Onderzoek tölt IJslanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Onderzoek tölt IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 11:37

Hallo allemaal,
Voor mijn profielwerkstuk doe ik onderzoek naar de IJslander. Nu wil ik graag voor mijn onderzoek gedeelte langs bij één of meerdere IJslanders om de gangen te zien, eventueel te filmen, en deze te vergelijken met bijvoorbeeld een KWPN'er. Het beste zou zijn als de IJslander ook nog in staat is om in de tölt te lopen, want dat ik wel het hoofdgedeelte van mijn onderzoek.

Ik woon zelf in Limburg en ben dus opzoek naar een manege/pensionstalling/stoeterij of bij mensen aan huis met IJslanders in de omgeving van Limburg/ begin Brabant. Ik heb zelf al veel op google gezocht, maar kan niet veel vinden in de buurt.

Wie o wie kan mij helpen? :)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:40

shakirap schreef:
Hallo allemaal,
Voor mijn profielwerkstuk doe ik onderzoek naar de IJslander. Nu wil ik graag voor mijn onderzoek gedeelte langs bij één of meerdere IJslanders om de gangen te zien, eventueel te filmen, en deze te vergelijken met bijvoorbeeld een KWPN'er. Het beste zou zijn als de IJslander ook nog in staat is om in de tölt te lopen, want dat ik wel het hoofdgedeelte van mijn onderzoek.

Ik woon zelf in Limburg en ben dus opzoek naar een manege/pensionstalling/stoeterij of bij mensen aan huis met IJslanders in de omgeving van Limburg/ begin Brabant. Ik heb zelf al veel op google gezocht, maar kan niet veel vinden in de buurt.

Wie o wie kan mij helpen? :)


Bij Carla van Nunen (Oirschot, breidablik) wellicht. Zij heeft een hele hoop verschillende IJslanders staan die gebruikt worden voor lessen en ook een aantal wedstrijdpaarden. Zij kan je ook alles uitleggen over het verschil tussen vier- en vijfgangers en daarvan het verschil in bewegen (wat wellicht voor het onderzoek een betere insteek is?)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:45

Breidablik is een goede inderdaad :j

In Limburg ken ik zo eigenlijk alleen maar:
Erik Spee (Spee Horses in Neer)
Mike en Anne-Lene Holm - van Engelen in Arcen

Dit zijn allebei wel mensen die ook paarden in de (top)sport hebben lopen dus heb geen idee of ze open staan om iemand op hun terrein te ontvangen.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:45


shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 12:09


shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 12:10

Bij Carla van Nunen (Oirschot, breidablik) wellicht. Zij heeft een hele hoop verschillende IJslanders staan die gebruikt worden voor lessen en ook een aantal wedstrijdpaarden. Zij kan je ook alles uitleggen over het verschil tussen vier- en vijfgangers en daarvan het verschil in bewegen (wat wellicht voor het onderzoek een betere insteek is?)[/quote]

Heel erg bedankt! Lijkt me ook een goed optie, om er eventueel ook nog een interviewtje aan vast te plakken *D

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Onderzoek tölt IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:15

Ponyclub Maastricht heeft alleen maar IJslanders daar zou je eens contact mee op kunnen nemen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Onderzoek tölt IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:29

Wat is je onderzoeksvraag?

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:38

Kuggur schreef:
Wat is je onderzoeksvraag?


Waardoor komt het dat het IJslandse paardenras een 4de gang heeft: evolutie of bouw?

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:43

Alle paarden hebben vanuit vroeger tolt gehad, bij andere paardenrassen is het er uit gefokt. Het is gewoon een natuurlijke gang.

De vraag waarom hebben andere paardenrassen geen tolt lijkt me een betere vraag ;)

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:54

Skessa_ schreef:
Alle paarden hebben vanuit vroeger tolt gehad, bij andere paardenrassen is het er uit gefokt. Het is gewoon een natuurlijke gang.

De vraag waarom hebben andere paardenrassen geen tolt lijkt me een betere vraag ;)


Ja dus dan wordt het toch in de richting van evolutie/mutatie/selectie druk. Ik doe eerst mijn hele onderzoek en kan dan de Hoofdvraag nog aanpassen, want ik heb het ook over menselijke invloeden.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Onderzoek tölt IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:08

Het lijkt mij toch zinvoller om eerst je hoofdvraag (en eventuele deelvragen) goed op papier te hebben, en dan pas je onderzoek uit te voeren. Je kunt dan gerichter de vragen beantwoorden.

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:11

Bnet schreef:
Het lijkt mij toch zinvoller om eerst je hoofdvraag (en eventuele deelvragen) goed op papier te hebben, en dan pas je onderzoek uit te voeren. Je kunt dan gerichter de vragen beantwoorden.


Ja dat is zeker waar. Ik vind het erg moeilijk, ook omdat ik het alleen doe. Ik moet er nog maar eens goed naar gaan kijken

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:16

Bnet schreef:
Het lijkt mij toch zinvoller om eerst je hoofdvraag (en eventuele deelvragen) goed op papier te hebben, en dan pas je onderzoek uit te voeren. Je kunt dan gerichter de vragen beantwoorden.


Dit zijn tot nu toe mijn deelvragen:

Deel vraag 1: heeft de evolutie van de ijslander invloed gehad op de ontwikkeling van een 4de gang?

Deelvraag 2: Heeft de bouw van een IJslander ervoor gezorgd dat dit ras een 4de gang ontwikkeld heeft?

Deelvraag 3: Hoe is de tölt ontstaan en waarom beschikken andere rassen niet over deze gang?

Deelvraag 4: Hebben rij-en managementtechnieken invloed op de gangen van een IJslander?

Deelvraag 5: Zijn er mutaties in de genen die ervoor gezorgd hebben dat de IJslander een 4de gang ontwikkeld heeft?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:21

Simpele maar effectieve tip: maak er een open vraag van.

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:22

swartbeessie schreef:
Simpele maar effectieve tip: maak er een open vraag van.


Oké, dank je. Zal ik doen

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:25

Het gen voor 'gang' is een paar jaar geleden geidentificeerd. Het is één puntmutatie. De theorie is dat het originele gen (het gen dat we nu gemuteerd noemen) in ieder paard zat en dat het gen voor 'niet-gang' in feite de mutatie is.
Er zijn fossielen van paarden (en dan met name hun evolutionaire voorgangers) gevonden die versteend zijn in tölt. Tölt is dus niet specifiek voor IJslanders. Sowieso zijn er andere rassen die vergelijkbare gangen hebben: Tenessee Walkers die de rack (Amerikaans voor tölt) beheersen, Speed Racking Horses (allerlei kruisingen) die gefokt worden op zo snel mogelijk kunnen tölten (30 km/u is geen uitzondering).

Kortom:
vraag 1: nee, het oerpaard kon al tölten.
vraag 2: nee, zie vraag 1
vraag 3: tölt is de oergang, draf is de afwijking - alle paarden beschikten oorspronkelijk over tölt
vraag 4: ja, net zoals rij- en management invloed heeft op (spectaculaire) draf van tuigers of de Totilassen van deze wereld
vraag 5: zie hierboven: dat gen is er, maar was er eerder dan de IJslander.

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:30

Ibbel schreef:
Het gen voor 'gang' is een paar jaar geleden geidentificeerd. Het is één puntmutatie. De theorie is dat het originele gen (het gen dat we nu gemuteerd noemen) in ieder paard zat en dat het gen voor 'niet-gang' in feite de mutatie is.
Er zijn fossielen van paarden (en dan met name hun evolutionaire voorgangers) gevonden die versteend zijn in tölt. Tölt is dus niet specifiek voor IJslanders. Sowieso zijn er andere rassen die vergelijkbare gangen hebben: Tenessee Walkers die de rack (Amerikaans voor tölt) beheersen, Speed Racking Horses (allerlei kruisingen) die gefokt worden op zo snel mogelijk kunnen tölten (30 km/u is geen uitzondering).

Kortom:
vraag 1: nee, het oerpaard kon al tölten.
vraag 2: nee, zie vraag 1
vraag 3: tölt is de oergang, draf is de afwijking - alle paarden beschikten oorspronkelijk over tölt
vraag 4: ja, net zoals rij- en management invloed heeft op (spectaculaire) draf van tuigers of de Totilassen van deze wereld
vraag 5: zie hierboven: dat gen is er, maar was er eerder dan de IJslander.


Bedankt voor je reactie, helaas moet ik deze info allemaal nog zelf op internet gaan zoeken.
Ik wist helemaal niet dat andere rassen ook over de tölt beschikken. Of eigenlijk dat alle paarden dit in eerste instantie hadden. Heel interessant

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:54

shakirap schreef:
Ibbel schreef:
Het gen voor 'gang' is een paar jaar geleden geidentificeerd. Het is één puntmutatie. De theorie is dat het originele gen (het gen dat we nu gemuteerd noemen) in ieder paard zat en dat het gen voor 'niet-gang' in feite de mutatie is.
Er zijn fossielen van paarden (en dan met name hun evolutionaire voorgangers) gevonden die versteend zijn in tölt. Tölt is dus niet specifiek voor IJslanders. Sowieso zijn er andere rassen die vergelijkbare gangen hebben: Tenessee Walkers die de rack (Amerikaans voor tölt) beheersen, Speed Racking Horses (allerlei kruisingen) die gefokt worden op zo snel mogelijk kunnen tölten (30 km/u is geen uitzondering).

Kortom:
vraag 1: nee, het oerpaard kon al tölten.
vraag 2: nee, zie vraag 1
vraag 3: tölt is de oergang, draf is de afwijking - alle paarden beschikten oorspronkelijk over tölt
vraag 4: ja, net zoals rij- en management invloed heeft op (spectaculaire) draf van tuigers of de Totilassen van deze wereld
vraag 5: zie hierboven: dat gen is er, maar was er eerder dan de IJslander.


Bedankt voor je reactie, helaas moet ik deze info allemaal nog zelf op internet gaan zoeken.
Ik wist helemaal niet dat andere rassen ook over de tölt beschikken. Of eigenlijk dat alle paarden dit in eerste instantie hadden. Heel interessant


Dit is inderdaad redelijk bekende informatie en daar zijn ook wetenschappelijke stukken over te vinden. Als ik jou was zou ik eerst een literatuuronderzoek over dit onderwerp starten om daarna pas de probleemstelling en deelvragen te formuleren. Begin met een hypothese en zoek die eerst uit.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:01

Voor de vijfde vraag, kijk even op mijn site onder artikelen. Daar vind je een artikel over wetenschappelijk onderzoek naar tölt, inclusief bronnen. O.a. over de vrij recent (2012 meen ik) gevonden genmutatie die verantwoordelijk is voor telgangaanleg.
Laatst bijgewerkt door Askja op 17-12-20 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:01

mijn tennesee walker tölt...heeft zelfs 5 gangen
stap, straf, tölt, telgang en 2 versies galop , een
gewone galop en een rockinchair galop dat is een bijna slowmotion galop waar de achterhand dieper gaat en voorhand
wat verhevener word

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 16:24

Askja schreef:
Voor de vijfde vraag, kijk even op mijn site onder artikelen. Daar vind je een artikel over wetenschappelijk onderzoek naar tölt, inclusief bronnen. O.a. over de vrij recent (2012 meen ik) gevonden genmutatie die verantwoordelijk is voor telgangaanleg.


Ja klopt. Jouw site had ik al gevonden en ook al gebruik van gemaakt dat onderzoek

SharonLotte
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:36

Ik kende dit ras nog helemaal niet. Zo mooi!

shakirap
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:18

Hi,

Ik heb weer even een vraagje. Ik ben nu bezig met de invloeden van mutaties op de gangen. Klopt het dat het DMRT3 eiwit ervoor zorgt dat Ijslanders over de tölt beschikken?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Onderzoek tölt IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:45