Opfok Ijslanders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Opfok Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 12:08

Komend voorjaar wil ik mijn merrie laten dekken.
Om goed voorbereid te zijn als ze drachtig is wil ik ook graag de opfok mogelijkheden weten voor Ijslanders.

Het liefst in Zuid holland, Brabant of Zeeland.

Ik weet van de begrazingsgebieden van het stamboek, maar wil graag ook andere opties zodat ik een ruimer beeld heb van de mogelijkheden.

Alvast bedankt :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Opfok Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:10

Puur uit interesse, wat is er anders aan de opfok van een ijslander ? Behalve dat je hem misschien niet tussen grote kwpners wil hebben ?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Opfok Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:17

Je hebt in Vlaanderen ook nog de begrazingsgebieden in Webbekom en Hoeleden . Dan kan je je paard natuurlijk niet elke week bezoeken (maar dat vind ik nu net het punt van een begrazing :P ) maar die zijn wel heel netjes geprijsd ook. Veel goedkoper dan in Nederland voor zover ik weet.
Als controle is er een beurtrol van de eigenaren en ook de uitbaters van de begrazing gaan natuurlijk regelmatig checken. Mijn merrie staat in Webbekom en ik moet 2 keer per jaar controle gaan doen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:21

Als ik het goed heb heeft Frá Lóar opfok voor merrieveulens. Maar dat is wel in Gelderland.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:34

RavenIris schreef:
Je hebt in Vlaanderen ook nog de begrazingsgebieden in Webbekom en Hoeleden . Dan kan je je paard natuurlijk niet elke week bezoeken (maar dat vind ik nu net het punt van een begrazing :P ) maar die zijn wel heel netjes geprijsd ook. Veel goedkoper dan in Nederland voor zover ik weet.
Als controle is er een beurtrol van de eigenaren en ook de uitbaters van de begrazing gaan natuurlijk regelmatig checken. Mijn merrie staat in Webbekom en ik moet 2 keer per jaar controle gaan doen.


Voor merrie's of hengsten ?? Vraag me af hoeveel dat dan kost, vind namelijk de 400,- die het in NL kost ook wel meevallen. Bij het NSIJP zelf zegmaar ;) Ik zit er aan te denken om volgend jaar ons veulen misschien maar naar Polen te brengen. Ben zelf ook nog een beetje aan het orienteren dus ik volg even :o

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:35

daisyjazz schreef:
RavenIris schreef:
Je hebt in Vlaanderen ook nog de begrazingsgebieden in Webbekom en Hoeleden . Dan kan je je paard natuurlijk niet elke week bezoeken (maar dat vind ik nu net het punt van een begrazing :P ) maar die zijn wel heel netjes geprijsd ook. Veel goedkoper dan in Nederland voor zover ik weet.
Als controle is er een beurtrol van de eigenaren en ook de uitbaters van de begrazing gaan natuurlijk regelmatig checken. Mijn merrie staat in Webbekom en ik moet 2 keer per jaar controle gaan doen.


Voor merrie's of hengsten ?? Vraag me af hoeveel dat dan kost, vind namelijk de 400,- die het in NL kost ook wel meevallen. Bij het NSIJP zelf zegmaar ;) Ik zit er aan te denken om volgend jaar ons veulen misschien maar naar Polen te brengen. Ben zelf ook nog een beetje aan het orienteren dus ik volg even :o


Ohja die van het NSIJP zijn ook niet duur, ik was aan het vergelijken met prive opfok. :)
375/jaar is het hier inclusief 2 keer bekappen en enten.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:38

RavenIris schreef:
Ohja die van het NSIJP zijn ook niet duur, ik was aan het vergelijken met prive opfok. :)
375/jaar is het hier inclusief 2 keer bekappen en enten.

Mmm dan is dat in verhouding niet echt goedkoper. Want bij de NSIJP is het 4 keer bekappen, 4 keer ontwormen en 1 keer inenten. Maar is zeker iets om in gedachten te houden danku :D

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:40

daisyjazz schreef:
RavenIris schreef:
Je hebt in Vlaanderen ook nog de begrazingsgebieden in Webbekom en Hoeleden . Dan kan je je paard natuurlijk niet elke week bezoeken (maar dat vind ik nu net het punt van een begrazing :P ) maar die zijn wel heel netjes geprijsd ook. Veel goedkoper dan in Nederland voor zover ik weet.
Als controle is er een beurtrol van de eigenaren en ook de uitbaters van de begrazing gaan natuurlijk regelmatig checken. Mijn merrie staat in Webbekom en ik moet 2 keer per jaar controle gaan doen.


Voor merrie's of hengsten ?? Vraag me af hoeveel dat dan kost, vind namelijk de 400,- die het in NL kost ook wel meevallen. Bij het NSIJP zelf zegmaar ;) Ik zit er aan te denken om volgend jaar ons veulen misschien maar naar Polen te brengen. Ben zelf ook nog een beetje aan het orienteren dus ik volg even :o

Je zou ook aan Tsjechië kunnen denken. Een kennis van mij heeft hele goede ervaringen met een opfok daar.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:46

Koper schreef:
daisyjazz schreef:

Voor merrie's of hengsten ?? Vraag me af hoeveel dat dan kost, vind namelijk de 400,- die het in NL kost ook wel meevallen. Bij het NSIJP zelf zegmaar ;) Ik zit er aan te denken om volgend jaar ons veulen misschien maar naar Polen te brengen. Ben zelf ook nog een beetje aan het orienteren dus ik volg even :o

Je zou ook aan Tsjechië kunnen denken. Een kennis van mij heeft hele goede ervaringen met een opfok daar.

Zou je me misschien een pb kunnen sturen met waar en wat info over hoe ze het ervaren hebben? Als dat niet te veel moeite is :+
Een vriendin van mij heeft goede ervaringen met Polen en kreeg een 4 jarige terug die lekker gegroeid was, en onwijze spieren had van al die bergen daar. Dat dier zat gewoon veel beter in de bespiering dan de paarden die van de Nederlandse vlakke begrazingen afkomen. Al werden die spieren natuurlijk al wel snel minder :') hihi

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:48

Vandaar mijn vraag Koper :-)
Er zit een opfok in Tsjechie maar ook in Frankrijk, niet speciaal voor Ijslanders, maar ze staan wel puur natuur.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:23

Ik weet zelf niet waar het is maar ik zal het navragen. Het is een opfok alleen voor IJslanders als ik me niet vergis, en van Nederlandse eigenaren. Afgelopen voorjaar hebben ze een jonkie er in tiptop conditie vandaan gehaald en de veulens van dit jaar en komend jaar gaan er ook weer naartoe.

Edit: vanavond krijg ik er bericht over en de geïnteresseerden stuur ik dan een PB zodat het topic van TS blijft waar het voor bedoeld is :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-11-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 15:30

ClauH schreef:
Puur uit interesse, wat is er anders aan de opfok van een ijslander ? Behalve dat je hem misschien niet tussen grote kwpners wil hebben ?

Niet zoveel, behalve dan dat ze vaker echt buiten staan ook in de winter.
Ik wil liever niet dat ze opgehokt worden met maar een paar uur paddock als beweging.

Opfok in Vlaanderen heb ik eventueel ook interesse in.
Ik hoef er niet elke week op bezoek maar als er wat aan de hand is, is het wel fijn als ik niet een hele dag hoef te reizen om er te komen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Opfok Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:03

Dat probleem had ik zelf ook dit jaar met mijn quarter. Die wilde ik ook niet opgehokt. Heb getwijfeld aan frankrijk, maar uiteindelijk gekozen voor stal equus in zwolle. Daar hebben ze loopstallen met overdag altijd uitloop naar de paddock, en zodra het weer het toelaat weidegang. Het was -vond ik- echt moeilijk iets te vinden waar ze in de winter ook fatsoenlijk buiten komen.
Frankrijk zag er prachtig uit, maar 8 uur rijden vond ik uiteindelijk toch te ver. Dus ik heb voor de gulden middenweg gekozen.