[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:13

Fijne update zo!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:45

Mooie update en wat is Quick ook een lekker ding. Zeker met dat harnachement. Krijg bijna last van hebberitus. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:29

Eerlijk is eerlijk, de afgelopen maanden zijn echt een zoektocht geweest.

Toen hij thuis kwam, ben ik 2 keer op buitenrit geweest. Quick was toen niet zo makkelijk, hij had bijna 2 maand zijn vriendjes moeten missen en vond het maar niets dat hij zonder zijn vriendjes buiten moest, maar zijn gangen waren wel super. Na een week kwam het bericht dat buiten rijden verboden werd, waardoor ik enkel nog op de wei kon rijden. Het stuk waarop ik reed, is ongeveer een halve piste en lag vol putten en bulten. Quick deed echt wel zijn best, maar had op die ondergrond gewoon te veel problemen om fatsoenlijk zijn balans te vinden. Zijn gangen begon hij terug te klutsen en toen heb ik het versnellen opgegeven en zijn we gewoon figuren beginnen rijden.

Op het moment dat we terug buiten konden, zat mijn lijf helemaal vast. Door de corona crisis kon ik niet naar de fascia en het is echt heel zwaar geweest op de intensieve waar ik sta. Toen ik terug begon te rijden, was mijn lichaam nog niet in orde, wat door Quick heel goed opgepikt werd. Ik zat niet in balans als ik ging licht rijden in draf, dus bleef Quick enkel net draven als ik bleef door zitten. Uiteindelijk kwam er toen een gang boven die aanvoelt als draf, maar geen draf is. We hebben dit gefilmd en doorgestuurd en nu blijkt dat Quick ook de marcha batida in zijn pakketje heeft zitten.

Sinds mijn burn-out ben ik ook geen zeker ruiter meer. Stap, draf en tölt zijn geen probleem, maar de paniek borrelt op als ik in galop moet. Ook iets wat Quick op pikt. Hij zal op vraag wel een paar passen in galop gaan, maar zodra bij mij de spanning op komt, gaat hij naar tölt. Ik heb straks therapie gepland en hoop dat ik nog van mijn angst verlost geraakt.

En dan zat ik nog met het probleem dat Quick enorm gespannen was tijdens het rijden. Ik heb contact opgenomen met Ivy Schexnayder en kreeg van haar filmpjes en advies. Het is een heel andere manier van rijden en ik heb echt een paar weken moeten zoeken voor ik de juiste aanpak voor ons vond, maar sinds deze week is het gelukt.

Het enige werkpunt nu, is het kijkerig zijn van Quick. Sinds corona wordt de heide hier overspoeld door wandelaars en fietsers die plots uit zijweggetjes opduiken. Quick is zo al een paar keer geschrokken en is nu enorm op zijn hoede. Ik heb al een paar pogingen ondernomen om mensen te vinden die mee op buitenrit gaan, tot hiertoe heb ik jammer genoeg nog niemand gevonden dus blijven we dapper alleen verder ploeteren.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:45

Zo jammer dat je niet dichter staat, ik heb ook nog mijn handenvol aan Twirre maar ik zou je graag vergezellen op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:11

Manadeluca schreef:
Zo jammer dat je niet dichter staat, ik heb ook nog mijn handenvol aan Twirre maar ik zou je graag vergezellen op buitenrit.



Moest ik vervoer hebben voor Quick, zou ik alle weken met je op pad gaan.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:39

Jeetje dat is even geleden, maar wat ziet Quick er goed uit zeg <3 fijn dat je nu eindelijk een modus hebt gevonden om te rijden samen, ik hoop dat jullie lekker verder groeien samen, en de kijkerigheid zal afnemen naar mate er meer km in de benen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:03

Mer1980 schreef:
Jeetje dat is even geleden, maar wat ziet Quick er goed uit zeg <3 fijn dat je nu eindelijk een modus hebt gevonden om te rijden samen, ik hoop dat jullie lekker verder groeien samen, en de kijkerigheid zal afnemen naar mate er meer km in de benen zitten.


De osteopaat had hem vorig najaar nog gezien. Toen was hij na het rollen ongelukkig recht gekomen en zat er was er een lende wervel wat verschoven. Zij vond hem op die paar maand enorm veranderd. Het puppie is eraf, hij is echt paard nu. Aan zijn bespiering kon ze ook zien dat ik hem correct aan het trainen ben. Hij is netjes gelijkmatig bespierd. Aan de ontwikkeling van zijn rugspieren, kon ze ook zien dat mijn zadel netjes past. Alleen zijn voorhand vond ze nog redelijk zwak, maar daar moest ik me geen zorgen om maken.

We rijden ondertussen wel wat meer op de wei, omdat ik dan balkjes kan mee pakken en figuren kan rijden. Ik kan de training dan ook beter aanpassen aan hem. Is hij stijf n'a een buitenrit, dan rij ik maar een kwartiertje. Ik hou het ook op max 5 keer per week, zit echter meestal aan 4 keer rijden per week.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:30

Hij is echt heel leuk hoor <3

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:37

Zo fier op mijn ventje! Gisteren is mijn verzorgstertje (niet dezelfde als eerder in dit topic) voor het eerst met hem op buitenrit gegaan. Zij rijdt hem normaal in stap, draf en galop, omdat ik nog aan het sleutelen ben met zijn tölt en zij totaal geen ervaring heeft met gangenpaarden (duidelijk een jongere versie van mezelf dus). Ik was een weekendje weg en dus kon ze niet op pad sturen met nog wat advies en tips. Maar Quick heeft het super gedaan en ook met haar zuivere tölt uit zijn mouw geschud. Zo fier op mijn jonkie en eigenlijk ook fier op mijn verzorgster.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:52

Hee wat super om te lezen dat je Quick toch nog steeds hebt en er zelfs lekker mee bezig bent! :j Op de laatste foto’s ziet hij er echt weer een heel stuk volwassener uit. Ben benieuwd hoe jij er tegenwoordig op ‘past’. Omdat je er nog niet zo heel lang geleden toch nog niet zeker van was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:43

Ik ben in november naar een diëtiste gestapt. Was toen thuis van 89 naar 87 kg gegaan, maar kreeg er niet meer af, terwijl ik 75 de max vond voor Quick. Thuis weeg ik ondertussen 69,5 en volgende maand word ik terug bij de diëtiste gewogen. Maar ik zal zeker geen 75 meer wegen. Of ik nu beter op Quick pas? Denk het wel.


Afbeelding


Heb nog wel altijd de gewoonte om mijn large shirtjes en large jasje te dragen tijdens het rijden.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:47

Oh waauw! Wat een mega verschil!

Stoer zeg, dat je zo enorm veel afgevallen bent. Goed dat je voor jezelf een mooie stok achter de deur hebt in de vorm van; past wel of niet op Quick. Desondanks heel veel succes met dit vast houden.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:35

Wat zijn jullie (jij, je verzorgster en Quick) goed bezig! Zo leuk om te zien en te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:25

Taucha schreef:
Oh waauw! Wat een mega verschil!

Stoer zeg, dat je zo enorm veel afgevallen bent. Goed dat je voor jezelf een mooie stok achter de deur hebt in de vorm van; past wel of niet op Quick. Desondanks heel veel succes met dit vast houden.


Ik word nog een jaar opgevolgd door mijn diëtiste nadat ik op mijn streefgewicht zit en ik kan, als ik wil, blijven kiezen voor een jaarlijkse opvolgconsultatie zodat ik blijvend kan bijsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:27

Maflinger_S schreef:
Wat zijn jullie (jij, je verzorgster en Quick) goed bezig! Zo leuk om te zien en te lezen.



Ben echt super blij met deze verzorgster. Heb heel hard getwijfeld om haar een kans te geven. Ze was 14 toen ze zich aanbood en ik had het toen ff gehad met jonge meiden. Heb echter nog geen moment spijt gehad. Ze houdt zich netjes aan de afspraken en is een enorme hulp voor mij. Ze komt hier echt niet alleen voor het leuke.

En wat nog belangrijker is, we denken hetzelfde en we hebben beide dezelfde visie over het rijden van Quick. Zij heeft hem tijdens de training 1 keer gereden en toen zei de instructrice dat we eigenlijk ook dezelfde rijstijl hebben.

Het moeilijkste voor mij is het loslaten van Quick. Dat wringt af en toe wel eens en soms moet ik mezelf daarover even streng aanspreken. Gelukkig kan ik hierover wel met mijn verzorgster communiceren. Ik ga ook bewust bijna nooit kijken als ze rijdt, zodat ze lekker haar ding kan doen. Alleen als we beiden iets geks opmerken, zoals tijdens de periode dat Quick ineens de batida ontdekte, sta ik mee op de wei te kijken en te filmen.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:19

Wat een fijne updates! *\o/* En wat zie je er goed uit, TS!! Superknap! _/-\o_ Zeker ook fijner voor Quick! Top dat je dat voor je paard doet! +:)+
En ook nog een goede bijrijdster! Houden zo en lekker van genieten! :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:33

Supergaaf dat je zo'n fijne verzorgster hebt gevonden en dat je haar ook kunt loslaten.

Jij ziet er goed uit. Die lange stelten van je komen zo nog beter uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:15

Vandaag aan mijn verzorgster gevraagd om wat foto's te nemen tijdens het rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:29

Leuke foto's. Het is nog een beetje zoeken voor jullie beiden zo te zien, maar het ziet er niet verkeerd uit.

(Je spijkerbroek mag wel 1 of 2 maatjes kleiner ... :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:47

Maflinger_S schreef:
Leuke foto's. Het is nog een beetje zoeken voor jullie beiden zo te zien, maar het ziet er niet verkeerd uit.

(Je spijkerbroek mag wel 1 of 2 maatjes kleiner ... :D )



Oh jeetje, het valt op dat mijn broek te groot is. _O- _O-
Heb deze in februari of maart gekocht en ben sindsdien nog meer afgevallen. Ik weet dat een kleiner maatje netter oogt, vind het alleen zonde van het geld op nu weer 2 nieuwe broeken te moeten kopen.

We zijn zeker nog aan het zoeken. Quick heeft enorm veel power in zijn achterhand, als hij van daaruit begint te stuwen, kom ik echt met mijn boven lichaam achterna.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:54

Dat van die spijkerbroeken herken ik: "deze is nog goed dus ik doe er wel een riem om totdat ie op is". En dan schaamteloos toch een beetje voor oliebol lopen, maar ja, ons bin zunig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:29

Maflinger_S schreef:
Dat van die spijkerbroeken herken ik: "deze is nog goed dus ik doe er wel een riem om totdat ie op is". En dan schaamteloos toch een beetje voor oliebol lopen, maar ja, ons bin zunig.



Ik loop gelukkig altijd een beetje rond als ma flodder bij de paarden, dus mensen kijken niet eens meer gek op als ze me zien.

Vandaag ook ff contact gehad met de fokker van Quick. Had haar een filmpje gestuurd. Ze vindt Quick mooi geworden, rijden ziet er goed uit, maar mijn houding hé. :o
Zo jammer dat ik geen rijpiste heb en zelf geen vervoer heb voor Quick. Het zou zo fijn zijn om te lessen. Morgen moet ik naar mijn fascia therapeut, ga toch nog maar eens vermelden dat ik het gevoel heb dat ik mijn bekken niet goed kan kantelen. Hoop dat ze de boel wat los krijgt en dat ik dan een betere houding kan aannemen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:41

De fokker heeft helemaal gelijk waar het Quick betreft: het is een lekker ding. :9

Ik ben ook niet heel fashionable als ik op stal ben. (Ergens anders ook niet trouwens.)

Je piste valt zo te zien nog best mee, qua ruimte. Kan je niet een instructeur aan huis laten komen? Dat hoeft in eerste instantie niet per se een gangenpaardeninstructeur te zijn toch? Ik heb een klassiek geschoolde instructeur terwijl ik eigenlijk westernruiter ben. Nou weet mijn paard dat nog niet dus dat zit ons niet in de weg. :D Het levert soms wel leuke misverstanden op: krijg ik een oefening uitgelegd, snap ik niet wat ik moet doen. Doet ie het voor, zie ik een "turn om de voorhand". O ja, dat kan ik wel ...

Ik hoop dat je lijf beter werkt na de sessie met de therapeut. Wellicht is een keer les van een centered riding instructeur daarna ook een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:16

Maflinger_S schreef:
De fokker heeft helemaal gelijk waar het Quick betreft: het is een lekker ding. :9

Ik ben ook niet heel fashionable als ik op stal ben. (Ergens anders ook niet trouwens.)

Je piste valt zo te zien nog best mee, qua ruimte. Kan je niet een instructeur aan huis laten komen? Dat hoeft in eerste instantie niet per se een gangenpaardeninstructeur te zijn toch? Ik heb een klassiek geschoolde instructeur terwijl ik eigenlijk westernruiter ben. Nou weet mijn paard dat nog niet dus dat zit ons niet in de weg. :D Het levert soms wel leuke misverstanden op: krijg ik een oefening uitgelegd, snap ik niet wat ik moet doen. Doet ie het voor, zie ik een "turn om de voorhand". O ja, dat kan ik wel ...

Ik hoop dat je lijf beter werkt na de sessie met de therapeut. Wellicht is een keer les van een centered riding instructeur daarna ook een optie?


Ik moet eind juli van dat stuk af, wat over blijft is zodanig ingedeeld dat ik er niet op kan door rijden. Ik kan dan nog wel in stap wat wendingen rijden en versnellen op de lange zijdes, maar daar houdt het dan ook mee op.
Blijkbaar heb ik een instructrice op mijn fb zitten. Dacht dat zij enkel paarden opleiden, blijkt nu dat ze ook mensen begeleid. Ze is op dit moment druk bezig met het schrijven van een boek en trainen van haar eigen paarden, weet dus niet of ze echt tijd voor me heeft. Ik ben ff op haar reactie aan het wachten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:38

Kun je niet wat lessen nemen van waar Quick in training heeft gestaan? Lessen op een ander paard kan ook echt heel nuttig zijn. Voor werken aan je eigen houding heb je Quick in principe niet nodig, en lessen op een ander gangenpaard kan je heel erg helpen bij het ontwikkelen van je gevoel voor zuivere gangen.