Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 22:40

beatje schreef:
Ik persoonlijk vind dit soort dingen altijd zo zielig.Zo weinig respect getuigen voor een oud dier.A vande eigenaar die het dier verkoopt als van de gene die het koopt om zogezegd nog leuke ritjes op te doen.Het dier is op een leeftijd die al veel paarden niet meer halen.Een paard is een vluchtdier dus blijft lopen tot het niet meer kan ,de ene al harder als de ander.
Dus gaan mensen er maar van uit dat het nog (gezond) is.Puur omdat het dier doet wat zijn instinkt zegt.... lopen.
Ik laat mijn oma van 86 ook niet bij mij in de winkel werken omdat ze nog zonder rollator vooruit komt.
Wees blij dat een dier die leeftijd nog relatief gezond halen kan en geniet er van,maar geef zo'n dier vrijheid op een wei.Dus niet kopen om lange ritten mee te maken,wel kopen om het dier van een leuk pensioen te laten genieten.


Dit zou ik dus niet willen, vandaar mijn twijfel. Ik wil het alleen doen, als zij er nog plezier van heeft. Een grasmaaier heb ik niets aan, dus daar zou ik haar niet voor meenemen. De eigenaar denkt dat ze liever buitenrijdt dan op de wei loopt en ik denk dit ook, aan het paard te zien, alleen zeker weet ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:42

Dan is er maar 1 oplossing: keuren, dan weet zowel jij als de eigenaar zeker of ze we écht op die buitenritten wil, of dat ze gewoon meer aandacht wil of meer wil zien dan elke dag maar weer die saaie wei, bijvoorbeeld tijdens onbelaste wandelingen.
Mensen vullen dingen altijd zo griezelig makkelijk in voor paarden...

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:02

ZoZenn schreef:
Niet alleen voorwaarts onder het zadel hè, als je met d'r loopt, loopt ze je er ook zo uit :P.

Ik zoek ook niet per se een makkelijk paard, alleen wel een koel en bomproof paard. Deze is ook zeker niet makkelijk. Overigens is ze ook met zadelen, aansingelen en opstappen super vrolijk en in balans. Struikelde niet in net ontgonnen gras en losliggende pollen. 1 van haar achterste hoeven is ook erg lang, wat ook voor het gestruikel kan zorgen, denk ik zelf dan.

Het is ook niet zo dat ik haar 'koop'. Het is meer dat er daar geen tijd voor haar is, ze wil nog graag lopen, en mochten zij en ik het leuk vinden en zij het nog aankunnen, dan mag ze met mij mee om nog lekker buiten te rijden.


eentje maar.... Dat is natuurlijk al vreemd. Waarschijnlijk wordt dat been ontzien waardoor het minder snel afslijt dan de ander. Of zijn het (zeet onwaarschijnlijk) ongelijke hoeven?

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:50

ZoZenn schreef:
beatje schreef:
Ik persoonlijk vind dit soort dingen altijd zo zielig.Zo weinig respect getuigen voor een oud dier.A vande eigenaar die het dier verkoopt als van de gene die het koopt om zogezegd nog leuke ritjes op te doen.Het dier is op een leeftijd die al veel paarden niet meer halen.Een paard is een vluchtdier dus blijft lopen tot het niet meer kan ,de ene al harder als de ander.
Dus gaan mensen er maar van uit dat het nog (gezond) is.Puur omdat het dier doet wat zijn instinkt zegt.... lopen.
Ik laat mijn oma van 86 ook niet bij mij in de winkel werken omdat ze nog zonder rollator vooruit komt.
Wees blij dat een dier die leeftijd nog relatief gezond halen kan en geniet er van,maar geef zo'n dier vrijheid op een wei.Dus niet kopen om lange ritten mee te maken,wel kopen om het dier van een leuk pensioen te laten genieten.


Dit zou ik dus niet willen, vandaar mijn twijfel. Ik wil het alleen doen, als zij er nog plezier van heeft. Een grasmaaier heb ik niets aan, dus daar zou ik haar niet voor meenemen. De eigenaar denkt dat ze liever buitenrijdt dan op de wei loopt en ik denk dit ook, aan het paard te zien, alleen zeker weet ik het niet.


Er is natuurlijk een verschil tussen buitenritjes en flinke ritten.

Mijn oudje (nu 26 jaar) kon een buitenritje wel waarderen. Lekker slenteren, op zijn favoriete veldje één galopje trekken, terug wat slenteren. Maar flinke ritten van 20 km op hoog tempo, daar kon 'k hem geen plezier mee doen.

Wil je echt nog flinke ritten rijden, zou ik ook naar een jonger paard uitkijken.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:04

Wat ik me afvraag is waarom perse deze en geen andere ijslander? Er zijn veel andere leuke op de markt die al gauw 10 jaar jonger zijn waar je ook heerlijke buitenritten mee kan maken.
Ik heb het gevoel dat je hier veel ellende mee op je schouders gaat nemen.. kan het ook mis hebben hoor..

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:14

Ik zou ook voor iets jonger gaan en deze pony gewoon laten staan.
Mijn IJslander is bijvoorbeeld 23 en hartstikke vlot en vrolijk onder het zadel. Ik maak drie keer per een week buitenrit, ook wel eens van twee uur of langer. Ze kan het prima hebben en heeft nog energie voor tien. Als ze 27 was zou ik het wel wat rustiger aan gaan doen denk ik.

Ik denk daarom voor jou dat je beter voor een ijslander van rond de 20 kan gaan, daar ga je echt nog lang plezier van hebben!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:26

beatje schreef:
Ik persoonlijk vind dit soort dingen altijd zo zielig.Zo weinig respect getuigen voor een oud dier.A vande eigenaar die het dier verkoopt als van de gene die het koopt om zogezegd nog leuke ritjes op te doen.Het dier is op een leeftijd die al veel paarden niet meer halen.Een paard is een vluchtdier dus blijft lopen tot het niet meer kan ,de ene al harder als de ander.
Dus gaan mensen er maar van uit dat het nog (gezond) is.Puur omdat het dier doet wat zijn instinkt zegt.... lopen.
Ik laat mijn oma van 86 ook niet bij mij in de winkel werken omdat ze nog zonder rollator vooruit komt.
Wees blij dat een dier die leeftijd nog relatief gezond halen kan en geniet er van,maar geef zo'n dier vrijheid op een wei.Dus niet kopen om lange ritten mee te maken,wel kopen om het dier van een leuk pensioen te laten genieten.


amen

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:33

sanso schreef:
Wat ik me afvraag is waarom perse deze en geen andere ijslander? Er zijn veel andere leuke op de markt die al gauw 10 jaar jonger zijn waar je ook heerlijke buitenritten mee kan maken.
Ik heb het gevoel dat je hier veel ellende mee op je schouders gaat nemen.. kan het ook mis hebben hoor..


Omdat dit paardje gratis is... Ik vind het niet kunnen en mag toch hopen dat TS dit zelf diep vanbinnen toch ook beseft.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:43

Ik zou zelf geen paard van 27 aanschaffen. Dan zou ik eerder overleggen of je het paard als "verzorg paard" mag en er dan afspraken over maken. Er kunnen veel haken en ogen aan zitten om een paard met die leeftijd te kopen.

IJslanders zijn nou ook niet typische paarden voor een lekker rustig ritje. Er zit wel wat pit in wat je moet kunnen waarderen. Als je echt voor een ijslander zou gaan zou ik naar een die minstens 10 jaar jonger is kijken. Dan heb je er ook langer plezier aan. Mocht je die oudere ijslander toch overnemen zou ik hem wel eerst laten keuren door de dierenarts. Voor je het weet heb je een hoop kosten en een paard waar je misschien toch beter niet op kan gaan rijden.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:59

chevax schreef:
sanso schreef:
Wat ik me afvraag is waarom perse deze en geen andere ijslander? Er zijn veel andere leuke op de markt die al gauw 10 jaar jonger zijn waar je ook heerlijke buitenritten mee kan maken.
Ik heb het gevoel dat je hier veel ellende mee op je schouders gaat nemen.. kan het ook mis hebben hoor..


Omdat dit paardje gratis is... Ik vind het niet kunnen en mag toch hopen dat TS dit zelf diep vanbinnen toch ook beseft.


Ohh..... daar had ik even overheen gelezen..
TS, als dit paard niet gratis was zou je hem dan wel kopen of zou je dan liever voor een ander kijken?
En waarom persé een ijslander? Er zijn zoveel andere leuke (gelijkende) ponies te koop waar je ook fijn mee kunt buitenrijden.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:00

ZoZenn schreef:
Ik wil kunnen buitenrijden. Mocht ze daar niet meer geschikt voor zijn, gaat ze naar een kennis als weidemaatje of wordt het euthanasie als ze pijn heeft.

Chronische ouderdomsziektes die net niet ernstig genoeg zijn, geloof ik niet in. Als ze dat soort medicijnen nodig zou hebben, dan zou ik haar het niet aan willen doen om metacam of andere pillen toe te dienen. Daar is ze te oud voor.

Tja, volgens mij denk je alleen aan jezelf, jij wil buitenrijden maar er nog geen da bij halen om even te controleren dat ze in redelijke doen is en inderdaad buitenritten kan maken met je. Is dit dan gewoon omdat je haar voor weinig of niets kunt krijgen? Ouderdomsziektes die net niet ernstig genoeg zijn?? Wat een flutopmerking. Ik heb reuma aan mijn handen, soms gaat het prima, de andere dag kan ik geen waterkoker met één hand optillen. Paarden met artrose hebben in warmere periodes misschien iets minder last, lopen misschien niet direct kreupel maar hebben wel degelijk pijn. Paarden laten zolang het mogelijk is pijn niet zien omdat het prooidieren zijn. Lijkt me dat dit dier bij iemand anders beter op zijn plek is dan bij jou.

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:21


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:24

Helaas lopen er zoooooveel IJslanders rond die niet rad zijn. Die struikelen, moeizaam of helemaal niet draven, erg lateraal zijn in tölt. Taktprobleem, wordt dan bijv. vaak gezegd. Of: hij kan niet draven omdat hij zo veel tölt heeft. Ja, dank je de koekoek. Het paard kan het niet omdat ie pijn of ongemak heeft. IJslanders zijn hard voor zichzelf, die blijven vaak stug doorlopen met pijn. Onze ruin met ernstige artrose (wordt uiteraard niet meer gereden) speelt nog met de andere ruinen en scheurt soms in rengalop naar de wei, waardoor ie op andere momenten bijna op 3 benen loopt - auw (hij krijgt pijnstillers en mag zo lang als het gaat nog van zijn pensioen genieten).
Een 27-jarige IJslander die struikelt en ongelijke hoeven heeft, heeft bijna gegarandeerd artrose. Met een heel secuur hoefmanagement, supplementen/pijnstillers en heel gedoseerde beweging kun je zo'n dier nog wel een tijdje mobiel houden, maar dan moet een DA het dier wel grondig hebben onderzocht om vast te stellen of rijden nog verantwoord is. Bij dit verhaal twijfel ik er sterk aan of dat nog haalbaar is.
Ik zou het niet doen, jij wilt onbezorgd kilometers maken en dat kun je hoogstwaarschijnlijk met dit paardje niet doen zonder dat dit voor het dier pijn en discomfort oplevert. Beter om het paard een fijne onbezorgde oude dag in de wei te gunnen, met af en toe een wandelingetje aan de hand ofzo.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:29

Afbeelding
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:09

Ik noem elke week twee, drie buitenritten maken geen lichte recreatie.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Oude ijslander als rijpaard aanschaffen, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:06

Nee maar het was meer om een voorbeeld te geven, er staan er genoeg te koop voor een redelijke prijs.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 15:20

Akhal_Teke schreef:
eentje maar.... Dat is natuurlijk al vreemd. Waarschijnlijk wordt dat been ontzien waardoor het minder snel afslijt dan de ander. Of zijn het (zeet onwaarschijnlijk) ongelijke hoeven?


Dit vraag ik mij ook af. Verder heeft ze al maanden op het land gestaan, dus van afslijten op het asfalt is geen sprake.

sanso schreef:
Wat ik me afvraag is waarom perse deze en geen andere ijslander? Er zijn veel andere leuke op de markt die al gauw 10 jaar jonger zijn waar je ook heerlijke buitenritten mee kan maken.
Ik heb het gevoel dat je hier veel ellende mee op je schouders gaat nemen.. kan het ook mis hebben hoor..


Niet per se deze ijslander hoor, deze is toevallig van een kennis en ik vind haar erg leuk. Was eigenlijk gewoon op zoek naar een ijslander van 10-16 jaar om mee buiten te rijden en toen stuurde de kennis mij een berichtje. Ik heb wel een klik met d'r, vandaar dat ik wel wil kijken of het wat zou kunnen zijn.

@Chevax: beetje kinderachtige aanname dit :?

LilChar schreef:
Ik zou ook voor iets jonger gaan en deze pony gewoon laten staan.
Mijn IJslander is bijvoorbeeld 23 en hartstikke vlot en vrolijk onder het zadel. Ik maak drie keer per een week buitenrit, ook wel eens van twee uur of langer. Ze kan het prima hebben en heeft nog energie voor tien. Als ze 27 was zou ik het wel wat rustiger aan gaan doen denk ik.

Ik denk daarom voor jou dat je beter voor een ijslander van rond de 20 kan gaan, daar ga je echt nog lang plezier van hebben!


Dit verschilt ook erg per ijslander. Een stalgenoot heeft ook een 20jarige ijslander gekocht en die wilde na ongeveer 2 jaar niet meer lopen. Sjokstap oké, maar verder niets.

Gydja schreef:
Ik zou zelf geen paard van 27 aanschaffen. Dan zou ik eerder overleggen of je het paard als "verzorg paard" mag en er dan afspraken over maken. Er kunnen veel haken en ogen aan zitten om een paard met die leeftijd te kopen.

IJslanders zijn nou ook niet typische paarden voor een lekker rustig ritje. Er zit wel wat pit in wat je moet kunnen waarderen. Als je echt voor een ijslander zou gaan zou ik naar een die minstens 10 jaar jonger is kijken. Dan heb je er ook langer plezier aan. Mocht je die oudere ijslander toch overnemen zou ik hem wel eerst laten keuren door de dierenarts. Voor je het weet heb je een hoop kosten en een paard waar je misschien toch beter niet op kan gaan rijden.


Verzorg of bruikleen is niet mogelijk. Ik heb specifiek voor de ijslander gekozen vanwege de laterale gangen, de tölt, de koelheid, het feit dat ze niet zo groot zijn en ik vind ze gewoon gaaf. Ik wil een relaxt ritje, maar die mag best lekker voorwaarts zijn.

bigone schreef:
Tja, volgens mij denk je alleen aan jezelf, jij wil buitenrijden maar er nog geen da bij halen om even te controleren dat ze in redelijke doen is en inderdaad buitenritten kan maken met je. Is dit dan gewoon omdat je haar voor weinig of niets kunt krijgen? Ouderdomsziektes die net niet ernstig genoeg zijn?? Wat een flutopmerking. Ik heb reuma aan mijn handen, soms gaat het prima, de andere dag kan ik geen waterkoker met één hand optillen. Paarden met artrose hebben in warmere periodes misschien iets minder last, lopen misschien niet direct kreupel maar hebben wel degelijk pijn. Paarden laten zolang het mogelijk is pijn niet zien omdat het prooidieren zijn. Lijkt me dat dit dier bij iemand anders beter op zijn plek is dan bij jou.


Ja, super logisch, ik denk alleen aan mezelf. Daarom maak ik dit topic ook en stel ik allerlei vragen, in plaats van deze merrie meteen meegenomen te hebben en door de bossen te crossen. Even nadenken voordat je reageert, grapjas :roll: .

Met die 'flutopmerking' bedoel ik dat ik het niet humaan vind om zo'n oud paard met dat soort ziektes te laten rondlopen en er maar pillen in te duwen. Dan kies ik toch voor de eeuwige weides, in plaats van ellende voor het paard omdat ik zijn/haar leven zo graag wil uitrekken. Lijkt mij dat jij niet een oud paard met pijnlijke ziektes moet hebben, laat je het nog creperend rondlopen ook.

Marlenepony schreef:
Ik had het zelf gelaten, puur om jezelf verdriet te besparen.
Maar sorry, ik kon het niet laten. :+

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =lr&pos=16


Die had ik inderdaad gezien, lijkt me een erg leuk beestje. Vind hem alleen voor zijn leeftijd/stokmaat nogal duur :Y) .

sanso schreef:
Nee maar het was meer om een voorbeeld te geven, er staan er genoeg te koop voor een redelijke prijs.


Die is wel erg gaaf, zal haar eens een berichtje doen met de vraag wat ze onder 'lichte recreatie' verstaat.




De eigenaar is inmiddels ook weer met de merrie op buitenrit geweest en zegt dat ze bij haar niet heeft gestruikeld. Misschien was het dan ook wel vanwege het lange stilstaan. Binnenkort ga ik nog eens langs, dus dan zal ik het zien.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:27

Citaat:
Marlenepony schreef:


Die had ik inderdaad gezien, lijkt me een erg leuk beestje. Vind hem alleen voor zijn leeftijd/stokmaat nogal duur :Y) .


Wat is de vraagprijs dan van deze? Persoonlijk vind ik Byr-paarden leuk, maar ze moeten je liggen haha. Die met die koliek die ik eerder noemde was er een kleinzoon van.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:55

IJslanders zijn over het algemeen ook erg prijzig...
En deze lijkt me ook nog eens superbetrouwbare.. dus helemaal onbetaalbaar.
IJslander van 27 zou ik niet aan beginnen.
Zeker niet bij vaak struikelen. Ook al zegt ze dat hij dat opeens niet meer doet.. je kan idd laten keuren maar mijn inziens is een 27 jarige toe aan een pre pensioen, dwz nog wat rustige buitenritjes en dan niet twee uur rondsjouwen door een bos.
Waarom zou je je tijd in iemand anders ellende willen steken..?
Op die leeftijd gaan ze veelal kwakkelen en vaak hoor je ook nog van cushing erbij. Zelfs als je deze gratis kan krijgen.
De dierenartskosten en alle leed kosten straks genoeg..

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:21

Rivjenn schreef:
IJslanders zijn over het algemeen ook erg prijzig...
En deze lijkt me ook nog eens superbetrouwbare.. dus helemaal onbetaalbaar.
IJslander van 27 zou ik niet aan beginnen.
Zeker niet bij vaak struikelen. Ook al zegt ze dat hij dat opeens niet meer doet.. je kan idd laten keuren maar mijn inziens is een 27 jarige toe aan een pre pensioen, dwz nog wat rustige buitenritjes en dan niet twee uur rondsjouwen door een bos.
Waarom zou je je tijd in iemand anders ellende willen steken..?
Op die leeftijd gaan ze veelal kwakkelen en vaak hoor je ook nog van cushing erbij. Zelfs als je deze gratis kan krijgen.
De dierenartskosten en alle leed kosten straks genoeg..


Ijslanders zijn prijzig inderdaad, maar ik heb er wel een paar aangeboden gekregen die normaal geprijsd waren voor hun leeftijd/stokmaat/niveau. Ook bomproof en braaf. Ik zoek ook niet een paard dat talent heeft en exceem vind ik ook niet erg.

Opzich ben ik het wel met je eens, misschien is ze toe aan pre-pensioen, al loopt ze zo niet.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:25

Allegra schreef:
Wat is de vraagprijs dan van deze? Persoonlijk vind ik Byr-paarden leuk, maar ze moeten je liggen haha. Die met die koliek die ik eerder noemde was er een kleinzoon van.


Eerst stond er 3.000 bij, nu 2.500. Ik heb geen enkele kennis van Byr paarden :')

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:26

Wow dat is echt spotgoedkoop vind ik! Zeker voor deze leeftijd en het zogezegde bomproefheid. Daar betalen mensen goud geld voor.
Gemiddeld betaal je veel meer voor een ijslander dan een andere pony als haflinger/fjord/tinker, dat is nu eenmaal zo met dit ras, en al helemaal voor een brave als deze
Laatst bijgewerkt door sanso op 07-06-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:27

TS, je vond mijn opmerking kinderachtig. Maar ik snap niet zo goed waarom je persé dit paardje wilt; ze is oud, toe aan pensioen, struikelde veel toen jij haar reed. Wat is dan de reden dat je haar wilt, als het niet is dat ze niks kost? Maar volgens mij heb je je beslissing al genomen en zoek je in dit topic rechtvaardiging daarvoor.

*edit* het zou anders zijn als je haar juist neemt om pensioen te geven, maar je wilt heel actief gaan rijden. Waarom op dit paard terwijl er zoveel paarden te koop zijn waar je wel ongehinderd lange buitenritten mee kunt maken?

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:44

chevax schreef:
TS, je vond mijn opmerking kinderachtig. Maar ik snap niet zo goed waarom je persé dit paardje wilt; ze is oud, toe aan pensioen, struikelde veel toen jij haar reed. Wat is dan de reden dat je haar wilt, als het niet is dat ze niks kost? Maar volgens mij heb je je beslissing al genomen en zoek je in dit topic rechtvaardiging daarvoor.

*edit* het zou anders zijn als je haar juist neemt om pensioen te geven, maar je wilt heel actief gaan rijden. Waarom op dit paard terwijl er zoveel paarden te koop zijn waar je wel ongehinderd lange buitenritten mee kunt maken?


Je blijft niet lezen eh? Bijzonder. Ik pin me niet vast op dit paard, als ik dit paard per sé wilde, dan had ik haar al thuis staan. Ik denk er zelf over na en vraag om meer inzichten/adviezen. Zo heb ik van ijslander kenners gehoord dat sommige ijslanderstallen nog 33jarigen in de 1/2uurs buitenritten hebben lopen, een paar keer per week. De reden dat ik haar zou willen, is omdat ze super braaf is, ik een klik met d'r heb en ze nog veel lol lijkt te hebben in het werk.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 16:48

sanso schreef:
Wow dat is echt spotgoedkoop vind ik! Zeker voor deze leeftijd en het zogezegde bomproefheid. Daar betalen mensen goud geld voor.
Gemiddeld betaal je veel meer voor een ijslander dan een andere pony als haflinger/fjord/tinker, dat is nu eenmaal zo met dit ras, en al helemaal voor een brave als deze


Daar ben ik het dan niet met je eens. Heb een paar ijslanders via via aangeboden gekregen, allen bomproof en in de leeftijd 16-18, allen voor een meer fatsoenlijke prijs. In deze leeftijd loop je gewoon de kans dat het paard over een paar jaar niet meer bruikbaar is als rijpaard, dus daar moet de vraagprijs ook naar zijn.

Ik snap ook niet waarom het simpele criterium 'braaf' tegenwoordig zo duur moet zijn. Hij hoeft letterlijk niets te kunnen dan niet schrikkerig zijn, wat ijslanders meestal niet zijn. Ben verder een gevorderde ruiter, dus zelfs een moeilijker te rijden paard is prima. De prijs voor ijslanders vind ik ook een beetje belachelijk, maarja, ik wil nu eenmaal graag een ijslander. Dus wil dan best ook wel wat meer betalen, maar ga niet voor een miljoen op de tiende rang zitten, om het spreekwoord even om te draaien.