Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 23 van de 23 [ 560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23
Plaats een nieuw onderwerp

Taxatie topic IJslanders

 
Profiel   

Dan kun je prima op een grijze stappen. Of eentje met papier. 't Is maar net hoe veel je eraan wil uitgeven ;) Papier drijft de prijs erg op. Mijne heeft groen papier en daar rijd ik ook geen proefjes (meer) mee. Maar dat heb ik wel gedaan, en ik vond het leuk dat het kon.

Overigens weet ik niet eens of wit of groen papier prijstechnisch nog veel uitmaakt. Denk 't eigenlijk niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-18 23:41 



 
Profiel   

Wat is het verschil tussen wit en groen papier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:37 



 
Profiel   

Wit is dat 'ie aantoonbaar afstamt van uitsluitend paarden uit IJsland. Het paard is dan raszuiver en staat in de database (WorldFengur enzo). Groen papier geeft aan dat de ouders boven een bepaald cijfer gekeurd zijn.

Je kunt 't zien aan het afstammingsbewijs. Dat is afgedrukt op wit of op groen papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:26 



 
Profiel   

Tenzij je er een van de oude stempel hebt, dan is het allemaal blauw... Je kan het wel aan laten passen wanneer ouders laatst gekeurd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 22:34 



 
Profiel   

Ze zoekt eentje tot 20 jaar. Mijne is 19, en die heeft dus groen. Altijd zo geweest ook. Tot wanneer was er dan blauw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 07:26 



 
Profiel   

[ img ]
Hmm, wat is dit dan voor papier? Ik noem het blauw, m'n oudje heeft ook zo'n kleurtje (niet hijzelf uiteraard, z'n afstammingsbewijs) :') 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-18 15:17 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
[ [url=m/SJsp8G.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hmm, wat is dit dan voor papier? Ik noem het blauw, m'n oudje heeft ook zo'n kleurtje (niet hijzelf uiteraard, z'n afstammingsbewijs) :') 8)7


Links lijkt mij wit en rechts groen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-18 22:26 



 
Profiel   

Beide komen uit dezelfde soort ouders... Vaders onder het zadel gekeurd en moeders volgens mij aan de hand. M'n oudje heeft ook zo'n kleur papier

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-18 18:02 



 
Profiel   

Dit is hoe het stamboek het omschrijft:

Registers
Artikel 3
a. De registers van de vereniging zijn:
• het Hoofdstamboek;
• het Stamboek;
• het Veulenboek;
• het Basisboek.
b. Het afstammingsbewijs dat blijk geeft van inschrijving in het Hoofdstamboek, Stamboek en Veulenboek is
groen van kleur.
c. Het afstammingsbewijs dat blijk geeft van inschrijving in het Basisboek is wit van kleur.
Artikel 4
In het Hoofdstamboek kunnen worden ingeschreven:
1. hengsten en merries die staan ingeschreven in het Stamboek, het Veulenboek of het Basisboek;
2. hengsten en merries die een afstammingsbewijs hebben dat voldoet aan de door de Europese Unie en/of
de FEIF gestelde eisen.
Inschrijving kan eerst plaatsvinden nadat zij op de in artikel 7 lid 1 letter a van het Keuringsreglement
genoemde keuring, indien het een merrie betreft, tenminste 7.50 en indien het een hengst betreft, tenminste
7.75 hebben behaald.
Artikel 5
In het Stamboek kunnen worden ingeschreven:
1. merries die staan ingeschreven in het Veulenboek of het Basisboek;
2. merries die een afstammingsbewijs hebben dat voldoet aan de door de Europese Unie en/of de FEIF
gestelde eisen.
Inschrijving van merries geboren in 2001 en nadien kan eerst plaats vinden nadat zij overeenkomstig artikel 7
lid 1 letter a of letter b van het Keuringsreglement zijn gekeurd.
Artikel 6
In het Veulenboek worden paarden ingeschreven die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
1a. De in Nederland geregistreerde vader staat op het moment van de dekking en/of de aanmelding ter
inschrijving van het veulen als goedgekeurde hengst geregistreerd,
dan wel
1b. De – op basis van registratie in Worldfengur – in het buitenland geregistreerde en aldaar zijn hoofdverblijf
hebbende vader, heeft op het moment van de dekking en/of de aanmelding ter inschrijving van het veulen
op een erkende FIZO keuring onder het zadel tenminste het eindcijfer 7,75 behaald,
én de moeder is in het jaar van de geboorte opgenomen in het Stamboek of Hoofdstamboek;
2. de vader wordt ná het moment van inschrijving van het veulen in het Basisboek als goedgekeurde hengst
geregistreerd én de moeder is na het jaar van de geboorte opgenomen in het Stamboek of
Hoofdstamboek.
Omschrijving vindt uitsluitend plaats op verzoek van en voor rekening van de eigenaar van het veulen.
Artikel 7
In het Basisboek worden alle paarden ingeschreven, die een afstamming hebben die geheel terug te voeren is
op uit IJsland afkomstige paarden en die niet in het Hoofdstamboek, het Stamboek of het Veulenboek kunnen worden opgenomen


Ik heb nog nooit gemerkt dat een wit of groen afstammingsbewijs iets uitmaakt voor de prijs. Indirect soms natuurlijk wel omdat paarden uit 'hoog' gekeurde ouders vaak bepaalde kwaliteiten laten zien. Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, en uit niet gekeurde ouders kan ook nog steeds een kneiter goed paard komen, dus het is niet bepaald een exact science.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-18 08:43 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Beide komen uit dezelfde soort ouders... Vaders onder het zadel gekeurd en moeders volgens mij aan de hand. M'n oudje heeft ook zo'n kleur papier


Ze willen met de tijd ook weleens verkleuren. Ze zijn beiden groen, of zouden groen moeten zijn in elk geval, want beide paarden zijn ingeschreven in het veulenboek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-18 08:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 23 van de 23 [ 560 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen