Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

IJslander aanschaffen

 
Profiel   

Ik ben van plan om een IJslander aan te gaan schaffen. Wat ik zoek is een braaf paard waar je vertrouwd mee buiten kan rijden. Nu hoor ik van verschillende mensen dat dit een hele zoektocht kan worden en kreeg als tip om ook buiten NL te kijken.
Maar ik ben gewend om eerst te gaan kijken en te rijden voordat je een paard aan gaat schaffen. Ik vind het wel belangrijk om te weten of er een klik is met het betreffende paard. En dat wordt natuurlijk vrij lastig als dit buiten NL is.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 11:36 



 
Profiel   

Hoi, ik zou altijd gaan kijken! zeker geen paard importeren uit IJsland zonder dat je erop gereden hebt... Of het een hele zoektocht gaat worden, ligt er ook aan hoeveel eisen je aan de gangen stelt... Als het paard ‘alleen maar’ braaf hoeft te zijn, is het makkelijker. Succes en veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 11:51 



 
Profiel   

Vraag 1 aan jou: hoeveel ervaring heb je zelf met IJslanders?
Als dat weinig tot geen is, dan zou ik daar eerst in investeren door middel van een aantal lessen of cursussen. Ten eerste omdat je dan beter weet wat je wilt qua type paard, karakter, temperament en gangaanleg, ten tweede omdat het merendeel van de IJslanders die te koop worden aangeboden net ingereden is, wat betekent dat ze vaak nog niet goed bevestigd zijn in de gangen, en een zekere, kundige ruiter nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.

Tweede vraag: heb je, als je eenmaal een IJslander hebt gekocht, de mogelijkheid van goede begeleiding door een ervaren trainer-instructeur? Dat kan al een hoop schelen, zo iemand kan ervoor zorgen dat je als relatief groene combinatie toch goed op de rit komt.

Ik zit niet zo in de verkoop (geef alleen les), maar het schijnt momenteel echt een verkopersmarkt te zijn, met weinig aanbod en heel veel vraag. Dat betekent dat je doorgaans echt goed en vaak ook lang moet zoeken, zeker omdat je waarschijnlijk in de vijver vist waar de meeste potentiële kopers in vissen: regelbaar temperament, gemakkelijke tölt, betrouwbaar, eczeemvrije en niet te oud.
Ik zou ook bij het zoeken deskundige hulp inschakelen. En het kan inderdaad een idee zijn om over de grens te gaan zoeken, in Duitsland. Je kunt bijvoorbeeld een tripje plannen langs verschillende grotere stallen, dan kun je op een dag meerdere paarden bekijken. Hou er wel rekening mee dat de prijzen daar meestal hoger liggen dan hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 11:53 



 
Profiel   

Askja schreef
Vraag 1 aan jou: hoeveel ervaring heb je zelf met IJslanders?
Als dat weinig tot geen is, dan zou ik daar eerst in investeren door middel van een aantal lessen of cursussen. Ten eerste omdat je dan beter weet wat je wilt qua type paard, karakter, temperament en gangaanleg, ten tweede omdat het merendeel van de IJslanders die te koop worden aangeboden net ingereden is, wat betekent dat ze vaak nog niet goed bevestigd zijn in de gangen, en een zekere, kundige ruiter nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.

Tweede vraag: heb je, als je eenmaal een IJslander hebt gekocht, de mogelijkheid van goede begeleiding door een ervaren trainer-instructeur? Dat kan al een hoop schelen, zo iemand kan ervoor zorgen dat je als relatief groene combinatie toch goed op de rit komt.

Ik zit niet zo in de verkoop (geef alleen les), maar het schijnt momenteel echt een verkopersmarkt te zijn, met weinig aanbod en heel veel vraag. Dat betekent dat je doorgaans echt goed en vaak ook lang moet zoeken, zeker omdat je waarschijnlijk in de vijver vist waar de meeste potentiële kopers in vissen: regelbaar temperament, gemakkelijke tölt, betrouwbaar, eczeemvrije en niet te oud.
Ik zou ook bij het zoeken deskundige hulp inschakelen. En het kan inderdaad een idee zijn om over de grens te gaan zoeken, in Duitsland. Je kunt bijvoorbeeld een tripje plannen langs verschillende grotere stallen, dan kun je op een dag meerdere paarden bekijken. Hou er wel rekening mee dat de prijzen daar meestal hoger liggen dan hier.



Ik heb enige ervaring met IJslanders. Maar omdat dit al wel heel wat jaren geleden is ben ik nu bezig met het volgen van lessen op IJslanders.

Als ik een paard heb aangeschaft, dan heb ik zeker de mogelijkheid om begeleid te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 11:59 



 
Profiel   

Mijn IJslander heb ik over de grens in Duitsland gekocht. Was ook ruim 250 km verderop maar zoals Askja zegt was er toen ook al een beperkte keus. Ik ben toen naar een wat groter bedrijf gegaan waar ze meerdere opties hadden. Uiteindelijk aan de hand van mijn wensen maar een paard proef gereden en die staat nu thuis in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 12:02 



 
Profiel   

Het hangt ook een beetje van je budget af. Voor wat jij zoekt ben je wss wel iets meer kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 13:37 



 
Profiel   

Bagheera_206 schreef
Het hangt ook een beetje van je budget af. Voor wat jij zoekt ben je wss wel iets meer kwijt.


Voor mij is het karakter het belangrijkste en dat hij/zij kan tölten. Leeftijd is voor mij minder belangrijk. Mag ook gerust wat ouder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 14:08 



 
Profiel   

Precies wat Askja zegt, er is op dit moment veel vraag en niet heel veel aanbod.

Wat is je budget? Dit is opzich wel handig om te weten als je hulp bij je zoektocht wilt :)

Houd er namelijk ook wel rekening mee dat bijvoorbeeld in Duitsland de prijzen hoger liggen tov hier in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 14:44 



 
Profiel   

Mijn budget ligt globaal tussen de 5000 en 7000 euro. Dat moet toch lukken lijkt me

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:01 



 
Profiel   

Heb je Faceboek? In de groep gangenpaarden verkoop staat een 14-jarige ruin van 1.40 te koop. 5000 euro, Belgisch Limburg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:55 



 
Profiel   

Mijn bijrijd ijslander moet helaas verkocht worden. Het is een 10 jarige zwarte vijfganger merrie. Superbraaf, houdt van buitenritjes. In de bak vindt ze niet zo leuk dan is ze niet voorwaarts. Ze is wel insuline resistent dus oppassen met voer en weidegang. Als je interesse hebt stuur aleen pb met je nummer dan geef ik die door aan de eigenaresse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:03 



 
Profiel   

lotje01 schreef
Mijn budget ligt globaal tussen de 5000 en 7000 euro. Dat moet toch lukken lijkt me

Als je geen moeite hebt met eczeem is je budget best redelijk.
Wil je een jong dier zonder eczeem is het niet heel erg veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:06 



 
Profiel   

Alja schreef
lotje01 schreef
Mijn budget ligt globaal tussen de 5000 en 7000 euro. Dat moet toch lukken lijkt me

Als je geen moeite hebt met eczeem is je budget best redelijk.
Wil je een jong dier zonder eczeem is het niet heel erg veel.



Zijn die bedragen zo ontzettend gestegen dan de laatste jaren? :wow:

Bedrag lijkt mij juist heel reëel voor hetgene wat ze in gedachten heeft. Ook zonder eczeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:12 



 
Profiel   

Het lijkt mij ook een heel reeel bedrag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:34 



 
Profiel   

Hier in Nederland zal je er denk ik wel eentje vinden voor dat budget :)
Maar als je over de grens gaat kijken (richting Duitsland + daaronder en boven) moet je denk ik toch een wat groter budget meebrengen.

Ik zou dus op dit moment blijven kijken in Nederland/België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:41 



 
Profiel   

Weet niet of hij nog beschikbaar is maar: https://www.bokt.nl/markt/ad/504346/lie ... in-te-koop



Verder zou ik een aantal stallen gewoon benaderen. Er zijn er meer dan genoeg. En uitproberen kan ook gewoon.
Er was een FB pagina met verkoop paarden, maar ik kan hem niet meer vinden, dus denk dat die verwijderd is :=
Ik heb geen idee of daar ook inmiddels al een alternatief voor is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:53 



 
Profiel   

https://www.reiterhofbramsche.com

Wie weet kun je hier wat leuks vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 16:55 



 
Profiel   

Er is een alternatief voor de fb pagina want die is vanwege de fb regels door fb offline gehaald. Geloof dat de nieuwe pagina Horses of The North heet of iets in die trant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 17:53 



 
Profiel   

Horses of the North op fb :j
En je kunt ook kijken op icelandichorse.eu voor verkooppaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 18:23 



 
Profiel   

Op e-horses.com staan ook een aantal ijslanders te koop, oa in duitsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 18:51 



 

Heb geduld en blijf zoeken. Er komt er zeker weten eentje op je pad. En kennismaken (en proefrijden) lijkt me wel handig idd ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:01 



 
Profiel   

abrina71 schreef
Mijn bijrijd ijslander moet helaas verkocht worden. Het is een 10 jarige zwarte vijfganger merrie. Superbraaf, houdt van buitenritjes. In de bak vindt ze niet zo leuk dan is ze niet voorwaarts. Ze is wel insuline resistent dus oppassen met voer en weidegang. Als je interesse hebt stuur aleen pb met je nummer dan geef ik die door aan de eigenaresse.

Klinkt als een leuk paard. TS, ik zou hier werk van maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:09 



 
Profiel   

Bij Punktur in Polen? Daar kun je ook een week heen om paarden te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:11 



 
Profiel   

Askja schreef
abrina71 schreef
Mijn bijrijd ijslander moet helaas verkocht worden. Het is een 10 jarige zwarte vijfganger merrie. Superbraaf, houdt van buitenritjes. In de bak vindt ze niet zo leuk dan is ze niet voorwaarts. Ze is wel insuline resistent dus oppassen met voer en weidegang. Als je interesse hebt stuur aleen pb met je nummer dan geef ik die door aan de eigenaresse.

Klinkt als een leuk paard. TS, ik zou hier werk van maken!



Wel insuline resistent. Mijn fjord is dat en ik vind het een drama, helemaal als je afhankelijk bent van pensionstal.

Lees je dus goed in wat IR inhoud voor je eraan begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:13 



 
Profiel   

abrina71 schreef
Mijn bijrijd ijslander moet helaas verkocht worden. Het is een 10 jarige zwarte vijfganger merrie. Superbraaf, houdt van buitenritjes. In de bak vindt ze niet zo leuk dan is ze niet voorwaarts. Ze is wel insuline resistent dus oppassen met voer en weidegang. Als je interesse hebt stuur aleen pb met je nummer dan geef ik die door aan de eigenaresse.

Klinkt als een leuk paard. TS, ik zou hier werk van maken![/quote]


Wel insuline resistent. Mijn fjord is dat en ik vind het een drama, helemaal als je afhankelijk bent van pensionstal.

Lees je dus goed in wat IR inhoud voor je eraan begint.[/quote]

Echt een fantastisch leuk dier. Welke overdag ook gewoon op de weide staat met graasmasker en verder afgewogen hooi. Zeer lief en vriendelijk paard en ontzettend braaf, ook alleen op buitenrit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen