zijn kont naar mij begon te draaien met de oren plat in de nek. Niet te aanvaarden en omdat hij op stem commando niet op hield, heb ik hem voor het eerst een ferme lel met mijn zweep verkocht. Dat was afdoende om het drammen te stoppen, maar meneer wilde nadien niet meer indraaien.

Dan maar het volgen oefenen en halt houden naast het krukje. Had vandaag mijn houten krukje genomen, omdat dit stabieler staat en het veiliger is. Meneer zag het ding staan en wilde geen voet meer vooruit, zucht. Niets hielp om hem van gedacht te laten veranderen. Nu gaat Quick niet graag achteruit, dus dacht ik bij mezelf, als hij niet vooruit gaat, dan moet hij maar achteruit. Quick schrok zich een hoedje toen hij me zo boos zag en hij achteruit gedwongen werd. Maar koppig als hij is, heeft het heel wat voeten in aarde gehad om hem uit de remmen te krijgen.

Ben echt nog nooit zo boos geweest op hem als vandaag. Denk dat ik hem zo had verkocht, als er een kandidaat koper aan mijn wei had gestaan . Zie er al tegenop om morgen terug met hem aan de slag te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 18:48 



 
Profiel   

Ach ja. Vrienden in voor en tegenspoed...
Paard mag best weten dat jij ook grenzen hebt.
In de kudde gaat het er ook niet altijd vriendelijk aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 20:55 



 

senna21 schreef
Ach ja. Vrienden in voor en tegenspoed...
Paard mag best weten dat jij ook grenzen hebt.
In de kudde gaat het er ook niet altijd vriendelijk aan toe.


Weet ik wel, maar ik ga normaal niet zo met mijn paarden om. Ik had verwacht dat Quick op belonen met snoep zou gaan bijten, maar dit niet.

Plan van gisteren was het indraaien oefenen en hem ook laten stilstaan zodra hij voldoende ingedraaid was. De eerste keer heb ik hem beloond toen hij netjes indraaide, wilde toen testen of het commando er nog in zat. De 2de keer zei ik "ho" zodra hij dicht genoeg was, maar toch ging hij achteruit. Dus geen beloning en een rondje gewandeld. De 2de keer luisterde hij weer niet en hij bleef achteruit gaan. Dus weer geen beloning en weer op wandel gegaan. Daarop eerst terug op het stilstaan op commando gewerkt, wat vrij vlot ging en dan terug op het inparkeren, waarbij hij weer niet op de "ho" reageerde. Toen ik daarop wat strenger werd, tilde meneer een achterbeen op en wilde hij zijn kont naar me draaien. Vind het logisch dat ik hem daarop een mep gegeven heb, hij mag niet dreigen, maar als ik niet terug met voerbeloningen begonnen was, had ik nooit in deze situatie gezeten. Nu ben ik gewoon terug bij af, waar Quick niets meer wil doen voor een stembeloning en een aai en dat is echt balen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 16:09 



 
Profiel   

Hmm balen dat belonen met voer niet werkt bij Quick. Het was het proberen waard zeker? Alleen balen dat je nu inderdaad terug bij af bent... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 20:09 



 

Gisteren even aan de slag gegaan met Quick. Heb wel een paar stappen terug gezet, maar al bij al is de schade redelijk beperkt gebleven. Links is hij, helaas, volledig geblokkeerd en wil hij niets meer doen, maar verder doet hij nog alles wat ik hem vraag.

Maar Quick is dus echt mega aan het puberen. Ik zie hem de laatste dagen Bacardi in zijn achterhand bijten. Tot hiertoe heb ik Bacardi nog niet zien trappen, maar ik hou mijn hart vast. Ik geloof nooit dat mijn oudje dit gebrek aan respect gaat blijven pikken.

Ook naar vreemde mensen toe is hij enorm respectloos. Heb een nieuwe buurvrouw die stapelgek is op paarden, al jaren rijdt en zelf ook al een jong paard opgeleid heeft. We waren gisteren aan de babbel geraakt en ik heb haar meegenomen naar de paarden. Quick heeft een paar keer geprobeerd om gewoon over haar heen te lopen. Zij is gelukkig heel kordaat en heeft hem telkens stevig op zijn plek gezet. Ze stelde spontaan voor om me met de paarden te helpen als ik hulp nodig heb. Nu ben ik al lang aan het overwegen om iemand volwassen te zoeken die ook met Quick werkt en later ook met Quick rijdt. Dus heb ik mijn buurvrouw gevraagd of zij hier zin in heeft. Buurvrouw moest niet eens nadenken en zei onmiddellijk ja. We hebben afgesproken dat ze een paar keer komt kijken als ik met hem werk en dat zij daarna ook met hem aan de slag gaat. Zijn we met 2 om puber Quick manieren bij te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:09 



 
Profiel   

Gave update dat je goede support hebt gevonden voor puber Quick. Pubers, in welke vorm dan ook, zijn een pain in the neck. Ook al hebben ze een chocoladeverpakking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:22 



 

Vandaag eerste training met de buurvrouw. Eerst ik aan de slag met Quick, daarna zij. Quick heeft een paar minuten aan het etteren geweest bij haar en toen hij voelde dat hij toch niet kon winnen, begon hij braaf mee te werken.

Heb de buurvrouw ook op Quick laten rijden. Zij blij, Quick blij en ze was aangenaam verrast hoe licht Quick op de hulpen is. Ben ik toch goed bezig geweest met hem.

Maandag komt ze misschien terug en dan gaan we Quick leren achteruit gaan tussen balkjes.

Oh, heb een fototopic geopend, dus ga niet alles terug hier zetten, maar wil toch een fotootje delen van onze onverwachte fotoshoot.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 17:14 



 
Profiel   

Tuurlijk doe je het goed met Quick. Dat hij nu pubert en grenzen probeert te verleggen hoort er bij.
Leuk dat het klikt met je buurvrouw.

Mooie foto!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 18:12 



 
Profiel   

Oh wat leuk dat je zo'n goede klik hebt met de buuf :) Fijn zo'n hulp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 07:27 



 

Vandaag hadden we afgesproken dat we met balkjes een parcours zouden leggen en zo het wijken voor druk zouden oefenen. Toen de balken lagen, stuurde de buurvrouw dat ze ziek was. Dus alleen met het verzorgstertje aan de slag gegaan. We hebben eerst een paar keer vooruit het parcours gestapt. Daarna een keer achteruit. De 2de keer is door het verzorgstertje gefilmd (nadat ze Bacardi was komen wegplukken).
https://youtu.be/cLndKMxLLgc

Daarna hebben we wat balkjes op autobanden gelegd. Quick springt nog niet, maar zijn voeten opheffen lukt steeds beter. Ben ook terug aan het in parkeren begonnen. Dit verloopt heel stroef, moet blij zijn met ieder klein stapje op commando.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 19:10 



 

Vrijdag met Quick gaan rijden. Was een maand geleden en dat heb ik geweten. Voor een groen paard, was hij best braaf, maar hij heeft wel een paar gekke momentjes gehad.

[ img ]

Gisteren een wandeling gemaakt met mijn verzorgstertje en de buurvrouw. Er was een ruiter op de heide en Quick begon zich groot te maken. Kon hem gelukkig wel goed onder controle houden. Mijn shet stelde zich erger aan. Buurvrouw moest hem van mijn verzorgstertje over nemen, omdat zij hem niet meer onder controle had.

Buurvrouw heeft ook wat foto's genomen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wie wil, kan Quick nu ook volgen op instagram.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 11:41 



 
Profiel   

Lekker bezig met Quickie zo te zien en te lezen. Af en toe wat praatjes hebben hoort bij puberen.

(Wat heb jij een mooie lange benen trouwens.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 16:07 



 

Maflinger_S schreef
Lekker bezig met Quickie zo te zien en te lezen. Af en toe wat praatjes hebben hoort bij puberen.

(Wat heb jij een mooie lange benen trouwens.)


Dankje.

Hier een paar woelige dagen gehad. Dinsdag ga ik wandelen met Quick en zie ik een dame de weg naar de heide afsluiten. Mevrouw beweerd dat de plaatselijke natuurvereniging de toegang daar met hekken en poorten gaat afsluiten en dat ik in de toekomst niet meer langs daar de heide op kan. Ik kon mijn oren niet geloven.

Gisteren neem ik contact op met de boswachter, die al van bij het begin enorm onvriendelijk was. Hij bevestigd het afsluiten van de heide. Op mijn vraag waarom er geen doorgang kan zijn voor ruiters, krijg ik heel kortaf te horen dat ik daar niet met mijn paard mag komen. Waarop ik opmerk dat de ruiterroute daar wel loopt en ik gewoon het veldje over steek om aan de ruiterroute te komen, net zoals zo vele andere mensen het veldje over gaan om op de wandel en fietspaden te komen. Blijkt dat andere recreanten het veldje over mogen, ruiters niet.
Dus vraag ik of er dan elders, via een bestaand pad, een toegang gaat komen om op het ruiterpad te komen. Komt er niet, er is slechts 1 toegangsweg en iedereen moet langs daar. Voor mij is dat 25 minuten stappen, enkel en dan ben ik pas op de ruiterroute. Ik mag ook niet van de ruiterroute af, ook al staan er nergens borden dat het verplicht is om op de ruiterroute te blijven, dus inkorten van een rit kan ook niet. Ik ben zelfs beboetbaar als ik met mijn paard aan de hand met Quick ga wandelen op de heide.
Ik kan dus geen snelle, korte wandelingen meer ondernemen, of een korte rit maken. De kortste lus op de ruiterroute is als snel 7 km. Omdat ik mijn jong paard niet wil overvragen en echt geen ritten van 7 km wil doen op dit moment, wist ik gisteren echt niet wat te doen. Eerst dacht ik aan verkopen, maar Quick is geen voorwerp dat je zomaar weg doet. Dus heb ik vandaag geïnvesteerd in laarzen die comfortabel zitten, zodat ik kan afstappen en Quick aan de hand kan mee nemen. Zal nu dus veel minder met Quick naar buiten kunnen, wandelen met mijn verzorgster is ook verleden tijd. Ik vind dit echt een rotte situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 13:39 



 
Profiel   

Oef, dat is echt heel zuur!

Ik hoop dat er een oplossing komt :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 36 van de 57 [ 1422 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 57  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen