Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De beste verzorging voor IJslanders

 
Profiel   

(Ik weet niet zeker of dit topic hier goed staat)

Hoi! Ik ga mischien binnenkort samen met mijn moeder een IJslander kopen ( topic: [YRT] Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor? ) en ik vroeg mij af wat jullie (IJslander houders) ons aanraden kwa manier van houden/voeding/beweging/wel of niet op gras etc etc. Ik heb veel gehoord als: IJslanders hebben minder nodig, IJslanders mogen niet te lang op gras.

Wat zijn jullie ervaringen met IJslanders in het algemeen en wat raden jullie aan/af?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:34 



 
Profiel   

Ik heb mijn IJslander 365 dagen per jaar op het gras. Overdag buiten en ‘s nachts op stal met onbeperkt hooi. Krijgt verder vitaminebrok van Vitalbix en dat is het. Normaal gesproken rijd ik hem minimaal drie keer per week onder het zadel.

Maar dit alles is per paard verschillend. Die van mij houd zelf heel netjes maat met eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:42 



 
Profiel   

MarloesHJ schreef
Ik heb mijn IJslander 365 dagen per jaar op het gras. Overdag buiten en ‘s nachts op stal met onbeperkt hooi. Krijgt verder vitaminebrok van Vitalbix en dat is het. Normaal gesproken rijd ik hem minimaal drie keer per week onder het zadel.

Maar dit alles is per paard verschillend. Die van mij houd zelf heel netjes maat met eten.


O fijn! Ik hoorde ook van mensen dat IJslanders van naturen blijven eten... het lijkt me toch ingewikkeld als je je IJsco niet op gras kan zetten. Het paartje dat wij op het oog hebben staat meer op een zand weiland dan op echt vers gras. Dus we moeten het nog even hebben over hoe gevoelig hij daar voor is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:44 



 
Profiel   

Mijn rijpaard mag alleen 's nachts op het gras, overdag staat ze met haar vrienden op de paddock (met schuilstal!). Ze krijgen 's middags wat hooi om te knabbelen.

Mijn jonge paard staat natuurlijk wel 24/7 op het gras.

Mijn ervaring is dat IJslanders het beter doen op beperkt gras. Mijn rijpaard heeft eerder ook 24/7 op het gras gestaan maar doet het veel beter op beperkt gras met wat hooi.

Maar tenzij je de paarden thuis hebt ben je afhankelijk van wat er mogelijk is op de stal waar je IJslander komt te staan.

Ik ben meerdere keren verhuisd van stal omdat mijn paarden veel te vet werden onder het management van de stal (24/7 gras of ad libitum hooi). En te vet zijn is niet gezond.

ps. mijn dierenarts is er ook heel stellig in - 24/7 gras is niet goed voor IJslanders. Mijn merrie is nu aan de slanke kant en mag er eigenlijk wel wat kilo's bij (na ziekte) maar zelfs nu is meer gras een no-go volgens de DA. Ze mag wel meer hooi en dit krijgt ze dus ook.


Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 29-08-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:50 



 
Profiel   

Liekemo schreef
MarloesHJ schreef
Ik heb mijn IJslander 365 dagen per jaar op het gras. Overdag buiten en ‘s nachts op stal met onbeperkt hooi. Krijgt verder vitaminebrok van Vitalbix en dat is het. Normaal gesproken rijd ik hem minimaal drie keer per week onder het zadel.

Maar dit alles is per paard verschillend. Die van mij houd zelf heel netjes maat met eten.


O fijn! Ik hoorde ook van mensen dat IJslanders van naturen blijven eten... het lijkt me toch ingewikkeld als je je IJsco niet op gras kan zetten. Het paartje dat wij op het oog hebben staat meer op een zand weiland dan op echt vers gras. Dus we moeten het nog even hebben over hoe gevoelig hij daar voor is...


Ik zou nou niet willen zeggen dat alle paarden van nature stoppen met eten. Mijn warmbloed doet dat bijvoorbeeld niet. Net zoals sommige paarden het beter doen op een paddock dan op het gras. Goed informeren bij de verkoper dus. Ik heb wel echt geen zandwei. Staat redelijk hoog (nu dor) gras in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 14:53 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Gangenpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 22:26 



 
Profiel   

Ik heb zelf een Fjord, maar mijn vriendin heeft twee IJslanders, weidemaatjes van de mijne. Ze staan in principe jaarrond 24/7 buiten met schuilstal en in de zomer staat daar ook (beperkt) gras. Vooralsnog hebben de IJslanders daar minder last van dan de Fjord, die niet stopt met eten (de ijsjes wel).
Ieder paard is dus verschillend.
Wat je wel in de gaten moet houden, is dat sommige ijsjes wat gevoeliger zijn voor zomereczeem (en dus schuren) en EOTRH, een tandprobleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 22:53 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Ik heb zelf een Fjord, maar mijn vriendin heeft twee IJslanders, weidemaatjes van de mijne. Ze staan in principe jaarrond 24/7 buiten met schuilstal en in de zomer staat daar ook (beperkt) gras. Vooralsnog hebben de IJslanders daar minder last van dan de Fjord, die niet stopt met eten (de ijsjes wel).
Ieder paard is dus verschillend.
Wat je wel in de gaten moet houden, is dat sommige ijsjes wat gevoeliger zijn voor zomereczeem (en dus schuren) en EOTRH, een tandprobleem.


Ja klopt, de IJslander die we op het oog hebben heeft lichten zomereczeem maar dat is in ommen nog goed in de hand te houden. Hier aan de kust zou het dus moeten lukken.

Ja ik las dat koudbloeden daar in het algemeen meer past van hebben (te veel eten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 23:11 



 
Profiel   

Dat aan de kustverhaal is een fabel.
Wij zitten ook aan de kust en er zijn genoeg IJslanders hier met eczeem.
Het zijn leuke paardjes maar idd beperkt gras. Ze staan veel op de paddock hier.
Ze hebben zeer weinig nodig en vooral eczemers extra gevoelig voor suikers dus paddock dan wel een must

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 23:51 



 
Profiel   

Rivjenn schreef
Dat aan de kustverhaal is een fabel.
Wij zitten ook aan de kust en er zijn genoeg IJslanders hier met eczeem.
Het zijn leuke paardjes maar idd beperkt gras. Ze staan veel op de paddock hier.
Ze hebben zeer weinig nodig en vooral eczemers extra gevoelig voor suikers dus paddock dan wel een must


Dankjewel voor de tip! Waarom zijn eczemers exstra gevoelig? (Gewoon uit benieuwd heit :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 23:53 



 
Profiel   

Veel ijslanders worden te dik van veel/altijd gras, het zijn sobere paarden. Maar beperkt gras is vaak prima. Ik heb er eentje gehad die werd al te vet als ie er naar keek, degene die ik nu nog heb kan het echt prima hebben en wordt niet snel te dik.

Ik zou sowieso kiezen voor een stal waar ze veel in de groep buiten lopen. Kijk goed uit, want bij stallen die zeggen dat ze 'alleen' s nachts op stal gaan, staan de paarden zeker in de winter vaak alleen de uren buiten dat het licht is, en betekend dus meer staluren dan buiten. Zelfs in de zomer is het op veel plekken meer op stal dan buiten. Ik zou kiezen voor 24/7 buiten.

Verder, gooi er geen kilo's sportbrok in, maar kies voor een vitaminekorrel of een natuurlijk soort voeding (equifyt bijv). Again, het is een sober ras en vaak hebben ze van nature al voldoende looplust.

Eczeem zou ik me echt goed in verdiepen. Sowieso hoeft de kust idd weinig uit te maken, dus stel je in op het feit dat je er extra werk in hebt. Ik heb een lichte eczemer, maar ik loop ieder jaar weer te dubben, deken op, deken af, deken kapot verdorie weer nieuwe kopen, etc. Verdiep je in aangepaste voeding en andere dingen die je op orde kan brengen, want verandering van plek en spijs kan de eczeem maar zo doen oplaaien.

Beweging, ja dat is heel verschillend. De een rijdt vijf dagen in de week, de ander twee of drie, sommigen kun je rustig weken laten staan en zo weer opstappen, anderen moet je echt weer even opbouwen voor ze weer een beetje normaal doen. Net als met alle andere rassen, het zijn individuen en er zijn grote verschillen binnen het ras.

Ik zou voor de aankoop zeker contact opnemen met iemand die je erbij kan helpen als je nog geen ervaring hebt met ijslanders of gangenpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 09:19 



 
Profiel   

Mijn eczemer staat hemelsbreed 2km van zee en er zijn op stal meerdere eczeempaarden. Aan de kust is dus niet altijd een oplossing. Ga er maar vanuit dat je met dekens en smeersels aan de gang moet, dan kan het altijd meevallen.

Eczeem paarden zijn goedkoper in aanschaf, maar duur in onderhoud. Je hebt minimaal 2 bruikbare dekens nodig zodat je een back-up hebt als 1 stuk gaat en zodat je regelmatig kunt wassen. Afhankelijk van de kwaliteit zul je die dekens ook moeten vervangen, ik koop minimaal 1 nieuwe per seizoen en koop alleen Snuggies, Boett of Rambo. De goedkope dekens zoals Pagony komen er bij mij niet in.
Dan een regendeken voor het voor en najaar die je over de eczeemdeken kan leggen (of regenliner onder de Rambo)
En dan nog smeersels voor als ze toch plekjes krijgen op plekken waar de deken niet dekt...

Maar als je consequent met dekens en smeren bent, en zorgt dat het paard beperkt gras krijgt en sober voert dan is eczeem prima onder controle te houden hoor. Het schrikt mij in ieder geval niet af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 10:10 



 
Profiel   

Allegra,

Dankjewel voor de tips! Wij willen eigenlijk ook perse op een 24/7 weiland maar ik merk wel steeds meer dat het hier echt moeilijk te vinden is... telkens als we een mooi plekje vinden mogen er geen paarden meer bij omdat de mensen die er staan het plekje voor hun zelf willen houden helaas. We willen ons paard ook graag in groepsverband buiten hebben staan en er zijn wel plekken waar ze in de zomer 24/7 staan maar in de winter nachts op stal en ik vind het eigenlijk helemaal niks om ons paartje in een hokje op te sluiten...

Mijn moeder rijd momenteel een IJslander bij die ook eczeem heeft. En de tips over er goed over informeren zijn heel goed dat gaan we zeker doen!


Thokkadisje,

Dankje! We kunnen de eczeem deken die ze nu heeft mee krijgen maar we hadden er niet bij stil gestaan dat een 2e voor back up handig was, die ga ik mee rekenen in mijn prijzen lijstje. En ook bedankt voor de merken ik ga ze allemaal even bekijken! Ik ga ook even zoeken naar goeie smeersels, welke raad jij aan of werken ze allemaal wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 10:47 



 
Profiel   

Ik hoop dat jullie een mooi plekje kunnen vinden voor jullie nieuwe paard! 24/7 buiten in groepsverband is voor de meeste IJslanders ideaal. Zolang er een ruime schuilstal is en ze droog kunnen staan natuurlijk. 'S nachts in de boks kan ook prima hoor, het probleem is alleen dat vaak in de praktijk de paarden laat naar buiten gaan en vroeg weer naar binnen. Ze staan dan vaak 17/18 uur op stal en maar 6/7 uur buiten.

Snuggies heet eigenlijk Snuggy hoods, dat vind ik de fijnste deken. Die is licht en ik vind het zelf een prettig idee dat er niet allemaal harde clips aan de deken zitten.
De Rambo Sweet Itch Hoody is makkelijk met aan en uit doen, maar die heeft geen goede buikflap en dat is nou net waar die van mij het meeste last heeft. Het is dus even proberen wat werkt voor het paard en wat jullie het fijnste vinden.

Ik krijg altijd complimenten dat mijn paard zo mooi schoon is en glimt :D Dat is een groot voordeel van een ingepakt paard!

Ik heb de beste ervaringen met Derfen clear. Maar ook dat is een beetje proberen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 11:11 



 

Mijn IJslander staat sinds een jaar niet meer op gras. Hooi is de hele dag en nacht door beschikbaar (20 min per uur). Wat een verademing. Geen jeuk meer.. en niet meer veel te dik. Hiervoor altijd stallen met weidegang gehad (variërend van 24/7 met strookbegrazing tot enkel overdag).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 11:21 



 
Profiel   

idinn schreef
Mijn IJslander staat sinds een jaar niet meer op gras. Hooi is de hele dag en nacht door beschikbaar (20 min per uur)..


20 min per uur; hoe bedoel je, is er een ruwvoerautomaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 21:09 



 

Er zijn 3 automatiche hooiruiven op de track :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 22:34 



 
Profiel   

idinn schreef
Er zijn 3 automatiche hooiruiven op de track :j


dat is super! Welke hooiruiven? Van welk merk bedoel ik, ik heb nog geen ruiven gezien die steeds even 'open' zijn. Alleen de ruiven die op een bepaald moment een plakje hooi naar beneden 'storten' :

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 07:40 



 

Volgens mij heeft het merk (bb equipment) zowel dat wat jij noemt en dan de variant die open en dicht kan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen