Deken ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 191
Geregistreerd: 16-08-22

Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 14:16

Hoi allemaal!

Ik ben aan het rondneuzen naar een deken, maar weet eigenlijk niet zo goed waarom ik ernaar kijk aangezien Liam 'altijd' in het land heeft gestaan zonder deken. Daarom ben ik benieuwd naar eventuele factoren waarom jullie de keuze hebben gemaakt om een deken bij jullie Tinkers op te doen, zodat ik dit ook mee kan nemen in mijn overweging wel/geen deken.



p.s: Liam is negatief getest op PSSM1! *\o/*

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:34

Valentijn heeft in de winter meestal geen deken om, hij heeft geen zware trainingen dus hoeft ook niet geschoren te worden of een deken om hem schoon te houden. Wel is hij vorig jaar verkouden geworden toen het super veel aan het regenen was. Toen hebben we hem een maandje ondersteund met een 0 grams regendeken. Hij leek het wel te waarderen en was niet meer aan het rillen, verkoudheid ging toen ook veel sneller over.

Het ligt er heel erg aan hoe veel je rijdt en hoe dik de wintervacht is of hij het standaard nodig heeft in de winter. Goed uitstappen zodat hij niet meer super bezweet het land op moet is natuurlijk het belangrijkste. Dekens zijn altijd een groot discussiepunt dus je moet vooral doen waar jij en je paard je prettig bij voelen.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:36

Geen tinker maar een shet. Uiteindelijk toch besloten een deken op te doen in de hoop dat hij een beetje dunner vachtje krijgt.... Ik doe zelf liever geen deken op maar bij hem was de wintervacht niet normaal dik. En een bij komend voordeel is dat je een minder nat en minder modderige pony hebt. Maar wel vreselijk vieze dekens.....

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:28

Geen tinker maar andere even stoere paarden ;)
Zij krijgen overdag een regendeken op als er de hele dag regen is voorspeld, omdat er nauwelijks schuilmogelijkheden zijn. Bij een enkele bui, droog weer en 's nachts op stal (lekker warm en droog) staan ze bloot.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:30

Ik heb een nieuw forest die zonder schuilstal met alleen bomen staat

Ik heb haar de afgelopen jaren geen deken op gehad maar je kan het je paard altijd aanbieden. Als je naar ze toekomt met deken blijven de paarden die hem op willen wel staan is mijn ervaring, willen ze hem niet op dan lopen ze weg.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:41

Ik heb een tinker x haflinger en heeft de laatste jaren onder een deken gestaan.
Mede doordat ze eerder stopte met eten als het regende en ze daar niet droog konden staan buiten (wel met de nacht op stal).
Daarnaast maakt ze een flinke teddy vacht aan en daar in het werk wel echt last van had. Ze kon dan eigenlijk slecht haar warmte kwijt.

Nu ze drachtig is wil ik het toch dit jaar weer zonder deken gaan proberen. Dit mede door mijn eerdere ervaring.
Toen wilde ze toch niet echt meer aan het werk vanaf december ( nu 2 weken later uitgerekend). En toen in april was het nog best koud en nat. Maar bevallen met een deken, of vroeg al af gaan doen vond ik toen 3x niks.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:48

Een paard kan over het algemeen temperaturen van -5 tot 25 graden Celsius verdragen, dus bij mij op de opleiding (Toegepaste Biologie) kreeg ik al te horen hoe komisch het is dat veel paardeneigenaren een deken opdoen. Niet dat een deken lang niet altijd nodig is, maar veel mensen doen het eigenlijk zonder dit te beseffen omdat ze paarden iets te veel vermenselijken. Geschoren paarden/paarden die minder wintervacht moeten aanmaken hebben wel baat bij een deken (nu heb ik begrepen dat wintervacht niet alleen door lage temperaturen maar ook door minder licht wordt aangemaakt, dus deken zonder scheren moet dan in combinatie met lichten langer aanlaten). En er zijn paarden die zodanig doorgefokt zijn dat ze bepaalde dingen (soms ook mentaal?) niet kunnen handelen. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Ikzelf heb twee shetlanders en eigenlijk nooit dekens op gehad. Ik heb een fleecedeken die ik zelden gebruik (meer wanneer eentje nat is en het waait/koud is), maar ik wilde eerst graag regendekens voor ze omdat ze altijd zo modderig en nat worden in de winter en die kleihompen ook niet prettig zijn voor ze. We hebben tegenwoordig ook een paard en toen kocht mijn moeder plotseling allerlei soorten dekens (fleecedeken, "dikke" staldeken (mijn favoriet, van weatherbeeta, sluit goed aan en heeft genoeg riemen om netjes vast te maken), regendeken, vliegendeken), maar ik vind het zelf eigenlijk onzinnig. Als ze eraan gewend is in de winter, hou ik het heel de winter vol, maar anders blijft het wat mij betreft af want volgens mij redt ze zich prima zo. De regendeken gooi ik op als het echt nat is, maar het zijn op de staldeken na allemaal goedkope dekens die makkelijk schuiven en weinig fatsoenlijk vastzetmateriaal hebben, dus ik doe ze liever niet op. Ik heb de staldeken wel eens buiten opgedaan omdat het zo koud en nat was dat de regendeken het niet kon hebben (en ik ook niet met de onhandige lange staartriem die snel smerig werd) en 's nachts had ze de staldeken of fleecedeken op. Maar zonder maakte ze een prima wintervacht aan en stond ze zonder problemen buiten.

Hoeveel wintervacht maakt je paard aan en hoe intensief rij je hem? Is het zo erg dat je misschien wil scheren? Dat zou ik meenemen in je overweging. Als de wintervacht een niet-overdreven-dikke vacht is en hij niet zo vaak en intensief rijdt dat hij wegdruipt van het zweet, zou ik misschien geen winterdeken doen. Een dunne waterdichte (regen)deken tegen de nattigheid zou misschien nog kunnen, dat lijkt me ook wel fijn als het heeft geregend en je haalt hem uit het land om te poetsen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:51

Degene die onder het zadel loopt staat onder de deken. Met als reden dat als ik wil rijden haar rug droog is als dekje en zadel erop gaat. Ze staat overdag namelijk altijd buiten, ongeacht het weer. En een natte paardenrug met zand ertussen wil ik geen zadel op leggen... overigens is het ook fijn dat ze door de dunnere vacht de warmte wat beter kwijt kunnen met rijden.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:32

Onze haflinger en tinker staan allebei in de winter onder een deken. Mijn haflinger wegens bekkenproblemen, dus die loopt belachelijk slecht als het koud en nat op haar lijf blijft. Mijn moeder's tinker is al een oudere man van 25+ jaar oud, hij valt makkelijk, en snel, af zonder deken. Zonder gezondheidsproblemen hebben mijn paarden altijd zonder deken gestaan :)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:48

kelly heeft eigenlijk altijd zonder deken gestaan.
nu ze 29 is en alles wat lastiger is gaat ze vanaf oktober de nachten op stal.
dan is ze nog steeds zonder deken, alleen wanneer het echt dagenlang regent en het echt heel koud is( wel onder het vriespunt) dan krijgt ze een 200 grams deken op.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:58

Hier alleen een regendeken als het de hele dag hard gaat plensen in combinatie met harde, gure wind, anders helemaal niets. Ze kunnen schuilen en dat is voor hun al voldoende.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:45

Mijn shetten krijgen een regendeken om als het zeikweer is. De tinker waar nog regelmatig iets mee gedaan wordt staat de hele winter onder een deken, meestal 0 grams maar als het echt guur wordt 100 grams. Zo blijft ze schoon en droog. Net als Bernoe leg ik ook liever geen zadel op een nat en zanderig paard. Bovendien is ze drager van PSSM1.
Ze staan overigens in paddocks met schuilstallen

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:50


Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:43

de vacht groeit op licht, niet op hoe koud het is. Dus om dekens om die reden om te doen heeft helaas geen zin.
Als je schuilmogelijkheden hebt voor ze ts, lekker zonder deken. Hier staan ze ook alle 3 zonder deken(behalve vliegendeken in de zomer). Stel je gaat scheren is het een ander verhaal(maar dat doe ik niet.)

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:52

Ik heb een deken op gehad in de tijd dat mijn ruintje nog jong was en zich behoorlijk druk maakte met buitenrijden. In zijn teddy vacht was hij dan in een mum van tijd zeiknat.
Braaf geluisterd naar wat paard natuurlijk mensen, als hij op adem is kan hij gewoon buiten. Nou paar dagen later stond hij te hoesten.
Wat ik 20 jaar sportpaarden tijd nooit had gehad.
Toen hem een paar winter geschoren. Dit model maar toch een deken erbij.

Afbeelding

Later toen hij niet meer zo nat werd niet meer geschoren en ook geen deken meer op gedaan.

2 jaar terug werd hij stram in de achterhand, reden nooit ontdekt ondanks echo en rontgen waar niets op te zien was. Toen ook weer een deken op gedaan. Al zag ik daarmee geen verschil, het gaf mij een fijn gevoel.
Sinds de lente loopt hij weer goed, dus wil dit jaar de deken weer af laten.


mijn merrie heeft in de winter geen deken op.
Nou ja ik jok, 2 jaar terug stond het zowat horizontaal te sneeuwen/ ijzelen. Echt harde wind en zo vies kou.
Ik heb haar die dag een deken op gedaan en je zag dat ze dat duidelijk enorm fijn vond.
Ze kunnen wel schuilen en ze deed dat ook wel een beetje, maar ruintje was wel verderop in de wei gras aan het zoeken en daar ging ze dan toch maar weer bij staan.

Jaimy_Liam

Berichten: 191
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 19:13

Dank voor alle reacties! Voor nu de keuze gemaakt om hem geen deken op te doen. Simpelweg omdat hij te jong is om te rijden, en ik niet zoveel activiteiten met hem doe. Ik loop eens een rondje in de omgeving, en train hem licht in Horsemanship. Voor mij voldoende reden om (voor nu) geen deken op te doen deze herfst/winter. Mocht ik merken dat hij last van de kou krijgt, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer. Ik heb nu in elk geval een beeld gekregen van eventuele factoren om wel of geen deken op te doen. :D

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:19

Hier een deken, paard komt uit Spanje en maakt geen heel lange vacht aan. Daarnaast heb ik het koud dus vind ik dat hij dat ook heeft. :') Daarnaast is hij jong en heb ik liever dat hij energie steekt in breder worden dan zichzelf warm houden.

Ik denk maar zo: liever iets te warm dan te koud.