Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

IJSLANDERS van stal Het Houtwiel ná de inbeslagname

 
Profiel   

Hallo allemaal, ik heb een IJslander zonder papieren. Het is een vijfganger. Ik vermoed dat hij van Stal Het Houtwiel af komt. Maar dan zou het gaan om één van de hengstveulens die naar de begrazing zijn gegaan.
Mijn IJslander is Valkkleur met aalstreep.
Ik weet dat hij (volgens zeggen) van een begrazing af komt (Frieskand) en in de handel is beland. Zijn paspoort is uitgegeven in de zomer van 2015 en zijn naam op het paspoort is Marco. Degene die het paspoort aangevraagd heeft is een handelaar en hij heeft alleen aangegeven dat hij hem van iemand gekocht heeft die allemaal IJslanders van de begrazing verkoopt.
Mijn IJslander zou geboren zijn in 2011 Maar de vraag is of dit klopt.
De inbeslagname van de paarden van Het Houtwiel was in 2011 Het kan zijn dat hij toch van 2010 is en toen met de overgebleven hengsten die niet verkocht konden worden op de begrazing terecht is gekomen en daarna in de handel is beland, waardoor hij geen papieren heeft.
Ook kan het zijn dat hij een veulen is van één van de drachtige merries, waardoor hij geboren is na de inbeslagname en hij geen papieren heeft omdat de vader niet bekend was.

Hij is in 2015 op Hedel paardenmarkt aangeboden en is daar door iemand uit Nuenen gekocht. Ik heb hem kort daarna van deze dame uit Nuenen overgenomen.
Ik heb dus weinig info.
Maar ik ben op zoek naar mensen die mij info kunnen geven over de paarden die daar toen in beslag zijn genomen en zijn verkocht. Op deze manier wil ik proberen te achterhalen wie de moeder en vader van mijn IJslander zijn.
Misschien is er iemand die zich een valkkleurige hengstje kan herinneren en weet waar die heen is gegaan
Op het filmpje op Bokt.nl "The Great Escape" zie je een valkkleurige veulen. Het zou mijn IJslander kunnen zijn. Dat zou betekenen dat hij dan van 2010 is ipv 2011.

Wie o wie kan mij helpen om de afstamming van mijn IJslander te achterhalen?
Alle info is welkom!!!


[ img ]


Laatst bijgewerkt door Artenance op 31-01-18 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 00:58 



 
Profiel   

Foto's van nu
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 01:07 



 
Profiel   

Er is een manier, alleen een kostbare en dat is dna onderzoek.
Volgens mij staan er veel ijslanders met DNA bekend bij het stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 07:36 



 
Profiel   

DNA-onderzoek is onbegonnen werk als je geen idee hebt wie de ouders zijn. Het werkt prima om aan te tonen wie van bv 2 mogelijke hengsten de echte vader is. Maar als je geen idee hebt, werkt het niet.
Valk is helaas bij IJslanders ook weer geen echt zeldzame kleur, maar als je kunt achterhalen hoeveel hengstveulens er in 2010 en 2011 waren (en dan van welke merries) en het is bekend dat er maar een paar hengsten rondliepen, heb je meer kans. Als je ook de kleur van de mogelijke merries en hengsten weet (van de mogelijke ouders dus) kun je evt ook al combi's uitsluiten. Eén van beide ouders moet minimaal zelf ook verdund van kleur zijn nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 08:11 



 
Profiel   

Er zijn nog best veel paarden van het Houtwiel in bezit bij mensen die meerdere paarden uit die lijn kennen. Gooi het eens in het IJslander-topic, en ik zou het ook vragen op FB op de IJslanderpagina. Leuk dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 09:11 



 

Als je kijkt naar de wel geregistreerde [ras] van dit bedrijf, zie je dat in ieder geval tot 2010 deze hengsten zijn gebruikt.

Askur frá Gerðum (wildkleur zwart) (hij is het meest gebruikt, ook in 2010)
Pétur van het Houtwiel (bruin)
Þorgeir frá Heiða-Faxi (bruin)
Loki van het Houtwiel (wildkleur zwart)
Laukur van het Houtwiel (wildkleur zwart)

Askur frá Gerðum zou 100% wildkleur doorgeven, al staat er van al zijn nakomelingen 1 niet-wildkleur, heel in het begin, dus dit zou eventueel een foutje kunnen zijn.
Weet je zeker dat jouw paard geen wildkleur valk is?
Pétur van het Houtwiel is in 2003 gecastreerd.
Þorgeir frá Heiða-Faxi is in 2009 gecastreerd.
Loki van het Houtwiel is in 2008 gecastreerd.
Laukur van het Houtwiel is in 2005 gecastreerd.

Verder is er nog een Ívar van het Houtwiel, hij schijnt ook gedekt te hebben en heeft 1 geregisteerde nakomeling uit 2011.
Daarna is hij gecastreerd.

Reisa op Bokt heeft een paardje van het Houtwiel. :)
Dat is ook het laatste paard dat is geregisteerd onder de naam Houtwiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-18 09:20 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Als je kijkt naar de wel geregistreerde IJslanders van dit bedrijf, zie je dat in ieder geval tot 2010 deze hengsten zijn gebruikt.

Askur frá Gerðum (wildkleur zwart) (hij is het meest gebruikt, ook in 2010)
Pétur van het Houtwiel (bruin)
Þorgeir frá Heiða-Faxi (bruin)
Loki van het Houtwiel (wildkleur zwart)
Laukur van het Houtwiel (wildkleur zwart)

Askur frá Gerðum zou 100% wildkleur doorgeven, al staat er van al zijn nakomelingen 1 niet-wildkleur, heel in het begin, dus dit zou eventueel een foutje kunnen zijn.
Weet je zeker dat jouw paard geen wildkleur valk is?
Pétur van het Houtwiel is in 2003 gecastreerd.
Þorgeir frá Heiða-Faxi is in 2009 gecastreerd.
Loki van het Houtwiel is in 2008 gecastreerd.
Laukur van het Houtwiel is in 2005 gecastreerd.

Verder is er nog een Ívar van het Houtwiel, hij schijnt ook gedekt te hebben en heeft 1 geregisteerde nakomeling uit 2011.
Daarna is hij gecastreerd.

Reisa op Bokt heeft een paardje van het Houtwiel. :)
Dat is ook het laatste paard dat is geregisteerd onder de naam Houtwiel.


Ik weet nog niet goed het verschil tussen Valk en Wildkleur Valk. Ik weet in ieder geval dat mijn IJslander Valkkleurig is met een aalstreep. Ik zou zeggen dat dat dan Wildkleur Valk is dan, door die aalstreep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 02:52 



 
Profiel   

Ninx schreef
Er zijn nog best veel paarden van het Houtwiel in bezit bij mensen die meerdere paarden uit die lijn kennen. Gooi het eens in het IJslander-topic, en ik zou het ook vragen op FB op de IJslanderpagina. Leuk dier!


Ik ben bezig het op de IJslander forum te zetten. Moet eerst mijn registratie weer in orde hebben. Kan nu niet inloggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 02:54 



 
Profiel   

Wildkleur en valk zijn twee verschillende genen. Wildkleur wordt veroorzaakt door het verdunningsgen “dun”, veroorzaakt op zwart grullo (wildkleur zwart?), op bruin bruin dun, op vos red dun. Belangrijkste kenmerken zijn de aalsteeep en zebrastrepen op de benen. Dit is de “fjordenkleur”.

Valk wordt veroorzaakt door verdunningsgen “creme”, op een zwart paard is dit gen minimaal zichtbaar, smokey black. Op bruin wordt het valk en op vos Palomino.

Wildkleur valk bestaat ook wel, wordt dunskin genoem = buckskin (Engelse term voor valk) + het dun gen.

Gisteren had ik dit topic al gezien, betwijfelde toen al of jouw paard geen dun zou hebben ipv creme. Heb verder geen verstand van IJslanders, vandaar niet gereageerd. Succes met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-18 03:06 



 
Profiel   

Dat je paard geen papieren heeft komt denk ik in de eerste plaats doordat het NSIJP het Houtwiel geroyeerd heeft. Bokker Reisa heeft als ik mij goed herinner zelf, dus niet via de "fokker", met het stamboek geregeld dat haar paard papier kreeg.

IJslanderforum... ik wist niet dat 't nog bestond. Denk dat je meer hebt aan één van de IJslandergroepen op Facebook. Die zijn behoorlijk actief en er zijn ook wat mensen met een paard bij het Houtwiel vandaan.

Overigens denk ik niet dat bokker Reisa heel erg zit te springen om vragen over het Houtwiel := Maar dat moet ze zelf dan maar aangeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-18 22:58 



 
Profiel   

[ img ]

Ik ben eigenlijk op zoek naar dit veulen van het Houtwiel. Dit is een screenshot van hey filmpje "The Great Escape" over de inbeslagname. Ik vroeg me af wie nu de eigenaar van dit veulen is. Of dat er iemand is die weet waar hij/zij nu is.
Ik wil graag weten of het mijn paardje kan zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 00:35 



 
Profiel   

Ik denk dat het een beetje zoeken is naar een speld in een hooiberg.
Veel paarden van het houtwiel... en als je de ouders ook niet weet is dna onderzoek geen optie.
Misschien eens op het ijslanderforum of in de fb groep ijslandse paarden, misschien dat daar mensen zijn die meer weten van hun ahum ''specifieke'' fokkerij.

Ik rij nu tijdelijk Ivar van het Houtwiel

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-18 22:31 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Als je kijkt naar de wel geregistreerde IJslanders van dit bedrijf, zie je dat in ieder geval tot 2010 deze hengsten zijn gebruikt.

Askur frá Gerðum (wildkleur zwart) (hij is het meest gebruikt, ook in 2010)
Pétur van het Houtwiel (bruin)
Þorgeir frá Heiða-Faxi (bruin)
Loki van het Houtwiel (wildkleur zwart)
Laukur van het Houtwiel (wildkleur zwart)

Askur frá Gerðum zou 100% wildkleur doorgeven, al staat er van al zijn nakomelingen 1 niet-wildkleur, heel in het begin, dus dit zou eventueel een foutje kunnen zijn.
Weet je zeker dat jouw paard geen wildkleur valk is?
Pétur van het Houtwiel is in 2003 gecastreerd.
Þorgeir frá Heiða-Faxi is in 2009 gecastreerd.
Loki van het Houtwiel is in 2008 gecastreerd.
Laukur van het Houtwiel is in 2005 gecastreerd.

Verder is er nog een Ívar van het Houtwiel, hij schijnt ook gedekt te hebben en heeft 1 geregisteerde nakomeling uit 2011.
Daarna is hij gecastreerd.

Reisa op Bokt heeft een paardje van het Houtwiel. :)
Dat is ook het laatste paard dat is geregisteerd onder de naam Houtwiel.


Dat is mijn Ívar :)
Hij heeft inderdaad 1 nakomeling, maar die heet (weet het niet helemaal zeker) Gjafar Glaðningur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-18 22:36 



 

Ja, dat klopt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 08:49 



 
Profiel   

Hoi hoi,

Ik heb een merrie genaamd Laika die ook in beslag is genomen bij Houtwiel. Ik zou graag meer willen weten over haar en haar afkomst.

Ze zou New Forrest x IJslander zijn, weet iemand wie haar vader of moeder was?

Ze heeft ook een veulen gehad genaamd Floki, weet iemand hoe het daar meegaat, en bij wie hij staat?

Hoe meer achtergrond info hoe liever, dus als je wat weet en het wil delen, dan graag!

Groetjes Manon

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 20:38 



 
Profiel   

[ img ]
Hallo,
Weet iemand van jullie wie het filmpje van 'The Great Escape' heeft gemaakt? Ik zou graag met deze persoon in contact komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 07:12 



 

Je kunt eens een berichtje sturen naar Avalon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 07:15 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Als je kijkt naar de wel geregistreerde IJslanders van dit bedrijf, zie je dat in ieder geval tot 2010 deze hengsten zijn gebruikt.

Askur frá Gerðum (wildkleur zwart) (hij is het meest gebruikt, ook in 2010)
Pétur van het Houtwiel (bruin)
Þorgeir frá Heiða-Faxi (bruin)
Loki van het Houtwiel (wildkleur zwart)
Laukur van het Houtwiel (wildkleur zwart)

Askur frá Gerðum zou 100% wildkleur doorgeven, al staat er van al zijn nakomelingen 1 niet-wildkleur, heel in het begin, dus dit zou eventueel een foutje kunnen zijn.
Weet je zeker dat jouw paard geen wildkleur valk is?
Pétur van het Houtwiel is in 2003 gecastreerd.
Þorgeir frá Heiða-Faxi is in 2009 gecastreerd.
Loki van het Houtwiel is in 2008 gecastreerd.
Laukur van het Houtwiel is in 2005 gecastreerd.

Verder is er nog een Ívar van het Houtwiel, hij schijnt ook gedekt te hebben en heeft 1 geregisteerde nakomeling uit 2011.
Daarna is hij gecastreerd.

Reisa op Bokt heeft een paardje van het Houtwiel. :)
Dat is ook het laatste paard dat is geregisteerd onder de naam Houtwiel.


Ik heb de enige geregistreerde nakomeling van Ifar van het Houtwiel uit 2011. Gjafar Gladningur fra Nordubae

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wildkleur vos. Je mag mij pb sturen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 13:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen