IJslanders en voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 11:41

Ik heb even een vraagje over de voeding van mijn IJslanders.
Mijn beide paarden hebben altijd de neiging om snel af te vallen. Bij mijn vorige stallen heb ik ze altijd flink bij moeten voeren met hooi in de winter en ze stonden op het land in de zomer. Daarnaast kregen ze bietenpulp en muesli 18 plus (de ene is 23 en de andere 19) ook altijd na het rijden (de 23 jarige is met pensioen)

Nu sta ik sinds een jaar op een landje wat ik huur. En kan mijn eigen weidebeheer bepalen. Het is een land van een half hectare (voor de zomer) een ander land van een heel hectare (voor de winter)
Nu is vanaf het begin mijn voerbeleid anders. Ze krijgen de zomer strookbrgrazing. Waarbij ze er beide goed gevuld uit zien maar zeker niet te dik. En een zoutblok standaard aanwezig. Maar verder voer ik ze niks bij.
In de winter gaan ze naar het land (hectare) waar ze vanaf eind oktober staan en hebben ze de helft van het land beschikbaar. Is dit op krijgen ze de andere helft. Is het land kaal dan krijgen ze onbeperkt hooi.

Hier hebben ze het prima op gedaan vorig jaar en zijn mooi gevuld de winter ook door gekomen.

Maar vinden jullie dat ik ze nog bij moet voeren voor de extra bouwstoffen? Ik ben ook wel benieuwd naar hoe jullie dit zouden doen. Soms denk ik namelijk dat ze misschien tekorten zullen krijgen. Maar ze eten geen zand of dergelijke andere dingen waar dat uit zou blijken.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Anoniem

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:44

Hier juist het probleem dat ze te snel dik worden. :o
Ik lees even mee!

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:48

Ik zou een vitaminebrok bijvoeren zodat ze in ieder geval alle benodigde vitamines en mineralen binnen krijgen. Zelf voer ik pavo vital en ben daar tevreden over.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:55

Voeding blijft lastig en voor ieder paard verschillend. En jij kent je eigen paard(en) het beste.

Ik voer sinds een paar maanden Vitabix Daily Complete vitamine brokjes en ben daar erg tevreden over. Heel erg laag in suiker en zetmeel en het wordt goed gegeten door mijn (erg) kritische ijslander en shetje.
Ik geef ze er ook (minimale hoeveelheid) lijnzaad olie bij.

Fursti heeft vaak de neiging (altijd al) om hummus te eten dus als hij erg zweet geef ik hem elektrolyten bij. Dat schijnt toch anders te zijn dan een zoutblok
Mijn paardjes hebben standaard beschikking over een zoutblok, een mineralenblok met extra magnesium en himalaya liksteen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:00

Ik zou ook een vitaminebrokje bijvoeren. Verder zou ik altijd hooi ter beschikking stellen. Ik merk aan onze paarden dat ze behalve gras ook wat meer structuurrijk ruwvoer willen. Ze komen ervoor de wei uit, eten wat hooi en gaan dan staan dommelen. Daarna weer de wei in. Dat ritueel herhaalt zich gedurende de dag en nacht :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:00

Ik voer ze na het werk altijd iets bij, iets anders wat laag in suikers en zetmeel is. Ik voer nu Equifyt Pre-active, dat bestaat uit kruiden en grassen (dus geen granen) en de samenstelling wisselt per seizoen.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:16

Hier na een hele tijd pavo care 4 Life sinds een aantal weken overgestapt op Vitalbix daily complete. Ik wilde graag zo sober mogelijk voeren, maar ivm bepaalde prestaties die ik van mijn Witje verwacht hem geen te korten laten oplopen. Buiten hooi en weiland (in de zomer) nu dus dit brokje erbij. Vitalbix gemaild hoeveel en wat ik het beste kan geven en heel uitgebreid antwoord gegeven. In mijn geval adviseerde ze om ook nog hun lijnzaadolie en luzerne bij te voeren. Aangezien witje van het ouderwetse type is en niet heel mager voer ik nu alleen de brok, kijken hoe het gaat. Later de olie erbij en evt in de winter wanneer hij van de wei af gaat wat luzerne erbij. Voor Vien is luzerne erbij misschien wel een idee omdat de brokjes wat klein zijn en je er weinig van voert, dus voor z'n monumentale bekkie misschien wel zo prettig! Ik zou ze eens mailen!

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:20

Mijn IJslander is altijd erg lastig geweest met voeding. Vorige zomer was hij echt te schraal, de paardentandarts was er ook van overtuigd dat er iets aan de hand was met hem. Qua gezondheid is er nooit wat vreemd gevonden.
Ik voerde toen altijd alleen maar (onbeperkt)hooi en (paar uurtjes) gras maar heb wel verschillende brokken en muesli geprobeerd.

Nu voer ik hem bij met Pavo liga maar ga nu weer naar Pavo basis, Pavo vital en magnesium, qua ruwvoer het zelfde. Ik heb echt een compleet ander paard gekregen. Hij ziet er nu gezond uit en zit lekker in z'n vel.

Waar ik vooral veel naast zat was de hoeveelheid van 'bijvoeren' van brok en sublimenten. Met een kwart schepje basisbrok bouw je gewoon niks op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:23

Zolang er kwa spek niets te kort is zou ik het zelf bij voldoende ruwvoer houden met een compleet supplement in brokjesvorm waar weinig van gevoerd hoeft te worden en waar zo min mogelijk ijzer in zit
(Aangezien er in Nl ruim voldoende ijzer in de bodem en het ruwvoer zit)

Zelf ben ik uitgekomen op agrobs weidemineral en naturmineral(weide is een grotere brok, snoepvorm en de natuur is een kleine korrel )

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: IJslanders en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:28

Hoi,
Ik voer subli dieetmix icm ponybrok ( ook laag in eiwit en zetmeel) daarnaast staan ze op net land ( schraal) en voernijd 3x pd hooi bij . Ik moet er wel bij zeggen dat ik 5x pw rijd.
Mijn 3 jarige krijgt alleen een ruime kwart dieetmix en hooi.
Ze zien er top uit.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:32

Mijn da adviseerde me laatst om in de tweede helft van de winter vit e bij te voeren. Dan zijn die gehaltes in het hooi namelijk flink gedaald. De rest zit voldoende in het ruwvoer zei ze.

Edit, overgiens voer ik mijn paard meer maar das omdat hij snel afvalt en niet voor de vitaminen per se.