Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

1.80 op een IJslander

 
Profiel   



Filmpje van afgelopen Ice Horse, zitten erg veel ruiters bij die boven de 1.80 zijn

Aangezien ze met grote snelheid over het ijs knallen, denk ik dat het wel goed zit met de balans :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 09:42 



 
Profiel   

Dat zijn allemaal ruiters die fysiek ook nog okay zijn. Zouden ze abderhalf of twee keer zo zwaar zijn is het ook alweer een ander verhaal imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 09:53 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Dat zijn allemaal ruiters die fysiek ook nog okay zijn. Zouden ze abderhalf of twee keer zo zwaar zijn is het ook alweer een ander verhaal imo.

Zie topictitel. De vraag gaat over lange ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 10:01 



 
Profiel   

Maar niet alle lange IJslander ruiters kunnen ook goed zitten.

Dit zijn wel echte profs die je nu op dit filmpje ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 10:04 



 
Profiel   

Maar dat zijn alle ruiters van dressuurkastelen toch ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 11:21 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Maar wat verschilt jullie "meetfactoren" met de niet ijslander rassen..
Ik bedoel;
1. iedere ruiter moet in balans zijn. (Dus nee te lange benen of te lang bovenlijf, ijslander of niet, Is gewoon te lang. Misschien hindert het minder als ruiter in balans is, Maar te lang is te lang)
2. Rug moet getraind en gespierd zijn
3. Paard moet conditie hebben.

Elk paard moet dit hebben voor een ruiter.. Wat maakt het dan op de stevige bouw na, uit of het een ijslander is waarbij het allemaal wel mag of een "gewone" d pony waarbij het een hele bokt rel wordt want dat is zielig. (door een rondgeribt paard steken de te lange benen misschien minder af, Maar een te lang bovenlijf kun je minder makkelijk verbergen)


Toevoeging; ook graag een ander argument dan "iedereen doet het daar". In China eet men honden, doen wij hier niet en dat vinden we ook niet normaal.

Ik wil echt graag weten wat het dan is aan specifieke feiten dat een ijslander het wel kan

Ik quote mezelf maar een keer. In plaats van filmpjes met het gaat gewoon goed wil ik graag feiten horen..
En dan niet een verwijzing naar de dressuur kastelen, want nogmaals iemand van 1.80 op een d pony vinden we ook allemaal zielig

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 12:31 



 
Profiel   

Koper schreef
_San87_ schreef
Dat zijn allemaal ruiters die fysiek ook nog okay zijn. Zouden ze abderhalf of twee keer zo zwaar zijn is het ook alweer een ander verhaal imo.

Zie topictitel. De vraag gaat over lange ruiters.

Ruiters die anderhalf tot twee keer zo zwaar zijn als de ruiters in het filmpje krimpen dan of zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 12:36 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Elin_ schreef
Maar wat verschilt jullie "meetfactoren" met de niet ijslander rassen..
Ik bedoel;
1. iedere ruiter moet in balans zijn. (Dus nee te lange benen of te lang bovenlijf, ijslander of niet, Is gewoon te lang. Misschien hindert het minder als ruiter in balans is, Maar te lang is te lang)
2. Rug moet getraind en gespierd zijn
3. Paard moet conditie hebben.

Elk paard moet dit hebben voor een ruiter.. Wat maakt het dan op de stevige bouw na, uit of het een ijslander is waarbij het allemaal wel mag of een "gewone" d pony waarbij het een hele bokt rel wordt want dat is zielig. (door een rondgeribt paard steken de te lange benen misschien minder af, Maar een te lang bovenlijf kun je minder makkelijk verbergen)


Toevoeging; ook graag een ander argument dan "iedereen doet het daar". In China eet men honden, doen wij hier niet en dat vinden we ook niet normaal.

Ik wil echt graag weten wat het dan is aan specifieke feiten dat een ijslander het wel kan

Ik quote mezelf maar een keer. In plaats van filmpjes met het gaat gewoon goed wil ik graag feiten horen..
En dan niet een verwijzing naar de dressuur kastelen, want nogmaals iemand van 1.80 op een d pony vinden we ook allemaal zielig

klik
http://www.holar.is/en/how_does_the_rid ... ct_a_horse
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28320491
http://sciencenordic.com/icelandic-hors ... vy-burdens

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 14:21 



 
Profiel   

Ik zou het wel eens willen meemaken, met zo'n langbenige kwpner hier in de gőngur (jaarlijkse schapen roundup in de bergen). Ik denk niet dat die dat overleeft.....geef mij maar een klein stevig ijslandertje daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 17:37 



 
Profiel   

https://pub.epsilon.slu.se/12538/7/stef ... 150827.pdf

Een stukje resultaat:
Citaat
Heart rate increased linearly with increasing BWR (lsmean ± SE: 187 ± 4, 191 ± 4, 195 ± 5 and 199 ± 4 bpm, respectively, P<0.05). HR during BWR20b did not differ from BWR20 and BWR25. HR increased by 7 bpm for each 10% increase in BWR in the range tested (P<0.01). Plasma lactate concentration increased exponentially with increasing BWR from 20 to 35% (lsmean ± SE: 3.7 ± 0.3, 4.2 ± 0.3, 5.7 ± 0.4 and 8.0 ± 0.5 mmol/L, respectively, P<0.05; Lac = 1.2221 × e0.0524×BWR
; r 2 =0.97). Plasma lactate concentration decreased after BWR20b (5.9 ± 0.4 mmol/L) compared
with BWR35 but was still higher than after BWR20 and BWR25 (P<0.01). The BWR where Lac reached 4 mmol/L (W4) was 22.7 ± 4.3 % (range 17.0- 27.5%).
Breathing frequency increased linearly with increasing BWR (lsmean ± SE: 54 ± 7, 69 ± 8, 88 ± 7 and 103 ± 9 breaths/min; P<0.05) and was not lower after BWR20b (104 ± 7 breaths/min) than after BWR35 (P>0.05). Breathing frequency increased by 3 breaths/min for every 1% increase in BWR in the
range tested (P<0.001). Haematocrit (%) was not affected by BWR (P>0.05) except it was lower after BWR20b than after BWR35 (P<0.05).
There was a positive linear relationship between BWR and stride frequency (P<0.001) and a negative linear relationship between BWR and stride length (P<0.01). Stride frequency increased by 0.02 strides/s and stride length decreased by 4 cm per 10% increase in BWR in the range tested.
There was a positive correlation between back BCS and W4 (W4 = 11.706 × BCSback ˗ 29.11; r2
=0.56).
Furthermore, back BSC was negatively correlated with Lac after 15 min recovery (r=˗0.91; P<0.01). There were negative correlations (r=-0.73 to -0.93; P<0.05) between haematocrit and BW, and between haematocrit and some body measurements (e.g. height at withers, at croup, cannon bone and carpus circumference)


(BWR= body weight ratio, was 20, 25, 30 en 35% van het lichaamsgewicht van het paard)

Oftewel: als de ijslander zwaarder belast wordt, verzuurt hij bij dezelfde opgave erger. Daarnaast krijgt hij een kortere snellere pas, ademt hij zwaarder en herstelt hij langzamer.

Dit komt overeen met gewone paarden die boven de 20% belast worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 18:01 



 
Profiel   

Niet verbazingwekkend. Ik geloof er ook niet in dat ijslanders fysiologisch anders in elkaar zouden zitten dan andere paarden. Waarom ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 19:33 



 
Profiel   

Honderden jaren selecteren in de fokkerij kan wel degelijk zorgen voor fysiologische veranderingen waardoor ze bijvoorbeeld beter dan andere rassen in staat zijn zwaardere personen te dragen in ruw terrein onder zware weersomstandigheden.

Zelfde geldt voor zware trekpaarden. Die zijn ook zo gefokt dat ze extra veel trekkracht ontwikkelden. Waarom zou dat met draagkracht dan niet kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 20:52 



 
Profiel   

Lante schreef
Honderden jaren selecteren in de fokkerij kan wel degelijk zorgen voor fysiologische veranderingen waardoor ze bijvoorbeeld beter dan andere rassen in staat zijn zwaardere personen te dragen in ruw terrein onder zware weersomstandigheden.

Zelfde geldt voor zware trekpaarden. Die zijn ook zo gefokt dat ze extra veel trekkracht ontwikkelden. Waarom zou dat met draagkracht dan niet kunnen?

Dat is wat anders. Natuurlijk zijn er variaties tussen rassen en binnen rassen. De ijslander verschilt wat fysiologie aangaat niet fundamenteel van andere rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 20:56 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Lante schreef
Honderden jaren selecteren in de fokkerij kan wel degelijk zorgen voor fysiologische veranderingen waardoor ze bijvoorbeeld beter dan andere rassen in staat zijn zwaardere personen te dragen in ruw terrein onder zware weersomstandigheden.

Zelfde geldt voor zware trekpaarden. Die zijn ook zo gefokt dat ze extra veel trekkracht ontwikkelden. Waarom zou dat met draagkracht dan niet kunnen?

Dat is wat anders. Natuurlijk zijn er variaties tussen rassen en binnen rassen. De ijslander verschilt wat fysiologie aangaat niet fundamenteel van andere rassen.

Sterker nog, die honderden jaren selectie kunnen binnen enkele generaties teniet worden gedaan, door bijvoorbeeld te veel selecteren op schofthoogte, ruglengte, rankheid in de benen en extreem voorbeenzwaaien. Dat dat mogelijk is toont mooi aan dat ze fundamenteel niet verschillen van andere (huis)dieren en net zo kwetsbaar zijn voor verkeerd fokbeleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 21:28 



 
Profiel   

Goed punt. De factoren die het ras hebben geschapen verdwijnen meer en meer. In plaats daarvan zijn conventonele sportfokmethoden gekomen, daar is ook het grote geld te verdienen.
Niet goed voor het ras imo, maar wie ben ik? De markt regeert tenslotte....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 22:18 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Goed punt. De factoren die het ras hebben geschapen verdwijnen meer en meer. In plaats daarvan zijn conventonele sportfokmethoden gekomen, daar is ook het grote geld te verdienen.
Niet goed voor het ras imo, maar wie ben ik? De markt regeert tenslotte....


dat heb ik ook wel eens gedacht van de Haflinger...het is nu een compleet ander paard dan toen ze in titol werden gefokt als werkpaard en zo vergaat het veel rassen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 06:22 



 
Profiel   

Zo krijg je op een gegeven moment dat alle rassen in zekere zin op elkaar gaan lijken.
De IJslanderfokkerij gaat zichzelf hiermee op termijn in de vingers snijden, maar dan is het kwaad al geschied en daar hebben fokkers die marktgericht fokken op dit moment geen boodschap aan. Maar het is wel degelijk een punt van zorg dat er steeds meer op showkwaliteiten en steeds minder op functionaliteit en duurzaamheid wordt gefokt. Dan heb je op een gegeven moment een hypermobiele langpootmug van 1.45-1.50 die geen volwassene kan dragen. Hopelijk zijn er genoeg eigenwijze fokkers die wel de waarde blijven zien van het degelijke 'ouderwetse' type IJslander die misschien niet zijn knieën naar Tokio optrekt maar wel moeiteloos een ruiter van 1.80 (of meer) kan dragen puur omdat hij beschikt over het fundament en de hardheid die daarvoor nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 22:08 



 
Profiel   

Wat weegt een ouderwetse ijslander van 1.35? Want grove shetlanders van 1.05 kunnen tot 200-250kg wegen (ideaalgewicht). Op het moment dat een ouderwetse ijslander van 1.35 400-450kg weegt, dan zit de 20% grens opeens op 80 tot 90kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 22:30 



 
Profiel   

Mizora schreef
Wat weegt een ouderwetse ijslander van 1.35? Want grove shetlanders van 1.05 kunnen tot 200-250kg wegen (ideaalgewicht). Op het moment dat een ouderwetse ijslander van 1.35 400-450kg weegt, dan zit de 20% grens opeens op 80 tot 90kg.

Ja dat halen ze wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 22:39 



 
Profiel   

Als de fokkerijen de ijsjes hoger fokken waardoor ze minder sterk worden, betekend het wel dat de kleinere ijslanders sterker zijn. Nog steeds niet een te zwaar persoon erop gooien maar dat is niet het topic, een persoon van 1,80 zou dus eerder op een kleinere ijslander kunnen rijden dan op een grote. Ligt natuurlijk altijd nog aan het paard zelf of die het wel zonder problemen kan maar dat geldt ook voor grote warmbloedpaarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 23:33 



 
Profiel   

Natuurlijk niet. Iemand die lang is "staat mooier" op een groot paard. En de breedte speelt ook nog mee.

Als een paard groter is betekent dat niet automatisch dat hij minder sterk is. Dat ligt natuurlijk ook aan de verhoudingen zoals ruglengte en dergelijke. Een paard kan groot zijn -laten we zeggen rond de 1,45- en toch voldoende bot hebben. Terwijl er daarnaast dan paarden te vinden zijn van de zelfde stokmaat maar veel ieler gebouwd. Zo eentje die tegen z'n eigen neusgaten schopt wanneer je 'm aan het lopen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 23:39 



 
Profiel   

Ik heb ooit in Denemarken een IJslander rit gemaakt en daar stond een IJslander van zeker 1.45 en ook echt een stevige IJslander maar gewoon flink aan de maat.
Ik stond er echt van te kijken want kende alleen de kleinere.
Kende trouwens alle 5 de gangen, had af en toe geen idee wat het beestje onder mij deed :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 10:32 



 
Profiel   

Mizora schreef
Wat weegt een ouderwetse ijslander van 1.35? Want grove shetlanders van 1.05 kunnen tot 200-250kg wegen (ideaalgewicht). Op het moment dat een ouderwetse ijslander van 1.35 400-450kg weegt, dan zit de 20% grens opeens op 80 tot 90kg.

Mijn IJslander van 1.38m weegt 411 kilo, dus ja dat halen ze wel.
Ik ben 1.70m

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 12:00 



 
Profiel   

Ik vind 450 kg voor een ijslander van 1,35 die netjes op gewicht is best wel veel. Mijn ruin van 1,37 woog 342 kg. Hij is niet erg breed maar wel netjes op gewicht,ook niet super smal.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 13:10 



 
Profiel   

Ik ook eerlijk gezegd. Twee van mijn paarden zijn ooit gewogen en beide waren op dat moment niet echt in sportconditie. De ene van 137cm woog 367 en de ander van tegen de 140cm woog 376. Ik had vooral van de 2e verwacht dat hij meer zou wegen.

Ik weet echter ook dat je je enorm kunt verkijken op het gewicht. Jaren terug tijdens een wedstrijd hebben we nagenoeg alle paarden gewogen. De lichtste woog 280 kilo en de zwaarste 460. De lengte van het lichaam heeft hierbij de meeste impact.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-17 11:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen