[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:53

Ik snap je helemaal en ik leef met jullie mee. Je hebt de sarcoïd niet eerder opgemerkt begrijp ik en hij bloedt nu, dat duidt er voor mij op dat het kreng snel groeit. Die moet gauw uitgeroeid worden. Ik heb echter wel begrepen dat bij sommige agressieve soorten ze op dezelfde plek of vlak daarbij of zelfs ergens anders in het lichaam terug komen wanneer erin gesneden wordt. Ik hoop dat dat in dit geval niet zo is en ik hoop dat Quickkie snel weer op de been is.

Hou je ons hier op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:14

Maflinger_S schreef:
Ik snap je helemaal en ik leef met jullie mee. Je hebt de sarcoïd niet eerder opgemerkt begrijp ik en hij bloedt nu, dat duidt er voor mij op dat het kreng snel groeit. Die moet gauw uitgeroeid worden. Ik heb echter wel begrepen dat bij sommige agressieve soorten ze op dezelfde plek of vlak daarbij of zelfs ergens anders in het lichaam terug komen wanneer erin gesneden wordt. Ik hoop dat dat in dit geval niet zo is en ik hoop dat Quickkie snel weer op de been is.

Hou je ons hier op de hoogte?


Ik heb het echt pas ontdekt nadat het was beginnen bloeden. Het zit echt redelijk verscholen onder zijn lies plooi. Ben ook best bang voor het terug komen op een andere plaats, vandaar de holistische aanpak ook.

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

boyca
Berichten: 1079
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:40

Bij mijn verzorg paard is er een sarcoid gehaald van zijn koker.
Ter grootte van een grote druif, deze is nooit meer terug gekomen en we controleren hem echt iedere keer als we bij hem zijn.
Dus ik hoop voor Quick dat hij hetzelfde ondervindt, weg met dat ding en nooit meer terugkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:46

boyca schreef:
Bij mijn verzorg paard is er een sarcoid gehaald van zijn koker.
Ter grootte van een grote druif, deze is nooit meer terug gekomen en we controleren hem echt iedere keer als we bij hem zijn.
Dus ik hoop voor Quick dat hij hetzelfde ondervindt, weg met dat ding en nooit meer terugkomen


Super lief dat je dit post! Heb best wel nood aan positieve verhalen uit eerste hand. Bij mijn buiten rij maatje op stal is er een paard goed hersteld van een kwaadaardig sarcoid, dat geeft ook wel goede moed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:49

Zo blij dat het vriest! Hierdoor kon ik vanmorgen toch de meest vieze plekken uit stal halen en afvoeren. Harde grond is toch wel wat aangenamer om met de kruiwagen door te gaan als een natte bodem. Had toch liever een echt proper bed voor Quick.

Afbeelding


Quick was vrij snel onder de invloed van het roesje, de locale verdoving sloeg wat minder aan. En hij vond het nat dat langs zijn benen liep, of de koude instrumenten maar niets. Liet ie ook merken door zijn achterbeen op te tillen. Hij was wel zo net om niet te trappen naar de dierenarts. Bij het scheren bleek dat Quick pigmentvlekken op zijn koker heeft. Kan niets zijn, maar kunnen ook het begin van een sarcoid zijn. Moet hem dus goed blijven observeren vanaf nu. Baal er wel van, hoopte dat ik met Quick een paard had waarvan ik zorgenloos zou kunnen genieten, tja.

Maar goed, na het scheren zag het kreng er zo uit.

Afbeelding

Deze dierenarts zet een klem en een hechting voor ze begint te snijden om zo min mogelijk bloedverlies te hebben.


Afbeelding

Ze heeft zoveel mogelijk gezond weefsel weggenomen en had heel snel het onding eruit (is gefilmd, verzorgster wil dierenarts worden en kon er niet bij zijn). Het omringend weefsel lijkt normaal, maar alles wordt toch voor onderzoek naar het labo gestuurd.


Afbeelding

Er waren meer als 2 hechtingsdraden nodig om de boel te sluiten en nog blijft de kans dat de wonde open springt. Moet ook dagelijks observeren dat er geen vochtophoping ontstaat. Moest dat wel zo zijn, dan worden er hechtingen uitgehaald.

Afbeelding

Ik moet naast de wonde, ook zijn temperatuur checken. Normaal moet de wonde mooi genezen, komt er etter uit, krijgt ie blaasjes op de wondranden of maakt hij koorts, moet ik bellen. Er is sowieso afgesproken dat ik foto's neem en doorstuur van de wondheling. Blaasjes op de wondrand kunnen overigens een teken zijn dat er tumoraal weefsel achter gebleven is. In dat geval moet ik dus wel zalf smeren. Ik heb vanmorgen ook gemeld dat ik hem met kruiden ga ondersteunen, wat de dierenarts ook een heel goed idee vond.

Ondertussen is meneer goed wakker.

Afbeelding

En heeft ie zijn pony vriendje al op bezoek.


Afbeelding

Bacardi hou ik een paar dagen uit de buurt, omdat hij soms nogal bruut laat merken dat hij de baas is.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:57

Mooi fotoverslag. Wat een lelijk ding was het. Goed dat hij daar nu vanaf lijkt te zijn. Ik hoop dat Quick spoedig herstelt en dat er geen andere krengen zich melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:31

Quick is het op stal staan al zat. :roll: Het is even niet verstandig om hem de rug toe te keren, meneer heeft je jas vast als je even niet op let. Daarnaast houdt zijn 100 gr deken met fleece eronder hem niet warm genoeg naar mijn zin. Zijn temperatuur was daarstraks 36,8. Heb onmiddellijk gekeken of ik in mijn regio nog een 300 grams kon vinden, maar jammer genoeg was alles hier uitverkocht. Heb wel een shop gevonden waar ze zijn maat nog hebben, maar daar geraakte ik niet meer voor sluitingstijd. Balen natuurlijk en ik hoop dat hij vannacht niet te veel afkoelt.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:55

Is er niet een stal in de buurt waar je even tijdelijk met deze strenge vorst een deken zou kunnen lenen?
Of misscien iemand die nog een ouderwetse wollen deken heeft die je met een singeltje onder zijn canvas deken kan leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:14

Taucha schreef:
Is er niet een stal in de buurt waar je even tijdelijk met deze strenge vorst een deken zou kunnen lenen?
Of misscien iemand die nog een ouderwetse wollen deken heeft die je met een singeltje onder zijn canvas deken kan leggen?


De mensen die ik hier ken, hebben hun paarden zonder deken staan. Kan dus niet direct iemand verzinnen die een nachtje kan depanneren. Mijn jongens zijn trouwens niet geschoren en Macho staat ook zonder deken. Hij heeft nu al een fleece deken onder zijn 100 gr outdoor liggen. Heb normaal 2 fleece dekens, maar Bacardi heeft maar een 150 gr opliggen en heeft nu het 2de fleece gekregen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:18

Weet je zijn standaard temperatuur? Bij Mel zou dat een normale temperatuur zijn namelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:28

Sintara schreef:
Weet je zijn standaard temperatuur? Bij Mel zou dat een normale temperatuur zijn namelijk..


Nee, tot hiertoe heb ik zijn temperatuur nooit gecheckt. Hij lijkt comfortabel. Toen we zondag zonder deken gingen wandelen, bibberde hij wel als we lang stil stonden en nu lijkt hij gewoon OK. Wil er eigenlijk meer een 300 grams op, omdat hij nu stil staat en niet door beweging het warmer kan krijgen. Heb ook slobber gehaald voor hem, zodat hij toch 2 keer per dag iets warms binnen krijgt. Vanaf vrijdag mag hij wel terug vanuit de stal naar de verharding voor de stal, maar zoveel extra is dat nu ook weer niet.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:40

Hmmm lastig, maar je wilt niet dat hij nu met de wond in combinatie met dit prutweer juist zijn reserves op gaat eten. Heb je niet zelf nog ergens een dekentje / oude lappen / stuk stof op zolder / whatever liggen dat nu deze dagen eventjes als extra laagje tussen fleece en canvas gestopt kan worden?

Geen supermarkt of kruitvat die nog een paar bank-plaids ergens in een rek bij de aanbiedingen hebben liggen?

Zoiets; https://www.kruidvat.be/nl/search?q=villa+fleeceplaid&text=villa+fleeceplaid&_ga=2.211744597.1158168077.1612903301-738443001.1612903301

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:46

Taucha schreef:
Hmmm lastig, maar je wilt niet dat hij nu met de wond in combinatie met dit prutweer juist zijn reserves op gaat eten. Heb je niet zelf nog ergens een dekentje / oude lappen / stuk stof op zolder / whatever liggen dat nu deze dagen eventjes als extra laagje tussen fleece en canvas gestopt kan worden?

Geen supermarkt of kruitvat die nog een paar bank-plaids ergens in een rek bij de aanbiedingen hebben liggen?



Ik sta morgenvroeg tegen openingstijd aan de ruitershop voor een 300 grams. Woon een half uurtje rijden daarvan. De dekens die nu opliggend, schuiven al los van mekaar, daar blijft een gewoon dekentje niet mee onder liggen. Ik check hem sowieso nog voor ik ga slapen en de stal is vlakbij mijn slaapkamer. Als er iets is, hoor ik het.

Edit: net terug van buiten. Quick en Macho lagen rustig te slapen, maar stonden recht zodra ze me zagen. Vond de vacht van Quick toch maar frisjes aanvoelen, dus toch maar een deken vanuit de veranda zetels genomen en bij erop gelegd. Hoop dat het blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:26

Quick was daarjuist netjes op temperatuur, 37,3. De wonde ziet er mooi en rustig uit, als het straks wat lichter is maak ik een foto. Er is wel een stukje dat een redelijke bloedkorst had, maar ik moet van de wonde afblijven, tenzij ik etter zie, dus mag ik het niet proper maken. Ik heb wel medelijden met mijn oudje, die moet nu op de verharding voor de stal slapen tot vrijdag. Hij stond er wel heerlijk relax bij daarnet en voelt overal lekker warm aan, maar toch. Soms is 1 grote schuilstal hebben toch niet zo ideaal.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:23

Fijn, best een positieve update, ook al gaat niet alles zoals je gewend bent. Ik hoop dat Quick spoedig herstelt en weer de vervelende puber wordt die hij de laatste tijd was.

Ach, Bacardi, komt ook goed.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:15

Tss, dekenmaten! Zowel de Harry's horse fleece als de Félix bhuler 100 grams zijn 175 en te groot voor Quick. Dus een 300 grams van 165 zou moeten passen. Nou, mooi niet dus, ding is te kort en nergens in de omgeving is er een 175 te vinden. Heb er ondertussen 1 bij epeljec besteld en toch maar de 300 grams erop gelegd. Heeft ie maar even koude billen, de rest zit wel goed ingepakt.

Zijn puberstreken zijn er nog hoor, hij is op dit moment zelfs een hele boze puber die het niet eens is met zijn kamer arrest. Mag vanaf zaterdag met hem wandelen en hou nu mijn hart al vast. Ik ga zeker niet de heide op met hem, vrees dat hij dan ontploft.

Straks probeer ik nog eens terug om foto's te nemen. Had net bij de deken wissel een poging ondernomen, maar zag pas later dat de foto's heel onzuiver zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Bon, als je beginnende dementie hebt, maak je natuurlijk blunders. :roll: Net pas ontdekt dat de te grote dekens 195 en niet 175 zijn, voel me nu zo stom. 8)7 Zodus maar ff naar epeljec gebeld en mijn probleem uitgelegd, waarna ze mijn bestelling geannuleerd hebben en ondertussen is de juiste maat besteld (185 hebben ze ook niet, wilde die maat voor Bacardi meenemen).

Gelukkig is meneer fris en vrolijk zoals altijd en voelt hij lekker warm aan onder zijn te kleine jas.

Afbeelding

Afbeelding


De wonde ziet er ook rustig uit.

Afbeelding

Edit: nu baal ik toch wel ff. Krijg net mail dat Quick zijn maat niet op voorraad is, nochtans gaf de website aan dat er nog wel 1 in voorraad was. Daarnaast kan het ook tot 2 weken duren voor de rest van mijn bestelling verzonden wordt, terwijl er een andere leveringstermijn op de website staat. Quick zijn 100 grams lijkt niet meer helemaal waterdicht, had nu dus 1 extra besteld zodat ik bij fel regenweer kan wisselen van deken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:42

De wond ziet er nog best netjes uit. Jammer van de dekens. Ik ben even kwijt welke maat deken je nu dan nodig hebt? 175? Is er niemand in je buurt waar je er 1 van kunt lenen? Via Facebook of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:02

Maflinger_S schreef:
De wond ziet er nog best netjes uit. Jammer van de dekens. Ik ben even kwijt welke maat deken je nu dan nodig hebt? 175? Is er niemand in je buurt waar je er 1 van kunt lenen? Via Facebook of zo?


Zal een 185 nodig hebben. Hij is in ieder geval wel lekker warm en zijn temperatuur is normaal. Vanaf het weekend zou het niet meer vriezen. En kunnen zijn andere dekens terug op.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:33

Zat trouwens net even te denken; de lagere temperatuur was de avond van de operatie waarbij hij een roesje gehad heeft. Kan zijn dat dat allemaal samen even geleid heeft tot verlaging. Lichaam is druk bezig geweest alles te verwerken.

Zolang hij nu goed aan voelt en geen verhoging of verlaging krijgt zal het wel in orde komen.

Op zich is deze deken iets te kort, maar deze is dikker en nieuwer dan hetgeen hij eerst op had liggen? Ziet er verder niet heel erg verkeerd uit. Dus wellicht dat deze misschien zelfs wat meer warmte geeft dan zijn andere deken.

Gewoon zijn temperatuur nu in de gaten houden dan merk je snel genoeg of het wel of niet goed gaat.

boyca
Berichten: 1079
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:41

Fijn dat de operatie goed gegaan is.
Ziet er netjes uit.

En als hij lekker warm onder zijn dekentje voelt is het ok toch?

En ik ken nog een succes verhaal dus dat zijn er dan 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:15

boyca schreef:
Fijn dat de operatie goed gegaan is.
Ziet er netjes uit.

En als hij lekker warm onder zijn dekentje voelt is het ok toch?

En ik ken nog een succes verhaal dus dat zijn er dan 2.



Bedankt!

Jaha, hij is lekker warm, gelukkig. En vanaf zondag zou het hier niet meer vriezen, dus kunnen de andere 2 terug op.

Ondertussen mail gehad van epeljec. Alleen het 300 grams voor Bacardi hebben ze opgestuurd. Op mijn vraag om een ander 300 grams voor Quick voor te stellen, wordt niet gereageerd en plots is het 100 grams ook tijdelijk niet leverbaar, zucht. Zullen we ons maar behelpen met het oude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:13

Quick verveelde zich dood en stond er mega humeurig bij toen ik vanmorgen ging voeren.

Afbeelding

De wonde zag er mooi uit, de dierenarts vermoedt wel dat links de hechtingen niet gaan houden.

Afbeelding

Maar meneer was, ook al voelde hij warm aan, onderkoeld en had maar 36,5. Zodus zijn 100 grams er bij bovenop gelegd en heel veel gevloekt. Ik had gisteren alle ruitershops binnen België in een straal van 80 km bekeken en niets in zijn maat gevonden. Bij 3 winkels kon ik het gamma niet bekijken, ze hadden enkel fb of de website gaf een foutmelding. Na een half uurtje met het extra deken zat hij al aan 36,9 dus dacht ik dat het wel in orde ging komen.

Als afleiding wilde ik hem vandaag ook op de verharding voor de stal zetten, wat mocht van de dierenarts. Maar daar besliste Quick anders over, meneer kroop gewoon onder de draad om Bacardi achterna te kunnen gaan op onze oprit. _-:( Ff paniek bij mij, maar Quick hield zich rustig en kalm en ging gewoon mee hooi eten.

Tegen de middag kwam het 300 grams deken van epeljec voor Bacardi toe. Bij het uit pakken viel op dat dit dikker en warmer was als het 300 grams dat ik gisteren voor Quick kocht. :o? Dus ik naar buiten om de dekens te vergelijken en Bacardi zijn 300 grams te geven, maar die dacht er anders over. Meneer knalde los door de draden aan de stal en natuurlijk vloog Quick mee. :roll: >;) Ik dacht dat ik ter plaatse een hartstilstand ging krijgen, vooral omdat Bacardi de boel bleef opjutten. Gelukkig hebben de hechtingen het gehouden, maar ik heb wel weer een stel grijze haren bij.

Bij hercontrole van de temperatuur bleek dat Quick terug naar 36,6 gezakt was. Opnieuw eens goed gevloekt, een fleece erbij tussen gestoken en de ruitershops waarvan ik de webwinkel niet kon bekijken terug opgezocht. En ik denk dat Quick het liefste mee naar binnen kwam.

Afbeelding

Tot mijn grote opluchting had de 1ste shop die ik belde nog een 400 grams, met hals in Quick zijn maat,die ik uiteraard onmiddellijk gaan halen ben. De jonge prins zit nu dus helemaal ingeduffeld.

Afbeelding

Ook nog snel ff de wonde nagekeken na al het geklier van vandaag en het blijft er goed uit zien.

Afbeelding

Zodadelijk krijgt ie nog een bak slobber en hopelijk warmt hij nu wel goed op.

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:39

Hoeveel ruwvoer voer je? Want dat is officeel het kacheltje in de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:23

hagelslag schreef:
Hoeveel ruwvoer voer je? Want dat is officeel het kacheltje in de winter


Ze hebben onbeperkt ruwvoer. Hun hooi is nooit op tegen dat ze de volgende portie krijgen.