Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk zadel voor Ijslander?

 
Profiel   

Ik heb mijn zadel bij mijn IJslander erbij gekocht. Het is een al iets oudere Goertz en was prima om mee te beginnen. Maar nu ik vaker langere tochtjes maak, merk ik dat ik echt pijn aan mijn bips krijg :+ . S'avonds op de bank voel ik het zelfs nog.

Nu ben ik dus op zoek naar een ander zadel, eentje met een zachtere zit :D . Ik ben geen fan van die dikke kniestukken.
Paard wil in de zomer nogal wat dikker worden op wei, dus het zou wel handig zijn als het zadel een beetje aanpasbaar is of zodanig flexibel dat het zichzelf aanpast om een dikkere buik.

Wat is een fijn zadel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 23:56 



 
Profiel   

Ik rijd zelf urenlange buitenritten met mijn ghost zadel. Kort genoeg en ook 100% flexibel, vooral goed voor ponies die in de ochtend een smallere maat nodig hebben als in de avond, zullen we maar zeggen :') Ik heb geen ijslander, maar een 5-ganger Mérens.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 00:09 



 
Profiel   

Ik heb een Hrimnir Pro en een Draupnir SP Torsion met korte kniestukken. De Hrimnir is met verwisselbare boom, Draupnir heeft dit niet.
De Draupnir is veel korter dan de Hrimnir. Ik heb een 17.5" Draupnir en die is iets korter dan mijn 17" Hrimnir.

Ik rij meestal met de Hrimnir, die vind ik fijner omdat die een veel minder diepe zit heeft. Draupnir is fijn op een echte vierganger, je zit wat vaster en is meer als een dressuurzadel.

Eques zadels zijn ook fijn en wat vriendelijker geprijsd (Levis, Sella), maar mijn ervaring is dat de leerkwaliteit ook wat minder is en je af en toe met leerverf aan de gang zal moeten.

Karlslund kan ik zelf niet op zitten omdat ik lange bovenbenen heb. De schoudervrijheid is fijn voor het paard, maar ik kan echt niks met die zadels omdat er geen ruimte is voor mijn bovenbenen. Stalgenoten met kortere beentjes zijn wel heel erg over Karlslund te spreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 00:28 



 
Profiel   

Nieuwste zadel hier is een "Benny's harmony" het adventure model, worden door Stübben geproduceerd.
Bevalt héél goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 12:52 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties. Ik ben al weer aan het googelen. De Ghost ziet er leuk uit...op een westernpaard :D. Ik heb ooit een westernzadel gehad op mijn e-pony en heb daar de nare ervaring mee gehad dat ik best hard met mijn bovenbeen op de horn terecht ben gekomen bij een val. Dus daar ben ik niet zo weg van.

De Draupnir kom ik alleen op deense en zweedse websites tegen.

Ik kom nu opeens op een site die ik nog niet eerder gezien heb, nl. IJslandersport.nl.
Daar zie ik dan de Hilbar compact base; die heeft in elk geval de platte kniestukken die ik zoek.

De Karslund Modula by IJslandersport ziet er ook fijn uit. Daarbij lees ik alleen dat er een extra laag foam in het zweetblad zit, waarbij ik dan weer denk: verlies je dan niet het gevoel met het paard.

Ze hebben ook de Hrimnir Pro en die lijkt me idd ideaal...soft seat...kan ik echt wel gebruiken. Ik kan na mijn rit van gisteren nog steeds niet lekker zitten :+

Waar letten jullie nog meer op bij de aanschaf van een nieuw zadel? Ik kijk het liefst naar wolgevulde kussens, omdat die makkelijker zijn bij te vullen. Ik heb het idee dat de latex,foam gevulde zadels niet (goed) kunnen worden aangevuld. Ik weet het niet he, maar dat idee heb ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 16:46 



 
Profiel   

Ghost bestaat er in verschillende stijlen, zeker niet alleen western! Google maar eens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:00 



 
Profiel   

Hier ook een Ghost gehad op een ijslanderkruising, fijn zacht zadel en kort genoeg voor de rug. Ik heb de Ghost Quevis (piccolo maat) gehad, geen westernzadel dus maar de 'gewone' variant met korte zweetbladen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:02 



 
Profiel   

JolisaJ schreef
Hier ook een Ghost gehad op een ijslanderkruising, fijn zacht zadel en kort genoeg voor de rug. Ik heb de Ghost Quevis (piccolo maat) gehad, geen westernzadel dus maar de 'gewone' variant met korte zweetbladen :)


Dit is ook de quevis, maar dan met knop en fenders eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:31 



 
Profiel   

Hier ook een Ghost, ze zijn er ook gewoon in dressuurvariant (dit is de Veneto piccolo)
[ img ]

Eerlijk gezegd moet ik het eerste IJslanderzadel waar mijn kont geen pijn van krijgt nog vinden :') Ik vind ze allemaal erg hard.

Op mijn vorige IJsco heb ik nog een Tekna gehad, die vond ik wel comfortabel en was kort genoeg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 18:03 



 
Profiel   

Ik heb een Ghost Torino piccolo op mijn IJslander, het zadel bevalt ons erg goed. Het is een fijn compact zadel met veel schouder vrijheid, het zit heel fijn en het belangrijkste is natuurlijk dat mijn paard er super goed mee loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 18:23 



 
Profiel   

Ik zweer bij Prydi :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 18:26 



 
Profiel   

Nala schreef
JolisaJ schreef
Hier ook een Ghost gehad op een ijslanderkruising, fijn zacht zadel en kort genoeg voor de rug. Ik heb de Ghost Quevis (piccolo maat) gehad, geen westernzadel dus maar de 'gewone' variant met korte zweetbladen :)


Dit is ook de quevis, maar dan met knop en fenders eraan.


Ik zag het ja, maar omdat TS van een westernzadel uitging :D Staat ‘m wel stoer zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 22:35 



 
Profiel   

Zadels met ribzit zijn volgens mij sowieso al zachter

Ik heb zelf een ps, fijn zadel, maar ik heb een gladde. De ribzit is zachter.

Zou gewoon iemand laten komen met meerdere zadels. Op atorka of ijslandersport

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 22:40 



 
Profiel   

Ik vind Prydi echt geen mooie zadels om te zien, maar vond het wel mega lekker zitten. Verder zijn de karlslund boomloze zadels heel lekker zacht.

Ik heb zelf 2 hrimnirs, ook soft seat en zit wel prettig, maar niet bijzonder extra zacht ofzo. En persoonlijk vind ik de stikselkwaliteit echt dramatisch slecht voor het geld dat je ervoor moet betalen. Mijn karlslund zadel zit wat dat betreft een stuk beter in elkaar.

Ik vind wolgevulde kussens zelf vaak minder prettig rijden (iets meer boven het paard voor mijn gevoel). Maar dat is een kwestie van zadels uitproberen.

Ijslandersport en Atorka kunnen je helpen een zadel te vinden. Ik vind zelf dat ijslandersport wat meer keuze heeft (of in ieder geval keuze passend bij waar ik zelf van houd :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 23:07 



 
Profiel   

Ik heb ook een Prydi op mijn IJslander liggen. Hiervoor een Stübben maar dat vond ik helemaal niets. Prydi heeft voor de ruiter ook een fijn zitcomfort en mijn paard is er ook blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 23:21 



 
Profiel   

Ik heb een stubben porthos met gespleten zitting. Niet zo zacht als de Hrimnir pro die ik hiervoor had, maar ik zit er veel beter en fijner in. Geen pijn in mijn onderrug en stuitje meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:46 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb onlangs een Eques boomloos zadel gekocht ( pp pad ) zit heerlijk, paard heeft ook een boom zadel ( ook eques) maar daar zit ik niet lekker op. Dit zadel is vooral voor buitenritten,.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 20:19 



 
Profiel   

Iemand toevallig ervaring met de Ibero zadels? En dan met name de Ibero Barock of de Vaquero.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 20:55 



 
Profiel   

Kan wel zeggen wat ik heb en fijn vind, maar zou gewoon iemand laten komen met meerdere zadels en merken en gaan testen (en iemand met ijslander kennis)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 23:55 



 
Profiel   

Nou, ik ben er in elk geval uit dat zadels met hoge achterkant niks voor mij zijn. Dan moet ik de beugels 2 gaten korter maken om over de achterkant te komen. En dat is lastig als je alleen bent en je stijgbeugelriemen onder het zweetblad zitten en je dus de beugelriemen weer 2 gaten langer moet maken.

Ik heb mijn oog op de Prydi laten vallen. Heb al op eentje gezeten. Wat voelde dat leer heerlijk zacht en soepel aan. Lekker zachte zit. Ik krijg nu een maatje groter om te proberen. Ben heel erg benieuwd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 23:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen