Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips voor een ijslander hengst!

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb geen idee of er hier veel ijslandermensen zitten maar ik ben opzoek naar een ijslander dekhengst voor mijn merrie.
En ben benieuwd of jullie tips hebben.

Mijn punten voor een hengst:
- een goede bovenlijn
- 4 ganger of 5 ganger met niet een hoger dan een 6 voor telgang en dan erg goede andere gangen
- stabiel karakter ( merrie kan wel pittig worden)
- stevige body (merrie is smal en slank gebouwd

Mijn merrie: Hilling van de berkenhoeve NL2007200007

Moeder: Litbra fra hofi MV: Spuni fra midsitju MM: Ljosbra fra aukureyi
Vader: Arfur fra hofi VV: Eidur fra oddholi VM: Aska fra hofi

Ze is een 5 ganger maar ik rij haar als een 4 ganger omdat ze een lange strakke en stijve rug heeft komt het niet ten goede van haar andere gangen als ik ook de telgang rij.

Liefst geen orri bloed

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips/ideeën
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 13:26 



 
Profiel   

[GP] Gangenpaarden

Misschien dat je op dit onderdeel ook wat informatie en tips kunt vinden want daar zitten veel IJslander eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 13:29 



 
Profiel   

Dat is een goed idee inderdaad. Heb het daar nu ook geplaatst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 13:33 



 
Profiel   

Waarom wil je niet hoger dan een 6 voor telgang, of begrijp ik je verkeerd? Je wilt een 'slechte' telganger?

Ik ben fan van Hringur fra Fossi. Heb mijn merrie ook met hem gedekt. Het is een grote, correct gebouwde hengst, super veel kwaliteit.

En wat ik zelf ook belangrijk vond: een erg vriendelijk en stabiel dier. Mijn merrie is een vrij zure chagrijnige merrie, dus dat mocht wel wat gecompenseerd :P ben heel tevreden over de nakomeling. Sowieso geeft hij echt zeer goede nakomelingen.

Hij heeft wel meer dan een 6 voor telgang :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 16:28 



 
Profiel   

Dat heb ik vergeten erbij te zetten en weet niet hoe ik het aanpas nu :D maar die slechte telganger/vijfganger is de merrie zelf al

Ze is een 5 ganger maar ik rij haar als een 4 ganger omdat ze een lange strakke en stijve rug heeft komt het niet ten goede van haar andere gangen als ik ook de telgang rij. Dus ik wil eigenlijk haar basisgangen en de tolt verbeteren


Laatst bijgewerkt door Hilliepillie op 05-01-21 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 16:48 



 
Profiel   

Hringur vindt ik zelf ook echt wel leuk maar meer voor mijn andere merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 16:50 



 
Profiel   

IS2008157549 Sálmur frá Ytra-Skörðugili staat hier bij in de buurt, lijkt goed te voldoen aan jouw wensen.
https://www.salmur.nl
Zelf nog even een virtuele dekking doen op World Fengur; ik zit niet zo goed in die bloedlijnen nog wat past e.d. Succes!

Ps. Er wordt gewerkt aan een hengstenboek 2021 wat half februari hopelijk uit komt met NL en Belgische dekhengsten, voor het geval je dit nog niet mee gekregen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 20:59 



 
Profiel   

Stel je vraag ook eens in een van de ijslander facebook paginsa! Daar worden op moment veel hengsten ter dekking aangeboden:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 21:06 



 
Profiel   

Vrienden van mij hebben tijdelijk hun hengst Máfur frá Kjarri in Duitsland in de dekdienst staan. Hij heeft een heel fijn karakter en super gangen. Hij is heel recent uit IJsland over gekomen en is met zijn 1.46m behoorlijk aan de maat.
Mocht je interesse hebben kan ik je altijd hun telefoonnummer geven. Op de boktmarkt heb ik een advertentie van hem staan mocht je alvast wat foto en filmmateriaal van hem willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 21:07 



 
Profiel   

Lante schreef
IS2008157549 Sálmur frá Ytra-Skörðugili staat hier bij in de buurt, lijkt goed te voldoen aan jouw wensen.
https://www.salmur.nl
Zelf nog even een virtuele dekking doen op World Fengur; ik zit niet zo goed in die bloedlijnen nog wat past e.d. Succes!

Ps. Er wordt gewerkt aan een hengstenboek 2021 wat half februari hopelijk uit komt met NL en Belgische dekhengsten, voor het geval je dit nog niet mee gekregen had.


Klopt hij voldoet ook zeker wel aan mijn eisen, had ook al meer info over hem gevraagd alleen is het jammer dat hij nog niet zoveel (gekeurde) nakomelingen heeft om te zien wat hij vooral vererfd. Verder vind ik hem echt een hele mooie knappe hengst.

Ps. Dat is ook zeker interessant. Moet je daarvoor aanmelden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 10:04 



 
Profiel   

Maaike_Indy schreef
Vrienden van mij hebben tijdelijk hun hengst Máfur frá Kjarri in Duitsland in de dekdienst staan. Hij heeft een heel fijn karakter en super gangen. Hij is heel recent uit IJsland over gekomen en is met zijn 1.46m behoorlijk aan de maat.
Mocht je interesse hebben kan ik je altijd hun telefoonnummer geven. Op de boktmarkt heb ik een advertentie van hem staan mocht je alvast wat foto en filmmateriaal van hem willen zien.


Ik had zijn advertentie gezien ja. Maar hij is alleen een echte vijfganger (9.5 voor telgang) en dat wil ik liefst niet. En iets te groot aan de maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 10:07 



 
Profiel   

Hilliepillie schreef
Lante schreef
IS2008157549 Sálmur frá Ytra-Skörðugili staat hier bij in de buurt, lijkt goed te voldoen aan jouw wensen.
https://www.salmur.nl
Zelf nog even een virtuele dekking doen op World Fengur; ik zit niet zo goed in die bloedlijnen nog wat past e.d. Succes!

Ps. Er wordt gewerkt aan een hengstenboek 2021 wat half februari hopelijk uit komt met NL en Belgische dekhengsten, voor het geval je dit nog niet mee gekregen had.


Klopt hij voldoet ook zeker wel aan mijn eisen, had ook al meer info over hem gevraagd alleen is het jammer dat hij nog niet zoveel (gekeurde) nakomelingen heeft om te zien wat hij vooral vererfd. Verder vind ik hem echt een hele mooie knappe hengst.

Ps. Dat is ook zeker interessant. Moet je daarvoor aanmelden?


Als ik meer weet, dan meld ik het hier wel even. Hengsten kunnen zich nu aanmelden en de gegevens aanleveren die er in moeten staan. Hoe het verspreid wordt heb ik nog niks over gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 17:44 



 
Profiel   

Dit topic past het best op Gangenpaarden, omdat daar de ijslander kenners zitten, ik verplaats het daar naartoe voor je. Het andere topic dat je daar had geplaatst, is gesloten als 'dubbeltopic'. Het is niet de bedoeling om hetzelfde topic twee keer te plaatsen op het forum. :)

EHK -> GP

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 19:26 



 
Profiel   

Deze kwam ik ook tegen:
Wil je graag een mooi en betrouwbaar paard fokken om zowel urenlang in het bos te tölten als het uitstekend doen op wedstrijden? Kies dan zeker Ábóti frá Söðulsholti (IS2008137863) als hengst voor je merrie !

Ábóti is een vosbonte, charmante en superlieve hengst, met een fantastisch soepele tölt (8.5) met veel power en zeer goede basisgangen. Hij is mooi gebouwd (exterieur: 8.21) met een mooie oprichting en een sprekend hoofd. Hij is als vierjarig paard gekeurd met 7.97 als eindcijfer (6x8) als vierganger. De legendarische Álfur frá Selfossi (die o.m ereprijs voor nakomelingen gekregen heeft) en Sunna frá Akri (totaal gekeurd met 8.02 en dochter van de bekende Roði frá Múla) zijn zijn ouders.

Zijn nakomelingen spreken erg aan, omdat ze, net zoals Ábóti zelf, over goede gangen beschikken en mooi gebouwd zijn. Ze zijn gekend om hun fijne karakter en ze zijn makkelijk te rijden.

Ábóti is een beleefd paard en heeft een karakter waar iedere ruiter van droomt: een beheersbaar temperament, braaf en beleefd aan de hand, IJslands vuur als je hem rijdt en heel schattig en lief in de weide met andere paarden.

Hij dekt aankomend dekseizoen met KI, omdat dit voor zowel ons als de merrie(houder) het veiligste en makkelijkste is (de merrie kan thuis blijven).
Ben je geïnteresseerd? Stuur me dan zeker een berichtje, dan geef ik graag meer info of stuur ik het dekcontract naar je op!
https://www.facebook.com/10000216783201 ... 57508/?d=n

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-21 17:36 



 
Profiel   

Framherji frá Flagbjarnarholti, is via ki nog beschikbaar, prachtige hengst, en zijn nakomelingen doen het best heel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:49 



 
Profiel   

De hengst van Marieke Weber had ik op het oog voor mijn merrie (het is een andere hengst geworden, maar die is gecastreerd dus daar heb je niks aan ;) ), Blidfari frá Vefgrund. Vierganger, erg vriendelijk karakter, gekeurd met een 9,5 voor bovenlijn en kruis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:09 



 
Profiel   

Ik zou of voor een goede vierganger of een goede vijfganger gaan. Een vijfganger met slechte telgang zou ik niet op een merrie met slechte telgang zetten.

Wellicht is Hraunar frá Hrosshaga een goede optie, die dekt in 2021 in Nederland: https://www.hengstenhouderijvannunen.nl ... -hrosshaga
Dit is een erg goede vierganger met soepele gangen en hij geeft dit ook door aan de nakomelingen.
9 voor bovenlijn, 9 voor tolt, 9 voor draf, 9.5 arbeidstempo tölt.

Moet je kijken hoe hij gaat zitten in langzame tölt :D


[Edit]
Vergelijk dat eens met de tölt van de eerder genoemde Hringur, die 'loopt' veel meer en heeft veel stijvere en lateralere gangen. Dit zie je meteen in de galop, en later ook in de tölt. Niks tegen deze hengst overigens!! Deze vergelijking is bedoeld als voorbeeld omdat het verschil tussen een 4 en 5 ganger bij deze 2 heel duidelijk te zien is. Dus ligt er een beetje aan waar je naartoe wilt fokken.


Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 10-01-21 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:26 



 
Profiel   

Ik zou juist als je merrie zo'n moeite heeft met de telgang voor een goede telganger gaan of een goede vierganger. Wat denk je ermee te behalen als je een hengst met een slechte telgang kiest voor een merrie met een even slechte telgang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:30 



 
Profiel   

Volgens WorldFengur is dit de top 4 voor jouw merrie. Volgens mij wel allemaal vijfgangers.

1. Liður fra Slippen
2. Máfur frá Kjarri
3. Árvakur frá Árbæjarhjáleigu II
4. Barón frá Waldthorst

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:34 



 
Profiel   

WF baseert de hengstenkeuze puur en alleen op de gemiddelde blup van merrie en hengst. Die 4 staan dus bij vrijwel alle merries bovenaan omdat deze 4 hengsten de hoogste blup hebben in NL, en dus het gemiddelde van het veulen lekker omhoog trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 22:42 



 
Profiel   

Thokkadisje ik heb het op verschillende merries uitgeprobeerd en kreeg bij alle merries iets anders :o

Edit en met iets anders bedoel ik niet steeds dezelfde hengsten.

Verder kun je van alles aanpassen in je zoekactie. Daardoor kreeg ik ook steeds verschillende uitslagen.

Bij deze uitslag ben ik uitgegaan van het laagste inteelt percentage en had de blup leeg gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:04 



 
Profiel   

:D op een blub kan je niet zitten, karakter, verbeteren van de merrie zijn voor mij belangrijker :+ , al vind ik de stalli man wel heel leuk. voor mij niks dat is de vader van mijn merrie. ik heb een prachtige drie jarige, zijn vader is een zoon van hrimnir fra osi, paps niet goedgekeurd, maar veulen heeft een best hoge blub, kan alle kanten op dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 23:38 



 
Profiel   

sassefras schreef
Framherji frá Flagbjarnarholti, is via ki nog beschikbaar, prachtige hengst, en zijn nakomelingen doen het best heel goed


Omdat het de eerste keer is voor de merrie wou ik eigenlijk niet eerste keer ki doen. En ik weet een merrie die was na 3x insemineren nog niet drachtig terwijl de merrie helemaal prima in orde was met goede begeleiding.


Imre schreef
De hengst van Marieke Weber had ik op het oog voor mijn merrie (het is een andere hengst geworden, maar die is gecastreerd dus daar heb je niks aan ;) ), Blidfari frá Vefgrund. Vierganger, erg vriendelijk karakter, gekeurd met een 9,5 voor bovenlijn en kruis.


De vader van mijn andere merrie is deze hengst. Maar voor deze merrie zou ik toch eerder een hengst kiezen met iets hogere cijfers voor gangen :D


Thokkadisje schreef
Ik zou of voor een goede vierganger of een goede vijfganger gaan. Een vijfganger met slechte telgang zou ik niet op een merrie met slechte telgang zetten.

Wellicht is Hraunar frá Hrosshaga een goede optie, die dekt in 2021 in Nederland: https://www.hengstenhouderijvannunen.nl ... -hrosshaga
Dit is een erg goede vierganger met soepele gangen en hij geeft dit ook door aan de nakomelingen.
9 voor bovenlijn, 9 voor tolt, 9 voor draf, 9.5 arbeidstempo tölt.

Moet je kijken hoe hij gaat zitten in langzame tölt :D
[ Video ]

[Edit]
Vergelijk dat eens met de tölt van de eerder genoemde Hringur, die 'loopt' veel meer en heeft veel stijvere en lateralere gangen. Dit zie je meteen in de galop, en later ook in de tölt. Niks tegen deze hengst overigens!! Deze vergelijking is bedoeld als voorbeeld omdat het verschil tussen een 4 en 5 ganger bij deze 2 heel duidelijk te zien is. Dus ligt er een beetje aan waar je naartoe wilt fokken.
[ Video ]


Ik heb Hraunar inderdaad gezien. Hij staat ook zeker wel op mijn lijstje. Echt een gave hengst. Als hij ook nog een makkelijk en stabiel karakter heeft dan is dat helemaal top.


9jinte9 schreef
Volgens WorldFengur is dit de top 4 voor jouw merrie. Volgens mij wel allemaal vijfgangers.

1. Liður fra Slippen
2. Máfur frá Kjarri
3. Árvakur frá Árbæjarhjáleigu II
4. Barón frá Waldthorst


Klopt allemaal vijfgangers

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 09:13 



 
Profiel   

Asi fra lundum II ? Staat volgens mij in België. Kent iemand misschien wat over hem? En zouden jullie die ook aanraden of als optie houden voor deze merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 09:21 



 
Profiel   

Je zou Trine Risvang een mailtje of berichtje op Facebook kunnen sturen. Zij rijdt de hengst en kent hem door en door.
http://trine-risvang.dk/hingste/

Kronshof heeft ook hele gave hengsten staan in 2021. Even een stukje rijden maar de service is echt top daar! Mijn merrie is daar in 2018 geweest toen Thoralfur daar ter dekking stond. Ik ben niet van plan haar te laten dekken dit jaar, maar met Herkules en Glanni moet ik echt op mijn handen zitten om haar niet weer naar Duitsland te sturen O:)

Ps. Of rijdt door naar Denemarken, Kveikur frá Stangarleik, is ook echt :wow: hij heeft een 10 voor tölt en een 10 voor karakter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 10:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen