Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Landschotse, Neterselse en Oirschotse heide

 
Profiel   

Hallo,

Zijn er misschien mensen op Bokt die ervaring hebben met buiten rijden op de Landschotse, Neterselse en Oirschotse heide, nabij Westelbeers en Middelbeers?
Klopt het dat de Landschotse heide grotendeels is afgesloten voor paarden?
Hoe zijn de overige paden in dit gebied, blijven die ook begaanbaar in de herfst en winter?
Zijn er veel dazen in dit gebied s zomers? En is het dan erg druk met vakantie gangers, of valt dat wel mee?
We zijn aan het kijken om mogelijk naar deze regio te verhuizen, vandaar al deze vragen :)
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 08:50 



 
Profiel   

Het is een paar jaar geleden dat ik op de Landschotse heide heb gereden maar ik kan me niet herinneren dat er toen heel veel afgesloten was voor paarden eigenlijk. Op de Oirschotse heide is het lastiger; een groot deel daarvan is ook militair oefengebied en je paard moet behoorlijk bomproof zijn om niet te schrikken van een langsrazende tank of een laag overvliegende chinook ;)
Je zit daar ook vlakbij landgoed de Utrecht en dat is echt prachtig rijden met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:00 



 
Profiel   

Landschotse heide is in ieder geval prachtig te rijden :D Oirschotse heide is inderdaad militair oefengebied, dus dat is wat minder praktisch. Verder kan je ook inderdaad rijden naar landgoed de Utrecht. Lekker naar den Bockenreijder. Paard daar neer zetten en zelf lekker lunchen :D

Daarnaast kan je echt alle kanten uren op rijden. Qua dazen durf ik het niet precies te zeggen, ik zit er wat verder vanaf maar in de bossen hier zitten wel veel dazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:08 



 
Profiel   

Oirschotse heide mag je nog overal rijden. Ze zijn wel aan het kijken naar herinrichting. Tanks heeft het Nederlandse leger niet meer en je komt eigenlijk zelden militairen tegen, zo groot is het. Als je aan de kant van Middelbeers zit dan kan je heel makkelijk via Landgoed de Utrecht zo naar België rijden over eindeloze paden. Lanschots heide mag je over zandpaden, maar heide zelf kan je maar via 1 pad doorkruisen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:14 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Oirschotse heide mag je nog overal rijden. Ze zijn wel aan het kijken naar herinrichting. Tanks heeft het Nederlandse leger niet meer en je komt eigenlijk zelden militairen tegen, zo groot is het. Als je aan de kant van Middelbeers zit dan kan je heel makkelijk via Landgoed de Utrecht zo naar België rijden over eindeloze paden. Lanschots heide mag je over zandpaden, maar heide zelf kan je maar via 1 pad doorkruisen

Dat is niet mijn ervaring... Het is een jaar of 5 geleden denk ik dat ik er voor het laatst te paard geweest ben, maar wij kwamen toch aardig wat groot materieel tegen. Ik ben als begeleider van een ponykamp zelfs weleens een paard kwijtgeraakt dat ervandoor ging nadat er een tank voorbij kwam := Gelukkig goed afgelopen, het liep naar huis.

De gemeente Oirschot spreekt je overigens ook tegen:

Citaat
De Oirschotse Heide is primair een militair oefenterrein en niet vrij toegankelijk. Op de openstellingsborden valt dit ook te lezen. Op dit bij tijd en wijle levensgevaarlijke terrein is de toegang als volgt:
Militair Oefenterrein, verboden toegang, van zonsopgang tot zonsondergang is het toegestaan om op eigen risico te wandelen op wegen en paden mits de oefeningen niet worden verstoord, de honden zijn aangelijnd, geen spelende radiotoestellen, geen tenten of windschermen worden neergezet en er niets uit de natuur wordt meegenomen.
Het terrein wordt zeer intensief gebruikt voor militaire oefeningen, zodat men geconfronteerd zal worden met oefenende militairen die zich vaak in zware voertuigen en met regelmaat met hoge snelheden zowel voor- als achteruit rijdend zullen voortbewegen. Los van de voertuigbewegingen wordt er ook veelvuldig gebruikgemaakt van pyrotechnische middelen. Deze middelen variëren van losse patronen, seinpatronen, struikeldraadlichtseinen, kanonnabootsers tot rook aangevuld met evt. traangas.


Daarnaast ligt er inderdaad een plan (maar ik weet even niet hoe ver de ontwikkeling daarvan is) om het gebruik van de Oirschotse heide via ruiterroutes te reguleren. (Linkdownloadt een pdf)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:00 



 
Profiel   

Ik woon er langs en ben afgelopen jaren zelden voertuigen tegengekomen . Hangt denk ik af van de kant waar je rijdt. TS zou nog even kunnen informeren bij manege soethout of de manege in wintelre in hoeverre zij last ervaren. Die rijden er regelmatig met de lessen.

Vakantie verkeer is er stukken minder dan in Oisterwijk bijvoorbeeld. Verder wel dazen, maar dat is in heel Brabant helaas.

Paden zijn over het algemeen goed. Is hier zandgrond

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:42 



 
Profiel   

Dat zal vast schelen, wij zaten toen aan de kant van de manege in Wintelre (Heideros).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 12:52 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Ik woon er langs en ben afgelopen jaren zelden voertuigen tegengekomen . Hangt denk ik af van de kant waar je rijdt. TS zou nog even kunnen informeren bij manege soethout of de manege in wintelre in hoeverre zij last ervaren. Die rijden er regelmatig met de lessen.

Vakantie verkeer is er stukken minder dan in Oisterwijk bijvoorbeeld. Verder wel dazen, maar dat is in heel Brabant helaas.

Paden zijn over het algemeen goed. Is hier zandgrond


Ik woon er ook tussen in. Zelfde ervaring als paardenfan.
Militair verkeerd valt heel erg mee. En wanneer ze training hebben kun je dat eigenlijk altijd terug vinden op de website van de gemeente Oirschot.

Wel vanaf Juni last van dazen gedurende de zomer wordt dat alleen maar erger. Ergens September is het weer klaar.

Paden zijn heel goed begaanbaar. Wel op de oirschotseheide her en der flink los zand maar met wat rust kom je daar goed doorheen.

Verder heerlijk vertoeven daar :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:15 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Oirschotse heide mag je nog overal rijden. Ze zijn wel aan het kijken naar herinrichting. Tanks heeft het Nederlandse leger niet meer en je komt eigenlijk zelden militairen tegen, zo groot is het. Als je aan de kant van Middelbeers zit dan kan je heel makkelijk via Landgoed de Utrecht zo naar België rijden over eindeloze paden. Lanschots heide mag je over zandpaden, maar heide zelf kan je maar via 1 pad doorkruisen


Dit is niet waar, tanks zijn er zeker wel en ander groot materieel!
Kwam vandaag een Fennik tegen, er wordt zelf gewaarschuwd voor tanks (oversteekplaats).
Het is er wel redelijk druk met Chinook's, Apache's etc.
Een van mijn hobby's is spotten van defensie voertuigen
Tip: probeer het stuk rondom de basis een beetje te mijden


[ img ]

Diepe sporen van dik 40 cm diep...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 22:02 



 
Profiel   

Op de Oirschotse heide kom je sporadisch een tank tegen.
Wanneer je achter manege Soethout het bos in gaat kun je uren rijden.
Het is inderdaad militair oefenterrein maar dat zit ruim ten westen van de manege. Soms zitten ze wat dieper het bos is.

Zeker zeer geschikt om lekker te rijden.

Vanuit daar kun je ook naar de bokkenrijders. Wel een paar uur rijden.

Schitterend gebied met mooie paden.

Bleu eyes, wat jij plaatst is het gebied ten oosten van de Eindhovense dijk en ten westen van de Wintelresedijk. Daar mag je met je paard niet komen.

Van alles waarover gesproken wordt, heb ik nog nooit wat gezien rondom het andere gebied ten oosten van de Wintelresedijk. Daar zijn weleens militairen die er bv overnachten, maar nog nooit rook, traangas of hardrijdende zware voertuigen tegenkomen in de 15 jaar dat ik er een paar keer in de week te paar kom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 22:09 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Op de Oirschotse heide kom je sporadisch een tank tegen.
Wanneer je achter manege Soethout het bos in gaat kun je uren rijden.
Het is inderdaad militair oefenterrein maar dat zit ruim ten westen van de manege. Soms zitten ze wat dieper het bos is.

Zeker zeer geschikt om lekker te rijden.

Vanuit daar kun je ook naar de bokkenrijders. Wel een paar uur rijden.

Schitterend gebied met mooie paden.


Bleu eyes, wat jij plaatst is het gebied ten oosten van de Eindhovense dijk en ten westen van de Wintelresedijk. Daar mag je met je paard niet komen.

Van alles waarover gesproken wordt, heb ik nog nooit wat gezien rondom het andere gebied ten oosten van de Wintelresedijk. Daar zijn weleens militairen die er bv overnachten, maar nog nooit rook, traangas of hardrijdende zware voertuigen tegenkomen in de 15 jaar dat ik er een paar keer in de week te paar kom.



Apart dat je er nog nooit iets gezien hebt.
Ik ben er nu een week geweest en iedere dag meerdere helikopters gezien in het gebied.
Ook vrachtwagens en boxers gezien!
Nieuwe Chinooks zitten vooral op de hei bij het fietspad van de Wintelresedijk. Verder laagvliegende Cougar en vrijdag een Apache die laag over de paden vloog en 2 chinooks in de ochtend en middag!
Als je daar wilt rijden ga dan voor 9 uur in de ochtend of na 16:00 dan is de kans op vliegverkeer heel minimaal!

Dit was woensdag

[ img ]

Vrijdag bij het fietspad Wintelresedijk deze waren met 2en aan het landen een dikke 2 uur

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 22:42 



 
Profiel   

Deze week is er ook net een aangekondigde oefening. Op Facebook van Gemeente Oirschot worden ze aangekondigd. Deze zomer amper iets gezien.
Overigens wel mooi. Paardjes zijn het gewend want ze vliegen regelmatig bij ons over

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 07:23 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Zeker wel! Wij komen alleen wel via de kant namelijk best/oirschot. De keren dat ik er kom zie ik niemand. Zowel doordeweeks als in het weekend.

Het begin is vaak wel wat diep qua sporen maar je kan er langst af. Als je eenmaal een stuk verder bent heb je nergens meer last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 09:51 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Deze week is er ook net een aangekondigde oefening. Op Facebook van Gemeente Oirschot worden ze aangekondigd. Deze zomer amper iets gezien.
Overigens wel mooi. Paardjes zijn het gewend want ze vliegen regelmatig bij ons over


Dit inderdaad , een netjes aangekondigde oefening die week :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 22:30 



 
Profiel   

Gisteren waren ze flink aan het vliegen inderdaad, echt dat je het gevoel had dat je ze bijna aan kon raken :D Vandaag weer niets. Maar mijn paard is er inmiddels ook aan gewend en kijkt er niet eens naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:00 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Gisteren waren ze flink aan het vliegen inderdaad, echt dat je het gevoel had dat je ze bijna aan kon raken :D Vandaag weer niets. Maar mijn paard is er inmiddels ook aan gewend en kijkt er niet eens naar.


Dit was voor mijn beleving nog rustig ;-)
Je had dan de D-473 op de heide een van de nieuwe Chinooks, later kwam volgens mij ook nog een Apache langs.
Ik heb al verschillende keren ladingen zand in m’n gezicht gehad, maar dat doet je als spotter niets ;-p

Deze had ik vorige week de hele tijd langs

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 18:53 



 
Profiel   

Misschien dat net in dat uurtje dat ik op stal was en daar in de buurt, het druk was ;) Er was bij ons op stal in ieder geval geen gesprek te voeren, continu geluid van laag vliegende chinooks. Verder geen last van, maar het viel me wel op. Ik sta nog niet zo lang op die plek, dus ik had het nog niet eerder gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:41 



 
Profiel   

Blue_Eyes schreef
Misschien dat net in dat uurtje dat ik op stal was en daar in de buurt, het druk was ;) Er was bij ons op stal in ieder geval geen gesprek te voeren, continu geluid van laag vliegende chinooks. Verder geen last van, maar het viel me wel op. Ik sta nog niet zo lang op die plek, dus ik had het nog niet eerder gezien.


https://globe.adsbexchange.com/

Hier kun je zien wat er vliegt.
Selecteer bovenaan in het scherm de U en je ziet alleen het militaire luchtverkeer.

Op dit moment zijn er veel kisten naar het buitenland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:59 



 
Profiel   

[ img ]

:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 07:44 



 
Profiel   

Oud topic maar probeer toch maar eens. IS er ergens een goede parkeerplek voor trailers? Eventueel aan een brasserie? En is er in de omgeving ook een plek waar je een stop kan maken en je paard kan aanbinden? We zouden graag eens die kant uitgaan om te rijden maar dan liefst met stop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 16:49 



 
Profiel   

De Hut in Wintelre ligt redelijk tegen de heide aan.

Al twijfel ik nu of ze nog steeds die aanbind palen hebben. Maar dat is geen plek als bij de bockerijder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 18:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen