Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen IJslands hoofdstel

 
Profiel   

Ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar een goed passend hoofdstel voor mijn IJslander. Ik heb nu een Rambo Micklem te proberen maar weet niet helemaal of dat het is.
Ik heb ook wel alleen een kopstuk gebruikt met bit en losse neusriem. Maar vind dat daar het bit zo onstabiel in zit.
Het voordeel van de Micklem is natuurlijk dat het anatomisch is. Maar gisteren merkte iemand op stal op dat er zoveel poespas aan het hoofdstel zit. En waarom ik niet gewoon met een IJslands hoofdstel rij.
Wat zijn jullie ervaringen? Mijn IJslander heeft wel een klein hoofdje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 14:54 



 
Profiel   

Mijn ene IJslander heeft een Micklem, die past prima.

Verder heb ik nog een stuk of 8 andere IJslandse hoofdstellen, die passen allemaal prima.

Dus wat zou je nou eigenlijk willen weten? :=
Je hebt ook anatomische IJslander hoofdstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:02 



 
Profiel   

Geen ervaring met IJslandse hoofdjes of hoofdstellen. Kramer heeft wel veel producten voor IJslanders, misschien is dat het bekijken waard? Dacht dat je daar vooral losse onderdelen kan bestellen en zo zelf je hoofdstel kan samenstellen.
Overigens ben ik zelf wel een tevreden gebruiker van de Micklem. Wat vinden ze dan voor poespas eraan zitten? Ik vind ze zelf juist heel makkelijk en simpel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:02 



 
Profiel   

Wat voor ervaringen wil je precies? Net als zadels zijn hoofdstellen een keuze die zowel voor paard als ruiter goed moet zijn. Dat is in mijn ogen het allerbelangrijkste, of een ander het hoofdstel poespas vindt is compleet irrelevant als jij en je paard er wel gelukkig van worden. Hetzelfde geldt andersom, als jij en je paard prima tevreden zijn met een los bakstuk met een losse neusriem, waarom dan wisselen naar iets anders?

Ik heb al jaren een los bakstuk met bit en een losse lage neusriem, voor mijn beide IJslanders. Het bevalt bij beide, waarvan een met een klein hoofdje, heel goed, vandaar dat ik nooit getwijfeld heb om te wisselen. De Micklem heb ook dus ook nog nooit geprobeerd. Ik vind ze niet per se mooi, maar ik vind het ook geen poespas, ze zien er wel uit als fijn in gebruik, zowel voor ruiter als paard. Voor mij persoonlijk geen meerwaarde om er een aan te schaffen, omdat mijn huidige hoofdstellen ook goed bevallen, maar zoals gezegd, dat is geheel afhankelijk van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:10 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Mijn ene IJslander heeft een Micklem, die past prima.

Verder heb ik nog een stuk of 8 andere IJslandse hoofdstellen, die passen allemaal prima.

Dus wat zou je nou eigenlijk willen weten? :=
Je hebt ook anatomische IJslander hoofdstellen.


Misschien niet helemaal duidelijk.. Wat ik graag zou willen weten is wat jullie ervaring is met het gebruik van alleen een kopstuk. En dan met name of het bit dan rustig in de mond blijft liggen. Of gebruik je dat dan in combinatie met een losse neusriem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:15 



 
Profiel   

In mijn geval in combinatie met een losse lage neusriem. Deze moet vooral niet te strak zitten, maar als deze té los zit, kan het bit ook losser in de mond komen te liggen. Het type bit wat je gebruikt maakt ook uit, een dubbelgebroken watertrens ligt doorgaans onrustiger dan een ongebroken of enkelgebroken D-trens, bijvoorbeeld.

Naast dat je het bit onrustig vindt liggen, merk je ook dat je paard dit als onprettig ervaart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:20 



 
Profiel   

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het bit wat ik had was niet fijn voor hem. Nu heb ik een ander bit wat beter bij hen past. Dus dat zou ik moeten proberen. Heb het nu alleen in combinatie met de Micklem geprobeerd.


Laatst bijgewerkt door lotje01 op 03-03-21 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:24 



 
Profiel   

Ik vind zelf alleen een kopstuk met bit geen succes. Ik had altijd mijn losse neusriem erbij. Nu een IJslander hoofdstel van Waldhausen, deze is uit een stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:26 



 
Profiel   

Ik heb hier wel eens mee gereden, maar ik persoonlijk vind het bit stabieler liggen als ik ook een neusriem gebruik. Voor mijn huidige paard heb ik een anatomisch hoofdstel en ik vind hem hier fijner mee lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:26 



 
Profiel   

Ik gebruik nooit alleen een kopstuk, altijd een losse neusriem erbij. Hoog of laag maakt voor mijn paard niet zoveel uit. Ik heb nog nooit het idee gehad dat het bit onrustig ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:27 



 
Profiel   

Ook met de IJslander hoofdstellen zie je tegenwoordig meer 'poespas', als in: meer blingbling, frontriemen etc.

Ik heb verschillende hoofdstellen (gehad) en vind persoonlijk het aparte kopstuk/neusriem niet mooi zitten. Ben zelf dus fan van de anatomische hoofdstellen :)

Heb ook nog nooit een probleem gehad met bitten.. is je bit dan niet gewoon te groot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:28 



 
Profiel   

Het bit wat ik gebruikte was te klein. Ik heb laatst een Bitfitter erbij gehad. Dus denk niet dat het daar aan lag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:41 



 
Profiel   

[ img ]
Los kopstuk en neusriem


[ img ]
Anatomisch hoofdstel


[ img ]
Normaal ponyhoofdstel


[ img ]
Micklem

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 15:48 



 
Profiel   

Met alleen een kopstuk ligt het bit onrustiger in de mond.

Al mijn hoofstellen (Hrimnir, Topreiter, 1 van IJsland en een merkloze) hebben los kopstuk en losse neusriem. Bevalt mij prima omdat ik dan makkelijk neusriem kan wisselen of de ene dag met en de andere dag zonder kan rijden. In de bak en met longeren laat ik de neusriem vaak af.

Overigens bevalt het mij beter om eerst de neusriem om te hangen en daarna het kopstuk. Dan komen de riempjes van de neusriem minder dicht bij de ogen en ligt de neusriem stabieler.

Zoals op deze foto:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 16:24 



 
Profiel   

Mijn IJslander wordt gewoon boos als er ook maar iets van een riempje over/voor het bit langs loopt, dus gecombineerde, lage of anatomische neusriem is hier een no go. Hem rijd ik dus met een hoge neusriem en dit gaat prima, daarbij vind ik het ook wel chique staan. Geen last van dat het bit hier mee onrustig in de mond ligt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 16:36 



 
Profiel   

Ik heb losse kopstukken en neusriemen en ook een Micklem. Ik merk bij mijn Ijslanders echt geen enkel verschil. De Micklem vind ik minder chique en het riempje aan de neusriem te breed, dus die ligt in de kast. Die gebruik ik nu alleen voor het logeren als kaptoom of voor bitloos rijden als er iets aan het gebit gedaan is of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:55 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties en foto's. Ik begrijp dat een keuze voor een hoofdstel persoonlijk is en dat je niet iedere IJslander over één kam kan scheren. Ik werd gewoon even aan het twijfelen gebracht door de opmerking die ik kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 12:24 



 
Profiel   

Heb je anders niet de mogelijkheid een Micklem te lenen van iemand? Dan kun je het zonder dat je meteen kosten moet maken eens uitproberen of het iets voor jou en jouw IJslander is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 12:44 



 
Profiel   

Bnet schreef
Heb je anders niet de mogelijkheid een Micklem te lenen van iemand? Dan kun je het zonder dat je meteen kosten moet maken eens uitproberen of het iets voor jou en jouw IJslander is.


Ik heb zelf een Micklem. Op advies van een bitfitter heb ik dit hoofdstel aangeschaft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 12:49 



 
Profiel   

Ah sorry, dat was me niet geheel duidelijk. Bevalt het? Of is het behalve de opmerking die je kreeg ook niet helemaal wat je zocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 13:02 



 
Profiel   

Micklem zie ik best vaak bij IJslanders! En de opmerking van teveel poespas snap ik ook niet echt :P Als je een hoofdstel hebt met gecombineerde neusriem moet je ook twee riempjes vast maken (net zoals bij een Micklem). Enige verschil is eigenlijk dat de Micklem een kaakriem heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 13:24 



 
Profiel   

Misschien bedoeld ze met poespas omdat je er zoveel mee kunt? Je kunt het bitloos gebruiken, als kaptoom. Maar dat is toch juist het fijne er aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 13:46 



 
Profiel   

Drico schreef
Micklem zie ik best vaak bij IJslanders! En de opmerking van teveel poespas snap ik ook niet echt :P Als je een hoofdstel hebt met gecombineerde neusriem moet je ook twee riempjes vast maken (net zoals bij een Micklem). Enige verschil is eigenlijk dat de Micklem een kaakriem heeft.


Dat is ook zo. Ik moet me er ook niets van aan trekken en m’n eigen plan trekken. Ik heb de micklem nog maar één keer gebruikt dus kan nog niet zeggen of hij me bevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 14:02 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Misschien bedoeld ze met poespas omdat je er zoveel mee kunt? Je kunt het bitloos gebruiken, als kaptoom. Maar dat is toch juist het fijne er aan?


Ja, je hebt ook wel de competition versie die is zonder de extra mogelijkheden. Maar inderdaad, de multi is juist ideaal :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 14:06 



 
Profiel   

Mijn hoofdstel bestaat ook alleen maar uit een kopstuk en neusriem maar deze zitten met de frontriem aan elkaar vast.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 14:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen