Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

welke andere gangen hebben gangenpaarden?

 
Profiel   

zoals jullie al hadden gezien, hebben gangenpaarden veel andere gangen?


Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 09-02-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 11:00 



 
Profiel   

Dat hangt van het ras af.

IJslander gaan in tölt en/of rentelgang
Paso's gaan in paso llano (Peruaanse Paso), paso fino (Paso Fino) en soms paso sobreandando (= Spaanse naam voor rentelgang)
Tennessee Walkers gaan in flatwalk, running walk, rack en/of pace (er ja, er zijn zelfs TWH die 7 gangen beheersen, deze vier plus de normale stap-draf-galop)
Missouri Foxtrotters gaan in, jawel, foxtrot
Saddlebreds gaan in pace (rentelgang)
Mangalarga Marchandors gaan in batida of picado
Rocky Mountain Horses gaan in rack (wat eigenlijk de Amerikaanse term voor tölt is, bij mijn weten)
Speed Racking Horses gaan zoals de naam zegt in snelle rack

Nu heb ik de meeste wel gehad geloof ik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 11:06 



 

RMH kunnen verschillende gangen hebben naast de rack. De mijne deed onlangs iets wat op een draf leek, maar geen draf was. Bleek na het filmen een pure marcha batida te zijn. Aangezien mijn paard ook TWH in zijn bloedlijnen heeft zitten, is het best mogelijk dat hij ooit ook iets van hen uit zijn mouw gaat schudden. Wij trainen alleen op het equivalent van de tölt, maar ik heb echt al heel wat onder mijn kont gevoeld wat lekker zit, maar toch niet hetzelfde aanvoelt als zijn gewenste extra gang. Om op alles een naam te kunnen plakken, vrees ik dat ik me continu zou moeten laten filmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 11:13 



 
Profiel   

Dravers hebben ook nog wel eens telgang en/of tölt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 11:32 



 
Profiel   

Hoe je de extra gangen noemt hangt vooral af van hoe ze het noemen binnen het ras en de vorm die gewenst is; of de gang richting de diagonaal (foxtrot, batida) of juist de lateraal neigt (telgang, pace, stepping pace, picada, zwijnepas), of perfect square is (tolt, rack, speed rack, saddle rack, media, de gangen van de paso: corto, largo, classic fino); het tempo (saddle rack is langzamer dan een speed rack); en de mate van verzameling (classic fino is verzamelder dan paso largo). Er zijn dus heel wat mogelijkheden.

Bij een ijslander is de tolt gewenst, maar veel ijslanders kunnen ook een foxtrot of stepping pace. Niet iedere Ijslander kan telgang, maar sommige mountain horses wel. De gangen lopen allemaal in elkaar over en het is dus veel minder zwart-wit wat wat is dan bij stap, draf en galop. Zoek op bovenstaande termen maar eens op youtube, dan vind je genoeg filmpjes van de verschillende vormen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-20 10:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen