[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:37

Vandaag mijn 3de les op Quick gehad. Hij voelde al heel wat vlotter en soepeler aan als dinsdag, maar is nog steeds moeilijk in draf en op tempo te houden. Laat je hem zijn zin doen, gaat hij gewoon stil staan. Hij wisselt ook nog enorm zijn gangen. Op de lange zijde kan ik gewoon licht rijden, in bochten wordt hij onstabiel. We zijn nu vooral aan het werken op rijden in een constant tempo, zonder dat ik hem steeds moet aandrijven. Als we een constant tempo kunnen aanhouden, gaat het beter lukken om zijn gangen te scheiden.

Heb een paar filmpjes van vandaag, deze wil ik wel delen, al weet ik dat mijn houding bagger is.
https://youtu.be/IYAAOF7MLQo

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:50

Hihi grappig, draven, tölten en galloperen tegelijkertijd. Veel knopjes die nog even los van elkaar te activeren moeten worden. Komt nog wel. Veel uren maken.

Wat is ie trouwens ontzettend donker geworden zeg!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:43

Op het filmpje is goed te zien dat Quick maar wat aanrommelt qua gangen. Dat is helemaal niet erg zo in dit beginstadium van de training. Balans en kracht ontbreken nog.

Hij lijkt inderdaad wel bijna zwart op dit filmpje.

Hij is mooi opgegroeid, je past er prima op.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:35

Dit is een kwestie van km maken idd. Heel normaal beeld voor een jong gangenpaard. Ik zag op fb dat je overweegt hem te verkopen, maar ik zou het echt nog even aankijken. Als je op deze manier lekker aan de gang blijft met je trainer heb je over een aantal maanden een heel ander paard!

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:47

Bon, dat Quick mogelijks op termijn te koop komt, wilde ik echt niet in dit topic, anders had ik er zelf wel iets over gezegd.

Hij is echt niet zo donker als op het filmpje hoor. Denk dat het weer van gisteren een vertekend beeld geeft. Al is hij zeker vrij donker in zijn winter vachtje.

Quick doet zeker enorm zijn best tijdens het rijden, ook al is het moeilijk voor hem. Piste werk is gewoon zijn ding niet, hij vindt het buiten leuker, waarschijnlijk omdat je dan lange rechte stukken hebt waardoor hij meer in balans is.

Als ik de foto's en de filmpjes van gisteren vergelijk met foto's van vorige zomer, krijg ik de indruk dat Quick nog sterk gegroeid is, wat zeker een mooier beeld geeft. Enne, het valt met mijn dikke winterjas misschien niet zo op, ik ben 10 kg kwijt op 4 maand (nog 5 te gaan). Ben speciaal voor Quick op dieet gegaan, om hem minder in de weg te zitten.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:56

Het boek van Gary Lane - Training the gaited horse from the trail to the rail is goud waard, hij heeft het over twee veelgemaakte problemen in de training van een jong gangenpaard. Het hoofd van het paard is te hoog, en het paard is te snel op snelheid gereden.

Eigenlijk is het dat je een goed fundament moet hebben en dat is het paard sterker te maken in zijn stap de moeder van de gangen, daarna werk je pas op snelheid en gang en werk je stap voor stap het soort gang af.

Om een goed gedragen gang te krijgen. Het is niet anders dan een niet gangenpaard opleiden Ritme/Ontspanning, losgelatenheid, contact, impuls, rechtgerichtheid en daarna de nodige verzameling die je voor de gang nodig hebt.

Veel succes, jullie komen er wel. Geniet van je lessen en van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:35

Het grootste deel van de les werken we inderdaad op stap en balans. Ik rij vooral slangenvoltes en moet regelmatig van hand veranderen.

https://youtu.be/EUaFQAC2po0

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:10

SVRL schreef:
Bon, dat Quick mogelijks op termijn te koop komt, wilde ik echt niet in dit topic, anders had ik er zelf wel iets over gezegd.


Sorry dan, al kan ik dat niet ruiken natuurlijk als het ergens anders ook gewoon op social media staat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:57

Ik had vandaag terug les op Quick. Kreeg complimenten dat we beiden vooruitgang maken. Ik voel Quick beter aan en anticipeer beter op zijn gangenspagetti. Quick is sneller bij de les en veel attenter op mijn hulpen. We slagen er ook in om een stabieler tempo te houden. We hebben vandaag meer stukken echte draf uit onze mouw geschud en hij was ook veel stabieler. Je merkt ook dat Quick meer lol begint te krijgen in het rijden en dat hij zijn lichaam beter gebruikt. Hij blijft wel zwak in zijn achterhand. Werk aan de winkel dus, want hij heeft een sterke achterhand nodig om goed te kunnen tölten.

Ik heb ook even op de tölt moeten oefenen, wat geen succes was. Quick snapte de hulpen niet en probeerde er onderuit te komen en aangezien ik nog nooit een paard in tölt heb moeten rijden, raakte ik met mezelf in de knoop. Hierdoor was ik niet echt mee met de hulpen die ik moest geven, wat het voor Quick dan ook weer moeilijker maakte. Voorlopig voor mij dus geen pogingen tot tölten meer, dit wordt door de trainer volgende week opgepakt.

Kreeg wel te horen dat Quick en ik een leuk stel zijn en dat Quick heel snel leert en mooi op schema zit. Woensdag en zaterdag hebben we opnieuw les, kijk er enorm naar uit. Jammer genoeg zal er nadien een week tussen zitten voor ik zelf weer kan rijden.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:26

Leuk, zo'n positieve update! Jullie zijn een mooie combi.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:45

Jeej leuke update en ook wel fijn voor jou ook! Ga zo door ;)

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:24

Ondertussen alweer een dikke week en een heleboel trainingen van Quick en jou verder.... Hoe gaat het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:58

https://youtu.be/NPiuUH86vzU

https://youtu.be/9AShrq5QnuE

Ik was niet van plan om hier nog te posten, heb het eigenlijk gehad met bokt. Maar ik ben zo fier op mijn ventje. Dit zijn 2 filmpjes van vandaag. Missie geslaagd, de tölt zit er in.

Eind maart komt Quick naar huis en is het aan mij om hem verder door te rijden.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:56

Wat fijn dat Quick het zo goed doet en tölt er al op zit! *D En leuk dat hij over een paar weekjes alweer naar huis mag.
Wat vind ze trainster van hem? (Aangezien zei hoofdzakelijk ijslanders rijdt, toch?)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:06

Dat ziet er al fijn uit zeg! Quick doet het heel goed op zo'n korte tijd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:40

SensaHorses schreef:
Wat fijn dat Quick het zo goed doet en tölt er al op zit! *D En leuk dat hij over een paar weekjes alweer naar huis mag.
Wat vind ze trainster van hem? (Aangezien zei hoofdzakelijk ijslanders rijdt, toch?)


Zij is helemaal verliefd op hem en vindt hem een super tof paard. Hij leert heel snel, maar laat ook duidelijk merken wanneer hij iets moeilijk vindt. We zijn tot de conclusie gekomen dat Quick een echte Dramaqueen is. Zij blijft daar overigens rustiger onder als ik. Ik kan er de muren van oplopen als meneer in de bak beslist dat hoefslag volgen in draf te zwaar is.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:14

SVRL schreef:
Zij is helemaal verliefd op hem en vindt hem een super tof paard. Hij leert heel snel, maar laat ook duidelijk merken wanneer hij iets moeilijk vindt. We zijn tot de conclusie gekomen dat Quick een echte Dramaqueen is. Zij blijft daar overigens rustiger onder als ik. Ik kan er de muren van oplopen als meneer in de bak beslist dat hoefslag volgen in draf te zwaar is.

Haha een echte dramaqueen :P Maar wel fijn dat je nu een heel stuk gebruiksaanwijzing erbij hebt. Ga je wel verder met Quick of ben je nog steeds van plan hem toch uiteindelijk te verkopen?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:18

SVRL schreef:
Zij is helemaal verliefd op hem en vindt hem een super tof paard. Hij leert heel snel, maar laat ook duidelijk merken wanneer hij iets moeilijk vindt. We zijn tot de conclusie gekomen dat Quick een echte Dramaqueen is. Zij blijft daar overigens rustiger onder als ik. Ik kan er de muren van oplopen als meneer in de bak beslist dat hoefslag volgen in draf te zwaar is.


Dat kan ik geloven dat ze hem leuk vindt, het is een heel tof paard, tot nu toe heeft hij zich heel goed gedragen, als je bekijkt naar de weg die jullie twee afgelegd hebt, heeft hij al veel cadeautjes uitgedeeld voor de aandacht die je hem schenkt, en ja af en toe laat hij een steek vallen, dat doen wij ook aldoor.

Dramaqueen zij wij ook wel af en toe…paardje spiegelt baasje…dat is een deel van het proces waarin jullie zitten. Jullie zijn goed op weg, blijven volhouden en vooral genieten van de vele goede dingen die hij jou aanbiedt. Have fun!

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:41

SVRL schreef:
SensaHorses schreef:
Wat fijn dat Quick het zo goed doet en tölt er al op zit! *D En leuk dat hij over een paar weekjes alweer naar huis mag.
Wat vind ze trainster van hem? (Aangezien zei hoofdzakelijk ijslanders rijdt, toch?)


Zij is helemaal verliefd op hem en vindt hem een super tof paard. Hij leert heel snel, maar laat ook duidelijk merken wanneer hij iets moeilijk vindt. We zijn tot de conclusie gekomen dat Quick een echte Dramaqueen is. Zij blijft daar overigens rustiger onder als ik. Ik kan er de muren van oplopen als meneer in de bak beslist dat hoefslag volgen in draf te zwaar is.


Ah wat leuk zeg! Is vast ook fijn om te horen! Misschien is hij gewoon laat volwassen en heeft hij wat meer tijd nodig?
Gaat vast uiteindelijk een fijn paardje worden. :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:57

Gave filmpjes! Goed bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:21

Taucha schreef:
SVRL schreef:
Zij is helemaal verliefd op hem en vindt hem een super tof paard. Hij leert heel snel, maar laat ook duidelijk merken wanneer hij iets moeilijk vindt. We zijn tot de conclusie gekomen dat Quick een echte Dramaqueen is. Zij blijft daar overigens rustiger onder als ik. Ik kan er de muren van oplopen als meneer in de bak beslist dat hoefslag volgen in draf te zwaar is.

Haha een echte dramaqueen :P Maar wel fijn dat je nu een heel stuk gebruiksaanwijzing erbij hebt. Ga je wel verder met Quick of ben je nog steeds van plan hem toch uiteindelijk te verkopen?


Of Quick te koop komt of niet hangt van 2 zaken af.
1. Krijg ik mijn angsten onder controle of niet. Mijn burn-out heeft een enorme impact op me gehad, waardoor ik me niet veilig meer voel op een paard. Nu ik les krijg, ben ik wat rustiger, maar ik moet afwachten hoe het verder gaat evolueren.
2. Kan ik mijn weide houden of niet. Ik moet nu een stuk afgeven, waardoor de paarden kleiner gaan staan. Als ik nog meer moet afgeven, kan ik geen 3 paarden meer houden. Bacardi en Macho zijn ziek, die kan ik niet verkopen, dus zal in dat geval Quick moeten vertrekken.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:16

Oh wat doet ie het goed dat zit volgens mij als een huis <3 wauw

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:17

Hey, ik was benieuwd hoe het ondertussen met jullie gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:27

gerlindie schreef:
Hey, ik was benieuwd hoe het ondertussen met jullie gaat :)


Quick doet het goed. Ik heb hem vlak voor de lockdown naar huis gehaald. In het begin had hij het moeilijk met zijn evenwicht op de wei, omdat het kleiner is als een piste.

Heb hem 2 maand buiten gereden, waardoor hij sterker geworden is. De laatste week is hij veel stabieler op de wei en kunnen we beter op de tölt werken.

Buiten zijn we, met goedkeuring van de osteopaat, de afstand aan het opbouwen. We zitten ondertussen aan een 16 km, waar hij geen probleem mee heeft. Tot hiertoe ben ik nog geen enkele keer met een bezweet paard thuis gekomen, dus alles gaat hier lekker relax. De osteopaat heeft ook duidelijk gezegd dat ik hem helemaal niet overbelast en hem gewoon verder mag blijven trainen zoals ik nu bezig ben.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:36

Fijn om te horen zeg! Doen jullie erg goed zo! :D