Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vindt je leuk aan de Ijslander?

 
Profiel   

Hee ijslander eigenaren/rijdsters/verzorgers!

Ik heb een vraagje en kon nog niet een soortgelijk topic vinden. Wat vinden jullie er nou zo leuk aan, aan ijslanders? Ik kan het fluffy gedeelte echt goed begrijpen, maar vergeleken met bijvoorbeeld een KWPN'er (warmbloed dressuur/springen). Is de manier van rijden heel anders?

Ik hoop op enigszins een respons :)

x :evaw:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 20:41 



 
Profiel   

Toch vooral het karakter. Mijn IJslander is supervoorwaarts (echt een hittepetit) maar zal nooit echt aan de kletter gaan en schrikt nergens van. Ideaal om mee door het bos te gaan dus. Ze heeft altijd zin.

De extra gangen zijn erg leuk maar zou ik zonder kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 20:53 



 
Profiel   

Er zijn hier geen andere paarden, geen keus dus.
Het was eigenlijk de paardencultuur hier meer dan de raskenmerken van het IJslandse paard die het voor mij attractief maakten.
Ik ben dan ook pas met paardrijden begonnen nadat ik hierheen ben geëmigreerd ( twintig jaar geleden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 21:31 



 
Profiel   

Het fluffy gedeelte... :')

Ik vind de algemene omgang met IJslanders heel anders: "doe maar gewoon" en vaak niet zoveel gedoe als bij grote paarden. (En ik heb vergelijking want heb jaren op een dressuurstal gewerkt :D ).
IJslanders zijn vaak makkelijk in de omgang en zijn jarenlang ook gefokt op karakter. Hoewel er hier in Belgie wel eens wat foutjes in zitten. :+
En ik vind het gangenrijden ook echt een hele uitdaging. Ik schrik er altijd van wanneer ik sommige dressuurruiters lesgeef, die voelen soms echt niks qua takt.. :o Dat leer je wel op een IJslander en dat is ook de uitdaging in het gangen rijden.
Een typische IJslander heeft ook een goed voorwaarts temperament en wil voor je werken en gewoon lopen. Dat mis ik erg vaak in andere rassen. :)

Maar ieder zijn ding, toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 22:14 



 
Profiel   

RavenIris ja ik als dressuurruiter (recreatief) moet zeggen dat ik ook niet enorm veel voel qua takt, merk wel dat als ik zonder zadel rijd meer voel en dat wel steeds meer probeer op te zoeken.
Die extra gangen lijken mij super lastig, is dat in de praktijk ook zo of valt dat mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 23:27 



 
Profiel   

Ik heb besloten; als ik ooit weer een nieuw paard moet voor mezelf, dan wordt het een IJslander. Tolt is erg fijn ivm mijn heupdysplasie en verder vind ik ze gewoon zo ontzettend leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 23:30 



 
Profiel   

Ik vind het fluffy gedeelte persoonlijk helemaal niks, doe mij de zomer vacht maar, maar hee aan de andere kant ik heb geen dekens nodig in de winter.

Het leukste aan de IJslander, het temperament maar daarbij toch ook het down to earth karakter waarbij ze (vaak) niet snel onder de indruk zijn voor invloeden van buitenaf. De gangen absoluut! Echt een uitdaging om alles zo correct maar toch nog steeds spectaculair mogelijk te rijden, kan nog wel even doorgaan maar denk dat dit het goed omschrijft voor mij voor nu.

En tsja wat is lastig? De extra gangen moet je handig mee worden maar bij iedere IJslander werkt het weer anders, de 1 heeft van zichzelf een taktzuivere tolt uit zichzelf, maar geen goede draf, de ander is lateraal in tolt, weer een ander is diagonaal, en ga zo maar door. Erg paard afhankelijk dus :).


Laatst bijgewerkt door Merell123 op 16-11-16 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 23:34 



 
Profiel   

ALLES !!! *\%/*

Nee zonder dollen, voornamelijk het karakter en het temperament. En wat Iris zegt: het nuchtere van die paarden kan ik ook enorm waarderen. Ze zijn vaak heel koel in hun hoofd en schrikken niet snel. Het gangen rijden is inderdaad totaal anders dan gewoon een normaal paard rijden. De eerste keer(en) dat ik op een IJslander reed had ik werkelijk geen idee wat ik aan het doen was :') Gangen rijden is echt niet makkelijk nee en ik heb ondervonden dat het een aanzienlijke tijd koste voordat ik echt 'goed' doorhad of ik nou takt had, en dan wil ik best bekennen dat ik op nieuwe paarden weer altijd even nodig heb om te horen en voelen wat ik in hemelsnaam aan het doen ben :=

Kortom: Karakter, gangen rijden en de uitdaging die zich daarin bevind ! Oke... dus wel alles !!! :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 23:35 



 
Profiel   

Echt alles!
Het karakter, over het algemeen zijn ze minder gauw onder de indruk en als ze het toch zijn uiten ze dat op een manier waarvan ik zelf dan weer weinig onder de indruk ben en het gauw kan oplossen.
Ze zijn rustig en respectvol in de omgang.
En kunnen pittig doorlopen met rijden.
Het gemak in huisvesting, buiten zetten, vriendjes er bij, klaar.
De extra gangen.
Het pony-uiterlijk en fluffy, heerlijk!

En op m'n eigen IJslander ben ik helemaal verliefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-16 23:45 



 
Profiel   

Alles *\o/*

Ruim 6 jaar geleden besmet geraakt met de IJslander wereld. Ik werk op een kleine IJslander stal en leer steeds meer en meer over dit mooie paarden ras. En aankomend jaar ga ik kennis maken met de wedstrijden, ik ben druk aan het trainen.

Wat mij aanspreekt is het temperament wat dit paard heeft en als je een goede band met het paard op bouwt hebben ze echt een hart van goud. Ik werk nu zowel met merries, ruinen en nu ook een hengst er bij, maar echt het zijn heerlijke paarden om mee samen te werken. En natuurlijk de tölt is een enorm fijne gang, ik heb geen ervaring met de telgang hier hebben we alleen 4 gangers. En ik vind de paarden enorm eerlijk wat ik dus soms wel eens mis bij een ander ras

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-16 00:06 



 
Profiel   

Ik heb de laatste 4 weken 2x op een ijsander gereden en ik ben verliefd! Eigenzinnig, lief, een aanwezig karakter en lekker voorwaarts. Die tolt is ook leuk en hun uiterlijk <3 als er hier ooit een paardje komt overweeg ik zeker om er eentje aan te schaffen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-16 18:23 



 
Profiel   

Ik ben ook weg van IJslanders.
Toen ik een jaar of 11 was gingen we op vakantie naar een manege en daar hadden ze een paar IJslanders waar wij elke dag op reden. Toen was ik om :D Daar reden ze de extra gangen niet, maar een jaar later ben ik begonnen met IJslander lessen en dat doe ik nu nog steeds, daar rijden we 4 gangen. Het zit echt super fijn in alle gangen, maar tölt is natuurlijk helemaal relaxt mits je takt hebt.

Het zijn ontzettend fijne paarden, lekker eigenwijs maar bijna altijd heel vriendelijk en voorwaarts. Ik heb ooit 1 keer een bokkende IJslander meegemaakt, en in al mijn lessen is er misschien 1 of 2 keer een vandoor gegaan. Ik heb ook nog nooit op een IJslander gereden die slecht aan het been was of in mijn handen hing. Voor mij zijn het echt geweldige leermeesters geweest; als ik het niet goed deed stond ik gewoon hele les delen in het midden van de bak :+ Ik vind het dus vooral ontzettend fijne dieren om mee te werken, en ook de mensen zijn in mijn ervaring veel relaxter dan wat ik gewend was van de dressuur manege waar ik reed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-16 18:39 



 
Profiel   

Ook ik ben helemaal verslaafd, en sinds dit jaar ook mijn eigen ijsco *D .
Hiervoor 'gewone' paarden gereden en zelf een haflinger gehad.

Het leuke aan de ijslander vind ik inderdaad het karakter, voorwaards en toch heel koel in hun hoofd. Nergens bang voor (tenminste die van mij). De gangen is ook een hele leuke uitdaging om aan te werken, het echt voelen wat er onder je gebeurt. Mijn ijsco is pas net 5 jaar en zijn dus nog niet echt bezig om alle gangen te splitsen maar bied de tolt wel steeds vaker zelf aan :D. En, ja het knuffelgehalte lekker fluffie ik hou er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-16 11:16 



 
Profiel   

Eigenlijk al het bovenstaande, met als toevoeging: Het formaat in combinatie met de werkwilligheid. Ik ben niet zo groot en het ziet er gewoon niet uit als ik op een "groot paard" zit (laat staan dat ik zijn hoofdstel om krijg als hij z'n hoofd omhoog doet), ik voel me daardoor ook minder safe.
Nou zou ik ook voor andere kleinere rassen kunnen kiezen, maar die ik heb gereden hebben toch minder "will to please". Ik had daar veel vaker discussies mee. Met de meeste ijslanders heb ik het idee dat we echt SAMEN aan het werk zijn.

De gangen, de multi-inzetbaarheid (zowel dressuurmatig, buitenrijden, gangen en af en toe een sprongetje) en de manier van houden (lekker buiten in de de paddock/wei ipv een nette stal), maakt het plaatje compleet :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-16 13:03 



 
Profiel   

Ik vind de ijsjes juist erg leuk om hun karakter! Heb ze tot nu toe als erg werkwillig ervaren, heet, maar toch koel in het hoofd! Echte doorzetters waarmee je eigenlijk alles mee kan doen. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 20:31 



 
Profiel   

ik vind het uiterlijk echt geweldig. snap niksvan de gangen dus dat weerhield mij ervan 1 te kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-17 20:48 



 
Profiel   

Ik vind een ijslander zo leuk omdat die dus zo lief en fluffy is en mijn verzorg ijslander is ook heel rustig in stal
Bij het rijden is die ook heel lief alleen soms een eigenwil maar hij blijft leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:00 



 
Profiel   

Ik vind vooral het formaat heel prettig, niet elke IJslander heeft een koel of prettig karakter dus daar hoef je het niet voor te doen, ik heb inmiddels mijn 6e IJslander en ik heb Wpn-ers gehad die makkelijker waren dan hij is. Ook de gangen geven geen garantie, je moet aardig kunnen rijden wil je elke gang netjes eruit krijgen maar alles bij elkaar blijft het mijn favoriete rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:13 



 
Profiel   

Ja, klopt! De gangen netjes rijden is best complex haha! Maar ook erg leuk om te doen.
En ook de mijne zit flink vuur in, i love it!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 08:22 



 
Profiel   

Ik vind het formaat leuk. En dat is het eigenlijk wel. Ze hebben veel te veel haar en de moderne types van tegenwoordig zijn net töltende sportponies. Ook hebben de meeste IJslanders niet een karakter wat goed met het mijne klikt. Van die watertypes, brrrr.

Aan mijn eigen specifieke IJslander vind ik leuk dat hij nog het ouderwetsche model is. "Barok" type, zo eentje die je van kilometers afstand al herkent als IJslander. Ook is hij godzijdank een vuurtype. Anders was hij ook niet van mij geweest. Daarnaast heeft hij een fijne wegligging, niet zo'n kameel die met z'n voeten steeds zowat tegen z'n neus schopt. Ook is hij intelligent en heul gevoelig (beide zijn harde voorwaardes als je mijn paard wil worden) en heeft hij een heel goed zelfbeeld. En hij heeft prachtige, zachte ogen en een beeldschone rosse kleur.

Wat ik wel leuk vind aan IJslanders als "geheel", hoewel ze me ook soms het bloed onder de nagels vandaan halen, zijn de mensen. We hebben over het algemeen toch een fijne cultuur met een goede sfeer en puike evenementen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 16:44 



 
Profiel   

Precies Koper, ik heb ook nog zo'n oerdegelijke robuuste ijslander van 20 jaar, in die tijd werden er nog stoere paarden gefokt. Niet al teveel knieactie maar heerlijk uit te zitten in al zijn gangen. Morgen gaan helaas al zijn tanden eruit( gevalletje EOTRH) dus afgelopen week niet op hem gereden maar op de spectaculaire sport pony van een vriendin, fantastische tölt om te zien maar toen ik erop reed verlangde ik toch werkelijk naar mijn eigen vriend met zijn gelijkvloerse gangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 21:53 



 
Profiel   

Ikzelf ben niet zo'n held te paard en mijn verzorg IJslander Teitur past daar prima bij :o Koel in zijn hoofd en vooral heel makkelijk , zowel naast als op zijn rug , gewoon lekker bezig zijn met hem. Ik verzorg hem al 10 jaar en hij is nu 23 , weet niet of alle Ijsjes zo zijn maar dit vind ik het prettigst aan Teit, en zijn tolt natuurlijk - heerlijk !
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 11:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen